روش های موثرِ کتاب خواندن را فرا بگیرید تا در سال جدید کتاب‌های بیشتری بخوانید ‏

روش های موثر کتاب خواندن

فهرست مطالب

” می‌خواهم کتاب های بیشتری بخوانم.”

این هدف مشترکی است که مردم هر ساله آن را در لیست کارهای خود قرار می‌دهند، احتمالا شما هم این هدف را برای خود تعیین کرده اید.

کتاب خواندن از دوران باستان همیشه یک فعالیت ارزشمند بشری بوده است.

خواندن کتاب های بیشتر هدفی است که همه باید در طول زندگی خود دنبال کنند. اما به نظر می‌رسد امروزه، پیدا کردن وقت برای خواندن صدها کتاب خوب که هر ساله منتشر می‌شوند، هر روز دشوارتر می‌شود، چه برسد به خواندن آثار کلاسیک.

به لطف تلفن های هوشمند، رسانه های اجتماعی و سایت های پخش فیلم مانند نت فلیکس، خوانندگان بیش از هر زمان دیگری عوامل حواس پرتی در اطراف خود دارند.

“کسی که کتاب می‌خواند  قبل از مرگ هزار بار زندگی می‌کند. اما کسی که کتاب نمی‌خواند فقط یک بار زندگی می‌کند. ”      جورج آر آر مارتین

اگر شما هم دوست دارید کتاب های بیشتری بخوانید و از فواید آن بهره مند شوید، این مقاله را انتها بخوانید.

جادوی کتاب خواندن

 چرا باید کتاب بخوانیم؟ چگونه برای کتاب خواندن انگیزه پیدا کنیم؟  

کتاب یادگیری شتاب زده برای قرن بیست و یکم بیان می‌کند، که سه کلید برای یادگیری موثر وجود دارد که در کتاب خواندن نیز تاثیرگذار هستند. آن سه کلید،  انگیزه، انگیزه و انگیزه هستند.

نکته اصلی در کتاب خواندن ایجاد انگیزه است. اگر به اندازه کافی انگیزه داشته باشید، همه چیز بسیار آسان تر خواهد شد و خواندن به کاری تبدیل می‌شود که بدون زحمت آن را انجام می‌دهید. در نتیجه کتاب خواندن برایتان لذت بخش خواهد بود.

از طرف دیگر، اگر انگیزه نداشته باشید، همه چیز بسیار سخت خواهد شد. بیشتر از اینکه از کتاب خواندن احساس لذت کنید، به نظرتان  کاری طاقت فرسا خواهد آمد.

در نتیجه، فقط یک راه برای کتاب خوان شدن وجود دارد: برای خود یک انگیزه پیدا کنید.

نه بیشتر نه کمتر. هرچه انگیزه بیشتری داشته باشید، خواندن برایتان کاری بدون زحمت تر و دلپذیرتر می‌شود.

برای به دست آوردن انگیزه، باید درک کنید که کتاب خواندن چه فوایدی برای زندگی تان به همراه خواهد داشت. هرچه این مزایا را درونی تر کنید، بدون دردسر تر و طبیعی تر به یک کتاب خوان قهار تبدیل می‌شوید.

برخی از مزایای کتاب خواندن عبارتند از:

  • اشتباهات دیگران را تکرار نخواهید کرد.
  • قادر خواهید بود خرد و دانش بزرگترین ذهن ها را بیاموزید.
  • انتخاب ها و فرصت های جدیدی را مشاهده خواهید کرد.
  • از غنای تاریخ و فرهنگ جهان شگفت زده خواهید شد.
  • شما یک مزیت رقابتی قوی نسبت به سایرین پیدا خواهید کرد و در زندگی تان موفق تر خواهید شد.

فواید کتاب خواندن

راهکارهایی برای بیشتر کتاب خواندن

حال که با مزایای کتاب خواندن آشنا شدید و اولین قدم، یعنی پیدا کردن انگیزه برای کتاب خواندن را برداشتید؛ وقت آن رسیده است که راهکارهایی را بیاموزید که با به کارگیری آن ها بتوانید بیشتر کتاب بخوانید.

۱.زمان ایده آل برای کتاب خواندنتان را شناسایی کنید

قسمت های کوچکی از روز که انرژی یا وقت آزاد برای خواندن دارید را مشخص کنید. مثل کتاب خوانی به عنوان اولین کاری که صبح، انجام می‌دهید. می‌توانید کتاب هایی با ژانرهای متفاوت را در ساعات مختلف روز بخوانید.

۲. هر روز ۱۵-۲۰ صفحه بخوانید

تعهد به کتاب خواندن یعنی خواندن حداقل ۱۵ تا ۲۰ صفحه در روز،  یکی از راه های عالی برای رسیدن به موفقیت است. می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه این تعداد صفحه را مطالعه نمایید.

این مقدار زمان برای کتاب خواندن در ابتدا صبح، وقت ناهار یا قبل از خواب ایده آل است.

اگر به مدت یک هفته روزانه ۱۵-۲۰ صفحه بخوانید، در آخر هفته ۱۰۵-۱۴۰ صفحه کتاب خوانده اید که تقریباً یک سوم کتاب‌های غیر داستانی معمولی است.

کتاب خواندن قبل از خواب

۳. یک لیست کتاب برای خود ایجاد کنید

بسیاری از افراد، زمانی که باید مطالعه کنند، وقت خود را صرف مرور صفحات اینترنتی می‌کنند، یا در نهایت یک کتاب اشتباه را برای خواندن انتخاب می‌کنند.

وقتی در مورد کتابی می‌خوانید که جالب به نظر می‌رسد، احتمالا با خود فکر می‌کنید: “من دوست دارم آن کتاب را بخوانم، اما ابتدا باید کار دیگری انجام دهم”. سپس، نام آن  کتاب جالب را برای همیشه فراموش می‌کنید.

نگه داشتن یک لیست از کتاب هایی که باید بخوانید به شما کمک می‌کنید تا بر این اهمال کاری غلبه نمایید. می‌توانید  وقتی می‌خواهید کتابی بخرید، قبل از خرید لیست خود را چک کنید و از خریدن کتاب های اشتباه جلوگیری نمایید.

برای تهیه یک لیست کتاب، ابتدا باید بفهمید چگونه کتاب های مورد علاقه تان را شناسایی کنید. خواندن مقاله زیر می تواند به شما در انتخاب کتاب مناسب کمک نماید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

انتخاب کتاب خوب ؛ راهنمای قدم به قدم برای شروع کتابخوانی

[/su_box]

۴. به طور هم زمان بیشتر از یک کتاب بخوانید

دو یا سه کتاب را به طور همزمان بخوانید. این عمل شما را قادر می‌سازد بدون اینکه خسته شوید، از یک کتاب به سراغ کتاب دیگری بروید. خواندن چندین کتاب به این معنی است که ایده های کتاب اول را به روش های عجیب و غریب با ایده های کتاب دوم مخلوط خواهید کرد.

به یاد داشته باشید نباید  آنقدر تعداد کتاب هایی که می‌خوانید زیاد باشد که خواندن آن ها در یک روز  برایتان دشوار شود. با این حال ، اگر بیش از یک کتاب بخوانید، همیشه کتابی دارید که برای خواندنش هیجان زده شوید.

معمولا پیشنهاد می‌شود در یک زمان،  سه کتاب را با هم بخوانید. خواندن تعداد بیشتری کتاب از این مقدار، طاقت فرسا خواهد شد.

خواندن چند کتاب

۵. سایر مطالب خواندنی را مصرف کنید

بیشتر اوقات کتاب خواندن، لزوماً فقط به معنای خواندن کتاب های خوب نیست. خواندن مقالات و مطالب مفیدی که در اینترنت یا شبکه های اجتماعی می‌بینید نیز به نوعی کتاب خواندن محسوب می‌شود.

اما مراقب باشید مطالبی که می خوانید واقعا مفید و علمی باشند. وقت خود را صرف محتواهای زرد و بی ارزش نکنید.

۶. برای کتاب خواندن تان، هدف تعیین کنید

برای اینکه چند کتاب را در یک ماه یا سال مشخص می‌خواهید بخوانید، هدف مشخص کنید. می‌توانید هدف خود را بین کتاب های داستان و غیر داستانی بشکنید. مثلا بگویید:

امسال می‌خواهم ۲۵ کتاب داستانی و ۲۵ کتاب غیر داستانی بخوانم.

در حالت ایده آل ، حداقل یک بار در ماه پیشرفت خود را در رسیدن به این هدف بررسی نمایید.

۷. یک نقطه مطالعه مشخص داشته باشید

مشخص کنید که می‌خواهید در کجا کتاب بخوانید.  خصوصاً اگر به تازگی تصمیم گرفته اید به یک کتاب خوان قهار تبدیل شوید، این یک تاکتیک عالی برای شرطی سازی ذهنتان است.

با در نظر گرفتن یک منطقه مشخص برای کتاب خواندن، مغز تان با این منطقه ارتباط برقرار می‌کند.

مغز با خود می‌گوید: “اوه ، این منقطه خواندن است … باید خواندن یک کتاب را شروع کنیم.”

در واقع شما با کتاب خواندن در یک فضای خاص، مغز خود را برای خواندن شرطی سازی می‌کنید.

نمونه هایی از نقاط معمول کتاب خواندن عبارتند از:

  • هال
  • کافه
  • نیمکت
  • صندلی راحتی
  • کتابخانه
  • اتاق مطالعه
  • میز شخصی

نقطه مطالعه خود را مشخص کنید و بیشتر کتاب خوانی خود را در آنجا انجام دهید. مغز شما شرطی خواهد شد تا در آن منطقه خاص بیشتر کتاب بخواند.

مکان کتاب خواندن

۸. عادت کتاب خواندن را در خود ایجاد نمایید

مرتب کتاب خواندن، مثل ورزش کردن یا مدیتیشن، یک عادت است. اگر آنقدر که می‌خواهید نمی خوانید، باید انضباط شخصی داشته باشید تا خواندن را به بخشی از برنامه روزانه تان تبدیل کنید.

عادت خود را با گفتن جملاتی مانند: “هر روز در ساعت X  صبح/ عصر، برای Y دقیقه در Z (مکان) کتاب خواهم خواند .” ایجاد کنید.

سپس، به مدت یک ماه، پیگیری کنید که چند روز به این عادت پایبند بوده اید.

اگر به دنبال ایجاد عادت های جدید در خود هستید، عادت هایی مثل کتاب خواندن، خواندن کتاب زیر می تواند شما را با ساز و کار ایجاد عادت ها آشنا نماید.‎

 کتاب عادت های اتمی

این کتاب چارچوبی عملی و اثبات‌شده برای ایجاد عادت‌های خوب و ازبین‌بردن عادت‌های بد را فراهم می‌کند.

‎اکنون بخوانید‎

۹. یک باشگاه کتاب راه اندازی کنید

یک کلوپ کتاب شامل گروهی از افراد است که شخصاً یا به طور مجازی دور هم جمع می‌شوند  تا درباره کتابی که می‌خوانند، صحبت ‌کنند.

یک نکته خوب در مورد باشگاه کتاب این است که اعضا به خواندن متعهد می‌شوند. در غیر این صورت، مجبور خواهند شد توضیح دهند، چرا کتاب نخوانده اند.

می توانید یک باشگاه کتاب ایجاد کنید و ماهانه یک بار با دوستان خود از طریق WhatsApp یا Zoom درباره یک کتاب خاص گپ بزنید و در مورد معنای آن صحبت کنید.

۱۰. همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید

همه ما زمان های آزادی داریم که به هدر می‌روند. مثلا وقتی منتظر اتوبوس و مترو هستیم، در اتاق انتظار برای قرار ملاقات نشته ایم، پسر یا دخترمان را از کلاس آموزشی یا مدرسه برمی داریم.

یک کتاب، کتاب صوتی یا کتاب الکترونیکی را در ماشین یا کیف خود نگه دارید. هنگامی که چند دقیقه وقت دارید، به جای اینکه وقت خود را در شبکه های اجتماعی بگذرانید ، شروع به خواندن کنید.

حتما شما هم تا به حال از کتاب های الکترونیکی یا اپلیکیشن های کتاب خوانی استفاده کرده اید. و این سوال برایتان پیش آمده که کدام اپلیکیشن کتاب خوانی بهتر است. مقاله زیر را بخوانید تا جواب سؤالتان را پیدا کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

بهترین اپلیکیشن کتابخوانی ؛ ویژگی های یک اپلیکیشن کتابخوانی خوب چیست؟

[/su_box]

۱۱. قانون ۲ فصل را به کار بگیرید

اگر به کتاب‌خواندن علاقه داشته باشید، احتمالا با این سوال مواجه شده اید که چه کتابی باید بخوانید. برای پیدا کردن کتاب مناسب، یک ترفند وجود دارد که کتاب خوان های قهار به کار می‌برند:

  • ابتدا کتابفروشی محلی خود را جست و جو کنید.
  • به دنبال کتابی با عنوان / جلد جالب باشید (بله. در بعضی مواقع می‌توانید کتاب ها را بر اساس جلد آن قضاوت کنید).
  • فقط ۲ فصل از آن کتاب را به طور گذری بررسی کنید.

در تصمیم گیری در مورد ارزشمند بودن یک  کتاب یا نبودن آن، بررسی  ۲ فصل تمام چیزی است که به آن نیاز دارید است.

در قدم بعد برای کتاب های غیر داستانی: فصل اول و آخر را بررسی کنید.

فصل اول:  ایده‌ای کلی راجع به کتاب ارائه می‌دهد.و از نحوه نوشتن نویسنده و موضوعاتی که در کل کتاب در مورد آن صحبت می‌شود، تصوری پیدا خواهید کرد.

آخرین فصل: نویسنده معمولاً خلاصه ای سریع از هر فصل را در فصل آخر بیان می‌کند. بیشتر اوقات، پیام اصلی کتاب به عنوان آخرین نکته در فصل آخر ارائه می‌شود.

اگر افکار مقدماتی و پایانی کتاب جذاب به نظر رسید، آن کتاب ارزش خواندن یا خرید را دارد!

در غیر این صورت، شما خلاصه ای از کل کتاب را در دو فصل خوانده اید. تبریک می‌گویم.

برای کتاب های رمان / داستانی: دو فصل اول را بررسی کنید. بررسی دو فصل اول کتاب های داستانی کافی است تا بتوانید سبک نوشتاری آن را بفهمید. با این کار اطلاعات کافی به دست می آورید تا تصمیم بگیرید که آیا این داستان به اندازه کافی جذاب است تا بقیه کتاب را بخوانید یا نه.

اگر ۲ فصل اول شما را مجذوب خواندن ادامه داستان نمی کند، به احتمال زیاد کتاب مناسب شما نیست.

بررسی کتاب

۱۲. خواندن کتاب های بد را پس از ۵۰ صفحه متوقف کنید

یک توصیه مشهور وجود دارد  که می‌گوید اگر کتابی را دوست ندارید،  پس از ۵۰ صفحه خواندن آن را متوقف کنید.

تفکر پشت این ایده این است که کتاب‌های خوب بسیار زیادی وجود دارند، حتی بیشتر از آنکه  کسی بتواند در طول زندگی همه آن ها را بخواند. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که وقت خود را  تلف کنید تا یک کتاب را تا انتها بخوانید، فقط به خاطر این که احساس می‌کنید، باید مطالعه آن را به پایان برسانید.

می توانید با خواندن نمونه کتاب‌هایی که آمازون و سایر فروشگاه ها قبل از خرید کتاب به صورت رایگان در دسترس قرار می‌دهند، از این توصیه جلوتر نیز بروید.

۱۳. به کتاب های صوتی گوش دهید

اگر با ماشین به محل کار خود می‌روید، از پیاده روی طولانی لذت می‌برید یا وقت خود را در باشگاه می‌گذرانید، می‌توانید با گوش دادن به کتاب های صوتی، کتاب های بیشتری بخوانید.

کتاب های صوتی لذت بخش هستند. اگر چشمان تان از خواندن کتاب‌های چاپی یا کتاب‌های الکترونیکی خسته شده است، کتاب های صوتی گزینه خوبی می‌باشند. همچنین این کتاب‌ها برای افراد کم بینا ایده آل هستند.

با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید به مجموعه ای از برترین کتاب‌های روز دنیا دسترسی پیدا کنید که به صورت صوتی درآمده اند. پس وقت را تلف نکنید و با استفاده از ذهن کتاب‌های مورد نیازتان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

۱۴. از شبکه های اجتماعی مثل Goodreads استفاده کنید!

این یک برنامه ضروری برای هر کتاب خوان است ، به ویژه کسانی که به تازگی شروع به کتاب خواندن کرده اند.

اما Goodreads چیست؟

Goodreads یک شبکه اجتماعی برای کتابخوانان و نویسندگان است. فیس بوک را تصور کنید، اما منحصراً برای دوستداران کتاب که دارای ویژگی های عالی است.

علاوه بر روش هایی که در این مقاله بیان شده اند، می توانید از کتاب زیر نیز برای یادگیری “چگونگی خواندن کتاب” و تبدیل کردن آن به کاری لذت بخش، کمک بگیرید.

کتاب چگونه کتاب بخوانیم

راهنمایی عالی برای یادگیری چگونه خواندن لیست عظیمی از کتاب‌ها

‎اکنون بخوانید‎

سخن آخر

کتاب خواندن از این جهت مهم است که باعث رشد افکار ما می‌شود، ضمن اینکه ذهن ما را فعال نگه می‌دارد، به ما دانش و یادگیری بی پایانی را هدیه می‌دهد.

با کتاب خواندن می‌توانید خود را وارد دنیای جادوگران کنید. می‌توانید با بیگانگان سیاره دیگری تعامل داشته باشید. می‌توانید در مورد یک موضوع خاص از متخصصان، زنده و مرده دانش کسب کنید.

کتاب خواندن به شما کمک می‌کند تا خلاقیت بیشتری داشته باشید. هر بار که کتابی را باز می‌کنید، ناخودآگاه به سپرده بانک ایده های خود، چیزی اضافه می‌نماید. پس از کتاب خواندن غافل نشوید و سعی کنید با استفاده از راهکار های ارائه شده، کتاب های بیشتری بخوانید.

منابع

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید