چرا احساس شادی و خوشبختی نمی کنم؟ ۵ گام برای پیدا کردن دلیل آن

احساس شادی و خوشبختی
احساس شادی و خوشبختی

فهرست مطالب

در دنیای پر آشوب ما، که هر کسی می‌خواهد خود را متمایز کرده و هر کسی دیدگاه خودش را درباره همه چیز دارد، یک ایده تقریبا جهانی وجود دارد که همه ما مشتاقانه به دنبال آن هستیم – فارغ از سن، نژاد، موقعیت، جنسیت – همه می‌خواهیم احساس شادی و خوشبختی داشته باشیم. می‌خواهیم احساس کنیم که مهم هستیم، دوست داشته می‌شویم و از ما قدردانی می شود، بدون هیچ مشکل و بدون هیچ دغدغه ای و از لحاظ مالی نیز خیالمان راحت باشد.

درواقع این به یکی از وسواسی ترین تلاش‌ها در جامعه تبدیل شده است که به هر قیمت و به هر وسیله ای به احساس شادی و خوشبختی برسیم. مطالعات بیشماری نشان دهنده مزایای بی‌چون و چرای این حس هستند از وضعیت فیزیکی و روحی گرفته تا شغل، روابط و وضعیت مالی. هرچند توصیه‌های مختلفی برای رسیدن به احساس شادی و خوشبختی وجود دارد، اما هیچ کسی یک معجون جادویی برای آن ندارد یک چیز یا عمل یا فکر که بتواند همه ما را به این حس خوب برساند.

البته که مشخص است برای هر کس راه حلی متفاوت وجود دارد، و این راه هم معمولاً ترکیبی از چیزهایی است که هرکدام از ما هر روز انجام می‌دهیم تا به احساس شادی و خوشبختی برسیم. دلیل اینکه یک راهکار واحد برای احساس افسردگی و غم وجود ندارد ممکن است این باشد که، چنین حسی می‌تواند از میلیون‌ها دلیل متفاوت نشأت بگیرد. تقریباً برای هر کس دلیل، مسیر و تجربه متفاوتی وجود دارد.

احساس شادی و خوشبختی
احساس شادی و خوشبختی

این مسئله شبیه به پدیده “تردمیل خوشبختی” است -[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]یک چرخه بی پایان (و نسبتا خسته کننده) از جستجوی چیزی که در واقع هیچ کسی نتوانسته است میزان آن را اندازه بگیرد.[/su_highlight]مشکل دیگر نداشتن احساس شادی و خوشبختی این است که همه ما بسیار درگیر خود هدف می شویم وضعیت ایده‌آلی که میخواهیم “یک روز” به آن برسیم. شما می‌توانید تمام زندگیتان منتظر این باشید که احساس شادی و خوشبختی به سراغتان بیاید امیدوار باشید، مدام آن را پیش‌بینی کنید و در نارضایتی دائمی به سر ببرید و این لحظه ممکن است هیچ وقت فرا نرسد.

و بعد یک روز به عقب نگاه می کنید و از خودتان می پرسید – آیا من واقعاً اینقدر ناراحت و درمانده بودم یا فقط قربانی وسواس خوشبختی شده بودم؟ این طور است که متوجه می‌شوید که واقعاً فردی ناراحت و ناراضی هستید یا نه، که خوشبختی برای هر کسی معنای متفاوتی دارد، اندازه گیری مستقیم آن غیر ممکن است و نسبتاً گذراست. پس بیایید از ابتدا شروع کرده و علت نداشتن احساس شادی و خوشبختی و علائم و درمان ناراحتی را بررسی کنیم.

پیشنهاد میکنم این مقاله را هم بخوانید: از قانون مورفی و کارکرد آن در واقعیت چه می‌دانید؟

علائم نارضایتی

بعضی از علائم معمول که نشان می‌دهند شما فردی ناراحت و ناراضی هستید، عبارتند از:

• احساس کنید که به اندازه دیگران خوب نیستید
• احساس کنید که قربانی شرایط خارج از کنترل شده‌اید
• احساس کنید که زندگی روزانه شما بی‌معنی و کار محور است
• احساس درماندگی، ناامیدی یا بدبینی
• کسی را به حریم احساسی تان راه ندهید
• سعی کنید احساس تعلق پیدا کنید اما به ندرت موفق شوید
• احساس شکست دربرابر چالش هایی که در زندگی با آن مواجه می‌شوید
• احساس افسردگی، اضطراب یا نگرانی دائم
• احساس کنید که به اندازه کافی از شما قدردانی نمی‌شود

اگر در یک روز عادی از زندگیتان، هر یک از اینها را احساس می‌کنید، باید بگویم که فرد خوشحالی نیستید.

دلایل احساس ناراحتی و نارضایتی

مهم‌ترین چیزی که نشان می‌دهد از اوضاع راضی نیستید و احساس شادی و خوشبختی نمی کنید، احساس “کمبود” چیزی است. ممکن است ندانید آن چیز دقیقا چیست، اما احساس پوچی و نقص می‌کنید و می‌دانید که باید کاری انجام دهید تا دوباره زنده شوید. پیداکردن دلایل ناراحتی‌ها امری حیاتی برای تشخیص گامهای درست جهت حل آنها است. بنابراین، در اینجا به چند دلیل معمول برای احساس ناراحتی و نارضایتی، یا احساس اینکه “دیگر لذتی در زندگی وجود ندارد” اشاره می‌کنیم.

فقدان معنا

هر متخصصی به شما خواهدگفت که این یکی از مهم‌ترین دلایل احساس نارضایتی و ناراحتی است. به ویژه در زندگی شغلی،[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]فقدان اهمیت و معنا می‌تواند ناامیدکننده باشد.[/su_highlight]مقاله‌ای در نیویورک تایمز درباره فارغ التحصیلان هاروارد وجود دارد؛ کسانی که در سال ۱.۲ میلیون دلار درآمد دارند اما احساس بدبختی کرده و این طور توصیف می کنند که “زندگی‌شان را هدر می‌دهند”.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

به بیان ساده‌تر، ممکن است احساس ناراحتی شما به این علت باشد که “دلیل” خود زندگی کردن را درک نمی‌کنید.

[/su_note]

عوامل اخلالگر شادی

حتی مشکلات فرضی ما هم می‌تواند برای ما واقعی جلوه کند و هرگونه مشکل فرضی یا واقعی شخصی، مالی، شغلی یا فیزیکی می‌تواند باعث کاهش سطح رضایت و شادی ما شود. ممکن است مسائل و موانع بسیاری بر سر راه ما قرار بگیرد؛ برای مثال، ظاهرتان را دوست نداشته باشید، :درآمد کافی نداشته باشید، هیچ دوست یا فرد خاصی در زندگی شما وجود نداشته باشد،سلامتیتان دچار مشکل شده باشد.

کمبود عزت نفس و احترام به خود

 

عوامل نارضایتی از خود
عوامل نارضایتی از خود

در سال ۲۰۰۳ مقاله‌ای دنیای علم را تکان داد، با این عنوان که[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]”آیا عزت نفس بالا منجربه عملکرد بهتر، موفقیت بین فردی، شادی و شیوه زندگی سالم تر می‌شود؟”[/su_highlight]. در واقع ایده این مقاله وجود ارتباطی بین عزت نفس و شادی بود.می توان گفت عزت نفس بالا در نهایت به شادی بیشتر منجر می‌شود.

به‌علاوه به گفته نویسنده و سخنران، Gary Vaynerchuk، دلیل اصلی که مردم ناراضی و ناراحت هستند و احساس شادی و خوشبختی نمی کنند این است که احترام به خود ندارند، به این معنی که آنها نظرات دیگران را بر نظرات خودشان مقدم می‌دانند. این استدلال به نظر منطقی می‌رسد و مطمئنا برای خیلی از ما صادق است.

شخصیت

دلیل دیگر، که غلبه بر آن، اگر ممکن باشد، می تواند کمی چالش برانگیز باشد، شخصیت شماست. البته، پیشه خودیاری فرض می کند که شما با قدرت اراده خود می توانید در کل به شخصیت دیگری، یعنی نسخه بهتری از خود فعلی تان، تبدیل شوید. اما آنچه که متخصصان به ما می گویند این است که شما یا یک فرد امیدوار به دنیا آمده اید یا نه.
البته شما می توانید روی خودتان کار کنید و نیمه پر لیوان را ببینید. اما ممکن است هرگز به پای کسی که با خلق و خویی رها از اهمیت متولد شده، نرسید.

انتظارات نامعقول

طبق تحقیقات، داشتن انتظارات زیاد از خود، می تواند مفید بوده و به عملکرد بهتر شما، منجر شود. به این پدیده، “پیگمالیون” می گویند. بااین حال، داشتن انتظارات زیاد از خود، می توانید برعکس عمل کرده و هرنوع مشکل سلامتی روانی را در شما ایجاد کند، مثل افسردگی، خود زنی، تنبیه خود و غیره. و این امر بر کل زندگی شما تاثیر می گذارد.

گرایشات اجتماعی

حداقل چند مقاله یا حتی یک کتاب لازم است تا همه دلایلی که می تواند باعث احساس ناراحتی ما شود را لیست کنیم.
برخی از دلایل اجتماعی که در زندگی شما باعث ناراحتی می شوند: ساعت های طولانی کار کردن در محیط کار، فرهنگ جدید “همیشه در دسترس بودن” در اینترنت، افزایش زمان تماشای تلویزیون یا کسالت در زندگی (کمبود هیجان).

اعتیاد به نارضایتی

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

ظاهرا، می شود به نارضایتی اعتیاد پیدا کرد. به این معنی که، برخی افراد احساسات منفی را می پسندند و “از ناراحت بودن خوشحال می شوند”، که نگران کننده است.

[/su_note]

دلایل غیر قابل توضیح

گاهی اوقات نمی توانید یک چیز خاص، یا هیچ چیز دیگری را علت بدانید، به همین دلیل است که نه می دانید چه چیزی باعث ناراحتی شما می شود و نه می دانید چه چیزی شما را خوشحال می کند. احساس می کنید که این همه ماجراست و کل زندگی شما آشفته است.
اما این پایان داستان نیست. مهمترین چیزی که باید بدانید اینها هستند: ۵ گام برای پیدا کردن “علت نارضایتی در زندگی چیست؟”

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید