طراحی ثروت با پیروی از ۵ عادت بی‌نظیر توانگران

طراحی ثروت با پیروی از 5 عادت بی‌نظیر توانگران

فهرست مطالب

خیلی از ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اصلاً مگر فرقی هم بین توانگری و ثروت وجود دارد؟ و بله تفاوت شگفت‌انگیزی هست که بد نیست حالا در این مقاله با عنوان روش طراحی ثروت به آن بپردازم.

شاید بد نباشد این شکل مقایسه را مثل مقایسه کارت‌بانکی اعتباری credit card با کارت‌ حساب بانکی debit card بدانیم. البته استفاده از کارت اعتباری تقریباً در ایران هیچ وجود خارجی ندارد اما بد نیست با یک توضیح کوتاه برایتان روشن کنم که چقدر مقایسه بین ثروت و توانگری با این مثال از کارت‌های بانکی می‌تواند بی‌ربط باشد.

کارت‌بانکی debit همان کارت حساب بانکی است که همه ما چندتایی از آن را در کیف پول یا جیب داریم. هرچه قدر موجودی پولی در این حساب داشته باشیم، می‌توانیم بر اساس همان موجودی هم خرج کنیم. کسر موجودی بلافاصله پس از خرید از کارت انجام می‌شود.

درحالی‌که کارت‌بانکی اعتباری بر اساس اعتبار صاحب حساب که شامل اعتبار تأییدشده ازجمله املاک و ماشین از سوی بانک می‌شود، مورداستفاده قرار می‌گیرد و هر هزینه انجام‌شده از سوی صاحب حساب بدون نگرانی و بدون توجه به اینکه صاحب حساب چقدر در حسابش موجودی دارد، محاسبه می‌شود. پرداخت هزینه‌های انجام‌شده و همچنین بهره بانکی در موعد مشخص، تفاوت شاخص کارت‌های بانکی اعتباری و دبیت کارت‌ها است.

خب! با این مقایسه متوجه تفاوت فاحش بین ثروت و توانگری برای رسیدن به یک طراحی ثروت اصولی شدیم. شاید هردو کارت مربوط به فعالیت‌های مالی باشند و شاید هردو واژه ثروت و توانگری در مورد یک اصل حرف بزنند، ولی داستان چیز دیگری است که می‌خواهیم کمی عمیق‌تر به آن بپردازیم.

ثروت چه تعریفی دارد؟

طراحی ثروت در زندگی گتسبی بزرگ
گتسبی به “نور سبز” ایمان داشت، به آینده‌ی لذتناکی که سال به سال از پسِ ما می‌گذرد. اگر این‌بار از چنگِ ما گریخت چه باک! فردا تندتر خواهیم دوید. (برشی از دیالوگ‌های فیلم گتسبی بزرگ)

ثروت را موجودی حساب یا کیفمان تعیین می‌کند.

حتماً دور و اطرافمان داریم کسانی را که ثروتمند هستند و این فقط محدود به عمو و نوه خاله و قوم‌وخویش نمی‌شود. شناسایی افراد ثروتمند کار سختی نیست. حتی یک مالک نمایشگاه ماشین و یک مشاور املاک را هم می‌توانیم آدم ثروتمندی بدانیم.

موجودی زیاد آن‌ها با سبک زندگی و هزینه‌هایی که حتی ممکن است برای ما عجیب‌وغریب باشد قابل‌مشاهده است.

توانگری چه تعریفی دارد؟

توانگری ما باارزش خالص دارایی‌هایمان مشخص می‌شود.

اینکه بتوانیم در طراحی ثروت، مرز بین ثروتمند و توانگر را تشخیص دهیم چندان هم ساده نیست. چراکه برخلاف ثروت که نمود بیرونی و قابل‌مشاهده‌ای از درآمد شما دارد، توانگری با نحوه و میزان اندوخته مالی شما سروکار دارد. این توانایی، معمولاً نمود بیرونی ندارد.

♦♦ صحبت از توانگری صحبت از ارزش است ♦♦

نباید فراموش کنیم که قرار نیست آدم ثروتمند، توانگر هم نباشد. البته در این میان بازهم صحبت از ارزش مخفی به میان می‌آید.

یک مثال ساده:

بسیاری از ما و پدر و مادرهایمان، مخصوصاً اگر کارمند دولت باشیم، ازجمله افراد توانگر هستیم که بخشی از درآمد خود را پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

♦♦ توانگرها در تلاش برای رسیدن به‌نوعی آزادی مالی هستند ♦♦

طراحی ثروت؛ زندگی ثریا و سوسن

شاید بد نباشد با مقایسه زندگی واقعی ثریا و سوسن کمی بیشتر به تفاوت این دو مفهوم توجه کنیم. البته فراموش نکنیم که این مثال قرار نیست به همه تفاوت‌های میان ثروت و توانگری اشاره کند. بلکه تفاوت‌های مهم موردنظر ماست.

◄ ثریا: او یک ورزشکار حرفه‌ای ثروتمند است.

◄ سوسن: او یک کارگر شرکت فرش‌بافی و توانگر است.

طراحی ثروت در زندگی ثریای ثروتمند

ثریا عضو یکی از تیم‌های محبوب بسکتبال آمریکاست که سالانه ۷.۷ میلیون دلار دستمزد می‌گیرد. این دستمزد به ازای ده سال فعالیت اوست. این یعنی طی این ده سال ۷۷ میلیون دلار دریافتی داشته است. دم ثریا گرم!

با این درآمد می‌توان تأیید کرد که او یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین است.

من، شخصاً، احساس غرور می‌کنم اگر بتوانم در یک سال، نزدیک به ۲۱ میلیارد تومان درآمد داشته باشم! حالا همین عدد را ضربدر هفت کنیم.

پرسش: به نظر شما کسی که می‌تواند درآمد ۷۷ میلیون دلاری داشته باشد جایی برای شکست در زندگی‌اش باز می‌کند؟

البته که ممکن است! با خرج همه آن پول‌ها این اتفاق می‌افتد.

طراحی ثروت در زندگی ثریای ثروتمند

خرج کردن می‌تواند یک سبک زندگی باشد که هرچه درآمد بیشتری در اختیار داشته باشیم، کیفیت این زندگی هم به‌مرورزمان بهتر می‌شود. ثریای قصه ما هم از این موضوع مستثنا نیست و می‌خواهد یک زندگی به‌مراتب بهتر از قبل داشته باشد.

ثروت، کاری می‌کند تا هر چیز چشمگیر و لذت‌آوری را در اختیار بگیریم.

درواقع بخشی از طراحی ثروت این است که ثریا باوجود درآمد عالی خود واقعاً دلیلی نمی‌بیند بخواهد بودجه‌بندی کند و دنبال پس‌انداز کردن باشد. او یک ثروتمند واقعی است.

اما این طرز فکر و نبود برنامه‌ریزی مالی اصولی می‌تواند او را در گردباد هولناکی گرفتار کند؛ خرج کردن همه دریافتی و درنهایت خالی ماندن.

ثروت او ممکن است برایش امنیت مالی نسازد.

تکنیک دوش ثروت

باید اعمال و رفتارتان درباره درخواست‌تان جوری باشد که گویی حتما به آن خواهید رسید.

اکنون بخوانید

 

ثریا یک نمونه از افراد ثروتمند بود. بنا بر آمار به‌دست‌آمده از شبکه ورزشی ESPN آمریکا که وضعیت ناراحت‌کننده بازیکنان بازنشسته را گزارش می‌دهد، ۶۰% از بازیکنان تیم NBA بسکتبال در بازه زمانی پنج سال پس از بازنشستگی دچار شکست مالی می‌شوند.

طراحی ثروت در زندگی سوسن توانگر

حالا نوبت به سوسن رسیده که جامعه بزرگ‌تری را در برمی‌گیرد. او یک زن دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی است که سالی ۶۰ هزار دلار درآمد دارد. این یعنی میانگین درآمد یک شهروند آمریکایی.

کاری به نابرابر بودن درآمد این دو نفر نداریم. بلکه قصد دارم به تفاوت نگاه ثریا و سوسن بپردازم و آن این است که سوسن برای خودش برنامه دارد. البته منظور من برنامه « سریع ثروتمند شدن» نیست بلکه او می‌خواهد از قیدوبند درآمد ماهانه و سالانه آزاد شود و آزادی مالی داشته باشد.

او بودجه‌بندی می‌کند، سعی می‌کند بدهی‌های کمتری داشته باشد، دنبال اصول سرمایه‌گذاری است و در ادامه ۱۵% از درآمدش را کنار می‌گذارد. شاید برای خیلی از ما عجیب باشد که سوسن یک برنامه سفت‌وسخت چهل‌ساله مالی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری داشته باشد.

طراحی ثروت ازنظر سوسن خرید چیزهای ارزان‌قیمت نیست. بلکه او برای برنامه‌های خریدش انعطاف کافی دارد. دست او برای خرید چیزهایی که مهم هستند باز و اهل سفرهای سالانه خانوادگی و داشتن وعده‌های غذایی باکیفیت است. بااین‌حال، او خردمندانه از کنار موارد نه‌چندان مهم که نیاز نیست داشته باشد و پولی برایشان خرج کند، رد می‌شود.

سوسن در شصت‌سالگی و با شروع بازنشستگی‌اش، نزدیک به ۱.۸ میلیون دلار پس‌انداز دارد که او را تبدیل به یک میلیونر خودساخته کرده است.

♦♦ مهم: او داراترین فرد جهان نیست ولی توانست دارایی خالصی برای خودش داشته باشد و بدین ترتیب در فهرست توانگرها جا بگیرد.

طراحی ثروت یعنی یک ثروتمند توانگر!

قرار نیست ثروتمند بودن و توانگری روبه روی‌هم قرار بگیرند. ثریا و خیلی از هم‌سطح‌های او هم می‌توانند به‌خوبی سوسن به‌مرورزمان یک ثروتمند توانگر باشند. شاید بد نباشد این سه‌گام زیر را بردارند:

اندوخته مالی

این اولین و مهم‌ترین گام است و باید بتوانیم دستکم ۱۰% از حقوق خود را کنار بگذاریم. شاید به دنبال بازنشستگی باشید و یا اصلاً این فکر را نداشته باشید و بخواهید در بلندمدت برنامه مهمی را پیاده کنید. به‌هرحال با فرض یک درصد مشخص از نرخ رشد سالانه واقعی، این کار را انجام می‌دهید.

البته هرچه این اندوخته بیشتر باشد ما زودتر می‌توانیم وابستگی مالی را کنار بگذاریم و این کمک می‌کند در صورت تمایل، بازنشستگی سریع‌تری هم داشته باشیم. با فرض اینکه نمی‌توانید این میزان اندوخته را هم داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم گزینه‌های زیر را انتخاب کنیم:

افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها

حتی اگر در مرحله مصاحبه شغلی هم باشید این حق را به خودتان بدهید که متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و میزان تورم، درخواست افزایش حقوق داشته باشید. پیدا کردن یک شغل جدید دیگر، درآمدهای غیرفعال یا یکی دو شغل جانبی پاره‌وقت هم ازجمله افزایش‌دهنده‌های درآمد هستند.

♦♦ نکته: دریافت اجاره‌بها از اجاره املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در بورس و موارد مشابه ازجمله انواع درآمد غیرفعال است که فرد به‌صورت فعال و مستقیم در آن دخالت ندارد.

دایی یکی از دوستان من که چند سالی می‌شود به آمریکا مهاجرت کرده، هر تابستان با همسرش دکه‌ای لب ساحل کرایه می‌کنند و سرگرم فروش بدلی جات و عینک آفتابی می‌شوند. به همین سادگی!

سرمایه‌گذاری

با پس‌انداز کردن حالا نوبت به سرمایه‌گذاری می‌رسد. حتی اگر در تلاش برای سرمایه‌گذاری با پول کم هستید هم کم نیاورید و مسیرتان را ادامه بدهید.

درصورتی‌که آشنایی کافی با سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران را دارید یا با دوستانی در ارتباط هستید که در این زمینه مهارت دارند، شاید بد نباشد خودتان را محک بزنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]
[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]بهترین راه پول درآوردن با سرمایه کم را بشناسیم

[/su_box]

 

نظارت بر رشد پول

آخرین گام، ساده‌ترین گام است. ببینید که سرمایه‌گذاری شما چطور رشد می‌کند. سرمایه‌گذاری کاری می‌کند تا پولی که قرار است یکجا بخوابد و اصطلاحاً پس‌انداز شود، در چرخه بازار فعال باشد و این یعنی در نظر گرفتن تورم با رشد دارایی شما!

پس پیشنهاد می‌کنم به‌جای باز کردن حساب و دریافت سود بانکی که درواقع هیچ کمکی به افزایش ارزش پولی شما نمی‌کند. پول را وارد چرخه بازار کنید.

طراحی ثروت در کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول

رابرت کیازاکی Robert Kiyosaki کارشناس مباحث ثروت و توانگری است. او با نوشتن کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول تبدیل به یکی از محبوب‌ترین نویسندگان و کتابش جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها در مورد مفهوم توانگری شد.

طراحی ثروت از نظر کیازاکی، یک قانون بسیار مهم دارد:

« باید بیاموزیم که بین دارایی و بدهی تفاوت وجود دارد و باید برای خودمان دارایی بخریم.»

پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر موضوع و اینکه چطور افراد توانگر واقعاً به توانگری می‌رسند، این کتاب پرطرفدار را مطالعه کنید:

خلاصه کتاب ” پدر پول‌دار پدر بی‌پول” و نقد و بررسی این کتاب

تلاش بیهوده را متوقف کن!

اکنون بخوانید

 

طراحی ثروت با پنج عادت بی‌نظیر توانگری

ما در عصری زندگی می‌کنیم که باخبر شدن از طرز فکر افراد موفق مثل احد عظیم زاده (پدر فرش ایران) و معاشرت با افراد توانگر نه‌تنها هیجان‌انگیز است بلکه ما را در مسیر اصولی سازندگی و موفقیت هدایت می‌کند.

من، شخصاً باعلاقه به ریزه‌کاری‌های زندگی افراد موفق و توانگر دقت می‌کنم و خوشبختانه روش زندگی آن‌ها آن‌قدر پیچیده و دست‌نیافتنی نیست که نشود!

موفقیت برای هرکسی که در جست‌وجوی آن است و ذهنیت رشد در او ریشه دوانده، اتفاق می‌افتد. این ذهنیت رشد شامل عادت‌ها، باورها و اقداماتی می‌شود که فرد را به سمتی که واقعاً خواهانش است هدایت می‌کند.

در ادامه قصد دارم به پنج عادت جالبی که افراد توانگر به‌صورت طبیعی و راهبردی آن را رعایت می‌کنند بپردازم.

برای زندگی خودش برنامه دارد

برخلاف خیلی از آن‌هایی که زندگی را آن‌گونه که هست، زندگی می‌کنند. فرد توانگر معمولاً برای زندگی‌اش طرح و برنامه دارد. شک نکنید که این روند کاری می‌کند هر موفقیتی که دلخواه ماست، اتفاق بیفتد.

توانگر در طراحی ثروت خود به‌خوبی می‌داند که خیلی چیزها منتظر نشسته‌اند تا او حواسش پرت آن‌ها شود، وقتش را تلف کند و ممکن است سبب شوند از مسیر درست برای رسیدن به موفقیت منحرف شود. آن‌ها کاملاً از قدرت تمرکز روی یک‌چیز باخبرند:

♦♦ تمرکز روی مردم و اتفاق‌هایی که آن‌ها را به اهداف و سبک زندگی دلخواهشان نزدیک می‌کند. ♦♦

آیا هنوز برای شما عجیب و رازآلود است که در طراحی ثروت، تمرکز حقیقی باید روی « آنچه می‌خواهم داشته باشم» باشد نه روی « آنچه نمی‌خواهم داشته باشم»؟

پس بهتر است به خاطر بسپارید که یک توانگر تکلیف خود را می‌داند و به‌ندرت پیش می‌آید که در موقعیت‌های منفی تلف کننده انرژی، خودش را قرار بدهد. او فقط و فقط روی ظرفیت و فرصت‌هایی که زندگی را به جلو و در همان مسیری که می‌خواهد پیش ببرد، تمرکز می‌دهد.

پول خرج می‌کند تا پول به دست آورد

آدم توانگر برای زندگی پرخرجش، خرج می‌کند. البته نکته‌ای که اینجا بهتر است اضافه شود این است:

توانگر از چه پولی برای زندگی خود خرج می‌کند؟

شهرت آدم توانگر در این است که از پول برای پول درآوردن استفاده می‌کند. مستندی را به یاد دارم که در مورد یک مولتی میلیاردر بود. این شخص با کشتی شخصی و خدم‌وحشم به دل اقیانوس زده بود تا اینکه فرصت مصاحبه با او فراهم شد.

مصاحبه‌گر از او پرسید: « شما چطور به بیشتر کردن درآمدتان فکر می‌کنید؟» و پاسخ هوشمندانه او هنوز در ذهن من است که گفت: « من حتی الآن که در حال تفریح هستم به این فکر می‌کنم که چطور از تفریحم پول دربیاورم.» مرد میلیاردر پس از پایان سفر، کشتی تفریحی و تمام موجودی درون آن را معامله کرد و فروخت.

این موضوع در مورد بسیاری از شخصیت‌های سرشناس هنری داخل کشور نیز درست است. هنرمندی مانند نوید محمد زاده، امپراتوری مالی خودش را با راه‌اندازی خط تولید عطر و اودکلن با نام خودش توسعه می‌دهد.

فکر می‌کنم بد نباشد یک‌بار دیگر مثال ثریا و سوسن را به یاد بیاورید!

درواقع ذهنیت « همه را خرج کن» در افراد ثروتمند به این صورت است که این دسته برای پول، مدام کار می‌کنند درحالی‌که فرد توانگر با پولی زندگی می‌کند که دارد برای او «کار می‌کند».

او به محتوای مصرفی خود دقت می‌کند

آدم توانگر به‌طورکلی طوری مصرف می‌کند که به ارزش و اعتبار زندگی‌اش اضافه شود. چطور؟ او همواره روشی را انتخاب می‌کند که حامی رؤیاها، موفقیت دلخواه و سبک زندگی دلخواهش باشد.

دین گرا‌زیوسی در کتاب عادت‌های موفقیت افراد میلیونر که می‌توانید آن را (اپلیکیشن ذهن)

منابع دیگری هم هستند که به این تفاوت سطح اشاره می‌کنند. افراد معمولی نه‌تنها ساعت تلویزیون تماشا کردنشان بیشتر است بلکه کیفیت محتوایی که تماشا می‌کنند هم بسیار پایین‌تر قرار دارد؛ یک سری برنامه‌ها و فیلم‌های بی‌معنی که کمترین ارزش را دارد و کمکی برای رسیدن به موفقیت به آن‌ها نمی‌کند.

همچنین بد نیست بدانیم که آمار دیگری در مورد روش طراحی ثروت از نظر توانگران در شبکه‌های اجتماعی و محتوای آنلاین وجود دارد. عموماً توانگران کمتر از افراد معمولی خود را در معرض این نوع محتوا قرار می‌دهند و کمتر خودشان را با خواندن هر خبری خسته می‌کنند.

فرد توانگر عموماً دور و بر خبرهای رسانه‌ای نمی‌رود چون می‌داند باید شاهد « نمایش منفی و سوگیرانه از واقعیت» باشد. ارتباط آنلاین این افراد صرفاً برای پیش برد کسب‌وکار و تعامل با آن‌هایی است که هم‌نظر هستند.

آن‌ها همچنین به دنبال فرصت کافی برای خواندن یا شنیدن کتاب‌هایی مثل عادت‌های موفقیت افراد میلیونر  Millionaire Success Habits هستند. کتابخانه صوتی ازجمله گزینه‌های آرام‌بخش آن‌ها برای بهبود کیفیت زندگی و پیشرفت است. فقط کافی است تا تصمیم بگیرند و برای دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن دست‌دست نکنند!

طراحی ثروت با دانلود اپلیکیشن رایگان ذهن

در مورد انتخاب رفیق، حساس است

« کبوتر با کبوتر، باز با باز…»

این شعار هر توانگری است که می‌داند معاشرت با دوستان هم‌فکر یا حتی افرادی که از نظر فکری به هم نزدیک هستند می‌تواند چه تأثیری بر سرعت موفقیت هردوی آن‌ها بگذارد. حتی باید این موضوع را یک دلیل استراتژیک دانست که چرا افراد موفق معمولاً اجتماعات مشخصی دارند.

به‌قول‌معروف می‌گویند « هر آنچه بکاری، درو می‌کنی». پس هرچه تمرکز بیشتری روی ارتباطات خود داشته باشیم و بدانیم دقیقاً برای رسیدن به موفقیت باید با چه کسانی معاشرت کنیم، یعنی توجه ویژه‌ای به موفقیت داریم.

پرسش: چه تجربه‌ای از تلاش و نتیجه تلاش برای ارتباط با افراد باهوش و موفق دارید؟

او متمرکز و آماده برای آینده است

آمادگی فرد توانگر برای آینده همیشه با انعطاف چشمگیر او در برابر دنیای مدام در حال تغییر همراه است. ذهن چنین فردی هم از نظر فکری و هم از نظر مالی برای هردو موقعیت پیش‌بینی‌شده و غیرمنتظره آماده است.

علاوه بر این، آدم توانگر یک خصلت جذاب دیگر هم دارد:

او در چارچوب طراحی ثروت خود به این باور رسیده است که تغییر همیشه با فرصت‌های احتمالی پول‌ساز همراه است. او چنان ذهن پویا و آماده‌ای دارد که می‌داند زندگی همواره در حال تغییر می‌تواند محصولات و خدمات جدید را هم وارد بازار کند.

پایان‌بخش

قید ثروتمند شدن را بزنید! اگر به شما دو گزینه « ثروتمند شدن» و « توانگری» را بدهند شاید بد نباشد دومی را انتخاب کنید که بهتر است.

آدم ثروتمند در لحظه خوش است درحالی‌که آدم توانگر همیشه این حال خوب را دارد. برای رسیدن به دومی یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم که باید ذهنیت رشد را در خودتان تقویت کنید و تمرکزتان را بالا ببرید. بهترین کار این است که همواره شش پرسش زیر را به یاد داشته باشیم:

  • به چه چیزی دقت می‌کنم؟
  • اقدامات و رفتار خودم را چطور ارزیابی می‌کنم؟
  • این موقعیت چه نفعی برای من دارد؟
  • آیا من را توانگر می‌کند؟
  • آیا به من سلامتی می‌بخشد؟
  • آیا ضامن خوشبختی من است و زندگی دلخواهم را برایم می‌سازد؟

منبع:

https://www.juststartinvesting.com/rich-vs-wealthy/

https://www.lifeonyx.com/5-vital-habits-and-traits-of-the-wealthy/

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

یک دیدگاه

  1. باسلام
    اگربخوام روراست باشم بعد از اینکه از شرکت قبلی تعدیل شدم به طرز عجیبی انگیزه داشتم برای پیدا کردن راه خودم و مهارتی که واقعا دارم و حتی میتونم بهترش کنم. در این مسیر گرچه هنوز درآمد سابق رو ندارم ولی واقعا با ذهنتیت یک توانگر زندگی رو ادامه میدم و خیلی جدی قصد دارم در آینده نزدیک به همون درآمد عالی که داشتم دوباره برسم.
    ممنون از شما که مبتنی بر واقعیت به کاربرهاتون انگیزه میدین.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید