انتخاب کتاب خوب ؛ راهنمای قدم به قدم برای شروع کتابخوانی

انتخاب کتاب خوب

فهرست مطالب

هیچ کتاب بدی در دنیا وجود ندارد و هیچ‌کس پیدا نمی‌شود که از همه کتاب‌های دنیا بدش بیاید. اگر کتابخوان نیستید، حتما هنوز نتوانسته‌اید کتاب‌های موردعلاقه‌تان را پیدا کنید. انتخاب کتاب خوب اولین قدم ورود به دنیای کتابخوانی است. اما کتاب خوب واقعی وجود ندارد؛ بلکه با توجه به علایق و روحیات شما این صفت را دریافت خواهد کرد. هیچ ایده‌ای از اینکه چطور کتاب موردعلاقه‌تان را پیدا کنید ندارید؟ پس با من در ادامه همراه باشید. این مقاله مخصوص شما است.

راهنمای انتخاب کتاب خوب در شش گام

خواندن کتاب از آن ویژگی‌هایی است که هرکسی دوست دارد داشته باشد. اما بسیاری از ما آنچنان که باید، کتاب نمی‌خوانیم و در این حلقه جا نمی‌گیریم. دلایل زیادی برای نخواندن کتاب وجود دارد.

دلیل که چه عرض کنم؛ بیشتر از دلیل باید از بهانه‌های نخواندن کتاب صحبت کرد. کمبود وقت، گران بودن کتاب، دغدغه فکری و البته پیدا نکردن کتاب خوب از بهانه‌هایی است که هرکس برای نخواندن کتاب از آن‌ها صحبت می‌کند.

آیا واقعا همه کتاب‌های دنیا همانطور هستند که شما فکر می‌کنید؟

من معتقدم هرکسی می‌تواند کتاب‌خوان شود. به‌شرطی که بتوانیم کتاب‌ها و زمینه‌های موردعلاقه‌مان را پیدا کنیم. در ادامه با شما از روش‌هایی صحبت خواهم کرد که در انتخاب کتاب خوب به شما کمک میکند.

نوشته مرتبط: بهترین اپلیکیشن کتابخوانی

انتخاب کتاب خوب

یک: از خودتان سوال بپرسید

قبل از آنکه به تهیه لیست کتاب‌های خوب بپردازید، سوالاتی درباره خودتان از خودتان بپرسید. این سوالات می‌توانند دید درستی نسبت به علایق و شخصیت‌تان به شما بدهند و باعث شوند انتخاب درست‌تری داشته باشید.

سعی کنید به سوالات زیر پاسخ بدهید:

کدام ژانر بیشتر شما را به هیجان می‌آورد؟ اگر تجربه‌ای از خواندن ژانرهای مختلف دارید آن‌ها را به ترتیب علاقه اولویت‌بندی کنید. احتمالا ژانرهای صدر لیست، ژانر مورد علاقه شما است و باید اکثر کتاب‌ها را در این حوزه انتخاب کنید.

به چه موضوعی علاقه دارید؟ سعی کنید کتاب‌هایی را بخرید که در حوزه موضوعات موردعلاقه شما قرار بگیرند. به این ترتیب با اشتیاق بیشتری کتاب را خواهید خواند.

چه کتابی را قبلا خوانده‌اید و خیلی دوست داشتید؟ یکی از روش‌های انتخاب کتاب خوب خواندن کتاب‌های نویسنده‌های خاص  است. اگر به اثر نویسنده‌ای خاص علاقه داشتید، احتمال اینکه باقی کتاب‌های او را هم دوست داشته باشید زیاد است.

دو: کتابی انتخاب کنید که شما را سرگرم می‌کند

لازم نیست همان ابتدای کار از کشکول شیخ بهایی شروع کنید! برای شروع کتاب‌خوانی از کتاب‌های ساده و سرگرم‌کننده استفاده کنید. کتاب‌هایی پیدا کنید که بتوانند تا انتها شما را با خود همراه کنند.

معمولا داستان‌‌ها، مخصوصا داستان‌های کوتاهی که خواندنشان وقت چندانی از شما نگیرند، گزینه‌های مناسبی برای شروع کتابخوانی به‌حساب می‌آیند.

از کتاب‌هایی شروع کنید که قلم نویسندگانشان چندان سخت و ثقیل نیست. داستان‌های عامه‌پسند، جنایی، فانتزی و یا کمدی از محبوب‌ترین ژانرهای داستانی محسوب می‌شوند و شما می‌توانید به‌سادگی لابه‌لای عناوین این دسته از کتاب‌ها، کتابی که بیش از همه برایتان جذاب باشد را پیدا کند.

البته یادتان باشد که علی‌رغم ارزش انتخاب کتابخوانی برای سرگرمی، نباید همیشه هدفتان از کتاب خواندن را سرگرمی بدانید. این قدم معمولا اولین قدم در کتاب‌خوانی حساب می‌شود و مخصوص کسانی است که با خواندن کتاب میانه خوبی ندارند.

شما در قدم‌های بعدی باید سراغ کتاب‌هایی بروید که به لحاظ بینش و دانش، چیزی به معلوماتتان اضافه می‌کنند. هدف نهایی خواندن کتاب تغییر عمیق نگرش ما نسبت به مسائل و افزایش گستره بینش‌مان است.

بیشتر بخوانید: چگونه یک کتاب بنویسیم؟

سه: قبل از خرید کتاب، بخشی از آن را بخوانید

یکی دیگر از کارهایی که باید برای انتخاب کتاب خوب انجام بدهید این است که کتاب را قبل از خرید بخوانید. البته منظورم همه کتاب نیست. سایت‌ها و صفحات زیادی وجود دارند که از بخش زیادی از کتاب‌ها را برای آشنایی خوانندگان با سبک نوشتاری نویسنده نقل قول می‌آورند.

با پیدا کردن این سایت‌ها و صفحات می‌توانید دید بهتری نسبت به کتابی که قصد خرید آن را دارید پیدا کنید. سعی کنید قبل از آنکه به خرید یا خواندن کتابی اقدام کنید، از موضوع، درون‌مایه و سبک نویسنده اطلاع کامل داشته باشید.

به این ترتیب بعد از خرید کتاب یا شروع خواندن آن، از اینکه انتظارتان برآورده نشده است عصبی نخواهید شد.

بسیاری از وبسایت‌ها، پادکست‌ها یا اپلیکیشن‌های مخصوص کتابخوانی از محتوای کتاب‌ها خلاصه کتاب تهیه می‌کنند و در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. اگر دوست دارید قبل از خواندن کتاب به‌صورت دقیق‌تر از محتوا و موضوع آن بدانید، می‌توانید از خلاصه کتاب‌ها استفاده کنید.

ما در اپلیکیشن ذهن این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌ایم که خلاصه بهترین کتاب‌های دنیا در زمینه روانشناسی، موفقیت و مدیریت بشنوند. می‌توانید با عضویت در اپلیکیشن ذهن از این خلاصه کتاب‌ها برای خواندن کتاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کنید.

چرخه بهبود مستمر دمینگ

چهار: صفحات کتابخوانی را دنبال کنید

یکی از بهترین روش‌های انتخاب کتاب خوب، خواندن نقدها و نظرات صاحب‌نظران درباره کتاب‌ها است. شما می‌توانید با دنبال کردن صفحاتی که به نقد و معرفی کتاب اختصاص دارند، از بسیاری از کتاب‌های مورد علاقه خوانندگان اطلاع کسب کنید.

با این کار خواهید توانست از نقاط ضعف و قوت یک کتاب باخبر شوید و تا حد زیادی بتوانید به خریدتان جهت دهید. گاهی اوقات کتاب‌ها آنچه ما فکر می‌کنیم نیستند. همین مسئله می‌تواند احساس ما را نسبت به کتابخوانی تغییر بدهد.

یادتان نرود که یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باید برای کتابخوانی بردارید انتخاب درست کتابی است که به شما لذت ببخشد. خواندن نقد و نظر منتقدین یا معرفی کتاب، به شما کمک زیادی در رابطه خواهد کرد.

از طرفی با این کار توانایی خواهید داشت که با خواندن نظرات کاربرانی که کتاب‌های موردنظر را خوانده‌اند، کتاب‌ها را از نظر افرادی مانند خودتان بررسی کنید.

صفحات کتابخوانی با معرفی بهترین کتاب‌های چاپ شده در هر رده موضوعی به شما دید مناسبی نسبت به بهترین‌ها خواهند داد. وقتی خواندن کتاب را با بهترین‌ها شروع کنید، خاطره خوبی از آن در ذهنتان باقی خواهد ماند و خودبه‌خود کتابخوانی را پی خواهید گرفت.

پنج: عضو کتابخانه شوید

یکی دیگر از کارهای مفید برای انتخاب کتاب خوب عضویت در کتابخانه است. عضویت در کتابخانه از چند جهت به شما کمک می‌کند. با این کار می‌توانید هر کتابی که خواستید را به‌صورت رایگان امانت بگیرید و بخوانید.

به این ترتیب اگر کتاب اشتباهی انتخاب کردید، لااقل اطمینان دارید که برای این انتخاب اشتباه پولی پرداخت نکرده‌اید و چیزی از دست نداده‌اید. شما صرفا با کتاب جدیدی آشنا شدید که دوستش ندارید!

از طرف دیگر، عضویت در کتابخانه به شما کمک می‌کند که کتابی را که به امانت می‌گیرید را در فرصت مقرر بخوانید. با این کار آمار کتابخوانی‌تان را هم افزایش خواهید داد. ولی زمانی که کتاب برای خودتان است، خیالتان جمع است که همیشه آن را دارید و تا آخر برای خواندنش فرصت خواهید داشت.

سومین حسن عضویت در کتابخانه، آشنایی با افراد کتابخوان یا انجمن‌های کتابخوانی است. معمولا کتابخانه‌ها یا فرهنگسراها چندتایی از این گروه‌ها دارند یا به‌صورت منظم جلسات نقد کتاب و شعر برگزار می‌کنند. چه فرصتی از این بهتر؟

به این صورت خواهید توانست لیست کتاب‌هایی که باید بخوانید را کامل‌تر کنید و روزبه‌روز به گستره شناختتان نسبت به کتاب‌های مناسب و خوب افزایش پیدا کند.

شش: از دیگران بپرسید

شما می‌توانید برای انتخاب کتاب خوب از کسانی که سابقه بیشتری در کتابخوانی دارند سوال بپرسید. به همین سادگی! معمولا این دسته از افراد خوشحال خواهند شد که به شما کمک کنند.

احتمالا بین دوستانتان کسانی را پیدا خواهید کرد که کتابخوان هستند و با مطالعه میانه خوبی دارید. از آن‌ها درباره بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند و اطلاعات اضافی‌تری مانند موضوع، ژانر و ادبیات کتاب بپرسید.

این کار به شما کمک می‌کند با ساده‌ترین روش ممکن با کتاب‌هایی که ارزش خواندن دارند بیشتر و بهتر آشنا شوید.

حتی میتوانید از فروشندگان کتاب هم سوال بپرسید. آن‌ها با خوشحالی شما را راهنمایی خواهند کرد تا کتابی را انتخاب کنید که مناسب سلیقه و علاقه شما باشند.

نوشته مرتبط: یک اپلیکیشن کتابخوان خوب چه ویژگیهایی دارد؟

انتخاب کتاب خوب

درنهایت

فرقی نمی‌کند چه سطحی از اطلاعات دارید و سلیقه‌تان در مطالعه چطور است. همیشه کتابی پیدا خواهد شد که توجه کسی را جلب کند و او را با دنیای کتاب‌ها آشتی دهد. کافی است گام‌های بالا را اجرایی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید تا لذت مطالعه بهترین کتاب‌های دنیا را بچشید.

حالا نوبت شما است. تابحال کدامیک از روش‌های بالا را در انتخاب کتاب خوب امتحان کرده‌اید؟ آیا از این روش‌ها جواب گرفته‌اید؟ چه تکنیک‌های دیگری می‌شناسید که می‌تواند در انتخاب بهترین کتاب به افراد کمک کند؟

تجربیات و نظراتتان را با ما درمیان بگذارید. ما همیشه از خواندن نظرات ارزشمند شما خوشحال خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید