• فروشگاه
  • جستجو
  • کتابخانه
  • تنظیمات
  • دانلود
  • ویدئوهای انگیزشی
خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

نویسنده : دن اریلی
راوی : کاترین صادق پور

/

6,900 تومان

/

( 7 )
خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر
پخش دمو

خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

قبل از معرفی کتاب، از شما یک سوال می پرسم. فکر کنید برای مسافرت به شما سه انتخاب داده‌اند. پاریس با هتل به همراه صبحانه، رم، با هتل به همراه صبحانه و رم با هتل بدون صبحانه. کدام یک انتخاب شماست؟ احتمالا بسیاری از شما با خودتان می‌گویید رم با صبحانه. اما آیا حواستان بود که میان گزینه‌های رم با صبحانه و بدون صبحانه، پاریسی هم وجود داشت؟ دن اریلی معتقد است این همان خطای شناختی ماست. زمانی که دو گزینه از گزینه‌ها شبیه به هم هستند، ما ناخودآگاه دست به مقایسه میان آن دو می‌زنیم و باقی گزینه‌ها را رها

آیا فکر می‌کنید تصمیماتی که در زندگی می‌گیرید منطقی و هوشمندانه هستند؟ دن آریلی در کتاب نابخردیهای هوشمندانه به شما نشان می‌دهد که احتمالا اینطور نیست.

شناسنامه خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

عنوان کتاب: نابخردی های پیش بینی پذیر عنوان کتاب به زبان اصلی: Predictably Irrational, Revised and Expanded Edition: The Hidden Forces That Shape Our Decisions نویسنده: دن آریلی نوع کتاب: خلاصه کتاب صوتی امتیاز کتاب: ۴.۶ از ۵ (Amazon)، ۴.۱ از ۵ (Good reads)، ۴.۵ از ۵ (Audible)

اهداف خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر یکی از جذاب‌ترین آثاری است که در حوزه اقتصاد رفتاری نوشته شده است. دن آریلی در این کتاب تلاش کرده است تا خطاهای شناختی انسان را در لحظات تصمیم‌گیری بررسی کند و نشان دهد که چطور تصمیمات ما تحت تاثیر عملکردهای ذهنی نامعقول قرار گرفته است. با مطالعه این کتاب خواهید آموخت که تصمیمات ما تحت تاثیر چه خطاهایی قرار دارند و چطور می‌توان جلوی آن‌ها گرفت. خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند که در حوزه تصمیم‌گیری یا حتی مذاکره عملکرد بهتر و منطقی‌تری داشته باشید.

درباره نویسنده خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

دن آریلی، استاد اقتصاد رفتاری در دانشگاه MIT است. او آثار خود را در نشریات علمی معتبر و برجسته‌ای مانند نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، واشنگتن پست، بوستن گلوب، بیزنس ۲.۰، امریکن ساینتیفیک و امریکن ساینس به چاپ می رساند. آریلی در زمینه‌های مختلفی تحصیل کرده است، اما عمده آثار او در حوزه اقتصاد رفتاری هستند و در همین زمینه به شهرتی مثال زدنی رسیده است.

نقد خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

آریلی از منظری متفاوت به مسئله تصمیم‌گیری در اقتصاد نگاه کرده است. او تلاش کرده است تا خطاهایی را که معمولا ما به‌صورت روزمره درگیر آن‌ها می‌شویم را بررسی کند و نشان دهد که چطور تصمیماتمان تخت تاثیر عوامل مختلف قرار دارند. کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر تلنگری عمیق و تکان‌دهنده به همه کسانی است که بیش از اندازه به خرد خود اتکا دارند. این کتاب نشان می‌دهد که ما آنطور هم که فکر می‌کنیم منطقی نیستیم و تصمیماتمان تحت تاثیر عواملی هستند که معمولا از آن‌ها بی‌خبریم. با خواندن این کتاب خواهید فهمید که چنددرصد از هزینه‌هایی که در زندگی داشته‌اید بیش از اندازه منطقی بوده‌اند و چطور می‌توانید با اصلاح رفتار و عادات تصمیم‌گیری‌تان، از این هزینه‌ها بکاهید. نکته جالب توجه این است که با خواندن این کتاب خواهید توانست الگوهای خطاهای شناختی را هم پیش‌بینی کنید و بتوانید زودتر از وقوع، جلویشان را بگیرید.

جوایز و دستاورد های خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

کتاب نابخردی های پیش‌بینی پذیر در شمار کتاب‌های پرخواننده و پرفروش قرار دارد. این کتاب در وبسایت آمازون و در دسته بندی کتاب‌های بازاریابی و رفتارشناسی مصرف کننده رتبه هفتم فروش و در دسته کتاب‌های فرهنگ در علوم اجتماعی رتبه دوازدهم فروش را به خود اختصاص داده است.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

اگر به علوم رفتاری علاقه دارید، کتاب نابخردی های پیش‌بینی پذیر یکی از گزینه‌های مناسبی است که می‌توانید مطالعه کنید. این کتاب برای کسانی که دوست دارند از دام‌ چرخه عادات و رفتارهای تکرارشونده‌ای مانند پرخوری یا ولخرجی رها شوند و آن را بهتر بشناسند مناسب است. دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث روانشناسی اجتماعی و تصمیم‌گیری و همچنین کسانی که در صنعت بازاریابی مشغول به کار هستند از دیگر کسانی‌اند که می‌توانند از آموزه‌های این کتاب بهره ببرند.

صاحب نظران راجع به کتاب چه می گویند؟

کتابی فوق‌العاده و روشنگرانه که عمیق و خواندنی که شواهدی تازه ارائه می‌دهد. این شواهد نشان می‌دهند حوزه‌ها و موقعیت‌‌هایی وجود دارند که در آن انگیزه‌های مادی به طرق غیرمنتظره‌ای عمل می‌کنند. ما انسان‌ها انسان هستیم و ویژگی‌هایی داریم که با دستاوردهای اقتصادی از بین‌ می‌روند. باید این کتاب را خواند. (نسیم نیکلاس طالب) به‌طرز شگفت‌انگیزی سرگرم کننده است. خوش‌خوان و روان. آریلی در این کتاب با روایت اقتصاد و اتفاقات عجیب، ذهن انسان را سرگرم می‌کند. (یواس‌ای تودی) حرکتی جالب در علم تصمیم‌گیری که نقاطی که احساسات، هنجارهای اجتماعی، انتظارات و زمینه‌های ما را به بیراهه می‌کشانند نشان می‌‌دهد. (نشریه تایم) دن آریلی به شیوه‌های خلاقانه عقلانیت ما را به آزمایش می‌گذارد، آزمایشات جدید و ایده‌های خوش‌بینانه مانند فواره از او سرایز می‌شود. (بوستون گلوب)

بخش هایی از متن کتاب

در صحنه زندگی آمریکایی، که آکنده است از خانه‌های بزرگ، خودروهای بزرگ، تلویزیون پلاسمای صفحه بزرگ، پدیده بزرگ دیگری هم وارد شده است: بزرگ‌ترین کاهش در نرخ پس‌انداز شخصی از دوران رکود بزرگ. ۲۵ سال به عقب برگردید، و ببینید که نرخ‌های دو رقمی پس‌انداز چیزی عادی بودند. تا همین اواخر در ۱۹۹۴ نرخ پس‌انداز تقریبا ۵ درصد بود، ولی در ۲۰۰۶ نرخ پس‌انداز به زیر صفر ــ تا منفی یک درصد ــ فرو افتاده بود. آمریکایی‌ها نه تنها پس‌انداز نمی‌کردند که بیش از درآمدشان هزینه می‌کردند. وضع اروپایی‌ها به مراتب بهتر است ــ آنان میانگین ۲۰ درصد پس‌انداز دارند. نرخ ژاپن ۲۵ درصد است. از آنِ چین ۵۰ درصد است. پس چرا آمریکا چنین است؟ می‌اندیشم که یک پاسخ آن است که آمریکایی‌ها به مصرف‌گرایی بی‌حساب و کتاب معتاد شده‌اند. مثلاً به منزلی سر بزنید که پیش از ساخته شدن این همه چیزی که داریم، ساخته شده باشد و نگاهی به اندازه کمدهای آن بیندازید. برای نمونه خانه ما در کمبریج ماساچوست ساخت ۱۸۹۰ است و اصلاً هیچ کمدی ندارد. خانه‌های دهه ۱۹۴۰ دارای کمدهایی‌اند که آنقدر بزرگ هستند که بشود در آن‌ها ایستاد. کمدهای دهه ۱۹۷۰ اندکی بزرگ‌ترند. شاید عمق کافی برای جا دادن یک خوراک پز، یک جعبه از نوارهای هشت تِرَکی، و چند دست لباس دیسکو. اما کمدهای امروز از نسل دیگری هستند. «کمد راهرویی» به این معناست که شما تقریبا می‌توانید در آن چند گامی بردارید. این کمدها هر اندازه که عمیق هم باشند آمریکایی‌ها راه‌هایی را برای پر کردن آن‌ها تا خرخره پیدا می‌کنند. پاسخ دیگر ــ نیمه دیگر مسئله ــ عبارت است از انفجار اخیر در اعتبار مشتری. امروزه یک خانوادهٔ متوسط آمریکایی دارای شش کارت اعتباری است (تنها در ۲۰۰۵، آمریکایی‌ها ۶ میلیارد درخواست نامه برای کارت‌های اعتباری دریافت کرده‌اند). به طرز هراس‌آوری بدهی میانگین هر خانواده ناشی از این کارت‌ها در حدود ۰۰۰, ۹ دلار است؛ ۷ تا از ۱۰ خانوار برای پوشش دادن هزینه‌های اصلی زندگی مانند خوراک، لوازم منزل، و پوشاک با کارت‌های اعتباری قرض می‌گیرند.

دسته بندی
--:--
--:--
  • 15
  • 15
  • ذهن
ذهن
0

0-
  • 15
  • 15
  • 1.0x
تنظیمات سرعت
  • 0.75x
  • 1.0x
  • 1.25x
  • 1.5x
  • 1.75x
  • 2.0x
انصراف