‏معرفی ۹‏‎ ‎کتاب برای تغییر طرز تفکر

‏معرفی 9‏‎ ‎کتاب برای تغییر طرز تفکر

فهرست مطالب

لحظاتی که طرز تفکر شما را تغییر می‌دهند، لحظات خاصی هستند که به‌­ندرت پیش می‌­آیند؛ اما اگر خودتان را در معرض گسترۀ وسیعی از اطلاعات مربوط به این زمینه قرار دهید، احتمال این تغییر افزایش پیدا می­‌کند. برای شروع، این ۹ کتاب را امتحان کنید.

گاهی اوقات حضور در یک سخنرانی، شنیدن حرف­های یک معلم، درسی از پدر و مادر یا یک دوست یا حتی افتادنِ اتفاقی در زندگی‌تان و گاهی اوقات مطالعۀ یک کتاب، طرز تفکر شما را برای همیشه تغییر می‌­دهد.

زندگی کردن، یعنی یاد­گرفتن؛ و خواندن، یعنی یادگیریِ سریع از تجربیات دیگران. ما در وب‌سایتمان بهترین آثار غیرداستانی جهان را بررسی می‌کنیم و نکته­‌های کلیدی آن را در قالب فایل­‌های صوتی پانزده‌دقیقه‌ای در اختیارتان می­‌گذاریم. تاکنون، بیش از ۳۰۰۰ کتاب را خلاصه و بررسی کرده­‌ایم و در طول این راه دیدگاه‌های خود را رشد و تغییر داده‌ایم.

در این مقاله فهرستی از ۹ کتاب (از آثار نویسندگان و متفکران تأثیرگذار در هر زمینه‌ای، از روان‌شناسی گرفته تا اقتصاد) را تهیه کرده‌­ایم که بنا به تجربه، فکر می‌­کنیم ممکن است طرز تفکر شما را در مورد جهان، کار، دیگران و خودتان تغییر دهد.

کتاب­‌هایی که طرز تفکر شما را در مورد جهان تغییر می‌­دهند

فریب‌­خوردۀ تصادف

۱. فریب‌­خوردۀ تصادف

نقش پنهان شانس

ما تأثیر شانس و رویدادهای تصادفی را بر زندگی خود دست­کم می­‌گیریم و همیشه از عباراتی مانند «مهارت» و «قطعیت» استفاده می‌کنیم؛ درحالی‌که «شانس» و «تصادف» نیز عناصری هستند که واقعاً نقش بزرگی در زندگی دارند.

در این کتاب، نسیم نیکلاس طالب با ذکر مثال‌هایی واقعی، پردۀ قطعیت را از جلوی چشمان ما کنار می­زند و توضیح می‌دهد که عمدۀ اتفاقاتی که در زندگی می‌­افتند تصادفی هستند. برای آگاهی از این دیدگاه روشنگرانه و دانستنِ این­که چرا روال زندگی غیرخطی است و همیشه بر پاشنۀ انصاف نمی­‌گردد، این کتاب را بخوانید.

خرد جمعی

۲. خرد جمعی

چرا جمع هوشمندتر از فرد است؟

مطمئناً تفکر گروهی گاهی می‌تواند خطرناک باشد، اما در شرایط مناسب، افراد یک جمع با هم­فکری می‌توانند تصمیمات به­‌غایت هوشمندانه­‌ای بگیرند و حتی نسبت به متخصصان و باهوش‌ترین افراد آن جمع هم بهتر عمل کنند. اگر جمعِ شما مملو از متفکران مستقلی باشد که هیچ مخالفتی با تجمیع هوش تمام اعضا و استفاده از آن در جهت منافع عمومی نداشته باشند، به اوج مهارت و درخشش جمعی رسیده‌اید.

در این کتاب، جیمز سوروویکی به کمک مثال­‌هایی از فرهنگ‌عامه، روان‌شناسی، زیست‌شناسی و موارد دیگر دلالت ایدۀ خرد جمعی را در نحوه رأی دادن، تصمیم‌گیری، کسب‌­و­کار و حرکت کلی جهان توضیح می­‌دهد.

کتاب‌­هایی که طرز تفکر شما را در مورد کار تغییر می­‌دهند

ایدۀ عالی مستدام

۳. ایدۀ عالی مستدام

چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟

داستان‌های موفق، کمپین‌های تبلیغاتی و ایده‌های ماندگار ویژگی‌های مشابهی دارند: آن­ها ساده، غیرمنتظره، ملموس، معتبر و احساسی هستند و همه­‌شان داستان واحدی را روایت می‌کنند.

در این کتاب، چیپ و دن هیث به بررسی این موضوع می‌پردازند که چرا برخی از ایده‌ها ماندگارند و برخی دیگر نه و این­که چگونه می‌توانید کاری کنید که ایده‌هایتان در شمار گروه اول قرار بگیرند.

 

ذهن کامل نو

۴. ذهن کامل نو

 چرا راست‌مغزها بر آیندۀ دنیا حکمرانی خواهند کرد؟

راست­‌مغزها همواره در طول تاریخ، دست­کم و نادیده گرفته شده‌­اند؛ اما جهان امروز از عصر اطلاعات به سمت عصری مفهومی در حال حرکت است و به همین خاطر این افراد در حال تبدیل­‌شدن به ابرقدرت­های آینده هستند.

چیزی که دنیای کسب­‌و­کار بیش‌ازپیش به آن پی می­برد این است که گرچه تفکر منطقی، توانایی تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و در کل افراد چپ­‌مغز هنوز از اهمیت زیادی برخوردارند، اما به‌تنهایی کافی نیستند. نوآور و خلاق و همدل بودن ویژگی­‌هایی هستند که در موفقیت حرفه‌­ا‌‌ی کمک زیادی به ما می‌­کنند و درعین‌حال رفاه شخصی‌مان را نیز افزایش می­‌دهند.

در این کتاب، نویسندۀ کتاب­های پرفروش، دنیل پینک، شما را به سفری می­‌برد که در آن به جزئیات ظرفیت­‌های هر دو نیم­کرۀ مغز پی می­برید و متوجه می­‌شوید که چرا درک مردم از ارزش­های نیم­کرۀ راست و تمام مهارت­‌های بی‌­نظیرش در طراحی، همدلی و شوخ‌طبعی، در حال افزایش است.

انگیزه

۵. انگیزه

حقایقی شگفت‌انگیز دربارۀ آنچه به ما انگیزه می‌دهد!

بگذارید کمی در مورد انگیزۀ بیرونی صحبت کنیم: انگیزۀ بیرونی عمدتاً برآمده از عواملی بیرونی مانند پاداش­ و مجازات است که فرد را وادار به انجام کاری خاص می‌­کند؛ انگیزۀ بیرونی در کوتاه‌مدت می­‌تواند مفید واقع شود؛ اما در درازمدت، این انگیزۀ درونی، یعنی اشتیاق و فداکاری است که واقعاً می­‌تواند فرد را به جستجوی معنا و موفقیت سوق دهد.

دنیل پینک در این کتاب درس‌­هایی در مورد انگیزۀ بیرونی و درونی، عوامل تأثیرگذار بر هر یک از آن­ها و این­که چگونه می‌توانید با شناخت انگیزۀ درونی، بهره‌وری خود را تقویت کنید و بر دیگران نیز اثر بگذارید، به ما می‌­دهد.

کتاب­‌هایی که طرز تفکر شما را در مورد دیگران تغییر می‌­دهند

سکوت

۶. سکوت

قدرت درون‌گراها در دنیایی که از حرف زدن باز نمی‌ایستد!

درون‌گراها و برونگراها دارای ویژگی­‌هایی هستند که می‌­تواند برای افراد محیط پیرامونشان بسیار ارزشمند باشد؛ اما هر دو گروه برای شکوفایی تمام توانایی­‌های پنهانشان به فضاها و برخوردهای متفاوتی نیاز دارند.

سوزان کین، نویسنده و محقق، در کتاب سکوت، تفاوت‌های بین افراد درون‌گرا و برون‌گرا را فاش می‌کند و توضیح می­‌دهد که چگونه در ۱۵۰ سالِ گذشته، «الگوی مطلوبِ برون‌گرایی» محل کار را به مکانی رؤیایی برای برون‌گراها تبدیل کرده و همین­طور این­که چگونه می‌توان استعدادهای این دو تیپ شخصیتی را باهم ترکیب کرد و به درجۀ خیره‌کننده‌ای از موفقیت رسید.

این کتاب را بخوانید تا با شخصیت «درون‌گرای درونِ» خود ارتباط برقرار کنید و یاد بگیرید که چگونه به درون‌گرای درون دیگران نیز احترام بگذارید.

سُقُلمه

۷. سُقُلمه

بهبود تصمیمات مربوط به سلامتی، ثروت و شادی

حقیقت غم­انگیزی در مورد ما انسان­ها وجود دارد و آن این است که همیشه تصمیمات اشتباهی می­گیریم.

ما همیشه کاری که به صلاحمان است را انجام نمی­دهیم؛ اما چرا؟ گاهی اوقات دلیلش این است که اطلاعات بسیار کم یا بیش­از­حد پیچیده­ای در اختیار داریم یا این­که گاهی به‌جای پیش رفتن طبق برنامه­های منطقی، بر اساس احساسات درونی‌مان عمل می­کنیم. گاهی هم تسلیم وسوسه می‌شویم و گاهی نیز نیروهای خارجی کنترلمان را در دست می­گیرند.

تالر، متخصص برجستۀ اقتصاد رفتاری و مشاور پیشین باراک اوباما، در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سقلمه­ها، یا تلنگرهای ظریفی که گرفتن تصمیمات بد را برایمان دشوارتر می‌کنند، می‌توانند در رسیدن به اهدافمان به ما کمک کنند.

کتاب­‌هایی که طرز تفکر شما در مورد خودتان را تغییر می­‌دهند

طرزفکر

۸. طرز فکر

چگونه می‌­توانیم قابلیت­‌ها و استعدادهایمان را شکوفا کنیم

ما در همان کودکی طرز فکر خود را انتخاب می­‌کنیم: «طرز فکر رشد» یا «طرز فکر ثابت»؛ و در کمال تعجب این انتخاب تا آخر عمرمان، احساسمان نسبت به همه‌چیز، باورِ این­که چه چیز را از دست خواهیم داد و به چه چیز دست خواهیم یافت را تعیین می‌­کند.

کارول دووِک، استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد، به ما می‌­آموزد که چگونه طرز تفکر خود را شناسایی کنیم، با نگرش­‌ها و ایده­‌های خود مواجه شویم و طرز فکر رشد را در خود پرورش دهیم تا به تمام قابلیت­‌ها و استعدادهای خود دست پیدا کنیم. این کتاب را بخوانید تا دیدگاهتان نسبت به خودتان و توانایی‌­هایتان برای همیشه تغییر کند.

ذهن درستکار

۹. ذهن درستکار

عقاید اخلاقی متقابل و متفاوت را راحت‌تر بشنویم

قضاوت‌ها و باورهای اخلاقی انسان از کجا ریشه می­‌گیرند؟ اگر پاسختان به این سؤال چیزی مثل «منطق» است، در اشتباهید. حقیقت این است که قضاوت اخلاقی، از آشنای زودگذر ما، یعنی شهود سرچشمه می­‌گیرد. شهود، بیشتر مواقع مثل یک وکیل عمل می‌کند؛ به این معنا که با در­نظر­گرفتنِ آبرو و منافع شخصی ما قضاوت‌­های اخلاقی را برای خودمان و دیگران توجیه می­‌کند.

کتاب ذهن درستکار به ما نشان می‌دهد که چگونه احساسات و شهود و نه عقل، قضاوت اخلاقی را هدایت می‌کنند و توضیح می­‌دهند که درک مبانی اخلاقی­ که منافع ما بر آن استوار است چگونه می‌تواند در تصمیم‌گیری به ما کمک کند.

اگر این کتاب­ها توجه شما را به خود جلب کردند، می­توانید خلاصۀ آن­ها را در سایت و اپلیکیشن ما پیدا کنید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید