تقویت حافظه شنیداری ؛ چگونه صداها را بهتر به خاطر بسپاریم؟

تقویت حافظه شنیداری

فهرست مطالب

حافظه شنیداری یکی از انواع حافظه است که در ضبط صداها به کمک ما می‌آید. به خاطر سپردن طنین کلام و صدای دیگران، ریتم‌های خاص و موزیک‌های مختلف از کارکردهای حافظه شنیداری است. اما راه‌های تقویت حافظه شنیداری چیست؟ برای دانستن جواب این سؤال، مقاله ما را در ذهن بخوانید. ما در این مقاله از حافظه شنیداری و تقویت آن با شما صحبت کرده‌ایم.

حافظه شنیداری چیست

حافظه شنیداری یا Echoic memory نوعی از انواع حافظه‌های حسی است که وظیفه ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به صدا را بر عهده دارد. (می‌توانید همه مقاله‌های مربوط به حافظه را در این بخش سایت بخوانید.) می‌دانید که هر بخش حافظه ما مسئول ذخیره‌سازی بخش خاصی از اطلاعات ورودی به مغز است. کارکرد حافظه شنیداری هم در ذخیره‌سازی اطلاعاتی که از طریق گوش به ما منتقل می‌شوند خلاصه می‌شود.

ویژگی مهم حافظه شنیداری که آن را از حافظه بینایی متمایز می‌کند، محدودیت در دریافت اطلاعات ورودی است. یعنی برخلاف حافظه بصری که با استفاده از چشم می‌تواند تصاویر را بارها و بارها اسکن کند، در حافظه شنیداری گوش نمی‌تواند چندین بار صدایی واحد را بشنود. مثلا شما تنها یک بار از رادیو یک‌صدا را می‌شنوید و گوش شما نمی‌تواند آن صدا را مجدداً مرور کند. به همین دلیل تقویت حافظه شنیداری کمی سخت‌تر از سایر انواع حافظه‌ها است.

حافظه شنیداری

حافظه شنیداری چطور کار می‌کند؟

روش کار حافظه شنیداری جالب است. مغز شما به‌محض دریافت صدا از مجرای گوش‌هایتان، حدوداً ۴ ثانیه آن را نگه می‌دارد تا آن را به‌درستی پردازش کند و درباره آن تصمیم بگیرد.

در همین چهار ثانیه، مغز شما تصمیم می‌گیرد که صدای شنیده را ذخیره کند یا آن را دور بیندازد. اگر مغز احساس کند که محتوای صدایی که شنیدید، مهم به نظر می‌رسد آن را به حافظه کوتاه‌مدت شما انتقال خواهد داد. جایی که حدوداً بیست دقیقه باقی خواهد ماند. از این نقطه به بعد همه‌چیز به شما بستگی دارد. اگر اطلاعات دریافت شده را به‌اندازه کافی مرور کنید، این اطلاعات کدگذاری می‌شوند و به حافظه بلندمدت شما منتقل می‌شوند. در غیر این صورت، حذف می‌شوند و برای همیشه از حافظه شما پاک خواهند شد.

راه‌های تقویت حافظه شنیداری

حافظه شنیداری در یادگیری تأثیر بسزایی دارد. ما معمولاً اطلاعات را از بستر دو حافظه دیداری و شنیداری دریافت می‌کنیم. ازآنجایی‌که درصد زیادی از یادگیری در محیط‌های آموزشی با شنیدن انجام می‌شود، اهمیت تقویت حافظه شنیداری خود را به نمایش می‌گذارد.

حافظه شنیداری در تقویت مهارت‌های کلامی هم تأثیر مستقیم دارد. افرادی که شنوندگان خوبی هستند، معمولاً در برقراری ارتباط عملکرد بهتری دارند. از طرفی، افرادی که حافظه شنیداری خوبی دارند، در یادگیری زبان‌های خارجی موفق‌تر خواهند بود. در ادامه چند راهکار برای تقویت حافظه شنیداری را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

خوب بشنوید

اولین و مهم‌ترین کاری که باید برای تقویت حافظه شنیداری انجام بدهید، خوب شنیدن است. تا زمانی که شما شنونده خوبی نباشید، صداها به‌خوبی به حافظه شما منتقل نخواهند شد و بالطبع اطلاعات در صورت ذخیره شدن، به‌صورت ناقص ذخیره خواهند شد.

سعی کنید شنوندگان خوبی باشید. زمانی که قرار است چیزی را بشنوید همه حواستان را متمرکز صدا و طرز بیان آن کنید. اگر تصویر مزاحمی وجود دارد که می‌تواند حواستان را پرت کند، چشم‌هایتان را ببندید و سعی کنید از مجرای گوشتان اطلاعات را دریافت کنید.

مقاله مرتبط: پادکست چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت پادکست

موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی می‌تواند ظرفیت حافظه شنیداری شمارا افزایش دهد. موسیقی نوعی تمرین برای حافظه شنیداری محسوب می‌شود و قدرت تفکیک اصوات را در شما افزایش می‌دهد.

به ذهن سپردن و تکرار ریتم مشخص موسیقی و ملودی‌هایی که می‌شنوید، قدرت حافظه شنیداری شمارا به‌مرورزمان افزایش خواهد داد. البته یادتان باشد که موسیقی خوب و باکیفیت گوش کنید و در زمان گوش دادن به موسیقی، صدا را بلند نکنید. با این کار به شنوایی شما آسیب خواهد رسید.

با خودتان حرف بزنید

بله! با خودتان حرف بزنید و از تمسخر دیگران نترسید. زمانی که شما با خودتان صحبت می‌کنید به‌نوعی حافظه شنیداری‌تان را به فعالیت وا‌داشته‌اید. شما می‌توانید با مرور اطلاعاتی که برایتان مهم است، آن‌ها را به حافظه شنیداری‌تان منتقل کنید و ظرفیت آن را افزایش دهید. از این راه کم‌خرج و کم دردسر غافل نشوید.

برای مطالعه بیشتر: تقویت حافظه با چند راهکار ساده

با صدای بلند درس بخوانید

یکی دیگر از راه‌های مؤثر در تقویت حافظه شنیداری درس خواندن با صدای بلند است. وقتی شما با صدای بلند درس می‌خوانید، به طرز هوشمندانه‌ای ظرفیت یادگیری خودتان را افزایش داده‌اید.

درواقع شما هم‌زمان از حافظه بصری خودتان برای خواندن مطالب استفاده کرده‌اید و درعین‌حال آن را با صدای بلند تکرار کرده‌اید تا به حافظه شنیداری‌تان منتقل شود و برای مدت طولانی‌تری در ذهنتان ماندگار شود.

با این کار، با یک تیر دونشان زده‌اید. هم به طرز مؤثری کیفیت یادگیری مطالب را افزایش داده‌اید و هم توانسته‌اید ظرفیت حافظه شنیداری‌تان را افزایش بدهید.

پادکست و کتاب صوتی گوش کنید

یکی از راه‌های دیگر تقویت حافظه شنیداری گوش دادن فعال به پادکست و یا کتاب صوتی است. مزیت این کار نسبت به گوش دادن به موسیقی، اجبار مغز در گوش دادن فعال است.

یعنی زمانی که شما به پادکست یا کتاب صوتی گوش می‌دهید، مجبور هستید که علاوه بر گوش دادن صرف، به محتوای ارائه‌شده دقت کنید و آن را آنالیز کنید. به همین دلیل حافظه شنیداری شما به تحرک بیشتری نیاز دارد تا مطالب را در خود ذخیره کند.

مزیت دیگر گوش دادن به کتاب صوتی یا پادکست نسبت به گوش دادن به موسیقی، یادگیری مطالب جدید و اضافه کردن دایره معلومات است! چه چیزی از این بهتر؟

حرف‌های معلم یا استادتان را ضبط کنید

می‌توانید برای تقویت حافظه شنیداری، علاوه بر گوش دادن به صحبت‌های معلم یا استادتان، آن را ضبط کنید. درواقع همان‌طور که اول هم اشاره کردم، حافظه شنیداری ما نسبت به حافظه بینایی‌مان با محدودیت مواجه است. ما می‌توانیم بارها و بارها به تصویری که مقابل چشمانمان قرار دارد نگاه کنیم اما بسیاری از صداهایی که می‌شنویم برایمان قابل تکرار نیستند.

به همین دلیل در مرور اطلاعات منتقل شده در بستر شنوایی محدودیت داریم. حالا اگر حرف‌های معلم یا استادمان را ضبط کنیم، می‌توانیم درصد زیادی از این محدودیت را از بین ببریم و با گوش دادن مجدد به اطلاعات به‌جای خواندن نکاتی که قبلاً یادداشت کرده‌ایم، به تقویت حافظه شنیداری‌مان کمک کنیم.

البته یادتان باشد که قبل از ضبط صدا، از معلم یا استادتان اجازه بگیرید!

صدای مزاحم را حذف کنید

وجود صدای مزاحم و انواع پارازیت‌های صوتی می‌تواند یادگیری یا به ذهن سپاری حافظه شنیداری را با اختلال جدی مواجه کند. پس یادتان باشد که برای تقویت حافظه شنیداری بهتر است هر نوع صدای مزاحم را از بین ببرید. مثلاً اگر در کلاس هستید پنجره را ببندید و از دوستانتان بخواهید آهسته‌تر صحبت کنند تا حتی‌الامکان صدایی به‌جز صدای استاد شما در محیط کلاس وجود نداشته باشد.

با حذف صداهای اضافی، مغز شما این فرصت را خواهد داشت که باکیفیت بهتری صدایی که شما نیاز به ذخیره آن دارید را دریافت و پردازش کند. درنتیجه اطلاعات درخواستی شما باکیفیت بهتری در حافظه موقت شما قرار خواهد گرفت.

شما درباره حافظه شنیداری‌تان چه فکری می‌کنید؟ آیا حافظه شنیداری قدرتمندی دارید یا به‌سادگی صداها را فراموش می‌کنید؟ با ما از تجربیاتتان درباره حافظه شنیداری صحبت کنید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید