راه‏های رسیدن به موفقیت در کار و زندگی

موفقیت در کار و زندگی
موفقیت در کار و زندگی

فهرست مطالب

موفقیت در کار و زندگی برای هر کسی تعریف متفاوتی دارد. به تعداد انسان‏های روی زمین می‏توانیم تعریف متفاوت از موفقیت در کار و زندگی بشنویم. زیرا انسان‏ها با هم متفاوتند و هدف آن‏ها نیز با هم تفاوت دارد. وجود هدف، برنامه و مربی در رسیدن به موفقیت نقش عمده ‏ای دارد.

در این مقاله قصد داریم به تعریف موفقیت در کار و زندگی و راه‏های رسیدن به موفقیت به همراه مثال ‏های کاربردی و جملاتی از بزرگان درباره موفقیت بپردازیم.

موفقیت چیست؟

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]به طور کلی موفقیت در کار و زندگی یعنی رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در مدت زمان مشخص.[/su_highlight] اما در باور هر شخص همانطور که تعریف موفقیت در کار و زندگی می‏تواند متفاوت باشد میزان موفقیت و شکل رسیدن به آن نیز متفاوت است.

پس می‏توانیم نتیجه بگیریم که موفقیت در کار و زندگی یک امر درونی است و به باورهای ذهنی ما مرتبط است. به طور مثال برای دو نفر شرکت کننده در کنکور که از قضا هر دو در یکی از دانشگاه های یک شهر کوچک پذیرفته می‏شوند ممکن است موفقیت تعریف متفاوتی داشته باشد.

یکی از این متقاضیان ممکن است هزینه و زمان زیادی صرف کرده باشد و توقع داشته باشد که مثلاً در دانشگاه شماره یک ایران قبول شود و این قبولی در یک دانشگاه کوچک برای او نه تنها موفقیت به حساب نیاید بلکه شکست نیز محسوب شود. هر چند نفر مقابل با زمان و هزینه کمتر این قبولی در یک دانشگاه کوچک را یک موفقیت عظیم به حساب آورد.

موفقیت در کار و زندگی همچنین می‏تواند به این مفهوم باشد که وقتی چیزی که مانع رشد و پیشرفت تو می ‏شو‏د آن را از سر راهت برداری! برداشتن موانع یعنی اینکه تو در راه رسیدن به موفقیت هستی و حتی در نگاه کوچک تر این به خودی خود می‏تواند به معنی موفقیت باشد. در زمان‏های گذشته، پادشاهی تخته‏ سنگ را در وسط جاده قرار داد و برای این که عکس العمل مردم را ببیند خودش را در جایی مخفی کرد.

بعضی از بازرگانان و ندیمان ثروتمند پادشاه بی‏تفاوت از کنار تخته ‏سنگ می‏ گذشتند. بسیاری هم غرولند می‏کردند که این چه شهری است که نظم ندارد، حاکم این شهر عجب مرد بی ‏عرضه ‏ای است و … با وجود این هیچ‏کس تخته‏ سنگ را از وسط راه برنمی‏داشت. نزدیک غروب، یک پیرمرد بارکشی که بار میوه و سبزیجات پشتش بود نزدیک سنگ شد.

پیرمرد بارهایش را زمین گذاشت و با هر زحمتی بود تخته ‏سنگ را از وسط جاده برداشت و آن را کناری قرار داد. ناگهان کیسه ه‏ایی را دید که زیر تخته‏ سنگ قرار داده شده بود، کیسه را باز کرد و داخل آن سکه های طلا و یک یادداشت پیدا کرد. پادشاه در ان یادداشت نوشته بود:[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]« هر سد و مانعی می‏تواند یک شانس برای تغییر زندگی انسان باشد.»[/su_highlight]

موفقیت اتفاقی نیست

موفقیت
موفقیت

سوالات متعددی پیرامون موفقیت در کار و زندگی به ذهن هر کدام از ما می‏رسد. اینکه موفقیت یعنی چه؟ و چه طور می‏توانم به موفقیت برسم شاید پرتکرارترین سوالات باشند. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار دهیم این است که موفقیت اتفاقی نیست و حاصل برنامه ‏ریزی و سخت کوشی است. هر چه هدف ما بزرگتر باشد تلاش بیشتری می‏طلبد. داشتن افکار مثبت و نگاه مثبت به زندگی ‏می‏تواند در مسیر رسیدن به موفقیت کمک کننده باشد اما کافی نیست. موفقیت در کار و زندگی ثمره درخت تلاش انسان هوشمند و دقیق است.

چگونه به موفقیت برسیم؟

در ادامه، راههای مرسوم رسیدن به موفقیت در کار و زندگی را به صورت خلاصه تشریح خواهیم کرد. با توجه به هدف پیش روی شما، بهترین فردی که می‏تواند از میان این راهها بهترین راه را برایتان انتخاب کند خودتان هستید.

• مشغول شدن به کارهای مورد علاقه

بدیهی است که وقتی در حال انجام کار مورد علاقه خود باشیم سرعت پیشرفتمان چند برابر خواهد شد و همین می‏تواند به موفقیت ما کمک کند. کافی است برای مدت کوتاهی چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که واقعا دوست دارید چه کاری انجام دهید. آندره موروآ می‏گوید:[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]« کاری که با عشق و محبت آغاز شود قطعا مسرت بخش خواهد بود ولی عشقی که با کار آمیخته شود نتیجه اش شگفت انگیز خواهد بود!»[/su_highlight]

آندره موروآ
آندره موروآ

• رویاپردازی و بزرگ اندیشیدن

سعی کنید فکرها و باورتان را رشد دهید. هر چه بزرگتر بیندیشید به موفقیتهای بزرگتری دست می‏یابید. مگر می‏شود کسی که در جستجوی چشمه است به اقیانوس دست یابد؟ افکار و رویاپردازی نه تنها بد نیستند بلکه از لحاظ ذهنی ما را برای رسیدن به موفقیت آماده می‏سازند. میکل آنژ مجسمه ساز شهیر ایتالیایی می‏گوید:[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]« خطری که بسیاری از ما را تهدید می‏کند تعیین اهداف بزرگ و نرسیدن به آن‏ها نیست بلکه انتخاب اهداف کوچک و رسیدن به همان اهداف و موفقیتهای کوچک است.»[/su_highlight]

• باور به توانایی های شخصی و نگرش مثبت

هر انسانی با نگرش مثبت و باور داشتن به توانایی‏های خود می‏تواند چراغ موفقیت را حتی در تاریکترین لحظات زندگی خود بیابد. آنتونی رابینز در جایی گفته است: « وقتی اتفاقات زندگی را در اوج ناخوشایندی و دردناکی با دید مثبت می‏نگرید به راستی که برنده خواهید شد!»

• برقراری تعادل در زندگی

یکی از مهمترین رازهای موفقیت این است که بتوانید در زندگی شخصی و کاری خود تعادل ایجاد کنید. حتی کسانی که در روابط عاطفی نمی‏توانند تعادل ایجاد کنند در آینده ناظر شکست خود خواهند بود. برای اینکه اهمیت این موضوع را درک کنید بد نیست بدانید در ایرلند یک روز با عنوان روز “تعادل بین کار و زندگی” نام‌گذاری شده و در ایالات متحده نیز یک ماه کامل را ماه “کار و خانواده” نامیده‌اند.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

داستایوفسکی نویسنده شهیر روسی در این باره می‏نویسد: « راز وجود انسان در این است که تنها نباید به زندگی اکتفا کند، بلکه باید کشف کند که چرا باید زندگی کند.»

[/su_note]

• شجاعت

برای دستیابی به موفقیت نیاز است هم شجاعت پیروی از قلبتان را داشته باشید و هم شجاعت پذیرش شکست را در خودتان ایجاد کنید. معروف است هنری فورد موسس کمپانی خودروسازی فورد معتقد بوده: « شکست به سادگی فرصتی برای شروع دوباره است تا انسان در مرحله بعدی هوشمندانه ‏تر عمل کند!»

• عمل‏گرایی

برای موفق شدن باید از پیله بیرون آمد و عمل کرد. کرم ابریشم تا زمانی که از پیله بیرون نیامده باشد پروانه نخواهد شد. ویلیام جیمز معتقد است: انجام هر کاری صرفاً به خوشبختی ختم نمی‏شود اما مطمئناً هیچ خوشبختی‏ بدون عمل به وجود نمی‏آید.»

• معاشرت با افراد موفق و دوری از جدال‏ های بی‏ ارزش

علم روانشناسی اثبات کرده است انسان‏ها به مرور زمان تفکراتی شبیه دوستان و اشخاصی که با آن‏ها زیاد نشست و برخاست دارند پیدا می‏کنند. پس برای اینکه موفق یا ثروتمند شوید سعی کنید با دوستان موفق و ثروتمند بیشتر وقت بگذرانید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

ویلیام شکسپیر می‏گوید: « یقین دارم که رفتار حکیمانه یا وضع جاهلانه همچون بیماری مسری از یک شخص به شخص دیگر سرایت می‏کند؛ پس لازم است که مردم مراقب انتخاب همنشینان خود باشند.»

[/su_note]

ویلیام شکسپیر
ویلیام شکسپیر

• سختکوشی و عزم راسخ

همانطور که گفتیم در راه موفق شدن باید سختکوش بود و دست از تلاش برنداشت. بنجامین فرانکلین کبیر در جایی می‏نویسد: « فراموش نکنید که آب قطره قطره می چکد و با پایداری و سماجت، سنگ را سوراخ می‏کند؛ موش با پشتکار موفق به پاره کردن رشته محکم طناب می‏شود و ضربه های پی در پی تبری کوچک، درخت کهنسال را از پای در می‏آورد.»

• دلسرد و ناامید نشوید

آخرین نکته ‏ای که باید توجه داشته باشید این است که موفقیت یک‏ شب به وجود نمی‏آید. ادیسون بارها و بارها شکست خورد تا توانست لامپ الکتریکی را اختراع کند. حضرت علی (ع) می‏فرمایند: « هر کس بر مرکب صبر و بردباری سوار شود لکن به منزل پیروزی خواهد رسید.»

موفقیت در تحصیل و کار

مسئله مهمی که درباره موفقیت وجود دارد این است که موفقیت یک حالت تکرار شونده است. در تعاریف موفقیت به شادی درونی نیز اشاره شده است. اینکه در لحظه ای از افتادن یک اتفاق، یا خرید یک کالا یا رسیدن به یک هدف خشنود می‏شوید این می‏تواند شادی درونی شما را نمایان کند اما چنین شادی‏ هایی پایدار نیست و پس از مدتی شما به شادی درونی دیگری نیاز دارید تا خشنود به نظر برسید.

موفقیت نیز چنین فرمولی دارد. برای یک محصل صرفاً قبول شدن در یک امتحان موفقیت به حساب می‏آید ولی هدف نهایی او نیست. حتی گرفتن مدرک دیپلم یا قبول شدن در دانشگاه که موفقیت‏های مهمی به شمار می‏روند انتهای خط نیستند. مدارک معتبر دانشگاهی، دوره کارآموزی، استخدام در اولین موقعیت کاری، پیشرفت در کار، کارآفرینی و ایجاد شغل‏های جدید، همه و همه می‏توانند موفقیت به شمار بروند.

برای موفقیت در کسب و کار، دانش تخصصی نقش مهمی ایفا می‏کند. علاوه بر دانش مرتبط و شیوه صحیح استفاده از این دانش، باید توانایی مدیریت اطلاعات را نیز در مغز و ذهن خود ایجاد کنیم. یکی از مهمترین نکاتی که مدیران موفق بر روی آن تکیه دارند این است که از ورود اطلاعات غیرمفید مثل مطالب سرگرم کننده شبکه‏ های اجتماعی و برخی از اخبار به مغز باید جلوگیری کرد و اصطلاحاً فیلتری برای ورود اطلاعات به مغز باید کار گذاشته شود تا در زمان نیاز بهترین خروجی را بتوان از مغز گرفت.

کتاب‏هایی درباره موفقیت

در انتها باید به این نکته نیز اشاره کنیم که آرزوی موفقیت کردن برای دیگران که همراه با همان نگرش و دید مثبت است می‏تواند در موفق شدن خود ما نیز نقش مثبتی ایفا کند. پس ما نیز برای شما آرزوی موفقیت می‏کنیم. از کل تعاریف مختلفی که از موفقیت داشتیم می‏توان نتیجه گرفت که موفقیت احساس شادی در لحظه و برنامه ‏ریزی برای رسیدن به هدفی در آینده است.

اگر خواندن این مطلب برای شما مفید بوده پس به شما توصیه می‏کنیم وقت بیشتری برای مطالعه درباره موفقیت چه چیزی نیست ؟ موفقیت را بشناسیم اختصاص دهید. ما به صورت خلاصه تعاریف موفقیت، شیوه ها و راههای موفق شدن، موفقیت در تحصیل و کار و کنکور را برای شما تشریح کردیم.

اما پیشنهاد می‏کنیم در زمینه موفقیت کتابهای قدرت نامحدود اثر آنتونی رابینز، فروش موفق اثر برایان تریسی، موفقیت در فروش مستقیم اثر رندی گیج، رازهای موفقیت بیل گیتس اثر جرج ایلین، بخواهید تا به شما داده شود اثر استر هیکس و موفقیت بامبوئی اثر دکتر فرهنگ هلاکویی را مطالعه کنید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

همچنین شما می‏توانید کتاب‏های مورد نظر خود را از طریق اپلیکیشن ذهن به صورت صوتی بشنوید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید