تکنیک های ایجاد انگیزه

تکنیک های ایجاد انگیزه

کارگران متعهد بهره وری بالاتری دارند و کمتر از شرکت خود خارج می‌شوند. به عنوان مدیر یا صاحب مشاغل، شما باید به طور مداوم به دنبال راه‌های جدیدی برای ایجاد انگیزه در کارمندان و افزایش بهره وری در محیط کار باشید. موارد ساده ای مانند اجرای برنامه شناسایی کارمندان و تعیین اهداف کوچک هفتگی، می‌توانند روحیه و رضایت تیم را افزایش دهند؛ با ذهن همراه باشید.

انگیزه به چه معناست؟

اصطلاح انگیزه از کلمه motivation گرفته شده است. انگیزه ممکن است به عنوان نیازها، خواسته‌ها و انگیزه‌های درون فردی تعریف شود. انگیزه‌ها یا نیازهای فرد نقطه شروع روند انگیزه هستند. این امر به سوی دستیابی به اهداف خاصی هدایت می‌شود که به نوبه خود رفتار افراد را تعیین می‌کند. عموماً انگیزه به عنوان مجموعه ای از نیروهایی تعریف می‌شود که فرد را در کار خود تشویق می‌کند تا تمایل را برای استفاده از ظرفیت‌های خود برای دستیابی به هدف خاصی تشدید کند. انگیزه چیزی است که فرد را برای انجام کاری ترغیب می‌کند. بنابراین انگیزه اراده کار است.

ما ممکن است انگیزه را به عنوان تمایل به گسترش دشمن برای رسیدن به یک هدف تعریف کنیم. ممکن است مثبت یا منفی باشد و با رضایت شغلی فرق دارد. این بخشی جدایی ناپذیر از فرایند مدیریت است و هر مدیر باید به زیردستان خود انگیزه دهد تا در آن‌ها اراده به انجام کار را ایجاد کند. انگیزه پدیده ای روانشناختی است که در فرد ایجاد می‌شود. این یک مفهوم رفتاری است که رفتار انسان را به سمت اهداف خاصی هدایت می‌کند.

انگیزه مهمترین عاملی است که کارایی و اثر بخشی یک سازمان را تعیین می‌کند. طرح‌های انگیزشی ادغام منافع فردی با اهداف سازمانی را ایجاد می‌کنند. این فرایندی است که از طریق آن سازمان افراد مستعد را برای انجام کار خود به طور موثر جذب می‌کند و همچنین فرایندی است که در آن سازمان به راحتی به هدف خود می‌رسد.

تکنیک‌های طراحی شده برای افزایش انگیزه

ایجاد انگیزه در کارمندان وظیفه مهم هر سازمان است. این فرایندی است که توسط آن سازمان کارهای درستی را توسط افراد انجام می‌دهد. برای ایجاد انگیزه در مدیریت ذهن کارمندان، دو تکنیک مالی و غیرمالی به کار گرفته شده اند.

انگیزه مالی: انگیزه مالی به معنای ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با پول است. دستمزد و پاداش حقوق، تقسیم سود، مرخصی با حقوق، بازپرداخت پزشکی و سایر جزو انگیزه مالی هستند.

انگیزه غیر مالی: انگیزه‌های غیر مالی با پاداش‌های پولی ارتباطی ندارد. این‌ها پاداش‌های روحی یا پاداش‌های موقعیت بالاتری هستند که می‌توانند در سازمان کار تأمین شوند. آن‌ها عبارتند از:

  • امنیت شغلی
  • توسعه شغلی
  • چرخش کار
  • بارگیری شغل
  • غنی سازی شغل
  • مقام و افتخار
  • کیفیت و زندگی کاری
  • تقویت
  • رقابت
  • ارزیابی، تمجید و اعتبار
  • تفویض اختیار

در اینجا هفت استراتژی برای ایجاد انگیزه در تیم و ایجاد فرهنگ مثبت شرکت آورده شده اند:

فرهنگ شناخت ایجاد کنید

خوشبختی کارکنان می‌تواند منجر به بهره وری بیشتر و افزایش سطح فروش شود و خط اصلی شرکت را بهبود ببخشد. سازمان‌هایی که دارای نیروی کار بسیار درگیری هستند، ۱۷ درصد بهره وری بیشتر و ۲۴ درصد گردش مالی کمتری نسبت به تیم‌های جدا شده دارند. یکی از بهترین راه‌های ایجاد انگیزه و درگیر کردن تیم، ایجاد فرهنگ شناخت است که در آن فرد زحمت کش مورد تأیید و پاداش قرار می‌گیرد.

فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا به کارمندان خود بگویید که از داشتن آن‌ها در تیم خود سپاسگزار هستید. می‌توانید حتی بیشتر پیش بروید و کارت‌های تشکر بنویسید یا برای پاداش دادن به زحمات آن‌ها یک رویداد کوچک را برنامه ریزی کنید. گزینه دیگر اجرای برنامه شناسایی کارمندان است که با فرهنگ و ارزش‌های شرکت شما همسو باشد.

پاداش دادن به مجریان برتر را با کارت‌های هدیه، مرخصی اضافی با حقوق یا آموزش توسعه حرفه ای در نظر بگیرید. اگر یک شرکت نوپا یا کوچک هستید، پاداش‌های کوچک اما معناداری مانند عضویت در ورزشگاه رایگان و اشتراک مجله را در نظر بگیرید. آنچه بیشترین اهمیت را دارد این است که باعث شوید کارکنانتان احساس قدردانی کنند.

تیم خود را توانمند کنید

کارمندان خود را در تعیین هدف خود، مشارکت دهید. هرچه آن‌ها اهداف شرکت را بهتر درک کنند، احتمال انجام بهترین کار خود بیشتر است و اعطای استقلال به آن‌ها به همان اندازه مهم می‌باشد. به عنوان یک مدیر، در یک زمینه یا زمینه ای دیگر ممکن است تخصص داشته باشید، اما نمی‌توانید در همه چیز سرآمد باشید. از طرف دیگر، کارمندان شما مهارت‌ها و سوابق حرفه ای متفاوتی دارند.

اگر اعضای بخش IT شما سرمایه گذاری در یک برنامه نرم افزاری جدید را پیشنهاد می‌دهند، به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید. ممکن است آن برنامه برای شما مهم به نظر نرسد، اما می‌تواند کار آن‌ها را آسان تر کند. شاید بتواند کارهای زمان بر را به صورت خودکار انجام دهد و به پرسنل شما اجازه دهد که کارهای بیشتری را در مدت زمانی کمتر انجام دهند.

اعضای تیم خود را تشویق کنید تا ایده‌های جدیدی را امتحان کنند، در جلسات تیم نظرات خود را ارائه دهند و در صورت شرایط این خطر را بپذیرند. از بازخورد آن‌ها درخواست کنید و در مورد تصمیمات خود شفاف باشید. این به کارمندان شما نشان می‌دهد که به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید و به قضاوت آن‌ها اعتماد دارید.

تعادل کار و زندگی را در اولویت قرار دهید

تشویق به داشتن تعادلی سالم در زندگی یکی از بهترین تکنیک‌ها برای ایجاد انگیزه در کارمندان است. این روش می‌تواند از فرسودگی شغلی جلوگیری کرده و باعث افزایش بهره وری در محل کار شود. فوربس ایجاد یک فضای کاری انعطاف پذیر برای همه کارمندان را توصیه می‌کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید تعطیلات پرداختی نامحدود، ساعات کار انعطاف پذیر و فرصت‌های شبکه ای را ارائه دهید.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که بسیاری از کارکنان شغل خود را ترک می‌کنند، زیرا به دنبال تعادل سالم بین زندگی و کار هستند. حدود یک سوم پاسخ دهندگان اظهار داشته اند که قصد دارند کار خود را ترک کنند، زیرا اجازه کار از راه دور را ندارند.

کارمندان برای شرکت‌هایی که به آن‌ها فرصت می‌دهند تا زمان خود را مدیریت کنند، ارزش بسیاری قائل هستند. به عنوان یک مدیر، تمرکز بر بهره وری، بیش از ساعت ضروری است. در نظر بگیرید که در ابتدا یک یا دو روز در هفته به کارمندان خود اجازه دهید از راه دور کار کنند. یک برنامه انعطاف پذیر می‌تواند ساعت‌ها در وقت رفت و آمد به کارمندان شما صرفه جویی ایجاد کند. در نتیجه، آن‌ها انرژی بیشتر و استرس کمتری دارند و کارهای بیشتری انجام می‌دهند.

بر سلامتی کارمندان خود تأکید کنید

بازار سلامتی شرکت‌ها در حال رونق است و این دلیل خوبی دارد. برنامه‌های سلامتی به کاهش هزینه‌های مراقبت بهداشتی و بهبود روحیه، انگیزه و بهزیستی ذهنی کارکنان کمک می‌کند. این ابتکارات ممکن است ضمن کاهش استرس در محل کار، بهره وری و تعامل را افزایش دهند.

به عنوان مثال اکسنچر، اولویت سلامتی و رفاه در محل کار است. این شرکت به دلیل انجام فعالیت‌های سالم به کارمندان پاداش می‌دهد و آن‌ها را به پذیرش یک سبک زندگی متعادل ترغیب می‌کند. این برنامه همچنین برنامه‌های کمک به کارمندان را برای کنترل استرس، اضطراب و سایر مسائل چالش برانگیز فراهم می‌کند. علاوه بر این، کارکنان آن به یک برنامه تناسب اندام آنلاین،  تعطیلات با حقوق، مرخصی با حقوق و بیمه دندانپزشکی دسترسی دارند.

گوگل، مایکروسافت و سایر سازمان‌های موفق برنامه‌های مشابهی دارند. به عنوان مثال، مایکروسافت عضویت در سالن ورزشی، مشاوره رایگان، غربالگری بهداشت و موارد دیگر را به کارمندان خود ارائه می‌دهد. به عنوان یک مالک مشاغل کوچک، می‌توانید با ورزشگاه‌های محلی، متخصصان تغذیه و ارائه دهندگان پزشکی همکاری کنید تا به کارمندان خود در حفظ سلامتی و جلوگیری از فرسودگی شغلی کمک کنید.

در توسعه کارمندان خود سرمایه گذاری کنید

بیش از نیمی ‌از کارمندان مورد بررسی، قصد داشتند که کار خود را ترک کرده و به دنبال فرصت‌های جدیدی برای پیشرفت شغلی خود باشند. به عنوان یک صاحب مشاغل، این وظیفه شما است که به رشد حرفه ای کارکنان خود کمک کنید. وبینارها، دوره‌ها، شهریه‌های پرداخت شده و سایر منابع آموزشی می‌توانند به شما در جذب و حفظ استعداد، افزایش تعامل کارمندان و ایجاد انگیزه در تیم کمک کنند.

هرگونه سرمایه گذاری در توسعه کارمندان، سرمایه گذاری در تجارت شما است. سازمان‌ها در سراسر جهان از این رویکرد برای شکل دادن رهبران آینده خود و کمک به کارکنان خود برای دستیابی به بالاترین عملکرد استفاده می‌کنند. همانطور که کارمندان شما مهارت‌های خود را توسعه می‌دهند، در سطح بالاتری عملکرد خود را نشان خواهند داد. آن‌ها همچنین احساس انگیزه بیشتری می‌کنند تا به شرکت در موفقیت و دستیابی به اهداف خود کمک نمایند.

کارفرمایانی که آموزش و توسعه می‌دهند، از شهرت بهتری برخوردار هستند و جذب مجریان برتر را آسان تر می‌کنند. کارمندان آن‌ها وفادارتر و درگیرتر هستند که این امر نشان دهنده تصویر مثبت شرکت است. برنامه‌های آموزشی همچنین باعث جذب افرادی می‌شوند که می‌خواهند خود را بهتر کنند و به تمام ظرفیت‌های خود برسند. این‌ها انواع افرادی هستند که شما می‌خواهید خود را محاصره کرده و در تیم خود داشته باشید.

بازخورد مداومی را ارائه دهید

یکی از موثرترین راه‌های ایجاد انگیزه در کارمندان و افزایش بهره وری، ارائه بازخورد مداوم است. به طور سنتی، شرکت‌ها عملکرد کارکنان را در فواصل منظمی مانند هر شش ماه یا یک بار در سال، بررسی می‌کنند. به گفته انجمن مدیریت منابع انسانی، بسیاری از شرکت‌ها این روش را متناقض و وقت گیر می‌دانند. کارمندان اغلب در نهایت امتیازاتی را دریافت می‌کنند که چیزی در مورد عملکرد فعلی یا تحولات آن‌ها طی ماه‌های گذشته نمی‌گوید.

بازخورد مداوم دارای چندین مزیت مشخص است. اول از همه، این به هنرپیشه‌های برتر کمک می‌کند تا از نقاط قوت خود به نفع سازمان استفاده کنند. در عین حال، به کارمندانی که در یک منطقه خاص در تلاش هستند کمک می‌کند تا بر محدودیت‌های خود غلبه کرده و عملکرد بهتری داشته باشند.

بعلاوه، به شما این امکان را می‌دهد تا برای اعضای تیم خود اهداف عملکرد کوتاه مدتی را تعیین کرده و آن‌ها را در هر مرحله راهنمایی کنید. همچنین ایجاد فرهنگ بازخورد مداوم می‌تواند ارتباطات را بهبود ببخشد و از سوء تفاهم جلوگیری کند و منجر به تولید محل کار شود. کارمندان شما دقیقاً خواهند فهمید که چه کاری را به خوبی انجام می‌دهند، چه چیزهایی برای بهبود نیاز داشته و چه انتظاری از آن‌ها دارند.

راه‌های خلاقانه ایجاد انگیزه در کارمندان

تمام تکنیک‌های انگیزه کارکنان می‌توانند منجر به رضایت شغلی بالاتر و مشارکت بیشتر شوند. با این حال، گاهی اوقات باید خارج از چارچوب فکر کنید. به عنوان یک مالک مشاغل کوچک، ممکن است سرمایه گذاری در آموزش مداوم یا برنامه‌های سلامتی شرکتی برای شما چالش برانگیز باشد، اما شما می‌توانید کارهای دیگری برای ایجاد انگیزه و تعامل با تیم خود انجام دهید.

به عنوان مثال بر پیوند تیمی تمرکز کنید. برای شناخت بهتر کارمندان خود و کمک به آن‌ها در برقراری ارتباط راحت تر، هر ماه یک بار یک شبگردی را در نظر بگیرید. شما همچنین می‌توانید رویدادهای تیم سازی یا فعالیت‌های داوطلبانه را سازماندهی کنید.

مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها و سفرهای آخر هفته چیزی را برای پیش بینی کارمندان فراهم می‌کند. فقط برای حضور آن‌ها خیلی فشار نیاورید. والدین شاغل ممکن است نتوانند شب را در خارج از خانه یا یک سفر دو روزه بگذرانند.

تعیین هدف

تعیین هدف یکی از مهمترین تکنیک‌های ایجاد انگیزه است. اگر هدف را تعیین نکنید، نمی‌توانید به اوج زندگی خود برسید. بنابراین، افراد باید ترغیب شوند تا چند هدف بلند پروازانه اما قابل دستیابی برای خود تعیین کنند. آن‌ها باید اهداف را با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود تعیین کنند. برای حفظ آن‌ها در اهداف بلند مدت، آن‌ها همچنین باید اهداف میان مدت و همچنین کوتاه مدت را تعیین کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید