راه های رسیدن به موفقیت؛ موفقیت چیست و چطور به موفقیت برسیم؟

موفقیت

فهرست مطالب

همه ما در زندگی به آدم‌هایی که از نظر ما موفق محسوب می‌شوند غبطه خورده‌ایم. کسی  نیست که از موفقیت بدش بیاید و یا دوست نداشته باشد که آدم موفقی باشد. اما اصلاً موفقیت چیست و چطور به دست می‌آید؟ برای فهمیدن جواب این سؤال، در ادامه با من همراه باشید. ما در ذهن، تمام نکاتی که باید از موفقیت بدانید را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم.

موفقیت چیست؟

بیایید قبل از هر چیزی، مفهوم دقیق و درست این واژه را با هم بررسی کنیم. همه ما این کلمه را زیاد شنیده‌ایم و به‌عنوان صفتی مثبت به دیگران اطلاقش کرده‌ایم. اما به چه کسانی انسان موفق گفته می‌شود؟

در یک‌کلام، موفقیت یعنی رضایت از وضع موجود. به‌طورکلی به کسانی لفظ موفق اطلاق می‌شود که هدفی را تعیین کنند و با برنامه‌ریزی و تلاش به هدف خودشان برسند. این اهداف می‌توانند شامل هر چیزی باشند. هیچ محدودیتی در اهداف وجود ندارد. افراد می‌توانند طیف وسیعی از انتخاب‌ها را در تعیین هدف داشته باشند.

از اهداف  حرفه‌ای مانند رسیدن به جایگاه شغلی خاص یا افزایش درآمد، داشتن هوش هیجانی کافی کاهش وزن و یادگیری مهارت خاص تا اهداف تحصیلی مانند قبولی در دانشگاه و… همگی می‌توانند جزو اهداف شما باشند. درمجموع هر هدفی که دستیابی به آن به وضعیت شما بهبود ببخشد و شما را راضی و خوشحال نگاه دارد، می‌تواند هدف به‌حساب بیاید و رسیدن به آن‌هم موفقیت نام خواهد گرفت.

ویژگی‌های موفقیت چیست؟

اول؛ موفقیت مطلق نیست

موفقیت مثل یک قانون ثابت نیست که روی همه افراد یک معنای واحد داشته باشد و بتوان با آن دیگران را سنجید. افراد می‌توانند به نسبت هدفی که تعیین می‌کنند و چیزهایی که برایشان در اولویت قرار دارد، به موفقیت برسند. ممکن است رسیدن به هدفی برای کسی موفقیت تلقی شود، اما همان مسئله برای ما در رتبه صدم اولویت‌ها هم جا نداشته باشد.

به همین دلیل، فرمول موفقیت برای افراد یکسان نیست. ممکن است جایگاهی برای ما شکست مطلق به‌حساب بیاید، اما برای کسانی همان جایگاه به معنای موفقیت محض باشد. مثال بارز این مسئله را می‌توانید در مسابقات ورزشی ببینید. ممکن است یک قهرمان در مسابقات ورزشی با رکوردی که برایش شکست مطلق است، نفر سوم شود. اما دستیابی به همان رکورد و رسیدن به رتبه سوم، برای ورزشکاری دیگر، به معنای پیروزی و موفقیت خواهد بود.

دوم؛ موفقیت همیشه قابل‌اندازه‌گیری نیست

درست است. گاهی می‌توان موفقیت را با شاخصه‌ها و اعداد سنجید. مثلاً می‌توان شاخصه‌های توسعه انسانی را به‌صورت یک عدد تعریف کرد و با آن کشورها را دسته‌بندی کرد. اما به نظر شما می‌توان همه ابعاد موفقیت را با عدد و رقم اندازه‌گیری کرد؟ البته که نه.

بسیاری از اوقات، موفقیت بیش از آنکه به اعداد و کمیت‌ها وابسته باشد، مقوله‌ای کیفی است. این مبحث مخصوصاً دررسیدن به اهداف شخصی بسیار بارز است. در اکثر موارد رسیدن به حس رضایت ناشی از دستیابی به هدف همان موفقیت است. این یعنی هیچ‌چیزی در این مسئله به‌اندازه احساس شما تعیین‌کننده نخواهد بود.

سوم؛ موفقیت بااحساس رضایت همراه است

ازآنجایی‌که مهم‌ترین عامل در اینکه شخصی موفق به‌حساب بیایید، احساس شما است، بیشتر از هر فاکتور دیگری، حس رضایت  و خوشحالی شما در تعیین‌کنندگی موفق بودن اهمیت دارد. به همین دلیل، معمولاً افراد موفق احساس رضایت از وضع موجود، اعتمادبه‌نفس، نوعی حس خردمندی، خوشحالی و آرامش دارند.

ویژگی‌های افراد موفق

بیایید باهم بررسی کنیم که افراد موفق چه ویژگی‌هایی دارند:

خوش‌بین هستند

احتمالاً هیچ‌کس را در اطرافتان، خوش‌بین‌تر از افراد موفق پیدا نخواهید کرد. آن‌ها همیشه منتظر اتفاقات خوشایند و خوب هستند. این افراد نگاه مثبتی به وقایع دارند. افراد موفق همیشه به جای بدبینی نسبت به شرایط سخت و موقعیت‌های ناامیدکننده، به دنبال کشف فرصت‌ها هستند. آن‌ها عقیده دارند که سزاوار شرکت در مسابقات و چالش‌ها هستند و البته مطمئن‌اند که از رقابت‌ها پیروز بیرون خواهند آمد.

پرتلاش هستند

آن‌ها بی‌وقفه برای رسیدن به هدفشان تلاش می‌کنند. زمانی که همه دست از فعالیت می‌کشند، این دسته از افراد مشغول کارند. پیوستگی و تلاش، آن‌ها را صدها و هزاران قدم جلوتر از دیگران قرار می‌دهد و از آنان شخصیت‌های پیشگام می‌سازد.

آن‌ها درعین‌حال بلدند که از کل پروسه تلاش و فعالیتشان لذت هم ببرند. لذت بردن از بودن در کنار خانواده، داشتن احساسات، عشق ورزیدن و محافظت از احساسات و روانشان هم از چیزهایی است که هرگز فراموش نمی‌کنند.

تمرکز کافی دارند

افرادی که به موفقیت می‌رسند، می‌دانند که چطور روی هدفشان متمرکز شوند. آن‌ها می‌فهمند که نمی‌توانند همه کارها را باهم انجام بدهند و صرفاً روی فعالیت‌هایی متمرکز می‌شوند که به آن‌ها شانس راه رفتن روی مدار موفقیت را می‌بخشد.

منعطف هستند

افراد موفق در زندگی در شرایط ناسازگاری و ناملایمات، به‌سادگی می‌توانند خودشان و برنامه‌هایشان را با شرایط جدید تطبیق هند. آن‌ها همیشه نقشه دومی برای رسیدن به هدف دارند تا غافلگیر نشوند. این انعطاف را می‌توانید در رفتار آن‌ها با دیگران هم ببینید. آن‌ها با عقاید متفاوت یا سوءتفاهم‌ها به صورتی رفتار می‌کنند که طرف قابل آزرده خاطر نشود. آن‌ها نسبت به هر موضوعی با فکر باز برخورد می‌کنند.

وقت شناسند

افراد موفق اهمی زیادی برای زمان قائل هستند. آن‌ها همیشه به صورتی برنامه‌ریزی می‌کنند که وقت کم نیاورد. اعتقاد آن‌ها این است: وقت باارزش‌ترین دارایی افراد است.

برای مطالعه بیشتر: با تکنیک مدیریت زمان آشنا شوید

روابط عمومی قدرتمندی دارند

این افراد به‌خوبی می‌دانند که ارزش همدلی چیزی بیشتر از هم‌زبانی و فهم صرف معنای جملات طرف مقابل است. آن‌ها معمولاً هوش هیجانی بالایی دارند و در همدردی با دیگران قدرتمند عمل می‌کنند. افراد موفق می‌دانند که چطور از زبان برای برقراری ارتباط سودمند و مثبت با دیگران استفاده کنند و علاوه بر این به خوبی می‌د‌انند که چه زمانی وقت سکوت کردن و گوش دادن است.

بیشتر بخوانید: مهارت های نرم افزاری رسیدن به موفقیت

ریسک پذیر هستند

شجاعت و ریسک‌پذیری حساب‌شده از دیگری ویژگی‌های افراد موفق است. آن‌ها از ریسک و خطر کردن نمی‌ترسند. این دسته از افراد معتقدند که بدون ریسک، چیزی به دست نخواهید آورد.

بخشنده هستند

افراد موفق بخشنده‌اند. بخشندگی به معنای بخشش با میل و اراده چیزی است که دوست داریم. اگر چیزی اضافه داشتید و برای خلاص شدن از شر آن به دیگران بخشیده‌اید، ابداً بخشنده به‌حساب نخواهید آمد.

اهل مطالعه و یادگیری‌اند

زندگی و لحظات آن برای افراد موفق به‌مثابه کلاس درس است. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که برای موفقیت به یک‌چیز نیاز دارند: یادگیری و یادگیری و یادگیری محض. آن‌ها هرگز از هیچ فرصتی برای یادگیری غافل نمی‌شوند.

خودباوری دارند

افراد موفق به خودشان، توانایی‌هایشان و همه آنچه که دارند باور دارند. آن‌ها خودشان را دوست دارند و همه وجودشان را با همه کم‌وکاستی‌هایشان قبول دارند. افراد موفق کنجکاو هستند و عاشق دانایی و تجربه چیزهای جدید هستند. آن‌ها بلندپروازند و با آغوش باز از شکست‌ها و موفقیت‌هایشان استقبال می‌کنند.

چگونه در زندگی به موفقیت برسیم

برای رسیدن به موفقیت، فرمول واحدی وجود ندارد. اما با توجه به ویژگی افراد موفق، می‌توان فرمول کلی را برای رسیدن به موفقیت درنظر گرفت. برای موفقیت سعی کنید دستورالعمل‌های زیر را در زندگی به کار بگیرید:

هدفمند باشید

افراد موفق دارند که با تلاش به آن‌ها دست پیدا می‌کنند. اهداف این دسته از افراد مشخص و قابل دستیابی هستند. افراد موفق آرزوهای دور و دراز ندارند و اهدافشان به صورت کلی نیست و با جزئیات مشخص است. برای آنکه موفق باشید اول باید هدفی مشخص و معین داشته باشید.

مثلاً نباید بگویید می‌خواهم پولدار شوم؛ بلکه باید بگویید: می‌خواهم در دو سال آینده، درآمدم را دو برابر کنم.

شما باید اهدافتان را واضح بیان کنید. وضوح در هدف آن‌ها را به اهداف قابل‌دسترسی تبدیل می‌کند و اهداف واضح، زمانی که شرایط به شما سخت می‌گیرد، به انگیزه‌ای قدرتمند برای ادامه راه تبدیل خواهند شد. اهداف مشخص‌شده، با تکه‌تکه کردن و بخش کردن قابل‌دستیابی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: هدف گذاری برای رسیدن به موفقیت

مسیر راه را مشخص کنید

مشخص کردن هدف یک مسئله است و مسئله مهم‌تر تعیین مسیر رسیدن به هدفتان است. جدیت در مسیر تعیین‌کننده‌ترین چیزی است که برای رسیدن به هدف به آن نیاز دارید. انگیزه مانند نوری در قلبتان می‌تواند شما را برای دستیابی به مسیر هدایت کند.

سعی کنید چیزی جز هدفتان نبینید و ذهنتان را از مسیر منحرف نکنید. افراد موفق برای رسیدن به هدف بی‌وقفه به‌صورت خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند. اگر دوست دارید موفق باشید راهی جز طی مسیر به سمت هدف جلوی راهتان نیست.

میل به یادگیری داشته باشید

میل و علاقه به یادگیری یکی دیگر از مسائلی است که برای رسیدن به هدف باید در نظر داشته باشید. هیچ‌کس دانای کل نیست. اما همه می‌توانند روزبه‌روز به گستره دانش و معلوماتشان اضافه کنند. ذهن بازی داشته باشید و سعی کنید از همه یاد بگیرید. هیچ موقعیتی را برای یادگیری از دست ندهید. هر تجربه فرصتی برای افزودن به دانش و رشد شخصیتی شما است. آن را از دست ندهید.

نیازی نیست اگر چیزی نمی‌دانید آن را انکار کنید. در عوض از نادانسته‌ها فرصتی برای یادگیری و انگیزه‌ای برای کسب دانش بیشتر بسازید. آموزش برای تمام طول عمر به معنای آمادگی همیشگی و دائمی برای یادگیری چیزهای جدید است. وقتی خودتان را در اطلاعات گم کنید، مهارتتان شما را به جایگاهی باورنکردنی خواهد رسید.

صبر داشته باشید

آیا صبر یک فضیلت است؟ اگر می‌خواهید موفق باشید، بله! شاید صبر مهم‌ترین ویژگی برای رسیدن به موفقیت نباشد اما نمی‌توان نقش مهم و انکارناپذیر آن را در موفقیت نادیده گرفت. همانقدر که می‌خواهیم هرچیزی همین لحظه اتفاق بیفتد، به همان میزان هم به زمان نیاز داریم تا به موفقیت برسیم. بله! سخت است اما شدنی است. شاید برای صبر کردن با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوید اما باور کنید که ارزشش را دارد.

نظم و پیوستگی

 موفقیت به افراد مصمم پاداش داده می‌شود. برای مصمم بودن به نظم نیاز دارید. تلاش سخت برای یک هفته و سپس کنار گذاشتن آن به شما نتیجه رضایت‌بخشی نخواهد داد. بسیاری از افراد موفق درک کرده‌اند که داشتن نظم و انضباط روزمره یکی دیگر از کلیدهای تبدیل رویا به واقعیت است. این مسئله به آن‌ها امکان می‌دهد که به‌صورت منظم و مستمر تلاش کنند.

برای زندگی عادات کوچکی تنظیم کنید و به آن‌ها پایبند باشید. سی دقیقه مطالعه، زود خوابیدن، زود بیدار شدن و تلاش برای دانایی ازجمله کارهای کوچکی است که در عین سادگی به‌صورت باورنکردنی به شما قدرت می‌دهند تا به هدفتان برسید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید