ده توصیه کاربردی برای مدیریت ثروت شخصی از متخصصان مدیریت مالی

مدیریت ثروت شخصی

فهرست مطالب

فرقی نمی‌کند پولدار باشید یا درآمد متوسطی داشته باشید؛ در هر وضعیت مالی که قرار دارید، مدیریت ثروت شخصی می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی شما کمک کند و در ایجاد شرایط بهتر مالی برای شما مؤثر باشد. در ادامه ده توصیه کاربردی برای مدیریت ثروت شخصی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که می‌توانند اوضاع را به شکلی مطلوب بهبود ببخشد. با ما در ذهن همراه باشید.

مدیریت ثروت شخصی

مدیریت و حفظ ثروت یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است که ما باید انجام بدهیم. متخصصان مالی و مشاوران اقتصادی بر اساس نیازها و اهداف توصیه‌ها و خدماتی را برای مدیریت ثروت شخصی به افراد ارائه می‌دهند که می‌توانند شمارا به اهداف موردنظرتان برسانند.

اما گذشته از برون‌سپاری مدیریت مالی به متخصصان اقتصادی، توصیه‌های عمده‌ای وجود دارند که می‌توانند در شما مدیری اقتصادی به وجود بیاورند که به‌سادگی از پس نیازهای اقتصادی برمی‌آید. اما این توصیه‌ها چه هستند و چطور عمل می‌کنند؟ برای دانستن جواب این سؤال باید در ادامه همراه ما باشید.

در همین رابطه بخوانید: مدیریت ثروت چیست؟

شماره یک؛ خودکنترلی مالی را بیاموزید

اولین گام از مدیریت ثروت شخصی یادگیری شیوه‌های خودکنترلی مالی است. اگر خوش‌شانس باشید، والدین شما از کودکی این مهارت را به شما یاد داده‌اند. اگر هم نه که بدانید هرچه زودتر به یادگیری این مهارت مالی اقدام کنید، زودتر خواهید توانست ثروت شخصی‌تان را مدیریت کنید.

خرج کردن پول بسیار آسان است و در کمتر از یک دقیقه اتفاق می‌افتد. اما دست نگه‌دارید! آیا خرید لوازم اضافی، یک دست لباس جدید یا جعبه غلات صبحانه، همان چیزی است که واقعاً نیاز دارید یا دوست دارید داشته باشید؟

یکی از روش‌های خودکنترلی این است که عادت خرید با کارت‌های عابر بانک را کنار بگذارید. استفاده از پول نقد به یادتان می‌آورد که موقع خرید چه حجم عظیمی از پولتان را خرج کرده‌اید و به شما در کنترل خرج‌های اضافی کمک خواهد کرد.

البته حمل‌ونقل پول، آن‌ها به مقدار زیاد سخت است و برای همه شدنی نیست. اگر دوست ندارید این کار را انجام دهید، همیشه صورتحساب کارتتان را به همراه داشته باشید و از باقی‌مانده اعتبار کارت عابر بانکتان باخبر باشید. محاسبه دقیق میزان دارایی‌تان می‌تواند در مدیریت خرج کردن آن مؤثر باشد.

شماره دو؛ اهداف قابل‌دسترسی تعیین کنید

یکی دیگر از راه‌های مدیریت ثروت شخصی ایجاد برنامه‌های مالی خوب است. برنامه مالی ایدئال، برنامه‌ای است که می‌تواند عناصر مؤثر در تأمین امنیت آینده مالی شمارا مشخص کند. بخش مهمی از برنامه مالی شامل تعیین هدف برای موقعیت‌های اقتصادی است.

وقتی می‌خواهید برنامه مالی تهیه کنید، باید منابع مالی موجود را به همراه بسیاری از عوامل دیگر، مانند وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و تاریخچه اقتصادی‌تان در نظر بگیرید. هیچ‌کس به‌اندازه خودتان از اوضاع فعلی اقتصادی‌تان باخبر نیست. به همین دلیل خودتان می‌توانید بهترین برنامه‌ را پایه‌ریزی کنید. اما یادتان باشد که هر نقطه هدفی که در طول برنامه مالی‌تان در نظر بگیرید بر اساس واقعیت و میزان توانایی شما باشد. اهداف بلند پروازانه و به‌دوراز واقعیت شما را ناامید می‌کند و انگیزه مدیریت صحیح منابع مالی را از شما خواهد گرفت.

مقاله مرتبط: تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه

مدیریت ثروت شخصی

شماره سه؛ برای بازنشستگی‌تان برنامه بریزید

آینده‌نگری یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت ثروت شخصی است. شما باید در نظر بگیرید که در چه سن و سالی قرار است بازنشسته شوید و محاسباتی برای آن روزها انجام دهید.

محاسبات شما باید شامل نکات زیر باشد:

در سن و سال بازنشستگی به چه میزان سرمایه و ثروت نیاز دارید.

آیا کارمند دولت هستید و قرار است از دولت هزینه‌ای دریافت کنید یا شخصاً خودتان را بیمه کرده‌اید؟

وضعیت مالی خود را در دوره بازنشستگی در نظر بگیرید.

وضعیت شخصی و میزان وابستگی خانواده را به خودتان در سال‌های بازنشستگی یکی دیگر از عوامل مهم در تصمیم‌گیری برای مدیریت مالی در آن سال‌ها است.

شماره چهار؛ میزان درآمد و هزینه‌های خود را برآورد کنید

یکی دیگر از ارکان مدیریت ثروت شخصی، برآورد دقیق میزان درآمد و هزینه است. اگر قصد دارید که منابع مالی و هزینه‌های خودتان را کنترل کنید باید مراقب میزان دخل‌وخرجتان باشید. اگر صاحب خانواده هستید باید بدانید که برنامه‌ریزی برای بودجه خانواده، بخش مهمی از این روند است.

در برنامه‌ریزی برای دخل‌وخرج خانواده به نیازهای اساسی و آنچه نیازهای کاذب شناسایی می‌شوند فکر کنید. گاهی ما واقعاً به چیزهایی نیاز داریم؛ اما گاهی نیازهای ما از طرف جامعه به ما تحمیل شده‌اند و درواقع نیاز نیستند. این نیازها را شناسایی کنید و سعی کنید در خرج و مخارج آن‌ها را حذف کنید تا به وضعیت مطلوب‌تری برسید.

مدیریت ثروت شخصی

شماره پنج؛ از جریان مالی‌تان سر دربیاورید

اگر کمی در مدیریت مالی مطالعه کرده باشید، خواهید فهمید که مهم‌ترین رکن در مدیریت ثروت شخصی این است که مطمئن شوید درآمدتان بیشتر از هزینه‌هایتان است. بهترین روش برای مدیریت درآمدتان این است که بودجه مشخصی برای هر کارتان در نظر بگیرید.

یادتان باشد که تغییرات بسیار کوچک و پیش‌پاافتاده هم می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنید. کافی است هزینه‌های کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت را حذف کنید. لباس‌های اضافی، شام خوردن بیرون از خانه و خرید از برندهای گران‌قیمت بیشتر از اینکه واقعاً به دردتان بخورد، پول‌های شما را به باد خواهد داد.

برای آگاهی از راه‌های افزایش ثروت؛ بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید: راهکارهای افزایش ثروت

شماره شش؛ پس‌اندازتان را مدیریت کنید

اگر بتوانید ورودی و خروجی مالی را مدیریت کنید، می‌توانید با موفقیت کمی از درآمدهای ماهانه را پس‌انداز کنید. حالا نوبت آن است که روی مدیریت پس‌اندازتان متمرکز شوید.

می‌توانید پس‌اندازتان را در حساب بانک‌هایی قرار بدهید که روزانه امتیازی برای پس‌اندازتان قائل می‌شوند. افزایش امتیاز حساب به شما این امکان را می‌دهند که در مواقع ضروری از وام‌های بانکی استفاده کنید. این وام‌ها می‌توانند بسیار کمک‌کننده و کارگشا باشند.

پس‌انداز ساده‌تری راه برای مدیریت ثروت شخصی است. اگر کمی ریسک‌پذیرتر باشید، می‌توانید سرمایه خودتان را در بازار بورس یا راه‌اندازی مشاغل سرمایه‌گذاری کنید.

شماره هفت؛ پس‌انداز روزهای اضطراری را فراموش نکنید.

این جمله را فراموش نکنید! اول به خودتان اهمیت بدهید. مهم نیست چقدر درگیر قسط و پرداخت‌های ماهیانه هستید. مهم این است که هرماه، مبلغی هرچقدر کم و ناچیز را برای پس‌انداز خرج‌های ناگهانی و ضروری کنار بگذارید.

این کار تا حدود زیادی خیال شما را از بابت خرج‌های پیش‌بینی نشده و اضطراری راحت می‌کند. سعی کنید حسابی برای پس‌انداز اضطراری در نظر بگیرید و به‌هیچ‌وجه تا زمانی که واقعاً نیاز پیدا نکردید، از آن پولی برداشت نکنید. می‌توانید کارت متصل به حسابتان را خارج از کیف پولتان نگه‌دارید و رمز دوم آن را فعال نکنید تا خرج کردن پول آن برای شما ساده نباشد.

مدیریت ثروت شخصی

شماره هشت؛ اهداف مالی‌تان را به‌صورت منظم مرور کنید

یکی دیگر از راه‌های مدیریت ثروت شخصی این است که سعی کنید اهداف مالی‌تان را به‌صورت دقیق تنظیم کنید. پس از تنظیم اهداف مالی در فواصل زمانی منظم آن‌ها را دقیق بررسی و به‌روزرسانی کنید.

تغییر شرایط زندگی و وضعیت مالی، آن‌هم در اوضاع متلاطم اقتصادی این روزهای ما اتفاقی گریزناپذیر است. به همین دلیل، ما سالی چند مرتبه به بررسی مجدد و باز تنظیم برنامه‌های مالی و اهداف اقتصادی نیاز داریم. باید در بررسی اهدافتان نظارت دقیقی بر میزان دسترسی شما به آن‌ها، تناسب آن‌ها با وضعیت درآمدتان و تمایلتان به آن‌ها را در نظر بگیرید.

شماره نه؛ از سلامتی‌تان محافظت کنید

یکی از راه‌های مهم در مدیریت ثروت شخصی که غال با افراد به آن توجه نمی‌کنند، توجه به وضعیت سلامتی و تندرستی است. شما برای این کار دو راه مهم پیش رودارید که باید هردو را انجام بدهید.

اول اینکه سبک زندگی خودتان را در راستای سلامتی‌تان تغییر دهید تا بیمار نشوید. شاید خوردن غذای سالم و اهمیت به تغذیه و ورزش کمی هزینه‌بر باشد؛ اما هزینه آن در قبال هزینه‌های سنگین درمان هیچ به نظر می‌رسد. ضمن اینکه منطقی‌تر آن است که قبل از بیماری به فکر پیشگیری از آن باشیم.

راه دوم این است که خودتان را بیمه کنید. شاید پرداخت حق بیمه درمانی کمی اذیت کننده باشد. اما وقتی به هزینه‌های سنگین درمانی برای کسانی که بیمه نشده‌اند فکر کنید، احتمالاً کمتر اذیت کننده به نظر برسد.

کتاب مرتبط: ۲۱ راز میلیونرهای خودساخته

مدیریت ثروت شخصی

شماره ده؛ از درآمدتان لذت ببرید

مدیریت ثروت شخصی ابعاد روانی مهمی هم دارد. شما نیاز دارید که ازآنچه به دست می‌آورید لذت ببرید و بخشی از درآمدتان را به تفریح و کسب لذت اختصاص بدهید. اصولاً وقتی افراد خودشان را درگیر کسب درآمد و پول می‌کنند، همه تفریحات و لذت‌های دنیوی را از خود دریغ می‌کنند.

یادتان باشد که هدف ما از کسب درآمد، صرف جمع‌آوری ثروت نیست. ثروتی که قرار نیست به ما لذت ببخشد، به چه دردمان خواهد خورد؟ یادتان نرود که قرار است از ثروت‌تان لذت ببرید و دیگران را هم در این لذت شریک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید