مدیریت چابک چیست؟

مدیریت چابک چیست؟

فهرست مطالب

مدیریت چابک (APM) در حال حاضر موضوعی داغ است، به حدی که طولی نمی‌کشد که این سیستم نیز به همان سطح معروفیت تکنولوژی ابر (Cloud) برسد. اگرچه ما فروشنده مدیریت چابک نیستیم! اما معتقدیم که برنامه‌ها باید در قلب استراتژی نظارت بر فنآوری اطلاعات قرار بگیرند، همانطور که توسط مجموعه ویژگی‌های نظارت بر برنامه کاربردی (EAM) نشان داده شده است؛ با ذهن همراه باشید.

 مدیریت چابک (APM) چیست؟

مدیریت چابک مخفف Application Performance Management یا Application Performance Monitoring است و در حالی که برخی از اختلافات ایدئولوژیک بین این اصطلاحات وجود دارند، با مدیریت عملکرد برنامه که رویکرد فعالانه تری را نشان می‌دهد و نظارت بر عملکرد برنامه، مسلماً واکنشی تر به نظر می‌رسد و در بیشتر موارد، می‌توان آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

مدیریت چابک معمولاً به معنای مدیریت فعال و مداوم عملکرد، در دسترس بودن و مهمتر از همه تجربه کاربر نهایی برنامه‌های نرم افزاری است. از نظر مفهومی، این بدان معنی است که تجربه کاربر نهایی را در قلب مدیریت برنامه قرار دهید و این به خوبی با یک روش تحرک ممتد، چابک، ایجاد یک چرخه ثابت تحویل، نظارت بر عملکرد و اندازه گیری و بهبود همراه است.

از نظر ابزار، APM باید پنج عملکرد اصلی را داشته باشد:

  • نظارت بر تجربه کاربر نهایی (EUM)
  • زمان اجرا مدل سازی و نمایش معماری برنامه
  • پروفایل معامله تعریف شده توسط کاربر
  • مانیتور غوطه وری عمیق در متن برنامه
  • تجزیه و تحلیل

به بیان ساده تر، ابزارهای مدیریت چابک می‌توانند نمای کلی از کارایی یک برنامه را ارائه دهند و بینش‌هایی که می‌توانند باعث بهبود آن کارایی شوند را کنار بگذارند. این بینش‌ها تحویل فعلی برنامه را پوشش می‌دهند.

مدیریت چابک کجا استفاده می‌شود؟

مدیریت چابک در برنامه‌های داخلی فعال توسعه یافته (در مقابل برنامه‌هایی که از طریق شخص ثالث خریداری شده اند) استفاده می‌شود و معمولاً برای برنامه‌هایی اختصاص دارد که مستقیماً درآمدزا هستند یا به طریقی دیگر در هسته اصلی یک کسب و کار قرار دارند. علاوه بر این، این برنامه‌ها اغلب ابر بوم هستند.

با توجه به رشد عظیم تجارت وب و برنامه محور (آمازون، نتفلیکس، اوبر و سایر)، همراه با دیجیتالی سازی تقریباً تمام مشاغل موجود (بانکداری آنلاین، خرید آنلاین، خدمات دولتی آنلاین و سایر)، این‌ها بسیار ارزشمند هستند و برنامه‌های درآمدزا باید دائماً در دسترس و بدون مشکلات عملکردی باشند و برای این نوع برنامه‌ها، مدیریت چابک به طور جدی یک تجارت بزرگ است.

یکی از عوارض جانبی رشد مدیریت چابک، این بوده است که دنیای نظارت بر برنامه‌ها بسیار ناهموار است. فروشندگان پیشرو اساساً تمام ابزارها و ویژگی‌های جدید خود را با درصد کمی از برنامه‌ها هدف قرار می‌دهند و اکثر قریب به اتفاق برنامه‌هایی که برای APM  مناسب نیستند را با ابزارهای نظارت بر میراث اغلب وحشتناک باقی می‌گذارند.

مزایای مدیریت چابک

اساساً، بکارگیری یک ابزار مدیریت چاب،  هشدارهای اولیه را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند، این مانند این است که به جای اینکه در جلسه بعدی خود خیس شوید، آب و هوا را چک می‌کنید تا چتر به همراه خود ببرید.

در محیط‌های تحویل مداوم، مدیریت چابک همچنین به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا از نقاط ضعف قبل و حین انتشار مطلع شوند، بنابراین می‌توانند به سرعت آن‌ها را برطرف کنند.

هنگامی ‌که راه حل‌های APM برای اولین بار در بازار شروع به کار کردند، آن‌ها بر روی یافتن مشکلات در کد، پایگاه داده و سرورها و هشدار سریع ترین زمان IT تمرکز داشتند. شرکت‌های نوپا با گام برداشتن بیشتر و یافتن دلیل اصلی مسئله، این موارد را به چالش کشیدند. بنابراین بهترین راه حل‌های مدیریت چابک، اکنون نه تنها مسئله را مشاهده می‌کنند، بلکه تأثیر آن را تجزیه و تحلیل کرده و مسیرهای عملیاتی برای رفع آن ارائه می‌دهند، همه با گزارش در زمان واقعی.

در نهایت، هدف اصلی از راه حل‌های مدیریت چابک جلوگیری از تبدیل شدن مسائل کوچک به مشکلات اساسی است. با این حال، شرکت‌هایی که ابزارهای مدیریت چابک را با موفقیت پیاده سازی کرده اند، مزیت عمده دیگری را گزارش می‌دهند، واحد IT و کسب و کار اکنون می‌توانند از یک منبع اطلاعاتی واحد استفاده کنند و داده‌های خام قابل هضم در ابزارAPM  برای درک این است که چگونه یک خطا در IT می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر واحد تجاری بگذارد.

ویژگی‌های مدیریت چابک

ویژگی‌های اصلی مدیریت چابک عبارتند از:

نظارت بر عملکرد تمامی معاملات

اساسی ترین ویژگی، ردیابی عملکرد هر یک از معاملات تولید شده توسط برنامه شما است. از این داده‌های تجزیه و تحلیل ابزار مدیریت چابک می‌توان برای درک اینکه آیا به همه درخواست‌ها به طور مکرر دسترسی پیدا می‌شود کرد، کدام برنامه‌ها کند کار می‌کنند و کدام برنامه‌ها نیاز به بهبود دارند استفاده می‌شوند.

نقشه‌های سرویس

نقشه‌های خدمات با درک وابستگی‌های متقابل، بستر مناسبی برای یافتن دلیل اصلی خطاهای برنامه به شما می‌دهد. یک ابزار APM باید به طور ایده آل تمام عناصر شبکه، برنامه‌ها و سرورهای موجود در زیرساخت را کشف کرده و آن‌ها را دسته بندی کند. ابزارها به طور کلی نقشه‌های خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌دهند که به آن‌ها امکان تجسم وابستگی متقابل را می‌دهد و به صرفه جویی در وقت و انرژی کمک می‌کند.

نظارت بر کاربر در زمان واقعی

نظارت بر کاربر در زمان واقعی (RUM) دقیقاً مانند نظارت بر عملکرد است که هر معامله کاربر را در یک برنامه یا وب سایت در زمان واقعی جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند (همانطور که اتفاق می‌افتد). معمولاً با نام RUM شناخته می‌شود، نظارت بر کاربر واقعی، معیارهای واقعی کاربر، اندازه گیری کاربر واقعی.

نظارت ترکیبی

نظارت ترکیبی، نظارت فعال بر معاملات است که به کاربران در شناسایی مشکلات کمک می‌کند. برای هر کاربر نهایی، شکایت از برنامه خود یک کابوس است. نظارت ترکیبی با هشدار و نظارت بی درنگ در زمان واقعی، به کاربران کمک می‌کند، قبل از اینکه کاربران نهایی را تحت تأثیر قرار دهند، مشکلات را کاهش دهند.

همبستگی هشدار

یک ابزار مدیریت چابک برنامه مانند Motadata همبستگی هشدار را فراهم می‌کند. این بدان معنی است که شما می‌توانید داده‌های NetOps ، DevOps و APM خود را با یکدیگر مرتبط کنید. آستانه‌ها برای معیارها و برنامه‌ها هوشمندانه تنظیم می‌شوند. همبستگی هشدار حل سریع تر مسائل مربوط به عملکرد برنامه را تسهیل می‌کند.

ردیابی معامله توزیع شده

این ابزار قدرتمند مدیریت چابک به کاربر اجازه می‌دهد تا درخواست‌های معامله از سیستم‌های توزیع شده بین انتها را دنبال کند. بیشتر ابزارهای APM برای دستیابی به مسائلی می‌باشند که در غیر این صورت ممکن است بدون مراقبت باقی بمانند. کاربران باید بتوانند معاملات برنامه را ردیابی کنند و به آن‌ها کمک کنند تا پرس و جوهای سطح پایگاه داده را برای تجزیه و تحلیل موارد کند انجام دهند.

کاربردهای مدیریت چابک

از آنجا که مدیریت چابک در واقع استفاده از داده‌ها برای فهمیدن دلیل بروز مشکلات و انجام هر کاری است که برای ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن انجام می‌شود، کل تیم می‌توانند از آن بهره مند شوند. استفاده از یک ابزار متمرکز به این معنی است که کل تیم به داده‌های یکسان دسترسی دارند و از آن در کل چرخه عمر توسعه، از قبل از استقرار، تولید و پس از استقرار، استفاده می‌کنند.

  • تیم‌های پشتیبانی خدمات سریع تر و با کیفیت تری به مشتری ارائه می‌دهند.
  • توسعه دهندگان می‌توانند کیفیت کار خود را با APM مدیریت کرده و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند.
  • آزمایش کنندگان می‌توانند آزمایش بار را انجام دهند و از سازگاری در کل محصول اطمینان حاصل کنند.
  • قبل از اینکه مشکلات عملکرد به دست کاربران نهایی برسد، عملیات می‌تواند عملکرد را کنترل کرده و از کیفیت کد اطمینان حاصل کند.
  • مدیران محصولات می‌توانند با استفاده از داده‌های زمان واقعی، یک بازخورد فشرده درباره نحوه استفاده کاربران از ویژگی‌های جدید دریافت کنند. رهبران تجارت می‌توانند معاملات اصلی تجارت را بر اساس رفتار برنامه تولید ردیابی کنند. اگر در عملکرد مشکلی وجود داشته باشد، بلافاصله از آن مطلع خواهند شد. با حل سریع تر مشکلات عملکرد، MTTR (میانگین زمان حل) کاهش می‌یابد.

کلام آخر

اگر یک سرور کامل واکنشی از خود نشان نداد، باید سریعا بررسی کنید که چه نوع فعالیت وبی باعث آن شده است. مدیریت چابک یا APM ، این دید را به شما می‌دهد.

ابزارهای مدیریت چابک تجربیات کاربر را در برنامه‌های نرم افزاری رصد و مدیریت می‌کنند. بر خلاف گزارش خرابی که اطلاعات دقیق مربوط به خطاها را مدیریت می‌کند، ابزار APM  مشکلات موجود در سمت سرور برنامه شما را برطرف می‌کند.

دستیابی به قابلیت‌های روزمره یک برنامه کاربردی دشوارتر از هر زمان دیگری است، به همین دلیل ابزارهای مدیریت چابک بخشی اساسی از گردش کار را توسعه می‌دهند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید