با تقویت خودباوری در کودکان، ادیسون‌های آینده را پرورش دهید.‏

تقویت خودباوری در کودکان

فهرست مطالب

حتما این داستان ادیسون را شنیده اید که از مدرسه اخراج می‌شود. معلمش نامه ای با این مضمون برای مادرش می‌نویسد:

“فرزندتان کودن است، مدرسه ما جای کودن‌ها ‏نیست‎. “

ولی مادر ادیسون نامه را این گونه برای او می‌خواند: “فرزند شما نابغه است مدرسه ما نمی‌تواند بیشتر از ‏این به او آموزش دهد. شما شخصا آموزش او را به عهده بگیرید.” و مادر ادیسون در منزل به او آموزش ‏می‌دهد و از او یک نابغه می‌سازد.‏

ادیسون مدتی پس از فوت مادرش، صندوق خاطرات او را باز می‌کند تا با خواندن آن نامه به همه بگوید از بچگی نابغه بوده است. اما با دیدن اصل نامه شروع به گریه می‌کند و در ‏آنجا پی می‌برد، چطور مادرش از ادیسون کودن، یک نابغه ساخته است‎.‎‏ ‏

اگر مادر ادیسون باور نابغه بودن را در او شکل نمی‌داد و مانند یک فرد کودن با او رفتار می‌کرد، ‏زندگی امروز ما بدون اختراعات او چگونه بود؟

تقویت خودباوری در کودکان

معنای خودباوری چیست؟ 

خودباوری در واقع ارزشی است که برای خود قائل می باشید. این باور به معنای دوست داشتن خود همانگونه که هستید، با تمام نقاط قوت و ضعف تان است. خودباوری، فرد را برای مبارزه با چالش‌های اساسی زندگی آماده می‌کند.

خودباوری ارزشی است که در درون فرد شکل می گیرد و والدین نقش اساسی در ایجاد باورهای مثبت در کودک نسبت به خودش دارند. خود باوری ‏از همان کودکی شروع شود و با گذشت زمان به آرامی ‌توسعه می‌یابد. هرچه کودک درمحیط خانواده احساس امنیت و حمایت بیشتری کند، خود باوری بیشتری خواهد داشت.

توجه داشته باشید خود باوری به معنی اعتماد به نفس بیش از حد نیست. فقط باید به خود باور داشته باشید و بدانید که چه کاری را به خوبی انجام می‌دهید. خودباوری سالم به معنای غرور، خودشیفتگی یا حق به جانب بودن نیست. سعی کنید خودباوری و اعتماد به نفس را در کودک تان با سایر مهارتهای مهم زندگی مانند همدلی، مهربانی، خوش اخلاقی، خیرخواهی و احساس سپاسگزاری به تعادل برسانید.

خودباوری یک نیروی درونی است که فرد را برای مبارزه با چالش‌های اساسی زندگی آماده می کند. 

برای افزایش خودباوری در خودتان می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

راه‌های تقویت خودباوری ؛ ۱۲ راه برای بهبود و افزایش خودباوری

[/su_box]

چرا باور داشتن به خود برای کودکان مهم است؟ 

خودباوری می تواند در باانگیزه بودن و موفقیت کودکان در طول زندگی نقش بسزایی داشته باشد. خودباوری پایین ممکن است کودک را از موفقیت در مدرسه یا محل کار باز دارد زیرا خودش را قادر به رسیدن به موفقیت نمی داند.

بچه‌هایی که دارای خودباوری بالا هستند احساس اعتماد به نفس و توانایی می‌کنند. آنها برای خود و توانایی‌هایشان ارزش قائل هستند. به کارهایی که می‌توانند انجام دهند افتخار می‌کنند و بهترین تلاش خود را انجام می دهند.

وقتی بچه‌ها نسبت به آنچه که هستند مطمئن اند، ذهنیت رشد در آن ها شکل می گیرد. این بدان معنی است که می‌توانند به خود انگیزه دهند تا چالش‌های جدیدی را بپذیرند و با اشتباهات خود کنار بیایند و از آنها درس بگیرند. روی پای خود می‌ایستند و در صورت  نیاز درخواست کمک می‌کنند.

خودباوری نتیجه تجربیات فرد در طی زندگی است، به ویژه آنچه در کودکی اتفاق افتاده است. 

خوباوری در کودکان

راهکارهای تقویت خودباوری در کودکان

آروزی هر پدر و مادری موفقیت فرزندانش است و یکی از ارکان مهم برای رسیدن به موفقیت خودباوری است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می توانید برای رسیدن به این آرزو انجام دهید، تقویت خودباوری در کودکان است. برای اینکه بتوانید فرزندان‌تان را به گونه ای تربیت کنید که احساس خودباوری داشته باشند، می توانید از راهکارهایی که در ادامه بیان می شود، استفاده کنید.

۱. خودباوری و اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشید

خودباوری یک ویژگی اکتسابی است، نه ارثی. برخی از ویژگی‌های والدین و برخی ویژگی‌های خاص شخصیتی مانند عصبانیت و ترس به هر نسل آموخته می‌شوند. بچه دار شدن به شما این فرصت را می‌دهد که به پدر یا مادری تبدیل شوید که آرزو داشته اید.

اگر از اعتماد به نفس پایین رنج می‌برید، به ویژه اگر احساس می‌کنید، این موضوع نتیجه رفتار والدین تان است، برای بهبود خود و شکستن این الگوی خانوادگی قدم بردارید.

می توانید برای یادگیری بیشتر در مورد اعتماد به نفس مقاله زیر را مشاهده کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

مفهوم عزت نفس و چند راهکار عملی برای افزایش آن

[/su_box]

۲. به کودک بگویید هیچ کس کامل نیست.

توضیح دهید که هیچ کس انتظار ندارد، او کامل باشد. یادگیری از اشتباهات و صریح صحبت کردن در مورد آن ها می تواند به افزایش خودباوری و اعتماد به نفس کودک کمک کند. به یاد داشته باشید عکس العمل های شما در برابر اشتباهات و ناامیدی‌های فرزندتان، نحوه واکنش او را تعیین می‌کند.

۳. مسئولیت‌هایی متناسب با سن کودک برای او تعیین کنید.

مسئولیت انجام کارهایی از قبیل چیدن میز تا کردن لباس‌ها و … را به کودکان بدهید. این کار، احساس شایسته بودن را در آن‌ها افزایش می دهد و مهارت‌های حل مسئله شان را تقویت می‌کند.

صبور باشید و بگذارید کودک، خودش کارهایش را انجام دهد. به عنوان مثال، اینکه خودتان لباس تنش کنید ممکن است سریعتر و آسان تر باشد، اما اگر اجازه دهید خودش این کار را انجام دهد، برای یادگیری مهارت‌های جدید آماده تر می شود. هرچه بیشتر با چالش‌های جدید روبرو شود، احساس شایستگی و اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.

۴. پیشرفت کودک را تحسین کنید.

هنگامی‌که کودکان در یک هدف، موفق می‌شوند به طور طبیعی مورد تحسین و تشویق قرار می‌گیرند. با این حال، تحسین کودکان برای پیشرفت در مراحل کوچک نیز به همان اندازه مهم است. تحسین تلاش کودک می‌تواند برای او بسیار انگیزه‌بخش باشد و او را ترغیب کند در آینده بیشتر تلاش کند.

با تشویق پیوسته، کودکان اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند و احتمالاً تمایل بیشتری برای رویارویی خوش بینانه با چالش‌ها پیدا خواهند کرد.

به موفقیت رسیدن و کسب دست آورد، می‌تواند به کودک کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. می‌توانید با تحسین تلاش و عزم راسخ کودک در انجام کارهایی که از آنها لذت نمی‌برد یا در آنها موفق نیست، خودباوری او را تقویت کنید.

تحسین پیشرفت کودک

۵. تعریف و تمجید غیر صادقانه نکنید.

بچه‌ها در تشخیص تعریف های غیرصادقانه یا بی اساس استاد هستند. اغلب اوقات از کودک خود تعریف کنید، اما در تعریف‌های خود جزئی نگر باشید تا سخنان تان پوچ به نظر نرسد.

به عنوان مثال، به جای اینکه به آخرین نقاشی کودک خود واکنش نشان دهید و بگویید، ” عالی است. تو بهترین هنرمند جهان هستی “، چیزی مانند این را امتحان کنید،”من واقعاً نقاشی که از خانواده کشیدی را دوست دارم. تو حتی جزئیاتی مثل ریش پدر را هم نقاشی کردی.”

حمایتگر بودن اما واقع بینانه رفتار کردن، نکته اساسی در کمک به کودکان برای ایجاد خودباوری است.

۶. فرزندان‌تان را با هم مقایسه نکنید.

هر یک از فرزندان شما در شیوه‌های منحصر به خود، متفاوت و خاص هستند. مقایسه فرزندان با هم باعث دلسردی آنها شده و موجب می‌شود حس کنند به اندازه خواهر و برادر خود خوب نیستند. این موضوع در نهایت باعث کینه و حسادت بین فرزندانتان می‌شود. همیشه مطابق با توانایی‌ها و علایق هر کودک از او انتظار موفقیت داشته باشید.

شناسایی استعداد کودک

۷. استعدادهای کودک‌تان را به درستی بشناسید.

برخی از والدین به طور اغراق آمیزی از استعدادهای کودک تعریف می کنند و ممکن است ویژگی ها و استعدادهایی را به کودک نسبت دهند که واقعیت ندارد. این باعث می‌شود هنگامی‌که کودک با واقعیت رو به رو می شود و یا هنگامی که در مواجه با دیگران به نقد کشیده می شود، حس بی اعتمادی به بقیه‌ی استعدادها و توانایی‌هاش را پیدا کند. توجه داشته باشید که تغییر این حس بی‌اعتمادی زمان بسیاری را می‌طلبد.

پس بهتر است قبل از آن که کودک نسبت به شما، حرف های‌تان و استعدادهای خودش بی اعتماد شود، استعدادهایش را به درستی شناسایی کنید و منطبق با آن استعدادها، هدف‌هایی برایش ترسیم کنید.

همه ی افراد با استعداد هستند، اما اگر یک ماهی را بر اساس تواناییش در بالا رفتن از درخت بسنجید، آن ماهی تمام عمرش را با این باور خواهد گذارند که یک  احمق است.                آلبرت اینشتین

۸. از توهین به فرزندتان خودداری کنید

وقتی کودک کاری انجام می‌دهد که شما را عصبانی می‌کند، به یاد داشته باشید که می‌توانید از رفتار کودک بیزار باشید ولی همچنان کودک را دوست داشته باشید. این تفاوت را حتماً به کودک خود نشان دهید.

این که عصبانی شوید کاملاً طبیعی است، شما هم انسان هستید. اما به کودک ناسزا نگویید و او را سرزنش نکنید. در عوض، با‌احترام با کودک صحبت کنید. داد نزنید، سعی کنید احساسات خود را برای تربیت کردن کودک بروز دهید نه برای نشان دادن خشم‌تان. یک روش خوب برای این کار استفاده از پیامدهای طبیعی و منطقی و صحبت کردن با لحنی دلنشین و دوستانه با کودک است.

با کودک با کنایه صحبت نکنید. اکثر کودکان توانایی درک متن و مفهوم کلمات (عبارات) کنایه آمیز را ندارند. با همدلی صادقانه به فرزندانتان جواب دهید تا احساس تعلق و امنیت عاطفی کنند.

تقویت خودباوری در کودکان

۹. برای کودک وقت بگذراید.

وقتی اوقات باکیفیتی را با فرزندتان می‌گذرانید، کودک می‌فهمد که برای شما مهم است. انجام کارها ‏به صورت خانوادگی می‌تواند به تقویت احساس تعلق داشتن و با هم بودن در خانواده کمک کند. این کار ‏برای تقویت خودباوری فرزندانتان نیز مفید است.‏

خواه غذا خوردن باشد یا یک دوچرخه سواری کوتاه، سعی کنید حداقل هفته ای یک بار به تنهایی با کودک خود وقت بگذارنید. این یک فرصت عالی برای گفتگو با او است تا از آنچه در ذهنش می‌گذرد، آگاه شوید و رابطه تان را با او عمیق تر کنید.

تقویت خودباوری در کودکان

۱۰. از کودک تشکر کنید.

کارهایی که فرزندانتان انجام می‌دهند را وظیفه آن‌ها تلقی نکنید. بلکه آن ها را فرصتی برای ستایش کردن کودکتان بدانید. وقتی میز را تمیز می‌کنند، تکالیف‌شان را انجام می‌دهند یا نقاشی کشیدن را تمرین می‌کنند، بگویید: “متشکرم!” کلماتی که به فرزندانتان می‌گویید بسیار قدرتمند هستند.

نشان دادن قدردانی برای کارهای کوچکی که انجام می‌دهند به آنها کمک می‌کند احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنند و به آنها انگیزه می‌دهد تا رفتاری که مطلوب شما است را تکرار کنند.

سخن آخر

خودباوری داشتن یا احساس مثبت نسبت به خود، یکی از بزرگترین هدیه‌هایی است که می‌توانید به فرزندتان بدهید. کودکانی که به خود باور دارند، احساس دوست داشته شدن و شایستگی می‌کنند، در نتیجه به افرادی شاد و سازنده تبدیل می‌شوند. برای کمک به ساختن تصویر مثبت از کودک در هنگام رشد، راهکارهایی وجود دارد که به تعدادی از آن ها در این مقاله اشاره شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید