خودباوری چیست؟ با ۸ راه برای تقویت خودباوری آشنا شوید

خودباوری

خودباوری، به معنای اعتقاد به خود و توانایی‌های شخصی خودتان برای رسیدن به موفقیت است که نقش مستقیمی در رسیدن به اهداف دارد. اگر دوست دارید این نیروی فوق‌العاده را در خودتان تقویت کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خودباوری چیست؟

خودباوری در ساده‌ترین تعریف به معنای اعتقاد به توانایی‌های شخصی برای رسیدن به موفقیت است. در این تعریف به دین یا فلسفه اشاره نمی‌کنیم؛ بلکه منظورمان این است که چه میزان به خودتان اعتقاد دارید و تا چه اندازه می‌توانید به خودتان اتکا کنید.

وقتی خودباوری دارید، هیچ شک و تردیدی نخواهید داشت که برای انجام کارهایی که در حوزه توانایی‌های شما هستند آماده‌اید. این مفهوم به شما توانایی می‌دهد که برای اقدام، توانایی لازم را داشته باشید.

 

تقویت خودباوری در کودکان

با این تمرینات، ادیسون‌های آینده را پرورش دهید

اکنون بخوانید

 

اهمیت خودباوری در زندگی

خودباوری در هر کاری که انجام می‌دهید تاثیر شگفت‌انگیزی خواهد گذاشت. هرچیزی که فکرش را بکنید، از زندگی حرفه‌ای تا شخصی و حتی در رابطه با دیگران هم تحت تاثیر خودباوری قرار دارد.

وقتی به‌اندازه کافی خودباوری و اعتمادبه‌نفس داشته باشید، ارزش‌گذاری در شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در خلق زندگی موردعلاقه شما تاثیر خواهد داشت.

هر موقعیتی که در آن قرار دارید، رویاها و خواسته‌هایتان، رابطه شما با دیگران و حتی انتخاب‌هایتان تحت تاثیر اعتماد به‌نفس و خودباوری قرار دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که برای افزایش آن در خود تلاش کنید.

خودباوری چیست

موانع خودباوری

شکی نیست که همه ما توانایی‌های زیادی در وجودمان داریم که کافیست آن‌ها را بالفعل کنیم تا شبیه به نیروی محرکه عمل کنند و ما را به سمت رسیدن به اهداف پیش برانند.

اما همیشه موانعی وجود دارد که خودباوری را از بین می‌برند. موارد زیر از مهم‌ترین موانعی هستند که در مسیر خودباوری قرار دارند:

  1. مفروضه‌های خود ویرانگر

یکی از مهم‌ترین عوامل ازبین‌برنده خودباوری، مفروضه‌های خودویرانگر هستند. به‌این معنا که شما همیشه فکر می‌کنید نمی‌توانید و همین فرض بر میزان توانایی شما تاثیر عکس خواهد گذاشت و آن را کاهش خواهد داد.

به‌این‌ترتیب وارد چرخه معیوبی از ناتوانی خواهید شد و تجربیات منفی شما احساس ناتوانی‌تان را تقویت خواهد کرد.

  1. اهدافی که بسیار بزرگ یا بسیار دور هستند

واقع‌بینی در تعیین اهداف یکی از موارد مهمی است که برای خودباوری و حرکت در مسیر آن نیاز دارید. زمانی که هدف‌تان بسیار بزرگ‌تر از توانایی‌تان باشد، دست‌یابی به آن را دور می‌بینید و درنتیجه اعتماد به‌نفس‌تان کاهش خواهد یافت.

شکاف بین هدف بزرگ و واقعیت‌های فعلی شما می‌تواند شما را درگیر افسردگی و بی‌انگیزگی کند و درنتیجه باعث تخریب اعتماد‌به‌نفس‌تان شود.

  1. بیش‌ازاندازه زود اعلام پیروزی کنید

وقتی خیلی زودتر از آن‌چه هست احساس پیروزی می‌کنید، بسیار زودتر و راحت‌تر از آن‌چه مورد انتظارتان است شکست خواهید خورد.

فکر کنید قرار است وزن کم کنید؛ به‌محض اینکه چند کیلو کم کردید حس کنید به هدفی بزرگ دست پیدا کردید و پیروز شدید و به خودتان یک کیک شکلاتی بزرگ پاداش می‌دهید.

درنتیجه؛ وزنتان برخواهد گشت و همین شکست، باعث می‌شود که ناامید و افسرده شوید و خودباوریتان به‌صورت محسوسی کاهش خواهد یافت.

موانع خودباوری

  1. فکر کنید که قرار است به‌تنهایی همه کارها را انجام دهید

یکی دیگر از تله‌های خودباوری این احساس که فکر کنید می‌توانید بدون پشتیبان و همکاری دیگران، از پس همه کارها و اهداف‌تان بربیایید. واقعیت این است که کار گروهی و ایجاد خودباوری میان تمام اعضای گروه می‌تواند به شما کمک کند که اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید و درنتیجه راندمان تمام گروه افزایش پیدا کند.

اما اگر اعضای گروه تلاش داشته باشند که هرکدام خودشان را اثبات کنند و نسبت به باقی اعضا برتری یابند، روزبه‌روز عملکرد تیم ضعیف‌تر خواهد شد.

  1. اعتماد به‌نفس کاذب

اگر بیش از اندازه اعتمادبه‌نفس داشته باشید، دائما میان ناامیدی و تکبر در نوسان خواهید بود. هرگز اجازه ندهید که اعتمادبه‌نفس‌تان منجر به تکبر شود.

در این شرایط، به‌جای تلاش، همیشه تصور خواهید کرد که مستحق موفقیت هستید و هرگز نخواهید فهمید که نقاط ضعف‌تان چیست و به‌این‌ترتیب دربرابر تغییرات، دستتان بسته خواهد شد.

 

خودشکوفایی چیست؟

اکنون بخوانید

 

  1. پیش‌بینی نکردن شکست

اگر چشم بر واقعیت ببندید و کورکورانه خوش‌بین باشید، احتمال اینکه شکست به شما آسیب بزند بسیار زیاد خواهد بود.

پیش‌بینی نکردن شکست به این معناست که شما چشمتان را روی شکست‌های کوچک می‌بندید و هر پیشامد غیرمنتظره‌ می‌تواند شما را ناامید کند. اما اگر موقعیت‌‌هایی مانند شکست یا اختلال در مسیر را پیش‌بینی کنید، حتما برای برون‌رفت از آن موقعیت‌ها، برنامه جایگزینی خواهید داشت.

راه‌های تقویت خودباوری

راه‌های زیر، تمرینات خودباوری ساده‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند عزت نفس خود را افزایش دهید:

  1. نسبت به اهدافتان واقع‌بین باشید

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر افزایش روحیه خودباوری شما تاثیر خواهد داشت این است که احساس کنید به اهدافتان رسیده‌اید. به همین دلیل لازم است که اهداف کوچک و قابل دستیابی تنظیم کنید که رسیدن به آن‌ها ساده باشد.

سعی کنید اهدافتان را به‌صورت روزانه یا نهایتا هفتگی تنظیم کنید. به این ترتیب قدم‌هایی کوچکی در دستیابی به آن‌ها خواهید برداشت و هر هدف بخشی از انگیزه لازم برای افزایش خودباوری را در شما تقویت خواهد کرد.

  1. مثبت‌اندیش باشید و اطرافتان را از افراد مثبت‌اندیش پر کنید

وقتی اطرافتان افرادی باشند که با منفی‌نگری نسبت به شما و توانایی‌هایتان نگاه کنند، ناخودآگاه خودتان را با آن‌ها پایین خواهید کشید. اما اگر دور و برتان کسانی باشند که مثبت هستند و با احساس خوب از چیزی استقبال می‌کنند، حال بهتری پیدا خواهید کرد.

تقویت خودباوری

  1. به خودتان افتخار کنید

گاهی اوقات یادمان می‌رود که چه دستاوردهایی در زندگی داشته‌ایم و چه چیزهایی به‌دست آورده‌ایم.

یادآوری موفقیت‌ها، هرچقدر هم که کوچک و پیش پا افتاده به‌نظر برسند می‌توانند به ما کمک کنند که خودباوری را در خود تقویت کنیم. کافیست هربار که کاری انجام می‌دهید، به یاد بیاورید که به هدفی دست پیدا کرده‌اید و گاهی دستاوردهایتان را یادداشت کنید.

  1. روی نقاط قوتتان متمرکز شوید، نه نقاط ضعف

وقتی بارها و بارها در کاری که برای دیگران آسان به‌نظر می‌رسد شکست بخورید، این احتمال را که به خودتان باور داشته باشید را به صفر رسانده‌اید.

به همین دلیل بهترین کار برای تقویت خودباوری این است که روی کارهایی متمرکز شوید که مطمئن هستید از پس آن‌ها برخواهید آمد. کارهایی که از حوزه توان شما خارج هستند، صرفا در شما حس شرم، ضعف و شکست ایجاد خواهند کرد.

یادتان باشد که همه ما نقاط قوت و ضعف داریم و هیچ‌کس در همه کارها بهترین نیست. تنها باید یاد بگیرید ظرفیت‌ها و نقاط قوت‌تان را بشناسید تا روی آن‌ها متمرکز شوید.

  1. به دیگران کمک کنید

همه ما حداقل در یک کار تخصص داریم و می‌توانیم آن را به‌خوبی انجام دهیم. وقتی تخصص‌تان را با کسی به اشتراک می‌گذارید و در انجام کاری به کسی کمک می‌کنید، درعین اینکه اثر خوبی از خودتان به‌جا گذاشته‌اید، توانسته‌اید یک قدم به تقویت خودباوری هم کمک کنید.

  1. کارهایی که همیشه از انجام‌شان طفره رفته‌اید را انجام دهید

آیا کار خاصی وجود دارد که همیشه انجام آن برایتان سخت و دور به‌نظر می‌رسید؟ برای آن‌که اعتماد به‌نفستان را به‌صورت معجزه‌آسایی افزایش دهید، آن را انجام دهید.

دست‌یابی به موقعیت شغلی خاص، یادگیری مهارتی که همیشه برایتان دور به‌نظر می‌رسید یا انجام کاری که همیشه آن را پشت گوش می‌انداختید تاثیر شگفت‌انگیزی در ایجاد خودباوری در شما خواهد داشت.

حتی اگر در کاری که درصدد انجام آن هستید، ستاره نشوید هم احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد.

 تخریب خودباوری

  1. از اظهار نظر نترسید

اگر سوالی دارید، ایده‌ای در سرتان است یا می‌خواهید نظرتان را با دیگران به‌اشتراک بگذارید، حتما آن را انجام دهید. نگه داشتن ایده‌ها برای خودتان، صرفا اعتماد به‌نفس شما را کاهش خواهد داد.

اما زمانی که ببینید نظرات‌تان باعث بهبود و کارآمدی سیستم شده است، حس بهتری به خودتان پیدا می‌کنید و باور خواهید کرد که تاثیرگذار هستید.

  1. ایمان داشته باشید که مهم هستید

من روی این گزینه تاکید زیادی دارم. آن‌چه شما درمورد خودتان می‌پندارید، تا حدود بسیار زیادی به خودتان بستگی دارد.

کافیست باور کنید مهم هستید و خودتان را ارزشمند بدانید. تا زمانی که خودتان این ارزش را به خودتان نبخشید، پیشرفتی در شرایط نخواهید داشت.

از خودتان به‌خوبی مراقبت کنید، به خودتان برسید و اطراف‌تان را از کسانی پر کنید که به شما عشق می‌ورزند و نسبت به توانایی‌های شما حسن نظر دارند.

 

دوست داشتن خود یعنی چه؟

اکنون بخوانید

 

افزایش خودباوری

معرفی کتاب با موضوع خودباوری

قطعا و حتما خودباوری با خواندن یک مقاله و یا یک شبه به‌وجود نخواهد آمد. این تمرین دائمی جنگی است که شما باید هرروز آن را جلو ببرید تا بتوانید از خودتان نسخه بهتری بسازید.

برای آن‌که بتوانید منبع بهتری برای مطالعه داشته باشید، به شما توصیه می‌کنم که کتاب غیرممکن، غیرممکنه نوشته ماری فورلئو را بخوانید. فورلئو در این کتاب به شما می‌آموزد که چطور خودتان را باور کنید و با شناخت جنبه‌های قدرتمندی از وجودتان هرآن‌چه قبلا غیرممکن می‌پنداشتید را ممکن کنید.

ما در ذهن منابع معتبر و به‌روزی را در زمینه روانشناسی، مدیریت و توسعه فردی برای خوانندگان آماده کرده‌ایم که می‌توانید برای پیشرفت در مسیر رشدتان از آن‌ها استفاده کنید. کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و با دانلود اپلیکیشن ذهن، به خانواده بزرگ ما بپیوندید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید