ویژگی دوست خوب و بد

ویژگی دوست خوب و بد

فهرست مطالب

زندگی بدون داشتن دوست انگار چیزی کم دارد! انسان به عنوان یک موجود اجتماعی نمی‌تواند بدون تعامل با مردم زندگی کند. برخی از تعاملات قوی‌تر می‌شوند و افراد برای همیشه دوستان خوبی برای یکدیگر می‌شوند. داشتن دوست در زندگی خیلی مهم است، اما مهمتر این است دوستانی مناسب انتخاب کنیم.

والدین ما همیشه به ما توصیه می کنند که در انتخاب دوستان دقت کنیم، زیرا آنها می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی بر زندگی ما بگذارند. به همین دلیل، ما در این مقاله درباره ویژگی دوست خوب و بد صحبت می‌کنیم تا به شما در شناخت دوست کمک شایانی کرده باشیم؛ با ذهن همراه باشید.

دوست خوب و بد چه ویژگی‌هایی دارد؟

کمی وقت بگذارید تا ارزیابی کنید که دوست خوب بودن چه معنایی دارد و دوست بد بودن به چه معنا است تا بتوانید دوستان مناسبی برای زندگی خود انتخاب کنید. به همین ترتیب در زیر یک به یک در مورد مشخصات دوستان خوب و بد صحبت می‌کنیم:

ویژگی دوست بد

نشانه‌های یک دوست بد شامل ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری است. فقط به این دلیل که یک شخصی دوست بدی است، لزوماً به این معنا نیست که فرد بدی هم باشد. شما مجبور نیستید که به عنوان یک دوست رفتار منفی او را تحمل کنید، اما همچنین نیازی به ذلت و انتقام گرفتن از او نیز ندارید. خوصیات دوست بد عبارتند از:

درباره شما با دیگران بد صحبت می‌کند

دوستان خوب چه زمانی که با شما هستند و چه وقتی نیستند به اصطلاح هوای شما را دارند. اگر دوست شما یک حرفی را روبروی‌تان می‌زند و سپس پشت شما چیزی ناپسند بگوید، او دوست خوبی نیست. اعتماد پایه و اساس همه روابط است و دوستی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

شما را برای انجام کارهایی که نمی‌خواهید انجام دهید تحت فشار قرار می‌دهد

همه نوجوانان گاهی اوقات فشار همسالان خود را تجربه می‌کنند، اما نباید این فشار از طرف دوستان شما رخ دهد. یک دوست خوب ممکن است یک بار از شما بخواهد که کار خطرناک یا نامناسبی را انجام دهید، اما اگر بخواهید درخواست او را رد کنید نباید با آن مشکلی داشته باشد. یک دوست بد در این سناریو ممکن است مدام از شما بخواهد که این کار را انجام دهید یا کاری می‌کند که به خاطر گفتن کلمه نه خجالت بکشید.

خصوصیات دوست بد

از شما استفاده می‌کند

اگر دوست‌تان فقط در صورتی با شما صحبت می‌کند یا وقت می‌گذراند که از شما چیزی بخواهد، احتمالاً دوست بدی است. این نوع از افراد می‌دانند که چگونه دیگران از دیگران استفاده کنند تا به خواسته‌های خود برسند، بدون اینکه بدون چه تأثیری بر شما می‌گذارند. وقتی دوستی به طور مداوم چیزهایی را از شما قرض می‌گیرد و هرگز آنها را پَس نمی‌دهد یا دائماً پول می‌خواهد، او در واقع می‌خواهد از دوستی شما سوء استفاده کند.

اسرار شما را فاش می‌کند

حفظ اسرار کار سختی است، خصوصاً وقتی که آنها رازهای خیلی خصوصی باشند. یک دوست بد خویشتن داری ندارد و به عواقب گفتن اسرار خود به دیگران اهمیتی نمی‌دهد. بازگو کردن اسرار می‌تواند شما را شرمنده کند یا به شما آسیب برساند، کاری که یک دوست خوب هرگز عمداً انجام نمی‌دهد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] ثبات شخصیتی چیست و چگونه شخصیتی با ثبات داشته باشیم؟ [/su_animate]

[/su_box]

دائماً در مورد شما قضاوت می‌کند

آیا دوست شما همیشه درباره مدل مو، لباسی که می‌پوشید یا تعداد فالورهایی که در اینستاگرام دارید نظرات منفی می‌دهد؟ آیا آنها جملاتی مانند آیا والدین‌تان پول خرید آیفون ۱۰ را برای شما ندارند؟ آیا لباس خود را از مغازه‌ای ارزان خریداری کردید؟ اگر اینگونه سؤالات را از شما می‌پرسند، پس شما دوست بدی پیدا کرده‌اید. دوستان خوب شما را به خاطر شخصیت بی‌نظیری که دارید می‌پذیرند.

مشخصات دوست بد

شما را پایین می‌کشد

بین انتقاد سازنده و کاهش قدرت تفاوت زیادی وجود دارد. اگر لکه‌ای روی پیراهن خود داشتید، یک دوست خوب در مورد آن با شما مدلی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد تا پیراهن خود را به شما قرض دهد. در حالی که یک دوست بد با صدای بلند می‌گوید: «هرگز لباس‌هات رو نمی‌شوری». دوستان خوب نظرات صادقانه خود را به شما می‌دهند. دوستان بد بدون اینکه به احساسات شما توجه کنند، شما را به راحتی پایین می‌کشند.

اغلب دروغ می‌گوید

اگر دوست شما روزانه به والدین خود، شما یا دوستان دیگرش دروغ بگوید، این خبر بسیار بدی است. افرادی که به طور مداوم دروغ می‌گویند خودخواه هستند و واقعاً به عواقب عملکرد خود اهمیت نمی‌دهند. حتی اگر آنها به شما دروغ نگویند، هرگز نمی‌توانید به این شخص اعتماد کامل داشته باشید.

مرتباً وضعیت دوستی شما را تغییر می‌دهد

دوستی که روزی ادعا می‌کرد شما بهترین دوستش هستید و سپس سوگند می‌خورد هرگز تا به حال دوستی به مانند شما نداشته است، می‌تواند در زندگی شما اثر سمی داشته باشد. با تغییر مرتب وضعیت دوستی، آنها نشان می‌دهند که در واقع به احساسات‌تان اهمیتی نمی‌دهند. دوستان شما باید به خاطر طولانی مدت بودن دوستی به شما افتخار کنند.

خصوصیات دوست بد

کینه‌های طولانی دارد

یکی از مؤلفه‌های اصلی روابط سالم، بخشش است. شما و دوست‌تان هر دو انسان هستید، بنابراین بدون شک در کارتان اشتباه خواهید داشت. اگر واقعاً به هم اهمیت می‌دهید، راهی برای بخشیدن یکدیگر پیدا می‌کنید و واقعاً به دوستی‌تان ادامه دهید. یک دوست بد، هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها کینه دارد، زیرا آنها بیش از دوستی شما نگران احساسات خود هستند.

هر وقت به آنها احتیاج دارید در دسترس نیستند

خود را با افرادی احاطه کنید که می‌خواهند با شما سرگرم شوند و در مواقع خوب یا بد از شما حمایت می‌کنند. اگر دوست شما مثلاً در هنگام جدایی والدین‌تان یا هرگونه مورد ناراحت کننده، در کنارتان نبود، او احتمالاً دوست بدی است.

اپلیکیشن ذهن
برای مطالعه منابع بیشتر در حوزه روانشناسی اپلیکیشن ذهن را از این لینک دریافت کنید.

پیامدهای دوستی‌های بد

دوستی‌های نامناسب می‌توانند عواقب منفی زیادی برای شما داشته باشند، از جمله این موارد:

  • احساس می‌کنید فریب خورده‌اید.
  • عزت نفس شما پایین می‌آید.
  • ممکن است سطح استرس بالاتری داشته باشید که می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد.
  • در تحصیل، کار و زندگی شما تدثیر منفی می‌گذارند.

به علائم هشدار دهنده دوست بد توجه کنید

شما حق دارید هر زمان و به هر دلیلی هر دوستی را خاتمه دهید، اما به عنوان یک دوست خوب می‌خواهید بهترین روش را هم برای خود و هم برای دوست‌تان پیدا کنید. اگر علائم هشدار دهنده یک دوست سمی ‌را در شخصی که به او علاقه مند هستید مشاهده کردید، سعی کنید قبل از تصمیم گیری عجولانه با او به طور صریحی صحبت کنید. وقتی مشخص شد که آنها اهمیتی نمی‌دهند یا نمی‌توانند دوست خوبی برای‌تان باشند، به خود لطف کنید و این دوستی را پایان دهید.

ویژگی دوست خوب

ویژگی دوست بد

گاهی اوقات، پی بردن به خصوصیات خوب یک دوست صمیمی ‌ممکن است دشوار باشد. دوستی همیشه آسان نیست و گاهی بهترین کاری که یک دوست می‌تواند برای دوست دیگر انجام دهد، یک تصمیم غیرمعمول است. به نظر می‌رسد دوست خوب می‌تواند برای هر کسی سرگرم کننده باشد. گرچه ممکن است دوستی ساده نباشد، اما چند ویژگی از یک دوست خوب وجود دارند که هر فردی باید آنها را به خاطر بسپارد:

صادقانه رفتار می‌کند

صداقت در یک دوستی مهم است. به شخصی احتیاج دارید که به شما بگوید چه زمانی لباس شما خوب به نظر می‌رسد یا رفتارتان درست نیست. یک دوست خوب با شما صادقنه رفتار می‌کند. او حتی اگر کمی به احساسات‌تان آسیب برساند، باز هم حقیقت را به شما خواهد گفت. او در مورد احساسات خود صادق خواهد بود. او همچنین زندگی و رازهای خود را با شما در میان می‌گذارد.

با شما همدرد و همدل است

دوستان خوب می‌خواهند که در اطراف شما باشند. آن‌ا می‌خواهند به صحبت‌های‌تان گوش دهند و آنچه را که احساس می‌کنید درک کنند. اگر بگویید که غمگین هستید، دوست خوب اولین کسی خواهد بود که شما را در آغوش خواهد گرفت و با هر آنچه شما را ناراحت می‌کند همدردی خواهد کرد. اگر از دوست دیگری جدا شده‌اید، آنها به شما کمک می‌کنند تا با درد خود مقابله کرده و به زندگی ادامه دهید. آنها همچنین تمام تلاش خود را می‌کنند تا اگر با هم درگیر شدید، با شما سازش کنند.

خصوصیات دوست خوب

فردی سرگرم کننده است

دوست بودن با شخصی که هیچ علاقه مشترکی با او ندارید سخت است. کسانی که علایق مشترکی مانند ورزش یا هنر دارند می‌توانند بهترین دوست‌ها برای هم باشند. شما آن‌ها را سرگرم کننده خواهید دید و کارهایی خواهید داشت که می‌توانید با هم انجام دهید. دوست خوب کسی است که شما را در هر موقعیتی بخنداند. کسی که آماده خنداندن شما است، می‌تواند همان چیزی باشد که در شرایط بحرانی به آن نیاز دارید. این می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی را خیلی جدی نگیرید.

دوستی وفادار است

همه به خصوص در دبیرستان از اشتباه می‌ترسند، اما بهترین دوستان به شما کمک می‌کنند تا بر اشتباهات خود غلبه کنید. آنها کاملاً در کنار شما هستند و مهم نیست که در زندگی چه اتفاقی می‌افتد (طلاق والدین، نمره بد و سایر موارد). یک دوست خوب در کنارتان خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا از پس چالش‌ها برآیید.

مراقبت شما است

خواه آنها در آغوش شما باشند یا شما را بخندانند، یک دوست دلسوز، نگران وضعیت روحی‌تان است و می‌خواهد به شما کمک کند تا بر وضعیت بد خود غلبه کنید و لبخند بزنید. این افراد به آنچه شما را ناراحت می‌کند اهمیت می‌دهند و برای روحیه دادن به شما تلاش می‌کنند. سلامتی و شادی شما برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشخصات دوست خوب

شنونده خوبی است

شما در روزهای بد به شخصی احتیاج دارید که به حرف‌های‌تان گوش دهد. دوستان خوب همیشه آماده گوش دادن هستند. آنها با بی‌عدالتی‌ها همدردی می‌کنند و پیروزی‌های شما را جشن می‌گیرند.

بدون قضاوت عمل می‌کند

توانایی پذیرش اختلافات و چگونگی تفاوت شما با کسی در دوستی مهم است. دوستان خوب در مورد شما قضاوت نمی‌کنند، اما کمک می‌کنند تا بر اشتباهات خود غلبه کنید. اگر تصمیم بدی بگیرید یا نمره بدی کسب کنید، به شما اجازه نمی‌دهند که نقص خود را بپزیرید، بلکه شما را به سمت بهتر شدن سوق می‌دهند.

حمایت کننده خوبی است

حمایت برای روابط خوب ضروری است. شما به دوستانی نیاز دارید که در کارهای مثبت شما را پشتیبانی کرده و کمک کنند تا از مشکلات عبور کنید. به عنوان مثال، اگر والدین شما طلاق بگیرند، یک دوست خوب کمک می‌کند تا احساسات خود را برطرف کنید.

ویژگی های دوست خوب

فردی بخشنده است

بخشش ضروری است. نه تنها باید ببخشید، بلکه به دوستانی نیاز دارید که بتوانند شما را نیز ببخشند. همه اشتباه می‌کنند، اما کسانی که بتوانند از کنار آنها عبور کنند و کینه نداشته باشند، نشان از یک دوست بزرگ هستند.

دوستی مفید است

دوستان خوب به هم کمک می‌کنند. چه در درس‌ها و تکالیف و چه در انجام سایر امور! آنها وقت و تلاش خود را به دیگران اهدا می‌کنند، زیرا این امر برای یک دوستی خوب مهم است. آنها ممکن است در انجام تکالیف به شما کمک کنند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] خلاصه کتاب آیین دوست‌‌یابی [/su_animate]

[/su_box]

چگونه دوستی می‌تواند مؤثر و در عین حال دشوار باشد!

در دبیرستان، دوستان اهمیت زیادی دارند. به نظر می‌رسد بهترین دوستان کسانی هستند که همیشه علاقه دارند اوقات خوبی را با شما سپری کنند. با این حال، این تنها چیزی نیست که از دوستی انتظار می‌رود. بعضی اوقات دوست باید مجبور به انتخاب کاری دشوار باشد.

همچنین ممکن است مشکل باشد که دوست کسی باشید که زندگی سختی را پشت سر می‌گذارد (مانند از دنیا رفتن عزیزان) و دوست خوب نمی‌داند دقیقاً چه کاری باید انجام دهد. دوستی‌ها همچنین می‌توانند گاهی اوقات خطرناک باشند. دعوا و حسادت می‌تواند باعث شود دوستی از بین برود.

دوستی همچنین می‌تواند درخشان ترین قسمت زندگی فرد باشد. داشتن کسی که با او کنار بیایید و علاقه‌های مشابه او را داشته باشید می‌تواند روزتان را پر کند. دوستی که با شما به سینما می‌رود یا برای گفتگو نزد شما می‌آید، می‌تواند هیجان انگیز باشد.

برای دختران نوجوان، داشتن یک دوست برای صحبت کردن در مورد علاقه مندی‌هایشان می‌تواند بسیار خوب باشد و برای پسران نوجوان نیز داشتن یک دوست برای تماشای بازی بزرگ فوتبال می‌تواند عالی باشد. ارتباط با یک انسان دیگر می‌تواند باعث خوشبختی، سعادت و شادی فرد دیگر شود.

کلام آخر

در حالی که ویژگی‌های خاصی وجود دارند که می‌تواند بهترین روابط را ایجاد کند، یک دوست خوب برای شما ممکن است متفاوت از یک دوست خوب برای شخص دیگری باشد. بنابراین دوستی و نحوه رفتارهای یک دوست برای هر فردی تا حدودی متفاوت است، اما ویژگی‌هایی که در بالا بیان شد، برای همه صادق بوده و نقطه شروع یافتن یک دوست مناسب هستند.

اگر دوست دارید در زمینه دوست‌یابی و شناخت بهتر انسان‌ها منابعی مفید و البته بسیار معتبر برای مطالعه داشته باشید، توصیه ما به شما، کتاب آیین دوست‌یابی اثر دیل کارنگی است. در این کتاب خواهید آموخت که چطور افراد مناسب معاشرت را پیدا کنید و چطور روابط دوستانه خود را حفظ کنید و نگه دارید.

علاوه‌براین ما در اپلیکیشن ذهن بانکی جامع از منابع معتبر و به‌روز در زمینه توسعه فردی و روانشناسی جمع‌آوری کرده‌ایم. اگر دوست دارید که به این منابع دسترسی داشته باشید، اپلیکیشن ذهن را از لینک زیر دانلود کنید و به جمع ما بپیوندید.

دانلود اپلیکیشن ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید