بهترین راه شناخت خود

بهترین راه شناخت خود

شناخت خود آغاز خرد است! این جمله معروف اغلب به سقراط نسبت داده می‌شود. اما وقتی خود را می‌شناسید دقیقاً چه می‌دانید؟ این مقاله شش عنصر شناخت خود را نشان می‌دهد که می‌تواند به شما در درک هویت خود کمک کند. همانطور که زندگی روزمره خود را سپری می‌کنید، می‌توانید به دنبال سرنخ‌هایی برای این عناصر مهم سازنده خود باشید. اما اول، چرا شناخت خود مهم است؟ با ذهن همراه باشید.

فواید شناخت خود

شاید واضح باشد، اما به طور خلاصه در اینجا چند دلیل وجود دارند که چرا شما می‌خواهید ماهیت خود را بشناسید:

  • خوشبختی: وقتی بتوانید آنچه را که هستید بیان کنید، خوشحال تر خواهید شد. ابراز خواسته‌های شما احتمال دستیابی به خواسته‌ها را بیشتر می‌کند.
  • تعارض درونی کمتر: وقتی اعمال بیرونی مطابق با احساسات و ارزش‌های درونی شما باشند، درگیری درونی کمتری را تجربه خواهید کرد.
  • تصمیم گیری بهتر وقتی خودتان را بشناسید: می‌توانید در مورد همه چیز انتخاب بهتری داشته باشید، از تصمیمات کوچک مانند ژاکت خریداری شده گرفته تا تصمیمات بزرگی مانند اینکه با چه شریکی زندگی خود را می‌گذرانید. شما دستورالعمل‌هایی دارید که می‌توانید برای حل مشکلات مختلف زندگی از آن‌ها استفاده کنید.
  • خود کنترلی: وقتی خودتان را بشناسید، می‌فهمید چه چیزی انگیزه شما را برای مقاومت در برابر عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب تقویت می‌کند. شما بینشی خواهید داشت که بدانید کدام ارزش‌ها و اهداف، قدرت اراده شما را فعال می‌کنند.
  • مقاومت در برابر فشار اجتماعی: وقتی مقید به ارزش‌ها و شناخت خود باشید، وقتی می‌خواهید نه بگویید، کمتر می‌توانید بله را بیان کنید.
  • مدارا و درک دیگران: آگاهی شما از مطالب قابل درک و مبارزات خود، می‌توانند به شما کمک کنند تا با دیگران همدلی کنید.
  • نشاط و لذت: این که واقعی هستید، به شما کمک می‌کند تا احساس زنده تری داشته باشید و تجربه زندگی شما را غنی تر، بزرگ تر و هیجان انگیزتر می‌کند.

اکنون که متقاعد شده‌اید شناخت خود ارزش درک را دارد، ما به سراغعلائم حیاتی در خودشناسی خواهیم رفت.

بلوک‌های سازنده خود

حروف بزرگ در آثار حیات Vital Signs مخفف شش بلوک سازنده خود یا به اختصار VITALS است. این حروف به معنای، ارزش‌ها، علایق، مزاج، اطراف ساعت، مأموریت زندگی، اهداف و نقاط قوت و مهارت‌ها است.

V مساوی ارزش‌ها

ارزش‌ها مانند کمک به دیگران، خلاق بودن، سلامتی، امنیت مالی و سایر راهنمای تصمیم گیری و محرک اهداف هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که فقط فکر کردن یا نوشتن درباره ارزش‌های خود همانطور که در بسیاری از آزمایشات روانشناسی نشان داده شده است و این انگیزه ارائه شده توسط ارزش‌های ارزشمند می‌توانند شما را حتی در هنگام خستگی نیز به ادامه دادن تشویق کنند. اگر می‌خواهید به خود انگیزه دهید، ارزش‌های خود را بدانید.

i مساوی علایق

علایق شامل علاقه‌ها، سرگرمی‌ها و هر چیزی است که توجه شما را در یک دوره زمانی پایدار جلب می‌کند. برای پی بردن به علایق‌تان، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

به چه چیزی توجه می‌کنید؟ به چه چیزی کنجکاوی دارید ؟ چه چیزی به شما مربوط می‌شود؟ حالت ذهنی متمرکز علاقه به چیزی باعث زنده شدن زندگی می‌شود و ممکن است به شما سرنخ‌هایی از عمیق ترین احساسات تان را بدهد.

بسیاری از افراد شغل خود را حول علاقه عمیق به چیزی ساخته‌اند. به عنوان مثال، یکی از دوستانم در ۱۱ سالگی پایش شکست و چنان مجذوب اورژانس شد که تصمیم گرفت پزشک اورژانس شود.

T  مساوی مزاج

مزاج ترجیحات ذاتی شما را توصیف می‌کند. آیا انرژی خود را از تنها ماندن (درون گرا) یا از بودن در کنار مردم (برون گرا) برمی‌گردانید؟ آیا شما یک شخص برنامه ریز هستید یا با جریان خاصی همراه می‌شوید؟ آیا بیشتر براساس احساسات یا افکار و حقایق تصمیم می‌گیرید؟ آیا شما جزئیات یا ایده‌های بزرگ را ترجیح می‌دهید؟ دانستن پاسخ سوالات مزاجی مانند این‌ها می‌توانند به شما در گرایش به موقعیت‌هایی که می‌توانید در آن شکوفا شوید کمک کرده و از شرایطی که می‌خواهید در آن پژمرده شوید جلوگیری کنند.

در دهه ۶۰، خودانگیختگی بیش از برنامه ریزی ارزیابی می‌شد. ما خیلی تلاش کردم تا با جریان کار پیش برویم، اما این طور به نظر رسید که وقت زیادی را در این راه تلف کرده ایم.

A  مساوی فعالیت‌های اطراف ساعت

فعالیت‌های اطراف ساعتبه مواردی اطلاق می‌شود که دوست دارید کارهایی را انجام دهید که بیوریتم‌های شما هستند. مثلاً در چه ساعتی از روز انرژی شما به اوج می‌رسد؟ اگر فعالیت‌ها را در بهترین زمان برنامه ریزی می‌کنید، به زیست شناسی ذاتی خود احترام می‌گذارید. وقتی به زندگی خود نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که از بدو تولد فردی صبحگاهی هستیم.

یکی از لذت‌های زندگی در بزرگسالی، پیدا کردن شریک زندگی با بیوریتم‌هایی مانند ما بوده است. زود بیدار می‌شویم و زود می‌خوابیم. هر دوی ما ناخوشایند می‌شویم مگر اینکه سه وعده در روز غذا بخوریم. گرچه ممکن است ایده ترجیحات بیوریتم در مقایسه با خصوصیات والای خود مانند ارزش‌ها پیش پا افتاده به نظر برسد، اما وقتی با زیست شناسی خود همگام باشید زندگی روزمره شما خوشایندتر خواهد شد. در هر منطقه، لذت بردن از زندگی آسان تر است، وقتی انرژی خود را هدر نمی‌دهید و تظاهر می‌کنید که فردی تنها نیستید.

L  مساوی ماموریت زندگی و اهداف معنی دار

معنی دارترین وقایع زندگی شما چه بوده اند؟ این سوالی بود که دوست داشتیم بپرسیم وقتی دانش آموزان ما را برای مشاوره شغلی در کالج جامعه محل کار می‌بینند. یک زن حدود ۴۰ ساله ای که سعی در جواب دادن به این سوال داشت، اشک ریخت و به ما گفت: اخیراً، مراقبت از پدر پیرم وقتی منصرف شد و به بیمارستان رفت، به نظر من فوق العاده معنادار بود. من هنگام مرگ توانستم آنجا باشم و دست او را بگیرم. همانطور که درمورد مشکلات و پاداش‌های روزهای آخر پدرش صحبت کردیم، او لحظه ای را تجربه کرد و فهمید که می‌خواهد یک پرستار شود. (او به هدف خود رسید)

همین سوال را از خود بپرسید، معنی دارترین وقایع زندگی شما چه بوده است؟ شما ممکن است سرنخی از هویت پنهان، شغل و رضایت از زندگی خود را پیدا کنید.

S  مساوی نقاط قوت

نقاط قوت نه تنها می‌توانند توانایی‌ها، مهارت‌ها و استعدادها را شامل شوند، بلکه می‌توانند نقاط قوت شخصیت مانند وفاداری، احترام به دیگران، عشق به یادگیری، هوش هیجانی، انصاف و موارد دیگر را نیز شامل گردند. شناختن نقاط قوت خود یکی از پایه‌های اعتماد به نفس است، عدم توانایی برای تصدیق ابرقدرت‌های خود می‌تواند شما را در مسیر عزت نفس پایین قرار دهد.

به شخصی تبدیل شوید که خوبی‌ها را قبول می‌کند، به تعریف و تمجید گوش می‌دهد و مهارت‌هایی را می‌شناسد که می‌تواند نقاط قوتش باشد. برای مثال، یکی از آشنایان به شما می‌گوید که او عاشق صدای آرامش بخش شما است. با این دانش چه کاری می‌توانستید انجام دهید؟ به همین ترتیب، دانستن نقاط ضعف نیز می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد آنچه در آن مهارت ندارید با خود و دیگران صادق باشید. شما ممکن است تصمیم بگیرید که روی این نقاط ضعف کار کنید.

حق با شما است

حتی اگر علائم حیاتی خود را می‌دانید، سخت است که به خود وفادار بمانید، زیرا دائماً در حال تغییر هستید و ارزش‌های جامعه اغلب با ارزش‌های خود در تعارض است. در اینجا نقل قولی از نویسنده گرتچن روبین ذکر شده است:

اولین دستور من این است که گرتچن باشم، شناخت خود بسیار سخت است. من از روشی که آرزو می‌کنم یا از نظر خودم فرض می‌کنم چنان پرت می‌شوم که واقعیت را از دست می‌دهم.

برای همه ما، خود بودن آسان تر از آنچه که هست به نظر می‌رسد. اما چند تابلوی راهنما وجود دارند. وقتی یکی از علائم حیاتی خود را کشف کردید، احساس هیجان خواهید داشت. عمل به شناخت خود به شما انرژی می‌بخشد و باعث صرفه جویی در انرژی می‌شود. شما احساس آزادی و قدرت بیشتری خواهید کرد. برای مثال، وقتی فهمیدید که درون گرا هستید، می‌توانید آرامش خود را به یاد آورید. چقدر راحت است که به خودمان هدیه دهیم و وقت خود را به تنهایی بگذرانیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید