یک روش علمی جدید برای افزایش یادگیری در هر سنی که هستید

یک روش علمی جدید برای افزایش یادگیری در هر سنی که هستید
یک روش علمی جدید برای افزایش یادگیری در هر سنی که هستید

فهرست مطالب

 

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که مایل باشید تا موضوعی جدید یاد بگیرید، اما به دلیل مسائل زیادی مانند سن، سختی کار مورد نظر یا مسائل دیگر، از انجام آن صرف نظر کرده باشید؟ بسیاری از افراد مایل هستند تا یاد بگیرند به زبان جدید صحبت کنند یا آموزش ببینند تا ساز موسیقی خاصی را بنوازند، اما بسیاری از آن ها به نادرستی تصور می‌کنند که زمان یادگیری این مسائل جدید مربوط به دوره جوانی می باشد و برای افرادی که کمی از سن و سال آن ها گذشته است، یادگیری مسائل و موضاعت جدید، بسیار دیر است.

یادگیری چیزهای جدید می تواند کار سختی باشد، اما به چالش کشیدن مغز، با بالا رفتن سن، امری بسیار مفید و خوب می باشد. خوشبختانه، روش های بسیار زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا بتوانید پروسه مورد نظر را راحت تر و موثرتر انجام دهید. چه تصمیم داشته باشید تا فیزیک کوانتوم و زبان جدیدی یاد بگیرید، یا این که بخواهید یاد بگیرید که چگونه می توانید CPR اجرا کنید، برای تمامی این مسائل روش های متنوع و زیادی وجود دارد. محققان چندین روش و استراتژی مختلف یافتند که با استفاده از آن ها می توانید در تمامی سطوح اعم از پایه تا پیشرفته، مسائل مورد نظر که مایل به یادگیری آن ها هستید را، به راحتی و به صورت موثر بیاموزید.

یادگیری
یادگیری

در ادامه، به چندین روش که از نظر علمی اثبات شده است می پردازیم.

۱. برای افزایش یادگیری با روش درست تمرین کنید

شاید این جمله را شنیده باشید که تمرین، شما را ماهر می سازد، اما تحقیقات جدید نشان داده است که عامل موثر در این موضوع، نوع تمرین درست است که می‌تواند منجر به تخصص در امر مورد نظر شود. در حالی که عواملی مانند استعداد درونی، آی کیو و انگیزه نقش مهمی در چگونگی یادگیری افراد و اجرای مهارتی خاص دارد، بسیاری از محققان و متخصصان توافق نظر دارند که تمرین، نقشی اساسی در پروسه یادگیری دارد.

در حالی که روانشناسان همچنان در حال یافتن موثرترین  تمرینات در موقعیت‌های متنوع هستند، اما مطالعات زیادی نشان می دهد که شناسایی و اکتشاف، در مراحل اولیه تمرین برای مسئله مورد نظر، امری ضروری است.

بنابراین، اگر در حال یادگیری زبان جدید هستید، می توانید با صداهای مختلف، گرامر و نکات دستوری، حروف الفبا و سایر شاخص‌های اولیه کار خود را شروع کنید. این کار ممکن است به شما کمک کند تا در آینده ی بسیار نزدیک، مهارت زیادی در تمامی این امور به دست آورید. هنگامی که  مشغول بازی ویدیویی جدید هستید، می‌توانید زمانی خاص را برای گشت و گذار در محیط بازی و یادگیری قوانینی که به شما کمک می کند تا در این بازی مهارت زیادی به دست آورید و رتبه های بیشتری کسب کنید، اختصاص دهید.

[su_box title=”حتما بخوانید :” box_color=”#483046″]۹ رفتاری که برای رسیدن به موفقیت باید همین حالا کنار بگذارید[/su_box]

  1. برای افزایش یادگیری چرت بزنید

اولین کاری که پس از یادگیری مسئله جدید باید انجام دهید چه چیزی؟ بر اساس برخی تحقیقات، پاسخ به این سوال این است که باید چرت کوتاهی بزنید. متخصصان معتقدند که یکی از پایه ترین عملکردهای خواب، استحکام و تقویت اطلاعاتی است که پیش از خواب کسب کرده اید. مطالعات اخیر این مسئله را تایید کرده است و بیان می کند که پس از یادگیری مسئله ای جدید، خوابیدن، می تواند کمک زیادی برای افزایش قدرت یادگیری شما باشد.

همچنین مطالعات نشان داده است که خواب، نتایج بسیار خوبی در تغییرات فیزیکی مغز دارد. در آزمایشی که بر روی چندین موش آزمایشگاهی انجام شد، مشخص شد که موش هایی که به خوبی استراحت کرده بودند، نتایج بهتری در یادگیری مسئله ای خاص، نسبت به موش‌هایی که کم تر استراحت کرده بودند، داشتند. بنابراین اگر شما نیز جزو افرادی هستید که پس از شرکت در کلاسی خاص، چرت کوتاهی می زنید، نیاز نیست تا احساس بدی نسبت به خود داشته باشید. این چرت کوتاه نه تنها برای شما مفید می باشد، بلکه ممکن است به شما کمک کند تا اطلاعاتی که درون حافظه تان ذخیره شده است را تقویت کنید و آن ها را استحکام بخشید.

افزایش یادگیری با خواب
افزایش یادگیری با خواب
  1. برای افزایش یادگیری در زمان درست مطالعه کنید

بدن ما دارای ساعت درونی می باشد که به عنوان “ریتم های شبانه روزی” شناخته می شود. این ساعت، انرژی و چرخه بیداری و خواب ما را در طی روز تنظیم می‌کند. در حالی که بیشترین قدرت فیزیکی بدن بین ۱۱ صبح و ۷ شب می باشد، اما اوج انرژی روحی و روانی بدن، بین ساعت ۹ صبح و ۹ شب است. بنابراین بهتر است هنگامی که مغزتان بیشترین آمادگی لازم را دارد، مطالعه مورد نظر را انجام دهید.

در یکی از آزمایشات انجام گرفته، محققان از شرکت کنندگان خواستند تا کلمه های خاصی را بین ساعت ۹ صبح و ۹ شب به خاطر بسپارند؛ سپس کلمات مورد نظر را در چرخه های ۳۰ دقیقه‌ای، ۱۲ ساعته و ۲۴ ساعته مورد آزمون قرار دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که پس از چرخه ۱۲ ساعته، افرادی که شب قبل به خوبی خوابیده بودند، نتایج بهتری نسبت به افرادی داشتند که مقدار بیداری آن ها بیشتر از حد انتظار بود.

در چرخه ۲۴ ساعته، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که درست پس از مطالعه کلمات خوابیدند و پس از آن تمام طول روز را بیدار بوده اند، نتایج بهتری نسبت به افرادی کسب کردند که طول روز پس از مطالعه بیدار بودند و سپس در پایان روز خوابیدند.

نتایج این آزمایش ها به چه معناست؟

این نتایج نشان می دهد که مطالعه، درست قبل از خواب، ایده آل ترین زمان برای افزایش و پیشرفت حافظه می باشد. محققان پیشنهاد می کنند که خوابیدن به شما کمک می‌کند تا حافظه خود را پایدار نگه دارید و اثرات منفی بیداری بر روی حافظه را به حداقل برسانید.

  1.  برای افزایش یادگیری از خودتان آزمون بگیرید

در سال‌های اخیر، مباحثه های زیادی در رابطه با تاثیرات و اهمیت آزمون انجام گرفته است، اما محققان دریافتند که نتایج و تاثیرات آزمون، بسیار بیشتر از چیزی است که در حال حاضر می دانیم. در حقیقت، آزمون گرفتن می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به یادگیری باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که مطالعه می کنند و پس از آن، آزمونی را در رابطه با مبحث مطالعه شده انجام می دهند، در طولانی مدت، مطالب خوانده شده را به خوبی در ذهن می‌سپارند و آن ها را به یاد می آورند. حتی افرادی که زمان بیشتری برای مطالعه صرف کرده بودند، اما هیچ گونه آزمونی از آن ها گرفته نشد، نتایج بدتری نسبت به افراد گروه اول داشتند.

بنابراین هنگامی که قصد دارید تا اطلاعات مهمی را به خاطر بسپارید یا موضوعی چالش برانگیز را مورد مطالعه قرار دهید، زمان کمی را کنار بگذارید تا از خود آزمون بگیرید، آزمون های آنلاین موضوع مرتبط را انجام دهید یا آزمون هایی که در پایان هر بخش برای شما مهیا شده است را انجام دهید تا خود را بسنجید.

[su_box title=”حتما بخوانید :” box_color=”#483046″]چطور در یک روز، به اندازه یک هفته کار مفید انجام دهیم؟[/su_box]

  1. برای افزایش یادگیری در طول زمان، مسئله مورد نظر را بیاموزید

هنگامی که در حال تلاش برای یادگیری مهارتی جدید مانند نواختن گیتار یا آموختن زبان جدید هستید، ممکن است به این فکر کنید تا در کلاس های آموزشی مورد نظر شرکت کنید. به جای این که تلاش کنید تا تمامی مسائل را یک جا یاد بگیرید  طبق گفته متخصصان، می توانید تمرینات و جلسات یادگیری خود را برای مدت زمان معین تعیین کنید. یادگیری موضوع و مسئله مورد نظر در طی مدت زمان مشخص شده، می‌تواند یکی از بهترین رویکرد ها برای یادگیری باشد.

بسیاری از افراد معتقدند که این روش، یکی از بهترین و موثرترین استراتژی ها برای یادگیری مهارت جدید می‌باشد. بنابراین به جای این که بخواهید درست شب قبل از امتحان مقدار زیادی از مطالب و موضوعات مورد نظر را مطالعه کنید، بهتر است تا آن را به بخش های مختلف، در طول هفته تقسیم کنید تا نتیجه بهتری در امتحان موردنظر کسب کنید.

یکی از بهترین نتایج این رویکرد این است که می تواند به شما کمک کند تا نسبت به اهداف خود متعهد باشید و موضوع مورد نظر را یاد بگیرید. به جای این که بخواهید هر شب یک یا دو ساعت از زمان خود را صرف یادگیری کلمات زبان جدید کنید، می‌توانید هر روز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از زمان خود را صرف یادگیری موضوع مورد نظر کنید.  نه تنها با این روش می توانید مدت زمان بیشتری برای یادگیری موضوعات مورد نظر پیدا کنید، بلکه مطالب بیشتری خواهید آموخت و نسبت به اهداف خود پایدار تر خواهید بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید