معرفی ۲۳ کتاب روانشناسی که همه باید بخوانند

معرفی 23 تا از بهترین کتاب های روانشناسی که همه باید بخوانند

فهرست مطالب

آیا شما هم مجذوب ذهن انسان هستید؟ به دنبال بهترین کتاب‌های روان‌شناسی هستید؟ بهترین کتاب‌های روان‌شناسی که باید با آن‌ها شروع کنید تا در مورد این موضوع بیشتر بدانید چیست؟

از اسرار ضمیر ناخودآگاه گرفته تا پدیده گیج کننده شخصیت، مطالعه روان‌شناسی بینش‌های قابل تاملی را در مورد وضعیت انسان ارائه می‌دهد.

روان‌شناسی یک حوزه گسترده است که همه چیز را از دلبستگی‌های اجتماعی گرفته تا اختلالات مغز و سیستم عصبی (عصب شناسی) را پوشش می‌دهد.

افرادی که روانشناسی می‌خوانند می‌توانند یک حس درونی بی‌پایان از قدرت را کشف کنند. زیرا روانشناسی به درون انسان می‌نگرد و باعث ایجاد خودآگاهی نسبت به علایق و خواسته‌های ما می‌شود.

علاوه بر این، دانش روان‌شناسی به ما می‌آموزد که چگونه از مغز و افکار خود به طور مؤثر برای معنادارتر و رضایت‌بخش‌تر کردن زندگی‌مان استفاده کنیم.

خواندن کتاب، عالی ترین روش میانبر در زندگی است. با خواندن کتاب می‌توانید دانشی که اغلب سال‌ها طول می‌کشد تا جمع‌آوری شود را تنها در چند ساعت کسب نمایید.

محققین، اساتید و نویسندگان رشته روانشناسی سال‌های زیادی را صرف نوشتن بهترین کتاب‌های روانشناسی کرده‌اند. به عنوان یک مبتدی، برای کسب دانش دقیق روانشناسی، اساساً باید بهترین کتاب‌های روانشناسی برای مبتدیان را بخوانید.

اگر به‌دنبال کتاب‌های شگفت‌انگیز روان‌شناسی هستید، در اینجا لیستی برای شما آمده کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی کتاب‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

خواندن کتاب‌های این لیست به شما کمک می‌کند:

  • درک کنید که مغز ما چگونه کار می‌کند.
  • تصمیمات بهتری بگیرید.
  • قانع کننده تر صحبت کنید.
  • واضح تر فکر کنید.
  • حافظه خود را بهبود ببخشید.
  • زبان بدن افراد را بخوانید.
  • مولدتر شوید.
  • عادات خوب را بپذیرید.
  • مردم را تحت تأثیر قرار دهید.
  • با مردم دوست شوید و ارتباط قوی تری برقرار کنید.

یادگیری در مورد روان‌شناسی می‌تواند به شما در بهبود روابط، تقویت اعتماد به نفس و درک چرایی کارهایی که انجام می‌دهید، کمک کند.

برای کمک به شما در یافتن کتاب‌هایی که با علایق‌تان هم‌سو هستند، فهرستی از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی در تمام دوران‌ها را به شما ارائه می‌کنیم.

اگر هم فقط برای خواندن یک یا دو کتاب وقت دارید، توصیه می‌کنم با دانلود اپلیکیشن ذهن نکات مهم این کتاب‌ها را با صرف کمترین زمان مطالعه نمایید.

معرفی بهترین کتاب‌های روانشناسی 

 

کتاب روانشناسی در بهترین کتاب‌های روانشناسی 

۱.  کتاب روانشناسی

توضیح ساده ایده‌های بزرگ- اثر نایجل بنسون، جوآنا گینزبورگ، وولا گراند

این کتاب یکی از در دسترس‌ترین کتاب‌های راهنمای روان‌شناسی در این عصر است. پس اگر می‌خواهید ذهن، عواطف، احساسات و رفتارهای انسان را کشف کنید، بهتر است این کتاب را بخوانید.

این کتاب به شما یاد می‌دهد که چگونه از مغز انسان استفاده کنید و چگونه به طور موثر فکر کنید. همچنین، می‌توانید از طریق این کتاب عالی یاد بگیرید که چگونه از نظر عاطفی با دیگران پیوند برقرار می‌کنید. با خواندن این کتاب می‌توانید مکانیسم مقابله با موقعیت نامطلوب را درک کنید.

این کتاب بیش از ۱۰۰ ایده، شرایط و نظریه کلیدی را پوشش می‌دهد تا شما را در خواندن ذهن هر کسی توان‌مند کند.

این کتاب از نمودارهای گام به گام برای شکستن دشوارترین مفاهیم استفاده می‌کند. از آن‌جایی که با گرافیک نوآورانه و طراحی خلاقانه فرمت شده است، درک هر فصل آسان است.

نوشته و لحن جذاب آن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا در جستجو ماهیت انسان برای ساعات طولانی به خواندن آن ادامه دهید.  تمام ایده‌های حیاتی برای داشتن یک زندگی معنادار را در این کتاب روان‌شناسی پیدا خواهید کرد.

روانشناسی تاریکی در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۲. روانشناسی تاریکی

۶ کتاب در ۱ کتاب: معرفی روان‌شناسی، نحوه تجزیه و تحلیل افراد، دست‌کاری افراد، هوش هیجانی و درمان شناختی رفتاری- اثر بندیکت گلمن

از آن‌جایی که شما مشتاق درک ذهن انسان هستید، کتاب روان‌شناسی تاریکی می‌تواند انتخاب درستی برایتان باشد. با توضیح درمان‌های شناختی-رفتاری به شما کمک می‌کند تا راز مغز و طبیعت انسان را کشف کنید.

این کتاب تأثیرگذار با آگاه کردن شما از همه موضوعات مهم روان‌شناسی مانند هوش هیجانی، خودکنترلی، تجزیه و تحلیل افراد و تعامل انسانی، حس روانی شما را توسعه می‌دهد.

این کتاب حاوی اطلاعات زیادی برای تشخیص راحت شخصیت تاریک افراد است. حتی مجموعه مهارت‌های مورد نیازی را که برای موفقیت در زندگی لازم است به شما آموزش می‌دهد.

همچنین می‌توانید از طریق این کتاب یاد بگیرید که چگونه با غلبه بر موقعیت‌های سخت یک زندگی آرام داشته باشید. در یک کلام، پس از خواندن این کتاب تاثیرگذار، قدرتی را که لایق آن هستید، پس خواهید گرفت.

اگر از مدیریت کردن افکار و تنظیم احساسات رنج می‌برید، این کتاب می‌تواند بهترین راه حل برای شما باشد.

مردی که همسرش را با کلاه اشتباه گرفت در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۳. مردی که همسرش را با کلاه اشتباه گرفت

و داستان‌های بالینی دیگر – اثر الیور ساکس

ساکس در این کتاب کلاسیک، تعدادی از پرونده‌های جذاب و عجیب را که در کار خود به عنوان یک متخصص مغز و اعصاب با آن‌ها مواجه شده است، مستند می‌کند.

نام کتاب از یکی از این پرونده‌ها گرفته شده است: مردی که همسرش را با کلاه اشتباه گرفته بود، مبتلا به آگنوزیا بینایی بود. این وضعیتی است که در آن افراد قادر به تفسیر اطلاعات بصری نیستند بنابراین نمی‌توانند اشیا یا چهره‌ها را تشخیص دهند.

ساکس از این پرونده، داستانی در مورد بیماری که نمی‌توانست پای خود را بشناسد را بیان کرده است. این کتاب بسیار جذاب و خواندنی است و باعث می‌شود متوجه شوید، بسیاری از چیزهایی که مغزمان حقیقت می‌پندارد، اشتباه هستند.

آزمون سایکوپات (روانپریشی) در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۴. آزمون سایکوپات (روانپریشی)

سفری در صنعت جنون – اثر جان رونسون

در کتاب آزمون سایکوپات، رونسون تلاش خود را برای تعیین این که آیا بسیاری از مدیران ارشد اجرایی و سیاست‌مداران روان‌پریش هستند یا خیر،  توصیف می‌کند.

او داستان ملاقات خود با روان‌پریشان و همچنین روان‌شناسان و روان‌پزشکانی که آن‌ها را مطالعه می‌کنند، تعریف می‌کند. این کتاب همچنین به چگونگی تشخیص روان‌پریشان می‌پردازد و تست روان‌پریشی را که توسط باب هیر ساخته شده است، بررسی می‌کند.

رونسون بینش‌های جالبی در مورد ذهن روان‌پریشان و همچنین داستان‌های بسیار جالبی ارائه می‌دهد که باعث می‌شود این کتاب ارزش خواندن داشته باشد.

 

50 افسانه بزرگ روانشناسی عامه پسند در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۵. ۵۰ افسانه بزرگ روان‌شناسی عامه پسند

شکستن باورهای غلط گسترده درباره رفتار انسان – اثر اسکات او. لیلینفلد، استیون جی لین، جان روسیو و بری بیرشتاین

همان‌طور که از عنوان آن پیداست، این کتاب ۵۰ تصور غلط رایج در روان‌شناسی را از بین می‌برد. این‌ها ادعاهایی هستند که از نظر علمی‌ درست نیستند اما همچنان توسط عموم مردم گسترش می‌یابند و مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

هدف نویسندگان نشان دادن این موضوع است که عقل سلیم در واقع می‌تواند مردم را گمراه کند. ۵۰ افسانه بزرگ روان‌شناسی عامه پسند ما را تشویق می‌کند که به جای این‌که صرفاً آن‌ها را واقعی بدانیم، انتقادی بیندیشیم و این ادعاها را ارزیابی کنیم.

کتاب جالبی است و قطعا ارزش خواندن را دارد زیرا احتمالاً بسیاری از ما متوجه نبودیم که بسیاری از باورهایمان تصوراتی غلط هستند.

نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۶. نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر

نیروهای مخفی‌ای که تصمیمات ما را شکل می‌دهند- اثر دن آریلی

آریلی که یک اقتصاددان رفتاری است، در کتاب «نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر»، این باور رایج که انسان‌ها تصمیم‌های منطقی می‌گیرند را رد می‌کند و این ایده را مطرح می‌کند که ما غیرمنطقی رفتار می‌کنیم.

به عنوان مثال، حتی وقتی سیر هستیم، یک بشقاب دیگر غذا را در یک بوفه نامحدود می‌خوریم.

این کتاب بسیاری از عواملی که در این رفتارها نقش دارند را بررسی می‌کند مانند: انتظارات، احساسات، هنجارهای اجتماعی و سایر نیروها.

آریلی توضیح می‌دهد که همه تصمیم‌هایی که می‌گیریم سیستماتیک و قابل پیش‌بینی هستند، و بنابراین به این معناست که برخی از رفتارهای «بی‌معنا» که مردم دارند، اصلاً بی‌معنی نیستند. آریلی همچنین توصیه‌هایی برای شکستن این رفتارها ارائه می‌دهد.

خواندن این مطلب آنچه را که فکر می‌کنید در مورد رفتار خود می‌دانید به چالش می‌کشد و به شما کمک می‌کند تا از انجام همان اشتباهات غیرمنطقی خودداری کنید.

تفکر سریع و کند در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۷. تفکر سریع و کند

 اثر دانیل کانمن

تفکر سریع و کند توصیفی سرگرم کننده از تحقیقاتی است که کانمن در طول حرفه خود انجام داده است.

تفکر سریع و کند از زمان انتشارش در سال ۲۰۱۱ به حد باورنکردنی به عنوان یکی از بهترین کتاب های روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است.

در این کتاب کانمن به تفصیل دو سیستمی‌ را توضیح می‌دهد که نحوه تفکر و عملکرد ما را کنترل می‌کنند. یکی از آن سیستم‌ها سریع است و دیگری کند است.

دانش موجود در این کتاب واقعاً به شما کمک می‌کند تا بفهمید فرآیند تفکرتان چگونه انجام می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید از این اطلاعات در هنگام تلاش برای بهبود زندگی‌تان و ایجاد عادت‌های خوب به نفع خود استفاده کنید.

گوریل نامرئی در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۸. گوریل نامرئی

بصیرت‌مان چگونه ما را فریب می‌دهد- اثر کریستوفر چابریس و دانیل سیمونز

چابریس و سیمونز در این کتاب سرگرم‌کننده به خوبی نشان می‌دهند که ما آن‌قدر که فکر می‌کنیم، متوجه نمی‌شویم. گوریل نامرئی توضیح می‌دهد که چگونه، وقتی روی یک چیز تمرکز می‌کنیم، تمایل داریم سایر چیزها را نادیده بگیریم.

گوریل نامرئی یکی از بهترین کتاب‌های روانشناسی مبتدی است به این دلیل ساده که با انجام آزمایش گوریل نامرئی بی‌توجهی ما را نشان می‌دهد.

در این آزمایش وقتی به شرکت‌کنندگان گفته می‌شود تعداد دفعات پاس‌کردن توپ را در بازی بسکتبال بشمارند، حتی متوجه نمی‌شوند شخصی بالباس گوریل در بازی راه می‌رود!

عنوان کتاب به زبانی ساده توضیح می‌دهد که چرا و چگونه چشمان‌مان می‌توانند ما را فریب دهند. چه نوع اطلاعاتی از ذهن پنهان می‌ماند و این‌که معمولاً در نحوه کنار آمدن مغزمان با دنیا چه تعصباتی داریم.

قدرت عادت در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۹. قدرت عادت

چرایی کارهایی که در زندگی و کسب و کار انجام می‌دهیم- اثر چارلز داهیگ

تقریباً هر کاری که روزانه انجام می‌دهیم به دلیل عادت است. اگر در مورد داشتن یک زندگی موفق و رضایت بخش جدی هستید، تغییر دادن عادات تان باید یک اولویت بزرگ برای شما باشد.

کتاب «قدرت عادت» نوشته چارلز داهیگ، به جزئیات علم پشت عادات و چرایی وجود آنها می‌پردازد. داهیگ همچنین مراحل اصلی تغییر عادات را توضیح می‌دهد.

اگر کنجکاو هستید که درباره عادت‌ها و نحوه استفاده از آنها به نفع خود بیشتر بدانید، نباید این کتاب را از فهرست خود خارج کنید!

تأثیر در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۰. تأثیر

روانشناسی قانع کردن دیگران- اثر رابرت بی‌.سیالدینی

این کتاب به عنوان انجیل روان‌شناسی متقاعدسازی در نظر گرفته می‌شود. اگر صاحب کسب و کار، فروشنده، یا هر کسی هستید که سعی دارد به بالای نردبان موفقیت صعود کند، احتمالا باید بدانید که چقدر مهم است که متقاعد کننده باشید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که دائماً احساس می‌کنید توسط دیگران طرد می‌شوید و با وجود تمام تلاش‌های‌تان برای مقتدر بودن، هرگز جدی گرفته نمی‌شوید، رابرت بی سیالدینی به شما راه‌کارهای لازم برای خلاص شدن از چنین موقعیت‌هایی را می‌دهد.

خواندن این کتاب به دلیل هزاران مثال عالی (که به زبان عامیانه توضیح داده شده است) بسیار آسان است.

در این کتاب پرفروش، سیالدینی ۶ اصل متقاعدسازی را آموزش می‌دهد که تضمین می‌کند دیگر هرگز احساس احمق بودن نخواهید داشت. بابه کارگیری این ۶ اصل، در مرکز توجه قرار خواهید گرفت و ظاهراً با هر کلمه خود می‌توانید به مردم فرمان دهید.

در نهایت، کتاب به نحوه دفاع از خود در برابر تکنیک‌های متقاعدسازی که می‌توانند به شما آسیب بزنند می‌پردازد. مانند کاری که کلاهبرداران، افرادی که آگاهانه محصولات معیوب را می‌فروشند و کسانی که تلاش‌های غیر صادقانه برای متقاعد کردن انجام می‌دهند.

طرز فکر در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۱. طرز فکر

روانشناسی جدید موفقیت – اثر کارول دوک

کتاب طرز فکر نوشته کارول دوک کتابی است که اصطلاحات ذهنیت «ثابت» و «رشد» را ابداع کرد. در این کتاب بسیار مهم، نویسنده نشان می‌دهد که چگونه طرز فکر ما در مورد توانایی‌های‌مان تأثیر عمیقی بر یادگیری، رشد و موفقیت در طول عمرمان دارد.

این کتاب به ما نشان می‌دهد که چگونه یک ذهنیت رشد را پرورش دهیم و از طرز فکر ثابت که مانع از شکوفایی سالم استعدادهای افراد، جستجوی معنا، توانایی تقویت روابط سالم و موارد دیگر می‌شود، جلوگیری کنیم.

 

در یک چشم به هم زدن در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۲. در یک چشم به هم زدن

قدرت تفکر بدون فکر کردن – اثر مالکوم گلدول

مالکوم گلدول کتابی باورنکردنی در مورد نحوه تفکر همه ما، بدون این‌که واقعاً فکر کنیم، نوشته است.

به عبارت دیگر، این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه اغلب مغز ما بدون این‌که واقعاً فکر کنیم، تصمیماتی را در چند ثانیه اتخاذ می‌کند.

گلدول می‌گوید این تصمیم‌های چند ثانیه‌ای آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیستند، و در این کتاب نمونه‌هایی زنده از افرادی که قادر به نتیجه‌گیری قدرت‌مند در چند ثانیه هستند را ارائه می‌دهد.

این کتاب برای هر کسی است که به دنبال بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری و یادگیری بیشتر در مورد علم پشت این تصمیمات است، یک کتاب عالی است.

بخش خوب این کتاب این است که مطالعات ارائه شده جالب هستند، و گلدول کار فوق العاده‌ای در نشان دادن این‌که چگونه مردم می‌توانند درک درستی از چیزها داشته باشند، انجام می‌دهد. به همین دلیل این کتاب به یکی از جالب‌ترین کتاب‌ها در حوزه ناخودآگاه تبدیل شده است.

تغییر در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۳. تغییر

چگونه می‌توان چیزها را تغییر داد، وقتی تغییر کردن سخت است – اثر چیپ هیث و دن هیث

برادران هیث،این کتاب باورنکردنی را در مورد تضاد بین دو سیستم مختلف در مغز ما گردآوری کرده است. این سیستم‌ها، ذهن عاطفی و عقل منطقی هستند که هر دو در هر کاری که انجام می‌دهیم دائماً با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این همان چیزی است که بین تصمیمات مثبت تغییردهنده زندگی و تصمیمات ضعیف و مضر تفاوت ایجاد می‌کند. کتاب تغییر همه چیز را آشکار می‌کند، و یکی از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی است که باید بخوانید.

هوش هیجانی در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۴. هوش هیجانی

چرا می‌تواند مهم‌تر از ضریب هوشی باشد- اثر دانیل گولمن

ممکن است در سال‌های اخیر متوجه محو شدن پدیده ضریب هوشی و ظهور نظریه جدید EQ یا هوش هیجانی شده باشید. دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد.

اکنون روان‌شناسی به ما نشان می‌دهد که هوش هیجانی نسبت به ضریب هوشی عامل مهم‌تری برای موفقیت شخصی و سلامت روان است.

داشتن هوش هیجانی توانایی شما را برای داشتن زندگی شاد و موفق به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد نه فقط در روابط‌تان، بلکه در حرفه و سلامت جسمی‌ و روانی‌تان هم تاثیر زیادی دارد.

گولمن در کتاب خود، هوش هیجانی را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد. گولمن استدلال می‌کند که در حالی که آزمون IQ معمولی می‌تواند تخمین تقریبی از ظرفیت عقلانی ما ارائه دهد، اما همتای ضروری آن یعنی هوش هیجانی را نادیده می‌گیرد.

جریان در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۵. جریان

روانشناسی تجربه بهینه- اثر میهالی چیکسنت میهالی

نویسنده معروف چیکسنت میهالی، در کتاب جریان مفهوم “تجربه بهینه” را معرفی می‌کند. این کتاب به طور مفصل توضیح می‌دهد که چه نوع وظایفی می‌توانند باعث شادی واقعی در زندگی شوند.

او استدلال می‌کند که شادی از طریق یک حالت روانی به نام جریان به دست می‌آید، جایی که سطح مهارت بالای فردی با کاری چالش برانگیز مواجه می‌شود و ۱۰۰٪ روی کار فعلی‌تان متمرکز هستید.

این کتاب مخصوصاً برای افرادی که در تمرکز مشکل دارند، بسیار خوب است. به لطف محتوای کتاب، متوجه خواهید شد که چگونه باید به وظایف خود نزدیک شوید. دقیقاً چه کاری باید انجام دهید تا مهارت‌های خود را در زمینه انتخابی‌تان بهبود دهید.

علاوه بر این، به شما کمک می‌کند بفهمید که چه نوع فعالیت‌هایی را باید هدف بگیرید و چه نوع فعالیت‌هایی را باید کنار بگذارید.

فرضیه خوشبختی در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۶. فرضیه خوشبختی

پیدا کردن حقایق مدرن در خرد باستانی- اثر جاناتان‌ هایت

روانشناس برجسته، جاناتان‌ هایت، در کتاب بسیار تحسین شده خود، خرد و آرمان‌های باستانی را که مردم فکر می‌کردند برای داشتن زندگی معنادار لازم است را دنبال می‌کند و آن‌ها را از نظر علم مدرن آزمایش می‌کند. سپس از نتایج این آزمایش‌ها برای به کارگیری این درس‌ها در زندگی روزمره در قرن بیست و یکم استفاده می‌کند.

اگر فردی هستید که از ترکیبی از فلسفه و روان‌شناسی لذت می‌برید، این کتاب برای شماست.

این کتاب که به دلیل اصالتش تحسین شده است، آرمان‌های شناخته شده‌ای مانند «آن‌چه تو را نکشد، قوی‌تر می‌کند» و «با دیگران همان طور رفتار کن که دوست داری دیگران با تو رفتار کنند » را مورد آزمایش قرار می‌دهد. فرضیه خوشبختی، کتابی است که به شما کمک می‌کند تا در مورد رفتار انسان فکر کنید.

پارادوکس انتخاب در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۷. پارادوکس انتخاب

آن‌گاه که آزادی انتخاب، اضطراب می‌آورد- اثر برنی شوارتز

در دنیای امروز، تصمیم‌گیری‌های روزمره بسیار پیچیده‌تر شده‌اند. در نتیجه، ما شروع به صرف زمان بسیار بیشتری برای تصمیم‌گیری کرده‌ایم. اما درواقع داریم وقت خود را تلف می‌کنیم.

این کتاب نگاهی به علم انتخاب دارد و این‌که چرا داشتن گزینه‌های انتخابی بیشتر همیشه چیز خوبی نیست. در واقع داشتن گزینه‌های انتخابی فراوان، مغز ما را فریب می‌دهد تا فکر کند گزینه های زیاد چیز خوبی است، در حالی که لزوماً این‌طور نیست.

این کتاب شما را وادار می‌کند تا در مورد این‌که آیا گزینه‌های زیادی در اختیار دارید برای رفاه شما مفید است یا خیر فکر کنید.

اگرچه شوارتز فردی بسیار آکادمیک است، اما این کتاب کاملاً روان نوشته شده است و شما را با واژه‌های علمی‌ فراوان غافلگیر نمی‌کند.

حافظه نامحدود در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۸. حافظه نامحدود

نحوه استفاده از استراتژی‌های یادگیری پیشرفته برای یادگیری سریعتر، به خاطر سپردن بیشتر  و بهره وری بالاتر- اثر کوین هورسلی

کوین هورسلی مردی بود که در سال ۲۰۱۳ رکورد حافظه جهانی را شکسته، “حافظه نامحدود” را برای شما به ارمغان آورد تا درس‌های خود را به شما بیاموزد.

دقیقاً همانطور که به نظر می‌رسد، این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه حافظه خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشید و در نهایت بهره وری، اخلاق کاری، قابلیت اطمینان و موفقیت خود را در هر کاری که انجام می‌دهید بهبود می‌بخشد.

از آنجایی که نویسنده این کتاب رکورد جهانی را شکسته است، احتمالاً روش هایی که ارائه می‌دهد بسیار موثر خواهند بود!

بدن سخن می‌گوید در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۱۹.  بدن سخن می‌گوید

راهنمایی‌های یک مامور سابق اف بی آی برای خواندن سریع زبان بدن افراد -اثر جو ناوارو

برخلاف دیگر کتاب‌های این فهرست، کتاب جو ناوارو بر بدن انسان تمرکز دارد و این که چگونه می‌توانید شروع به خواندن زبان بدن افراد کنید.

این کتاب به برخی از رفتارهای بدنی بسیار جالب می‌پردازد که می‌توانید از آن‌ها در موقعیت‌های واقعی زندگی به نفع خود استفاده کنید.

بسیاری از درس‌های آموزش داده شده در این کتاب احتمالاً برای شما غافل‌گیر کننده خواهد بود. بنابراین اگر خواندن زبان بدن مهارتی است که به دنبال یادگیری آن هستید، قطعاً توصیه می‌کنم این کتاب را مطالعه نمایید.

انگیزه در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۲۰. انگیزه 

حقیقت شگفت انگیز در مورد آن‌چه که ما را برانگیخته می‌کند- اثر دنیل اچ پینگ

اکثر مردم بر این باورند که بهترین راه برای ایجاد انگیزه، پاداش‌هایی مانند پول یا همان  رویکرد هویج و چماق است. اما دانیل اچ پینک می‌گوید که این یک اشتباه است.

پینک در کتاب خود انگیزه،تاکید می‌کند که راز عملکرد بالا و رضایت – در محل کار، مدرسه و خانه – نیاز عمیق انسانی به هدایت زندگی‌، یادگیری و ایجاد چیزهای جدید و ایجاد بهترین نسخه خودمان و دنیای‌مان است.

پینک با تکیه بر چهار دهه تحقیق علمی در مورد انگیزه انسانی، عدم تطابق بین آن‌چه علم می‌داند و آن‌چه در عمل انجام می‌شود  و اینکه انگیزه چگونه بر هر جنبه از زندگی تأثیر می‌گذارد را آشکار می‌کند.

او سه عنصر انگیزه واقعی – خودمختاری، تسلط و هدف – را بررسی می‌کند و تکنیک‌های هوشمندانه و شگفت‌انگیزی را برای عملی کردن آن‌ها در این کتاب منحصربه‌فرد ارائه می‌کند که نحوه تفکر ما را تغییر می‌دهد و نحوه زندگی‌مان را متحول می‌کند.

اشتباهاتی که دیگران مرتکب شدند در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۲۱.  اشتباهاتی که دیگران مرتکب شدند

(اما من اشتباه نکردم)- اثر  کرول توریس، الیوت ارونسن 

این کتاب که توسط دو روانشناس اجتماعی نوشته شده است و به ناهماهنگی شناختی، سوگیری تاییدی و سایر سوگیری‌های شناختی می‌پردازد.

در این کتاب توضیح داده می‌شود که چرا وقتی افراد اشتباه می‌کنند، خود را متقاعد می‌کنند که حق دارند از شرمساری اشتباه کردن در امان بمانند.

نویسندگان می‌گویند: «اگر اشتباهاتی مرتکب شده‌ باشیم، حافظه‌مان به ما کمک می‌کند به یاد بیاوریم که این اشتباهات توسط شخص دیگری انجام شده است». به عنوان مثال، وقتی قسم می‌خورید که یک شی را در جایی قرار می‌دهید و آن را در جای دیگری پیدا می‌کنید، خودتان را متقاعد می‌کنید که باید شخص دیگری آن را جابجا کرده باشد.

این کتاب نشان می‌دهد که چگونه همه در معرض خطر امتناع از اعتراف به اشتباهات خود هستیم، حتی زمانی که شواهد قطعی وجود دارند. پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر و جلوگیری از چنین خطاهایی این کتاب را بخوانید.

اثر لوسیفر در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۲۲. اثر لوسیفر

درک چگونگی تبدیل شدن افراد خوب به افرادی شرور- اثر فیلیپ زیمباردو

اثر لوسیفر که توسط روانشناس اجتماعی مشهور فیلیپ زیمباردو نوشته شده است و اساس فیلم برنده جایزه آزمایش زندان استنفورد بوده است، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا افراد خوب را می‌توان متقاعد کرد که بد رفتار کنند و واقعاً مرز بین خوب و بد چگونه ترسیم می‌شود.

در این کتاب زیمباردو، گزارشی دست اول از آزمایش بدنام خود در زندان استنفورد ارائه می‌دهد. در این آمایش گروهی از دانش‌جویان داوطلب در محیطی ساختگی زندان قرار گرفتند و به طور تصادفی به دو گروه «زندانی» یا «نگهبان» تقسیم شدند.

اما این آزمایش پس از یک هفته متوقف شد زیرا هر دو گروه به سرعت برحسب نقش خود رفتار کردند و نگهبانان برخی از زندانیان را تحت آزار روانی قرار دادند.

اگرچه انتقادات زیادی به این آزمایش وارد شده است، اما این کتاب برای دانشجویان روان‌شناسی و غیرروان‌شناسی جالب است. این کتاب بینشی عالی در مورد قدرت نقش‌ها و هویت گروهی و این‌که چگونه انسان‌ها می‌توانند در موقعیت مناسب خیلی سریع ظالم شوند، به شما می‌دهد.

زیمباردو در کتاب به بررسی علل روان‌شناختی نتایج شگفت‌انگیز این آزمایش می‌پردازد و شما را با واقعیت وحشتناک طبیعت انسان مواجه می‌کند. خواندن این کتاب را از دست ندهید.

ذهن آگاهی در بهترین کتاب‌های روانشناسی

۲۳. ذهن آگاهی

راهنمای عملی برای یافتن آرامش در دنیای پرهیاهو- اثر: مارک ویلیامز و دنی پنمن

در دنیای دیوانه‌وار امروز، به‌راحتی می‌توان به سرعت در اتفاقات اطراف‌مان گم شویم و لحظه به لحظه تمام چیزهایی را که می‌توانند شادی واقعی را برای ما به ارمغان آورند، فراموش کنیم.

در این کتاب بسیار محبوب، ویلیامز و پنمن به ما نشان می‌دهند که چگونه به حالت آرامش در دنیایی همیشه متحرک زندگی دست پیدا کنیم و بر اساس یافته‌های روان‌شناختی آزمایش‌شده و کاربردی، راهی اثبات‌شده برای خوشبختی پایدار بیابیم.

همان‌طور که تعدادی از منتقدان اشاره کرده‌اند، کتاب ذهن آگاهی یک کتاب خودیاری نیست. هدف این کتاب، این است که بیشتر حواس‌مان به اعمال‌مان باشد و متوجه شویم که چه زمانی رفتار خودکار شروع به کار می‌کند.

پس اگر به راحتی گرفتار سرعت سریع جهان می‌شوید و  مشکلات غلبه بر اضطراب دارید، خواندن آن را در اولویت قرار دهید.

مطالعۀ بهترین کتاب‌­های روان‌شناسی در ۱۵ دقیقه

مطالعه کتاب‌­های غیرداستانی زمان زیادی از روزتان را خواهد گرفت. یک فرد معمولی، برای مطالعه ۱۰۰ صفحه، باید تقریباً سه ساعت وقت بگذارد. درنتیجه، مطالعۀ تنها یکی از کتاب­‌های پیشنهادی، ممکن است ۹ ساعت طول بکشد.

اما شما می­‌توانید بامطالعه خلاصه کتاب­‌های موجود در سایت ما، یا با گوش دادن به کتاب­‌های صوتی، تنها ۲۰ دقیقه برای هر کتاب زمان صرف کنید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید