‏۵‏‎ ‎کتاب پیشنهادی باراک اوباما

‏5‏‎ ‎کتاب پیشنهادی باراک اوباما

فهرست مطالب

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، یک خوره کتابِ تمام‌عیار است که کتاب­‌های پیشنهادیِ او گستره وسیعی از آثار کلاسیک آمریکایی تا فلسفه را در بر می­‌گیرد. در این مقاله، به معرفیِ ۵ کتاب غیرداستانی موردعلاقه او خواهیم پرداخت.

طبق آمار اداره آمار کار آمریکا، شهروندان این کشور در سال ۲۰۲۰، ۲۵ درصد بیشتر از سال­‌های گذشته مطالعه می­‌کنند؛ اما مدت‌زمان مطالعه در روز، هنوز هم همان ۲۰ دقیقه است. این بدان معناست که مطالعۀ یک کتاب غیرداستانی طولانی، آن‌ هم همراه با عمل کردن به وظایف خانوادگی مثل پختن غذا یا تربیت فرزندان، ممکن است ماه­‌ها طول بکشد.

تصور کنید که در کنار تمام این کارها، «رئیس‌جمهور ایالات‌متحده» بودن نیز به لیست وظایف‌تان اضافه شود و درعین‌حال، به دنبال زمانی برای کتاب خواندن هم بگردید. با این­‌که باراک اوباما دو دوره رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بود، اما توانست عادت مطالعه منظم خود را حفظ کند.

درواقع، اوباما در مصاحبه‌ای عنوان کرد مطالعه یک سری کتاب‌ها بود که توانست به او قدرتی ببخشد تا هشت سال در کاخ سفید دوام بیاورد. اوباما در طول زندگی سیاسی خود به این نقل‌قول از سلف خود، «هری اس ترومن» پایبند بود که گفته بود: «همه کتاب‌خوان­‌ها رهبر نیستند، اما همه رهبران کتاب­‌خوان هستند»

باراک اوباما در طول سال‌ها، کتاب­‌های غیرداستانی بسیار زیادی را پیشنهاد کرده که نمی‌توان به تمام آن‌ها اشاره کرد. در این مقاله تنها به معرفی ۵ عنوان از این کتاب­‌ها بسنده می‌­کنیم؛ کتاب­‌هایی که به نظر ما نمایان‌گر گستره وسیع حیطه مطالعاتی این رئیس‌جمهور محبوب است.

راه طولانی به‌سوی آزادی

۱.راه طولانی به‌سوی آزادی

اثر نلسون ماندلا

راه طولانی به‌سوی آزادی، ماجرای زندگی نلسون ماندلا از زندان تا آزادی است. این کتاب به بیان جزئیات رویدادهایی می‌­پردازد که باعث شد او در مبارزه با ظلم و تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و درنهایت تغییر سیستم سیاسی این سرزمین نقش اساسی­‌ای را ایفا کند.

اوباما در سال ۲۰۱۸ گفت: «کتابی ضروری برای هرکسی که می‌خواهد تاریخ را بفهمد و بعد بیرون برود و آن را تغییر دهد.»

 

تیمی از رقبا

۲. تیمی از رقبا

اثر دوریس کرنز گودوین

در اولین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، از او پرسیدند که کدام کتاب را با خود به کاخ سفید خواهد برد؟ و او پاسخ داد: تیمی از رقبا.

اثر برجسته دوریس کرنز گودوین، کتابی جذاب است و به بیان این موضوع می‌­پردازد که چگونه تصمیم آبراهام لینکلن برای تشکیل کابینه‌­ای مشتمل بر رقبای سیاسی‌­اش، منجر به شکل­‌گیری یکی از مهم‌ترین دوره­‌ها در ایالات‌متحده شد.

اوباما در مصاحبه با یک روزنامه‌­نگار در سال ۲۰۰۸، تیمی از رقبا را «یک کتاب قابل­ توجه در رهبری» نامید؛ بنابراین شاید تعجب­‌آور نباشد که بگوییم او نیز در تشکیل کابینه خود از همین تجربه لینکلن استفاده کرد.

گرمای خورشیدهای دیگر

۳. گرمای خورشیدهای دیگر

اثر ایزابل ویلکرسون

بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۷۰، تقریباً ۶ میلیون شهروند سیاه‌پوست، ایالت‌های جنوبی آمریکا را ترک کردند و به دنبال یافتن یک زندگی بهتر به شمال و غرب کشور رفتند.

ایزابل ویلکرسون در گزارش خود از این دوره، داستان سفرهای طاقت­‌فرسا و امید به شروع دوباره این مردمان را به‌دقت شرح می‌دهد.

وقتی‌که اوباما در سال ۲۰۱۶ مدال ملی علوم انسانی را به ویلکرسون اعطا می­‌کرد گفت: «بیش از ۱۲۰۰ نفر داستان دل‌شکستگی‌ها و استقامت­‌های خانواده‌­هایشان و درنهایت غلبه­‌شان بر سختی­‌های آن راه را برای ایزابل تعریف کردند.

داستان‌هایی که به‌زعم آن­‌ها به‌قدری دردناک بود که حتی در موردشان با فرزندان خود نیز حرفی نزده بودند؛ و ایزابل باید با بیان تمام این داستان­‌ها، بر سختی کار خود غلبه می­‌کرد و با به گوش دیگران رساندن این روایات، رسالت خود را به انجام می­‌رساند؛ و به‌واسطه کار او بود که اکنون، یکی از مهم‌ترین فصل‌های تاریخ ما در کتابی آورده شده که هر جوانی می‌تواند آن را بردارد و بخواند.»

زندگیِ 3.0

۴. زندگی ۳.۰

اثر مکس تگمارک

با توجه به این­که بسیاری از ما از دستیارهای صوتی مانند سیری یا بلندگوهای هوشمند استفاده می­‌کنیم، درک نقش پررنگ هوش مصنوعی در زندگی روزمره‌­مان کار سختی نیست.

مکس تگمارک، پروفسور ام آی تی، در این کتاب برجسته که در لیست کتاب­‌های پیشنهادی اوباما در سال ۲۰۱۷ قرار داشت، به بررسی تأثیرات احتمالی زیادی که هوش مصنوعی می‌تواند بر زندگی انسان در دوره بعدی تمدن بگذارد می‌­پردازد و درعین‌حال به دنبال ارائه راهکارهایی است که این پدیده برای بشریت مفید واقع شود.

مُهر از ابتدا

۵.مُهر از ابتدا

اثر ایبرام اکس. کندی

ایبرام اکس. کندی در این کتاب خود که برنده جوایز بسیاری شده است، کل تاریخ ایده‌­های نژادپرستانه، از قرن ۱۵ اروپا تا ایالات‌متحده آمریکای امروزی و قدرت این ایده‌­ها در شکل دادن به مسیر تاریخ را بررسی می‌­کند.

شگفت‌انگیز این‌که کندی نشان می‌دهد ایده‌های نژادپرستانه از نادانی یا نفرت ناشی نمی‌شوند؛ بلکه برخی از بزرگ‌ترین متفکران جهان برای توجیه یا تقویت اختلافات موجود در بسیاری از زمینه‌های زندگی آن‌­ها را ابداع کرده‌­اند.

اوباما در خلال جشن سالانه تأثیر سیاهان در تاریخ آمریکا، لیستی از کتاب­‌های غیرداستانی را به اشتراک گذاشت تا «به آشنایی مردم با برخی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بسیاری از رنگین‌پوستان هرروز با آن‌ها مواجه می‌شوند کمک کند… [این آثار می‌توانند] به‌مثابه سوختی باشند که سفر ما را به‌سوی ساختن دنیایی منصفانه‌تر و عادلانه‌تر برای تمام فرزندانمان ممکن می‌سازد».

مطالعۀ بهترین کتاب‌­ها در ۱۵ دقیقه

اگر مانند باراک اوباما کتاب­‌خوان سیری­‌ناپذیری نباشید، مطالعه کتاب‌­های غیرداستانی زمان زیادی از روزتان را خواهد گرفت. یک فرد معمولی، برای مطالعه ۱۰۰ صفحه، باید تقریباً سه ساعت وقت بگذارد. درنتیجه، مطالعۀ تنها یکی از کتاب­‌های پیشنهادی باراک اوباما، مانند زندگی ۳.۰، ممکن است ۹ ساعت طول بکشد.

اما شما می­‌توانید بامطالعه خلاصه کتاب­‌های موجود در سایت ما، یا با گوش دادن به کتاب­‌های صوتی، تنها ۲۰ دقیقه برای هر کتاب زمان صرف کنید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید