خلاصه کتاب قدرت عادت

خلاصه کتاب قدرت عادت

فهرست مطالب

عادت‌ها چگونه کار می‌کنند؟

چرا افراد مرتباً کارهای خود تخریب کننده انجام می‌دهند؟

آیا ایجاد عادت می‌تواند تغییر مثبتی در سازمان ایجاد کند؟

چگونه می‌توانید عادت‌های خوب را ایجاد کنید؟

به همه این سوالات در  کتاب چارلز داهیگ،‌ قدرت عادت‌ پاسخ داده شده است.

کتاب قدرت عادت به شما کمک می‌کند بفهمید چرا عادت‌ها در هسته اصلی هر کاری که انجام می‌دهید، قرار دارند. چگونه می‌توانید آنها را تغییر دهید. عادت‌های چه تاثیری در زندگی،‌ کسب وکار و جامعه خواهند گذاشت.

برای مطالعه خلاصه کتاب قدرت عادت با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب قدرت عادت

  • عنوان اصلی:  The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business
  • نویسنده: چارلز داهیگ
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار:  ۲۰۱۲‏
  • ژانر: روانشناسی، خودیاری
  • مناسب برای: همه افراد
  • امتیاز کتاب:‏ ۴.۱۱ از ۵ (بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‏)‏

معرفی کتاب قدرت عادت

کتاب “قدرت عادت” یکی از توصیه شده ترین کتاب‌ها برای خواندن است. گفته شده هرکسی که می‌خواهد زندگی خود را کنترل کند باید آن را بخواند.

کتاب قدرت عادت نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم عادتهای ناخواسته را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود تغییر دهیم. این کتاب،  در مورد برنامه ریزی مجدد زندگی به سمت بهتر شدن می باشد.

این کتاب این یک خزانه کامل از داستانها و توضیحات مبتنی بر شواهد است که نشان می‌دهد چگونه خود را قربانی عادت‌هایی می‌کنیم که از ابتدا قصد ایجاد آنها  را نداشته‌ایم. همچنین توضیح می دهد چگونه به نحوی  موفقیت آمیز آنها را با عادت‌های جدید جایگزین مکنیم.

این کتاب به سه قسمت اصلی تقسیم شده است: عادت‌های فردی،‌ عادت‌های سازمان‌های موفق و عادت‌های جوامع. در هر یک از این بخشها،‌ به دو تا چهار فصل تقسیم شده اند که حول یک یا دو مطالعه موردی خاص می باشند و نکته ای که نویسنده سعی در انتقال آن دارد را تقویت می‌کنند.

از آنجا که هر فصل حول یک مطالعه موردی اصلی متمرکز است و به صورت داستان‌های واقعی به ظاهر نامربوط  که استادانه در کنار هم قرار گرفته اند تا قدرت عادت ها را بیان کنند،‌ داهیگ به خوبی توانسته خواننده را مجذوب خود می‌کند. به گونه ای که مشتاق می‌شود بداند که در نهایت چه نتیجه ای به دست آمده است.

مطمئناً،‌ بسته به علایق شخصی و دلیل مطالعه کتاب،‌ بعضی از فصل‌ها ممکن است برای شما  جالب تر از فصل‌های دیگر باشند،‌ اما هر یک از آنها دانش جدیدی را به شما  ارائه می‌دهند که احتمالاً بعداً برایتان قابل استفاده خواد بود.

می توانید با استفاده از لینک زیر هم اکنون این کتاب را مطالعه نمایید.

‎خلاصه کتاب قدرت عادت

قدرت عادت (۲۰۱۲) توضیح می‌دهد که عادت‌های مهم چه نقشی در زندگی ما بازی می‌کنند.

‎اکنون بخوانید‎

 

ایده‌های مطرح شده در کتاب قدرت عادت

  1. قانون طلایی تغییر عادت‌ها: در برابر  اشتیاق به انجام عادتها مقاومت نکنید. بلکه مسیر آن را تغییر دهید.
  2. ترک کردن عادت‌ها به دلیل وجود پاداش در پایان حلقه عادت سخت است.
  3. برای پایان دادن به عادت بد،‌ یک روتین جدید را جایگزین آن کنید.
  4. شرکت‌ها می‌توانند از این عادت‌ها و اشتیاق افراد برای بازاریابی مشتریان خود  استفاده کنند.
  5. عادت‌های اصلی می‌توانند به شما در شکل دهی عادت‌های دیگر کمک نمایند.
  6. حذف پاداش بدون جایگزینی آنها باعث ناامیدی افراد می‌شود.
  7. اشتیاق می‌تواند در تقویت عادت‌های خوب نیز موثر باشد.
  8. پیروزی‌های کوچک مهم هستند، زیرا انگیزه ای برای تغییر عادت ایجاد می‌کنند.
  9. نیروی اراده یک منبع محدود است.
  10. همه عادت‌ها  از یک حلقه نشانه-روتین-پاداش را تشکیل شده اند.

عادت ها در خلاصه کتاب قدرت عادت

خلاصه کتاب قدرت عادت

همانطور که گفته شد، کتاب قدرت عادت به سه بخش اصلی تقسیم شده است که در ادامه به طور خلاصه هر یک را مورد بررسی قرار می دهیم

قسمت ۱: عادت‌های فردی

داهیگ با توصیف حلقه عادت شروع می‌کند. که یک فرایند دایره ای است که دارای سه جز اصلی می‌باشد:

  • نشانه:  به عنوان محرکی که دریافت  پاداش را تداعی می کند، تعریف می‌شود.
  • روتین: عملی جسمی یا احساسی است که برای به دست آوردن پاداش انجام می‌دهید.
  • پاداش: رضایت شما از دنبال کردن روتین است.

کلید اصلی تغییر این است که حلقه عادت را به سه جز متمایز تقسیم کنید. وقتی بدانید که چرا اقدام خاصی را انجام می‌دهید،‌ جایگزینی این رفتار با یک تغییر مثبت آسان تر می‌شود.

داهیگ توصیف بسیار خوبی از حلقه عادت دارد:

برای تغییر عادت،‌ شما باید نشانه قدیمی را حفظ کنید و پاداش قدیمی را ارائه دهید،‌ اما یک روتین جدید را ایجاد نمایید.

اکثر بخش اول مثال‌هایی از افراد و سازمان‌هایی را ارائه می‌دهد که از حلقه‌های عادت برای بهبود خود یا  فروش محصول استفاده نموده اند. به عنوان مثال،‌ داهیگ در مورد چگونگی شناسایی روتین مشتریان توسط شرکت‌هایی مانند پپسودن و فبریز صحبت می‌کند و این که چگونه این شرکت ها از این اطلاعات برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده نموده اند.

چرخه عادت در خلاصه کتاب قدرت عادت

قسمت ۲: عادت‌های سازمان‌های موفق

در این فصل باز هم داهیگ نشان می‌دهد که چگونه عادت‌ها می‌توانند بر همه جنبه‌های جامعه تأثیر مثبت و منفی بگذارند. او از الکو،‌ تارگت،‌ کینگز کراس استیشن،  قهوه فروشی  استارباکس مثال هایی می‌زند.

تمام مثال ها اطلاعات جالبی هستند. اما آنچه واقعاً برجسته است، مفهومی است که داهیگ در مورد “عادت‌های کلیدی” بیان می کند.

اما عادت کلیدی چیست؟

عادت کلیدی را می‌توان به عنوان یک عادت منفرد تعریف کرد که اثر مثبت و زنجیره ای را در یک شخص یا سازمان ایجاد می‌کند.

یک نمونه از این نوع عادت را می توان نوشتن روزانه غذاهایی که مصرف می‌کنید، دانست. یادداشت مصرف مواد غذایی می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های زندگی شما نتایج مثبتی ایجاد می‌کند.

این کار  می‌تواند: رژیم غذایی شما را بهبود بخشد،‌ شما را قادر به ورزش کند،‌ مصرف غذاهای سالم را افزاش و مصرف تنقلات و غذاهای بی ارزش را کاهش دهد.

درست است همه این تغییرات مثبت می‌تواند فقط با ایجاد یک عادت، روتین نوشتن غذای مصرفی، اتفاق بیفتد.

قسمت ۳: تأثیر عادات بر جامعه

این بخش،‌ جزئیاتی در مورد درس های مهمی که می توان از عادت‌های اجتماعی گرفت را بیان می کند. در این بخش از بایکوت اتوبوس های مونتگومری،‌ کلیسای صدل بک ریک وارن و چگونگی ارتباط ” آزادی اراده ” با اعتیاد به قمار بیان می‌شود.

همه مثال‌ها جالب هستند،‌ اما در مقایسه با آنچه در انتهای کتاب آورده شده کم رنگ می باشند. متأسفانه،‌ بهترین قسمت در آخرین پی نوشت کتاب مدفون شده است. در این بخش،‌ داهیگ جزئیات یک فرایند ۴ مرحله ای برای تغییر هر نوع عادت را شرح می‌دهد.

فرآیند ۴ مرحله‌ای تغییر هر نوع عادتی

داهیگ این فرآیند را در پایان کتاب قدرت عادت قرار داده است. زیرا در مورد ماهیت تغییر عادت یک نکته را بیان می‌کند – افراد نشانه‌ها و اشتیاق‌های مختلفی دارند. بنابراین ارائه یک راه حل که “برای همه مناسب باشد” بسیار سخت است. به عبارتی:

این نیست که فرمولی برای تغییر عادت وجود نداشته باشند. مشکل این است که فقط یک فرمول برای تغییر عادت وجود ندارد بلکه هزاران روش وجود دارد.

با این حال،‌ داهیگ یک چارچوب عالی برای تغییر هر عادتی را ارائه می‌کند. او روند کار را به چهار مرحله تقسیم می‌کند:

مرحله ۱. روتین را مشخص کنید

یک عادت سه مولفه اصلی دارد: نشانه،‌ روتین و پاداش. هدف شما این است که تشخیص دهید چگونه با دیدن نشانه به دنبال عادت می‌روید که از آن متنفرید. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد یک روتین داشته باشید،‌ تغییر آن آسان تر خواهد بود.

مرحله ۲. پاداش را آزمایش کنید

دلیل خاصی وجود دارد که شما یک عادت بد را دنبال می‌کنید. به همین دلیل است که درک اشتیاقی که این رفتار را ایجاد می‌کند، مهم است. هدف مرحله دو شناسایی دلیل واقعی انجام یک روتین خاص است.

در این مرحله شما عادت خود را تعدیل می‌کنید،‌ بنابراین نتیجه متفاوتی خواهید دید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید چرا آن عادت را دنبال می‌کنید.

آیا سعی می‌کنید از نظر احساسی شارژ شوید؟ آیا سعی می‌کنید آرام شوید؟ آیا واقعاً هوس چیز دیگری می‌کنید؟

پاسخیکی از این سوالات یا سوالاتی مشابه می‌تواند دلیل واقعی پیروی شما از یک عادت خاص باشد.

مرحله ۳.  نشانه را جدا کنید

همه عادت‌ها عامل محرکی دارند که به مغز می‌گوید پاداش خاصی را  می‌خواهید. ترفند این است که نشانه را برای هر عادتی مشخص کنید.

داهیگ در کتاب خود درباره رایج ترین نشانه‌ها – مکان،‌ زمان،‌ وضعیت عاطفی،‌ سایر افراد و اینکه چه عملی قبل از این نشانه انجام داده اید- صحبت می‌کند.

با پاسخ به این پنج سوال می‌توانید نسبت به این نشانه، دید جدیدی کسب کنید:

  1. شما کجا هستید؟
  2. ساعت چند است؟
  3. حالت عاطفی شما چیست؟
  4. چه کسی در اطراف تان است؟
  5. قبل از شروع عادت چه کاری انجام می‌دادید؟

هر بار که نشانه عادت را تجربه می‌کنید،‌ پاسخ این پنج سوال را بنویسید. تا اولین قدم را برای ایجاد یک تغییر پایدار بر دارید.

مرحله ۴.  برنامه ای داشته باشید

اکنون زمان تغییر آن عادت بد است! نمی توانید نشانه را کنترل کنید و نمی توانید پاداش را تغییر دهید. آنچه می‌توانید تغییر دهید،‌ روتین انجام کار است.

در این مرحله،‌ روتینی را دنبال خواهید کرد که پاداش یکسانی را بدون پیروی از عادت منفی ایجاد می‌کند. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که هر زمان که نشانه ای را تجربه کردید، یک برنامه عملیاتی خاص داشته باشید.

این طرح تقریباً مانند تعیین هدف است. شما همه بازخورد‌های پنج سوال را دریافت خواهید کرد (مرحله ۳) و در صورت نیاز یک برنامه گام به گام برای چگونگی اقدام کردن برای پیروی نکردن از یک عادت بد ایجاد خواهید کرد.

تغییر عادت ها در خلاصه کتاب قدرت عادت

 

بخش‌هایی از متن کتاب قدرت عادت

  1. “وابستگی مغز به روتین‌های خودکار می‌تواند خطرناک باشد. عادت‌ها اغلب بیشتر از آن که منفعت داشته باشند مانند یک نفرین هستند. “
  2. “به طرز مسخره ای ساده به نظر می‌رسد،‌ اما هنگامی که از نحوه کار عادت خود آگاهی پیدا کردید،‌ نشانه‌ها و پاداش‌ها را تشخیص دادید،‌ در نیمه راه تغییر آن‌ها قرار می‌گیرید.”
  3. “یک عادت بد نمی تواند ریشه کن شود، در عوض،‌ باید جایگزین شود.”
  4. “وقتی قانون طلایی تغییر عادت اعمال می‌شود،‌ عادت‌ها قابل انعطاف تر می‌شود: اگر نشانه و پاداش یکسان را حفظ کنیم،‌ می‌توانید روتین جدیدی را به کار بگیرید. “
  5. عادتهایی که بیشترین اهمیت را دارند،‌ عادت‌هایی هستند که وقتی شروع به تغییر می‌کنند،‌ الگوهای دیگر را نیز از جای خود خارج کرده و از نو می‌سازند. “
  6. “به نظر می‌رسد خانواده‌هایی که برحسب عادت با هم شام می‌خورند کودکانی را پرورش می‌دهند که  تکالیفی بهتر،‌ نمرات بالاتر،‌ مهارت‌های کنترل عاطفی بیشتر و اعتماد به نفس بیشتری دارند.”
  7. اراده مهمترین عادت اساسی برای موفقیت فردی است.”
  8. “رهبران خوب بحرانها را به دست می‌گیرند تا عادات سازمانی را دوباره بسازند. بحران‌ها آنقدر فرصتهای ارزشمندی هستند که یک رهبر فرزانه اغلب احساس اضطرار حاصل از بحران  را عمداً طولانی تر می‌کند.”
  9. “به نظر می‌رسد،‌ مردم اغلب به باشگاه می‌روند تا ارتباط انسانی پیدا کنند نه اینکه ورزش کنند”
  10. اراده فقط یک مهارت نیست. یک عضله است،‌ مانند عضلات بازوها یا پاها،‌ و با کار بیشتر خسته می‌شود،‌ بنابراین برای چیزهای دیگر انرژی کمتری باقی می‌ماند. “
  11. ” برای تغییر یک عادت،‌ باید نشانه‌های قدیمی را حفظ کنید و پاداش قدیمی را ارائه دهید،‌ اما یک روتین جدید را ایجاد نمایید.”
  12. “این روند در مغز ما یک حلقه سه مرحله ای است. اول،‌ یک نشانه وجود دارد،‌ محرکی ای که به مغز شما می‌گوید که به حالت خودکار برود و از کدام عادت استفاده کند. سپس روتین وجود دارد که می‌تواند جسمی یا روحی یا احساسی باشد. سرانجام،‌ یک پاداش وجود دارد که به مغز شما کمک می‌کند بفهمد آیا این حلقه خاص ارزش یادآوری در آینده را دارد یا خیر: حلقه عادت “
  13. “این قدرت عادت است،  باید این را درک پیدا کنید که عادت‌های شما همان چیزی است که انتخاب می‌کنید.”
  14. “برای فروش یک عادت جدید،  آن را در چیزی بپیچید که مردم از قبل می‌دانند و دوست دارند.”
  15. “به طور معمول،‌ افرادی که ورزش می‌کنند،‌ بهتر غذا می‌خورند و در کار بهره ورتر می‌شوند. آنها کمتر سیگار می‌کشند و صبر بیشتری نسبت به همکاران و خانواده نشان می‌دهند. آنها کمتر از کارتهای اعتباری خود استفاده می‌کنند و می‌گویند استرس کمتری دارند. ورزش یک عادت اساسی است که تغییرات گسترده ای ایجاد می‌کند. “
  16. “قهرمانان کارهای خارق العاده ای انجام نمی دهند. آنها کارهای معمولی انجام می‌دهند،‌ اما بدون فکر کردن،‌ آنقدر سریع انجام می‌دهند تا تیم دیگر فرصت واکنش نشان دادن ندارد. آنها عاداتی را که آموخته اند دنبال می‌کنند. “

ایجاد عادت های جدید در خلاصه کتاب قدرت عادت

می توانید پنج درس مهم کتاب قدرت عادت را در ویدئو زیر مشاهده کنید.

 

صاحب نظران در مورد کتاب “قدرت عادت” چه می‌گویند؟

این کتاب توسط مجلات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می شود.

  • “کتاب‌های کمی وجود دارند که به راهنمایی اساسی برای کسب و کار و زندگی تبدیل می‌شوند. قدرت عادت یک استثنا است. چارلز داهیگ نه تنها نحوه شکل گیری عادت‌ها را توضیح می‌دهد بلکه نحوه از بین بردن عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب را نیز توضیح می‌دهد. “ مجله فایننشال تایمز
  • “سرگرم کننده. . . لذت بخش . . شگفت انگیز . . . نگاهی جدی به علم شکل گیری و تغییر عادت. ”  بررسی کتاب نیویورک تایمز
  • “نشانه: دیدن جلد. روتین: خواندن کتاب. پاداش:  درک  کامل هنر دستکاری عادت‌ها ”  مجله کسب و کار بلومبرگ.
  • “کتاب قدرت عادت، یک بررسی جدید از چگونگی رفتارهای روتین و اینکه آیا آنها مستعد تغییر هستند یا نه می باشد. . . داستانهایی که داهیگ در کنار هم بیان کرده،‌ همه در جای خود جذاب هستند ،‌ اما وقتی در حوزه عادت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند،‌ بعد دیگری پیدا می‌کند. ”  آسوشیتدپرس
  • “طی چندین سال گذشته تحقیقات زیادی در مورد چگونگی شکل دادن عادتهای انجام شده است،‌ و این کار در کتاب جدید” قدرت عادت “به زیبایی شرح داده شده است.”   دیوید بروکس،‌ نیویورک تایمز
  • “اگر داهیگ در مورد ماهیت عادت‌ها، درست گفته باشد،‌ تلاش برای از بین بردن عادت‌های بد نتیجه ای نخواهد داشت. در عوض،‌ آنچه لازم است این است که به مدیران بیاموزید نشانه‌هایی را که منجر به عادت‌های بد و پاداش می‌شود را شناسایی کرده و سپس روشهای جایگزین کردن آن ها را یاد بگیرند تا منجر به پاداش‌های مشابه شوند،‌ این یعنی کسب موفقیت در کسب و کار و موفقیت شخصی. ”  فوربس

اگر به خواندن کتاب هایی در حوزه عادت های علاقمند هستید، علاوه بر کتاب قدرت عادت، می توانید کتاب زیر را مطالعه نمایید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

خلاصه کتاب عادت های اتمی

[/su_box]

درباره نویسنده کتاب قدرت عادت

نویسنده خلاصه کتاب قدرت عادت

چارلز داهیگ (متولد ۱۹۷۴) روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی است. او خبرنگار نیویورک تایمز بوده است،‌ اما در حال حاضر در مجله نیویورکر کار می کند.داهیگ همچنین نویسنده دو کتاب در مورد عادات و بهره وری می باشد،‌ با عنوان “قدرت عادت” و “سریعتر و باهوشتر” . در سال ۲۰۱۳،‌ داهیگ جایزه پولیتزر برای گزارش توضیحی برای یک سری ۱۰ مقاله‌ای در مورد شیوه‌های تجاری اپل و سایر شرکت‌های فن آوری را برنده شده است.

یکی از عادت های خوبی که می توانید در خود ایجاد کنید، مطالعه کردن است. اپلیکیشن ذهن در این کار به شما کمک می‌کند. با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید مجموعه ای از برترین کتاب های روز را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید