تکنیک های حفظ اعداد ؛ با این هفت راهکارها به سرعت اعداد را به خاطر بسپارید

تکنیک های حفظ اعداد

فهرست مطالب

عددها دنیای امروز ما را احاطه کرده‌اند و ذهن ما به لطف وجود گجت‌های الکترونیکی‌مان دیگر زحمت به خاطر سپردن آن‌ها را به خود نمی‌دهد. اما اگر یک روز ناچار شویم بدون استفاده از گجت‌ها اعداد را به خاطر بیاوریم چه؟ به نظر شما ذهنتان برای چنین چالشی آماده است؟ اگر جوابتان منفی است، لازم است که در ادامه این مقاله با ما در ذهن همراه باشید. ما در این نوشته از تکنیک های حفظ اعداد و جلوگیری از فراموشی آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

این اعداد پردردسر!

دنیای دیجیتالی امروز، دنیای سیطره اعداد بر انسان‌ها است. ما روزانه ناچاریم اعداد زیادی را به دایره عددهای موردنیازمان اضافه کنیم. شماره‌های طولانی تلفن، شماره کارت‌های اعتباری، کدهای پستی، رمزهای عبور، پین‌های گوشی همراه و بسیاری از اعداد دیگر که احتمالاً اگر جایی آن‌ها را ذخیره نکنیم به‌سادگی فراموششان خواهیم کرد.

از طرفی ذخیره این برنامه‌ها در گوشی هم گزینه چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد. اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه ما بسیار شکننده و ضعیف هستند و ممکن است به‌سادگی پاک شوند. چه چاره‌ای بهتر از ذخیره این اعداد در حافظه خودمان؟ اگر تکنیک های حفظ اعداد را بدانید، این کار برایتان بسیار آسان خواهد بود.

تکنیک های حفظ اعداد

گفتن بسیار آسان‌تر از انجام دادن است! حفظ کردن اعداد برخلاف کلمات که به‌سادگی به خاطر سپرده می‌شوند، کار سختی است. علت این مسئله خلاصه بودن اعداد است. محققان بر این باور هستند که هر چیزی که فاقد معنای خاصی باشد، سخت‌تر به خاطر سپرده می‌شود.

اصولاً وقتی کلمات ادا می‌شوند، ذهن ما شروع به بازیابی تمام خاطرات و اطلاعاتی که از آن کلمات در ذهن کدگذاری شده‌اند می‌کند. اما اعداد به این دلیل که به هیچ قسمتی از خاطره ما پیونده خورده نیستند و وابستگی ذهنی با ما ندارند، در ذهنمان نمی‌مانند. اما خوشبختانه تکنیک های حفظ اعداد آن‌قدر گسترده و وسیع هستند که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید به‌سادگی اعداد طولانی را به ذهن بسپارید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که به آن‌ها معنا ببخشید.

شماره یک؛ ارتباط ایجاد کنید

بسیاری از ما اعدادی در ذهن داریم که برای ما تداعی‌کننده معنای خاصی است. تولد کسی، سالگردها، تاریخی خاص، پلاک خانه قدیمی‌مان و…. یکی از تکنیک های حفظ اعداد استفاده از همین تجربه است. درواقع شما باید بین شماره‌هایی که حفظ هستید و در ذهنتان حک شده‌اند و اعداد جدید پیوند به‌ وجود بیاورید.

در ذهنتان جستجو کنید. اعدادی که به‌سادگی در ذهنتان ثبت شده‌اند را پیدا کنید و از آن‌ها به‌عنوان پایه حفظ سایر اعداد استفاده کنید. مثلاً فکر کنید که قرار است عدد ۲۲۶۰۱۲ را حفظ کنید. حفظ کردن این عدد برای شما در لحظه احتمالاً سخت خواهد بود. اما با این تکنیک می‌توانید این‌طور عدد را حفظ کنید:

به دنبال یکی از محفوظات ذهنی‌تان باشید که عدد ۲۲ را به شما یادآوری کند. ۲۲ می‌تواند سال تولد مادربزرگتان باشد. ۶۰ سن مادربزرگتان است وقتی به دنیا آمده‌اید و ۱۲ هم تعداد نوه‌های مادربزرگتان است. به همین سادگی توانسته‌اید عدد ۶رقمی را حفظ کنید!

شماره دو؛ اعداد بزرگ را به عددهای کوچک‌تر تقسیم کنید

شما به‌طور میانگین می‌توانید تنها هفت واحد اطلاعات دلخواه را در یک زمان واحد به حافظه فعالتان بسپارید. یکی از تکنیک‌ های حفظ اعداد این است که حافظه‌تان را گول بزنید و به‌نوعی ظرفیت یادگیری و فراخوان اطلاعات آن را افزایش دهید.

دقیقه این شیوه همان کاری است که ما برای به ذهن سپردن شماره‌های تلفن انجام می‌دهیم. ما معمولاً شماره‌های تلفن ده‌رقمی را به چهار واحد تقسیم می‌کنیم. یا شماره‌های کارت رقمی را به چهار واحد چهار عددی تقسیم می‌کنیم تا با دسته‌بندی آن‌ها، تصویر بهتری از اعداد در ذهنمان نقش ببندد.

شماره سه؛ دنبال الگوها بگردید

اعداد درعین‌حال اینکه بی‌معنا به نظر می‌رسند، بسیار جذاب هستند. شما می‌توانید بین اکثر اعداد طولانی که می‌بینید ارتباط معنادار ریاضی و محاسباتی پیدا کنید. همین کار یکی از تکنیک های حفظ اعداد به‌حساب می‌آید. کافی است وقتی عددی طولانی جلوی چشمانتان قرار می‌گیرد الگویی را در آن کشف کنید.

این الگو می‌تواند رابطه معنادار محاسباتی باشد. مثلاً بگردید و ببینید سه عدد اول چه رابطه‌ای با سه عدد دوم دارند. آیا می‌توان بین آن‌ها مخرج مشترکی پیدا کرد؟ یا می‌توانید به دنبال توالی یا رابطه‌ای بین اعداد باشید و از آن داستان بسازید. مثلاً با دیدن عدد ۰۱۲۳۴۵۲۰ می‌توانید با خودتان بگویید اگر من از حسابم ۴۵۲۰ دلار خرج کنم، پس‌اندازم تمام می‌شود و باید از ۰ شروع کنم و یکی‌یکی پول‌هایم را روی‌هم بگذارم!

شماره چهار؛ یادگیری فعال

یکی از تکنیک های حفظ اعداد به‌کارگیری حافظه حسی‌مان است. حقیقت این است که مؤثرترین راه تقویت مغز در به خاطر سپردن اطلاعات این است که از حافظه حسی‌مان به‌صورت مکمل استفاده کنیم. این به آن معناست که موقع به خاطر سپردن اطلاعات به‌صورت فعال از دو یا چند حسگر بدنمان استفاده کنیم و آن‌ها را هم فعال کنیم.

این کار در به خاطر سپردن اعداد هم بسیار مؤثر است. به این صورت که اعداد را حداقل سه بار با صدای بلند برای خودتان تکرار کنید. با این کار یک‌بار دهان شما عدد را تکرار می‌کند و یک‌بار هم گوش شما آن را به‌خوبی می‌شود. با این کار مغز شما مجبور می‌شود که فعال‌تر باشد و چند پیام از حسگرهای مختلف بدن دریافت کند. می‌توانید هم‌زمان اعداد را بنویسید و به‌ این صورت قسمت‌های بیشتری از مغز را درگیر دریافت اطلاعات کنید.

مقاله مرتبط: راه‌های تقویت حافظه شنیداری

پنجم؛ تکرار، تکرار و بازهم تکرار

یکی از مؤثرترین و احتمالاً تکراری‌ترین تکنیک های حفظ اعداد تکرار آن‌ها است. البته هیچ تکنیکی به اندازه تکرار اطلاعات در به خاطر سپاری آن‌ها مؤثر نیست. این تکنیک قدیمی و مؤثر به مغز شما کمک می‌کند که اطلاعات ورودی را تثبیت کند و به‌صورت بهینه‌تری آن را یادآوری کند.

سعی کنید بعد از به خاطر سپردن یک عدد، در فواصل زمانی مشخص آن را دوباره و چندباره تکرار کنید. محققان معتقدند که یک ساعت بعد از به خاطر سپردن اطلاعات زمان است که باید اطلاعات جدید تکرار شوند. چون این اطلاعات بعد از یک ساعت در معرض فروپاشی و فراموشی قرار می‌گیرند و شما با تکرار آن‌ها می‌توانید از فراموشی آن‌ها جلوگیری کنید.

زمان مناسب بعدی برای تکرار، ۲۴ ساعت بعد است. سپس یک هفته و بعدازآن هم بعد از یک ماه. شما با این کار درست زمانی که اطلاعات جدید قرار است فراموش شوند، روند فراموشی‌شان را معکوس می‌کنید و این کار باعث می‌شود آن‌ها در حافظه شما تثبیت شوند. اگر بتوانید تا ۳۰ روز اعداد را در حافظه‌تان نگه‌دارید، احتمالاً بعدازآن هم خواهید توانست و آن‌ها را با موفقیت تثبیت کرده‌اید.

شماره شش؛ شکل اعداد را در کیبورد تجسم کنید

این تکنیک مخصوص کسانی است که حافظه تصویری قدرتمندی دارند. روش کار به این صورت است که شکلی که اعداد در صفحه‌کلید کامپیوتر یا گوشی‌تان ایجاد می‌کنند به خاطر بیاورید. شاید عجیب به نظر برسد اما بسیاری از افراد از این روش برای به خاطر آوردن اعداد استفاده می‌کنند.

اصولاً این افراد کسانی هستند که حافظه تصویری قدرتمندی دارند و می‌توانند اشکال را به‌راحتی به ذهن بسپارند. حتی اگر شما حافظه تصویری قوی ندارید می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. سعی کنید الگوها و اشکال واضحی را از تایپ کردن اعداد در کیبوردتان پیدا کنید. گاهی توالی اعداد می‌توانند شکل x یا L بسازند. با پیدا کردن این اشکال، کدگذاری عددها برای ذهن شما راحت‌تر می‌شود و به‌سادگی می‌تواند اعداد را یادآوری کند.

می‌توانید این مقاله را در ارتباط با حافظه تصویری مطالعه کنید: تکنیک‌های تقویت حافظه تصویری

شماره هفت؛ تبدیل اعداد به کلمات یا تصاویر

آخرین تکنیک از تکنیک های حفظ اعداد بازهم به تصویرسازی آن‌ها مربوط می‌شود. این تکنیک‌ فرم پیشرفته استفاده از حافظه تصویری برای یادگیری و حفظ سریع اعداد است. می‌توانید برای استفاده از این تکنیک برای هر عدد از صفر تا ۹، یک حرف در نظر بگیرید. مثلاً ۱ می‌تواند معادل b باشد.

حالا اگر اعداد را در کنار هم قرار دهید، می‌توانید حرفی هم ایجاد کنید. مثلاً عدد ۳۸۹۶۵ می‌شود: dijgf. می‌توانید این کلمه می‌تواند از کلماتی مشتق شود که حروف اولشان این حروف باشند. درک می‌کنم! کمی پیچیده شد! اما اگر بتوانید از این تکنیک استفاده کنید روشی بسیار پیشرفته و مؤثر در حفظ کردن اعداد طولانی را یاد گرفته‌اید که مغز شما را به کامپیوتری واقعی تبدیل می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید