تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه ؛ چگونه طرز تفکر در زندگی تاثیر می گذارد؟

تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه

فهرست مطالب

شاید به این مسئله اعتقاد نداشته باشید، اما واقعیت این است که طرز تفکر در شیوه زندگی تاثیر غیرقابل انکاری دارد. این مسئله حتی در موفقیت‌های مالی و اقتصادی هم تاثیرگذار است. به همین دلیل اعتقاد بر این است که تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه شیوه‌هایی از سبک زندگی هستند که به شدت بر وضعیت مالی ما موثرند. چطور؟ ادامه مقاله را بخوانید تا با اثرگذاری این دو شیوه تفکر در زندگی آشنا شوید.

تفکر ثروتمندانه درمقابل تفکر فقیرانه

شاید فقیر باشید، شاید هم ثروتمند باشید. شاید در مقاطعی از زندگی‌تان یکی از این دو وضعیت را تجربه کرده باشید. اگر هنوز متوجه نشده‌اید، باید بدانید که ثروتمند بودن فقط به معنای داشتن پول نیست. ثروتمند بودن به معنای خوب زندگی کردن، فراوانی نعمت، داشتن زمان کافی، موفقیت و همچنین طرز فکر صحیح است. به همین دلیل تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه در نوع زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت.

صددرصد مسائلی بیرون از شخصیت و درون ما وجود دارند که موجب فقر می‌شوند. اما به‌کارگیری طرز تفکر ثروتمندانه دربرابر طرز تفکر فقیرانه می‌تواند موجب احساس غنا و موفقیت شود.

بسیاری از افراد هستند که علی‌رغم داشتن اوضاع نامساعد مالی، طرز تفکر ثروتمندانه‌ای را در خودشان تقویت کرده‌اند و احساس خوبی نسبت به وضعیت خودشان دارند. برعکس این مسئله هم صادق است. بسیاری از افراد با وجود اوضاع مالی بسیار مناسب، طرز تفکر فقیرانه‌ دارند.

اما چطور می‌توان طرز تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه را را جایگزین یکدیگر کرد؟ جواب امیدوارکننده است. تغییراتی ساده در طرز تفکر می‌تواند شما را در جهت درست به ثروتمندشدن نزدیک‌تر کند. با ما در ادامه همراه باشید.

توانمندی

بیایید باهم تفاوت‌ طرز فکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه را در نگرش به منابع بررسی کنیم.

تفکر ثروتمندانه عقیده دارد که اولین هدف از کار کردن، به‌دست آوردن مازاد منابع است. در گام بعدی، باید از مازاد منابع برای سرعت بخشی به امور استفاده کرد. سرعت‌بخشی به پیشرفت در کار، کسب مهارت‌های فردی و آموزش همان چیزی است که می‌تواند افراد را به جلو براند.

در عوض، تفکر فقیرانه مازاد منابع را به مصرف می‌رساند و از آن برای بهبود سبک زندگی استفاده می‌کند. درواقع ذهنیت فقیرانه، همان ذهنیتی است که تمایل شدید به مصرف‌گرایی دارد و جامعه هدف تبلیغات تجاری را شکل داده است.

چه کار کنیم؟

خودتان را به چالش بکشید. لیستی ۳۰ روزه بسازید و احتیاجات‌تان را در آن ثبت کنید. اگر می‌خواهید به خرید بروید، سعی کنید چیزی را انتخاب کنید که همچنان بعد از سی روز به آن نیاز دارید. به جایی که ظرفیت پیشرفت و سرعت‌بخشی دارد فکر کنید و شروع به ایجاد مزیت‌های شخصی کنید.

در همین رابطه می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: راه‌های افزایش ثروت

تحرک مالی و سرمایه‌گذاری

جنبش و حرکت یکی دیگر از نقاطی است که تفاوت بین طرز تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه را مشخص می‌کند. طرز تفکر ثروتمندانه به دنبال صرفه‌جویی در وقت، منابع و انرژی برای کار کردن بیشتر است. کاری که بعد از تلاش‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری به سوددهی خواهد رسید.

طرز تفکر ثروتمندانه به معنای تحرک مستمر است. به معنای عدم سکون و ساخت سیستم‌هایی است که می‌توانند به خودی خود موجب تولید ارزش شوند.

در مقابل، طرز تفکر فقیرانه روی بازدهی کوتاه‌مدت متمرکز می‌شود. کسب درآمد ساعتی، سرمایه‌گذاری با بازگشت فوری و درنتیجه هدر رفت منابع از نتایج طرز تفکر فقیرانه است.

چه کار کنیم؟

سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. باید جایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنید. فرقی نمی‌کند چه‌قدر. هرچقدر که می‌توانید روی سرمایه‌گذاری متمرکز شوید. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، افزایش بهره‌وری شخصی‌تان است.

شاید خواندن این مقاله هم برای شما جذاب باشد: تغییر تفکر برای ثروتمند شدن

ریسک‌پذیری در مقابل پاداش

یکی دیگر از تفاوت‌های طرز تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه در نگرش به میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری است.

طرز فکر ثروتمندانه حاضر است تا در منابعی سرمایه‌گذاری کند که ظاهرا بازدهی خاصی ندارند. از نظر افراد با این طرز تفکر همه چیز مسیر مشخصی برای سودآوری نخواهد داشت. مهم این است که فرصتی به دست بیاورید و امتحان کنید. ریسک پذیری همان چیزی است که افراد با طرز تفکر ثروتمند به آن اعتقاددارند.

اما ذهنیت فقیرانه سریعا به میزان سوددهی در کوتاه مدت فکر می‌کند. این طرز تفکر حاضر نیست برای سود بلندمدت کمی ریسک کند و هزینه‌ای بپردازد.

چه کار کنیم؟

ساده است! ریسک پذیر باشید. خطرات محاسبه شده را بپذیرید و بدانید که هیچ پاداش بزرگی بدون ریسک پذیری به‌دست نخواهد آمد. نبودن در آرامش و وضعیت راحت، نشان دهنده این است که شما در مسیر رشد قرار دارید.

بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید: راهکارهای مدیریت ثروت

روابط شخصی

فکر می‌کنید تفاوت رویکرد تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه در برابر ارتباطات شخصی و کاری چه باشد؟

ذهنیت ثروتمندانه به دنبال ایجاد روابط براساس اعتماد، علاقه، ارزش‌ها و احترام مشترک است. افراد دارای این طرز تفکر به دیگران کمک می‌کنند و روابط خود را بدون هیچ انتظاری از دیگران بنا می‌کنند.

اما ذهنیت فقیرانه به روابط به شکل یک رابطه تجاری و معادله‌ای فکر می‌کند. بر اساس این تفکر، روابط چیزی جز بده بستان نیستند.

چه کار کنیم؟

شما میانگین شخصیت آن پنج نفری هستید که احساس نزدیکی زیادی با شما دارند. سعی کنید با افرادی معاشرت کنید که ذهنیت ثروتمندانه دارند. با کسانی رفاقت کنید که بتوانید چیزی از آنها بیاموزید.

اعتبار شخصیت

ذهنیت ثروتمندانه می‌داند که اعتبار صرفا به معنای شهرت نیست. اعتبار یعنی اعتماد، احترام و محبوبیت. صفاتی که با تلاش زیاد و درطول سال‌های متمادی و به‌سختی به‌دست می‌آیند و به سادگی از دست خواهند رفت.

اما طرز تفکر فقیرانه به‌دنبال کسب شهرت به هر قیمتی است. این دسته از افراد می‌خواهند از شهرتشان به هر قیمتی در راستای کسب سود آنی و گذرا استفاده کنند.

چه کار کنیم؟

به وجهه اجتماعی‌تان به عنوان یک مسیر طولانی نگاه کنید. به پیامدهای رفتار و عواقب تصمیماتتان فکر کنید و آن را در همه حالات درنظر بگیرید.

شانس و فرصت

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه در نگرش به فرصت‌های ما در جهان است. ذهنیت ثروتمندانه درک می‌کند که جهان منصفانه نیست و با واقعیات سروکار دارد. نگاه این تفکر به جهان عملی و واقع‌گرا است. این افراد می‌دانند که دنیا به انسان‌ها بدهکار نیست. افراد با تفکر ثروتمندانه می‌دانند که پیش‌فرض زندگی رنج و مرگ است و همه موفقیت‌ها غیر ممکن هستند و درصورت پیشامد، نباید آنها را از دست داد.

طرز تفکر فقیر هربار خودش را درگیر بی‌عدالتی جهان می‌کند و وقت خود را در شکایت کردن از بی‌عدالتی جهان هدر می‌دهد. این افراد احساس می‌کنند جهان به آنها مدیون است و منتظر می‌نشیند تا حق خود را از جهان بگیرد.

چه کار کنیم؟

تلاش کنید. سعی کنید به اهدافتان برسید. اگر در ازای تلاشتان پاداش دریافت کردید و به هدفتان رسیدید، از شانسی که بر شانه‌هایتان نشسته است تشکر کنید. اگر نرسیدید، در قبال تلاشتان از خودتان تشکر کنید.

خواندن این مقاله را هم از دست ندهید: راهکارهای جذب ثروت

موفقیت دیگران

طرز تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه در نگاه به موفقیت دیگران تفاوت‌های اساسی با هم دارند. افراد با تفکر ثروتمندانه از موفقیت دیگران خوشحال می‌شوند و آن را جشن می‌گیرند. آنها رقابت را در آغوش می‌گیرند و با رقبای خود ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. شما دو انتخاب بیشتر ندارید: یا موفقیت دیگران را نادیده بگیرید و خودتان را اذیت کنید و یا از آنها الهام بگیرید.

اما طرز تفکر فقیرانه نسبت به موفقیت‌های دیگران احساس حسادت می‌کند. آنها از موفقیت دیگران اذیت می‌شوند و به همه چیز به عنوان بازی برد و باخت نگاه می‌کنند.

چه کار کنیم؟

همیشه افرادی وجود دارند که از ما موفق‌تر هستندو به احتمال زیاد کاری را بهتر از ما انجام دهند. رقیبی پیدا کنید و به او به چشم مربی خود نگاه کنید. رهبری او را با فروتنی بپذیرید و خواهید دید که پاداش این رفتارتان موفقیت خواهد بود.

می‌توانید درباره با کسب ثروت از این مقاله هم استفاده کنید: تکنیک دوش ثروت

آموزش

طرز تفکر ثروتمندانه می‌فهمد که همه چیز را نمی‌داند و همیشه چیزی تازه برای یادگرفتن وجود دارد. اما افراد با طرز تفکر فقیرانه باور دارند که همه چیز را می‌دانند و حتی دیدگاه مخالف را قبل از شنیدن آن، رد می‌کنند.

چه کار کنیم؟

به دنبال این باشید که خود را شرایطی قرار دهید که در آن هیچ تجربه‌ای ندارید. سعی کنید چیزهای جدید یاد بگیرید و خودتان را درگیر چالش‌های متفاوت کنید. به خودتان اجازه بدهید که دیدگاهی گسترده و آگاهانه ایجاد کند و نظراتتان را مدام به‌روز رسانی کنید.

تاثیرگذارترین افراد دنیا از تغییر نظراتشان براساس اطلاعات جدید هیچ ترسی نداشته‌اند.

بدانید که چه زمانی وقت تمام کردن همه چیز است

یکی دیگر از تفاوت‌های طرز تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه توان ایجاد تغییر در استراتژی است. ذهنیت ثروتمندانه می‌داند که چه زمانی باید همه چیز را متوقف کند و با استفاده از برنامه ریزی استراتژیک می فهمد که چه زمانی دستاوردهای احتمالی به صفر خواهند رسید و ارزش به سختی افتادن ندارد.

اما ذهنیت فقیرانه زمان درست کنار گذاشتن تلاش‌ها را درک نمی‌کند. افراد با این طرز تفکر درپاسخ به هر چالش موقت و زودگذر، تلاش‌هایشان را متوقف می‌کنند و کنار می‌روند.

چه کنیم؟

مسخره‌ترین واکنش درمقابل جروبحث با رئیستان این است که محل کارتان را ترک کنید و به فکر تغییر شغل باشید. از چالش‌هایی که هرروز در محیط کار برایتان ایجاد می‌شود به عنوان فرصتی برای توسعه شخصیت و کسب تجربه استفاده کنید. منعطف باشید و درمقابل تغییرات از خودتان واکنش مثبت نشان دهید.

رقابت

آخرین تفاوتی که دوست دارم از تفکر ثروتمندانه و تفکر فقیرانه با شما به اشتراک بگذارم، تفاوت نگرش این دو نوع تفکر به رقابت است. تفکر ثروتمندانه رقابت را در آغوش می‌کشد و می‌داند که این آهن است که موجب تیزی آهن می‌شود.

اما درمقابل، ذهنیت فقیرانه از رقابت دلسرد می‌شود. آنها معمولا از جملاتی مانند: «قبلا یکی جای منو اشغال کرده»، یا «اونا دنبال جایگاه من هستن» استفاده می‌کند و به سادگی از رقابت با دیگران دلسرد می‌شود.

چه کار کنیم؟

یاد بگیرید که رشد رقبا مانعی برای رشد شما ایجاد نخواهد کرد. چندین هنرمند وجود دارند که در سطح اول دنیا هستند و درعین حال محبوبیت هیچ کدام از محبوبیت دیگری کم نکرده است. رقابت را بپذیرید و به آن به عنوان فرصتی برای پیشرفت نگاه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید