موفقیت چه چیزی نیست ؟ موفقیت را بشناسیم

موفقیت چیست ؟
موفقیت چیست ؟

فهرست مطالب

برای دانستن اینکه موفقیت برای ما چه مفهومی دارد در ادامه میخوانیم

[su_note note_color=”#fc01fe” radius=”10″ class=””]

موفقیت چه چیزی نیست

[/su_note]

قبل از اینکه به خود موفقیت برسیم، باید بفهمیم که موفقیت چه چیزی نیست. اگر فقط چند دقیقه در فضای مجازی وقت بگذرانید، متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از مردم، تعریف محدودی از موفقیت دارند. آن‌ها فکر می‌کنند که موفقیت در ایجاد ثروت، داشتن رابطه ای خوب، راه‌اندازی یک کسب‌وکار میلیاردی یا داشتن تعداد زیادی فالوور محدود می شود. و اکثر اوقات، آنها افراد مشهور را به عنوان تصویری از موفقیت می دانند.
هیچ کدام از این چیزها یا افراد اشتباه نیستند، اما شبیه آن‌ها بودن لزوما شما را موفق نمی‌کند. بسیاری از مردم جنگیده‌اند و تلاش کرده اند تا به بالاترین درجات رسیده اند، و بعد فقط احساس بدبختی و شکست داشته اند. آن‌ها خوشنود نیستند چون تعریف اشتباهی از موفقیت را دنبال کرده اند – تعریفی که با ارزش هایشان مطابقت نداشته.
در طول دوران کودکی و اوایل بزرگسالی، ما ایده‌های مختلفی از موفقیت را از والدین، معلمان و دوستان خود یاد می‌گیریم. هر کسی راه حل و ایده خودش را از اینکه باید چه کسی و چه چیزی باشیم دارد. هرچند خوب است که برای نظرات و امیدهای دیگران ارزش قائل شویم، اما لزوما نباید آن‌ها را به عنوان نظرات و آرزوهای خودمان انتخاب کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند نسخه‌ موفقیت خود را به ما تحمیل کند. هیچ‌کس نمی‌تواند به ما بگوید که زندگی خوب چه معنایی دارد.

راه موفقیت
راه موفقیت

راحت است که موفقیت را به معنی به دست آوردن یک چیزخاص، مانند شغل یا موقعیت اجتماعی، فرض کنیم و باور کنیم که اگر به آن برسیم، فردی موفق خواهیم بود. اما برخی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها از بدترین شکست‌ها به دست آمده اند. به گفته وینستون چرچیل: “موفقیت انتها نیست، شکست نابودکننده نیست. این شهامت ادامه  دادن است که اهمیت دارد”.

 

 

برای مثال،آبراهام لینکلن قبل از اینکه رئیس‌جمهور آمریکاشود، …

آبراهام لینکلن- موفقیت
آبراهام لینکلن- موفقیت

… در مقام مجلس قانون‌گزاری کشور شکست خورد.
… در تجارت شکست خورد.
… در مقام سخنگوی مجلس شکست خورد.
… در کنگره شکست خورد.
… در مجلس سنای آمریکا شکست خورد.
… در کاندید شدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور شکست‌خورده بود.
… دوباره در مجلس سنای آمریکا شکست خورد.
اگر تعریف ما از موفقیت فقط روی یک یا دو دستاورد متمرکز باشد، به احتمال زیاد ناامید خواهیم شد.

 

 

[su_note note_color=”#fc01fe” radius=”10″ class=””]

موفقیت چیست

[/su_note]

موفقیت چیست ؟
موفقیت چیست ؟

ما باید اهداف، خواسته ها و مسیر خود را براساس آنچه خودمان می خواهیم تعیین کنیم، نه آنچه دیگران برای ما می خواهند.
از نظر بعضی ها کمک به مردم بیش‌ترین لذت را دارد، به همین دلیل موفقیت به نظر آنها زندگی است که در اختیار دیگران قرار داده می‌شود. برخی متوجه می شوند که ایجاد یک کسب‌وکار یا محصول باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود. برخی انزوا را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر فعالیت مداوم را.
حقیقت ساده و در عین حال عمیق موجود این است که چیزی که مرا خوشحال می‌کند باعث خوشحالی فرد دیگری نمی‌شود، و برعکس. دیدگاه من از موفقیت احتمالا هیچ شباهتی به دیدگاه شما از آن ندارد، و درستش هم همین است.

بروسلی - موفقیت
بروسلی – موفقیت

اگر در تعریف موفقیت برای خودمان شکست بخوریم و سعی کنیم راه فرد دیگری را دنبال کنیم، ناامید، ناراحت شده و درنهایت عمیقا احساس ناموفق بودن خواهیم داشت. به گفته بروس لی : “همیشه خودت باش، خودت را ابراز کن، به خودت ایمان داشته باش؛ دنبال شخص موفقی نباش تا کپی او شوی”.

راه موفقیت با پرسیدن این سوال از خودتان شروع می‌شود: چه چیزی مرا خوشحال می‌کند؟
همچنین درک این مساله بسیار مهم است که در بسیاری چیزها، ما در حال حاضر هم موفق هستیم. اگر فرض کنیم که ما تا زمان رسیدن به یک هدف خاص شکست خورده هستیم، هرگز خوشحال نخواهیم بود. ما باید تمام چیزهایی را که تاکنون انجام داده‌ایم به خودمان یادآور شویم.

از خودتان بپرسید:

• قبلا در کجای زندگی ام موفقیت را دیده ام؟
• چگونه می‌توانم به ساختن آن موفقیت ها ادامه دهم؟
• چه چیزی از آن موفقیت‌ها یاد گرفته‌ام؟
• از آن بخش های زندگی ام، چه چیزهایی درباره خودم یاد گرفته ام؟

[su_highlight background=”#DDFF99″ color=”#000000″ class=””]موفقیت هم یک هدف و هم یک مسیر است.[/su_highlight]زمانی که در مسیر به بزنگاه های مشخصی می‌رسیم، خودش یک عنصر موفقیت محسوب می شود. اما ما آنجا توقف نمی‌کنیم؛ بیشتر و سخت‌تر تلاش می‌کنیم، و چیزهای بهتر و بیشتری را می خواهیم.
تونی رابینز می‌گوید: “راه موفقیت این است که کارهای بزرگ و قاطع انجام دهیم”. اما چگونه مسیر خود را پیدا ‌کنیم؟ برای رسیدن به موفقیت حقیقی چه گام هایی باید برداریم؟

ابتدا باید بتوانیم به چند سوال، پاسخ هایی کاملا شفاف بدهیم:

• چه چیزی واقعا برای من اهمیت دارد؟
• چه چیزهایی بیش از هرچیز دیگر به من انگیزه و شور و اشتیاق می دهند؟
• می‌خواهم از زندگی ام به چه چیزی برسم؟
• می خواهم به چه سبک زندگی دست یابم؟
• می‌خواهم چه کسی باشم؟
• پس از مرگم می خواهم مردم درباره من چه بگویند؟
پاسخ به این سوالات باید بسیار دقیق باشد. کافی نیست که بگوییم، آنچه واقعا برای من مهم است خوشحالی و رضایت است. اگر نمی‌توانید به وضوح پاسخ دهید، نخواهیددانست واقعا چه معنایی دارد، یا چه کاری دارید انجام می‌دهید و یا به کجا می روید. همین مساله در مورد دیدگاه شما از موفقیت نیز صادق است.
اما قبل از اینکه بتوانید به جلو حرکت کنید، باید ارزیابی کنید که در حال حاضر کجا هستید. این زمانی برای ارزیابی صادقانه است نه فیلتر کردن حقیقت. در حال حاضر در چه چیزی موفق هستید؟ در کجا نیاز به رشد دارید؟ نقاط ضعف و قدرت شما کدامند؟ سعی کنید از یک دوست یا همکار خود به عنوان فردی بی طرف کمک بخواهید.
سپس، باید اهداف مشخصی تعیین کنید. این اهداف باید دست‌یافتنی و واقعی، و در عین حال چالش برانگیز باشند. همچنین باید قابل‌اندازه‌گیری باشند. برای مثال فرض کنید می‌خواهید بیشتر بخوانید تا موفق باشید؛ خواندن ۵۰ کتاب در سال را به عنوان هدف تعیین کنید، نه اینکه هدفتان فقط بیشتر خواندن باشد.
اگر موفقیت را تعریف نکنید، شخص دیگری آن را برای شما تعریف خواهدکرد. از کدام کوه دارید بالا می‌روید؟ آیا کوه درست را انتخاب کرده اید؟ یا می‌خواهید به قله برسید و کوه خودتان را از فاصله دور ببینید؟

[su_note note_color=”#993366″ radius=”10″ class=””]

همین امروز مسیر درست را شروع کنید.

[/su_note]

موفقیت
موفقیت

همه ما به موفقیت نیاز داریم. ما می‌خواهیم موفق باشیم و احساس موفقیت کنیم. به دنبال پول، شهرت، قدرت، تحصیلات، روابط و هزاران چیز دیگر هستیم، بدون لحظه ای توقف برای پرسیدن یک سوال اساسی: “واقعا موفقیت چیست؟”
افراد کمی به این فکر می‌کنند که معنای واقعی رسیدن به موفقیت در زندگی آنها چیست. به گفته جیم رون: “اگر خودتان برنامه زندگی تان را طراحی نکنید، به احتمال زیاددر برنامه شخص دیگری می افتید. و فکر می کنید آن‌ها چه چیزی برای شما برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ هیچ چیز”
اگر به این سوال پاسخ ندهیم، ممکن است از نردبان اشتباهی بالا رفته و نسخه موفقیت شخص دیگری را دنبال کنیم. به بالای کوه می رسیم و تازه می-فهمیم که کوه اشتباهی را انتخاب کرده ایم. به اهداف خود دست می یابیم و بعد می فهمیم که اشتباه بوده اند.

[su_highlight background=”#DDFF99″ color=”#000000″ class=””]این فاجعه ای است که تعداد کمی از مردم می توانند از آن رهایی یابند.[/su_highlight]در دفتر Space، مایکل گیبونز به دکترش می‌گوید: ” امروز در اتاقم نشسته‌ بودم و متوجه شدم، از زمانی که کارم را شروع کرده‌ام، هر روز زندگی‌ام بدتر از روز قبل بوده‌است. این یعنی هر روز که من را می‌بینید، در بدترین روز زندگی ام هستم.”

[su_note note_color=”#fc01fe” radius=”10″ class=””]

چگونه از سرنوشتی مشابه دوری کنیم؟

[/su_note]

آن‌هایی که به بیش‌ترین میزان موفقیت واقعی دست یافته اند، کسانی هستند که معنی رسیدن به موفقیت برای خودشان کاملا شفاف است. اگر بخواهیم به همان میزان به موفقیت برسیم، باید به همان میزان هم در این باره به وضوح و شفافیت دست یابیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید