مدیریت درآمد ؛ با ده روش ساده درآمدتان را مدیریت کنید

مدیریت درآمد

فهرست مطالب

تعارف که نداریم. اوضاع اقتصادی این روزها اصلا خوب نیست. ذخیره کردن پول و مدیریت صحیح مالی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در این شرایط همه باید بلد باشیم. بسیاری از مواقع درآمد کافی داریم اما پولمان به آخر ماه نمی‌رسد. به‌نظر شما دلیل آن چیست؟ اصلا چطور می‌توان درآمد را مدیریت کرد تا به‌لحاظ مالی کم نیاوریم؟ با من در این مقاله همراه باشید تا با ده تکنیک ساده مدیریت درآمد آشنا شوید.

چطور درآمدمان را مدیریت کنیم؟

بااینکه همه ما از عوارض ناخوشایند عدم مدیریت صحیح خرج و مخارج باخبریم، روش درست آن را نمی‌دانیم. اما نگران نباشید. مدیریت درآمد اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است که برنامه درستی داشته باشیم و به آن متعهد بمانیم.

داشتن برنامه‌ای برای کنترل ورودی و خروجی پول می‌تواند به زندگی مالی ما نظم ببخشد و به ما کمک کند. اگر دوست دارید چنین برنامه‌ای داشته باشید، ده روش زیر به شما کمک می‌کند تا قدم‌های درستی برای آن بردارید.

قدم اول: بودجه‌ای ایجاد کنید

بهترین کار برای مدیریت صحیح درآمد، تعیین اولویت‌ها و مهم‌ترین مخارج هستند. برای اولویت‌هایتان بودجه‌ای مشخص کنید.

اساسا اختصاص بودجه‌ای خاص و تعیین محدوده مخارج در ماه کار سختی به‌نظر می‌رسد. پایبندی به بودجه سخت است، اما در انتها نتیجه جذابی خواهد داشت.

درواقع این تکنیک به شما کمک می‌کند تا بدون انجام هیچ کار اضافه‌ای درآمدتان را مدیریت کنید. علاوه براین بودجه‌بندی به شما کمک می‌کند تا وضعیت مالی را با شفافیت کامل ببینید. این مسئله یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که باید برای مدیریت صحیح هزینه‌ها درنظر بگیرید.

با استفاده از این کار شما می‌توانید اولین قدم‌ها را برای پرداخت بدهی‌ها بردارید و هزینه‌های آینده را هم پس‌انداز کنید.

درواقع نتیجه این کار ایجاد تعادل در زندگی مالی است و به شما آرامش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: ده توصیه کاربردی برای مدیریت ثروت شخصی

مدیریت درآمدقدم دوم: درک درست هزینه‌ها

اکثر ما نمی‌توانیم حدود درست مخارج ماهانه خودمان را پیش‌بینی کنیم. به همین دلیل عجیب نیست که نتوانیم مدیریت درآمد را اجرایی کنیم. همین حالا پیش خودتان فکر کنید. آیا شما قادر به پیش‌بینی مخارج ماهیانه خود هستید؟

دراقع این مشکل شایع یکی از مهم‌ترین دلایل ناتوانی ما در مدیریت مالی است. اما خبر خوب اینکه راهی آسان برای حل آن وجود دارد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمام هزینه‌های خود را درطول یک ماه ثبت کنید. از قبوضی که پرداخت می‌کنید تا هزینه خورد و خوراک و تفریحاتتان. صورت‌حساب‌های بانکی‌تان را نگه دارید و در انتهای ماه به آن‌ها نگاهی بیندازید.

حالا وقت آن است که تمام هزینه‌هایتان را جمع کنید. یادتان باشد که چه میزان از هزینه‌هایتان را به‌صورت نقدی و چه‌مقدار را با کارتتان پرداخت کرده‌اید.

این کار باعث می‌شود که تصویری کلی از مخارج ماهانه به دست بیاورید و ببینید که چطور می‌توانید ادامه دهید.

برای مطالعه بیشتر: کارآفرینی چیست؟ چگونه به کارآفرینی موفق تبدیل شویم؟

قدم سوم: درک درست درآمد

تخمین درآمد درست ماهانه، مخصوصا برای کسانی که شغل آزاد دارند کار سختی است. باید بدانید که یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای مدیریت درآمد انجام بدهید این است که درک درستی از میزان درآمد و هزینه‌ها داشته باشید.

به‌دست آوردن تراز درآمد به شما کمک می‌کنید تا بتوانید به‌درستی وضعیت مالی‌تان را مشخص کنید. درواقع شما باید درک درستی از آنچه در انتهای ماه برایتان باقی خواهند ماند داشته باشید.

کسر میزان هزینه‌ها از درآمد، روشی است که به شما کمک می‌کند تا تراز مالی‌تان را محاسبه کنید. اگر درنهایت با عدد مثبت روبه رو شوید، یعنی اوضاعتان نسبتا مناسب است. آن‌وقت می‌توانید برنامه‌هایی برای هزینه اضافی درنظر بگیرید.

اما زمانی که عدد منفی شد، باید به‌صورت جدی فکری به حال کاهش هزینه یا افزایش درامد داشته باشید.

در درجه اول باید عدد تراز مالی‌تان را صفر کنید. بعد از رسیدن به این هدف، نوبت مثبت کردن آن می‌رسد. بعد از طی این مراحل می‌توانید برای مدیریت درآمد قدم‌های بیشتری بردارید.

مقاله مرتبط: مدیریت مالی چیست؟

مدیریت درآمدقدم چهارم: بدهی‌هایتان را تسویه کنید

داشتن بدهی‌های مالی، کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد. هیچ‌کس دوست ندارد بدهکار باشد. و بیشتر افرادی که برای مدیریت مالی به کمک نیاز دارند، کسانی هستند که مدیریت صحیح درآمدشان را بلد نیستند. احتمالا همه ما در زندگی تجربه وام گرفتن از بانک را داشته‌ایم.

اولین کاری که باید برای تسویه بدهی انجام دهید این است که تمام هدفتان را روی تسویه هرچه سریع‌تر بدهی‌هایتان قرار دهید. اگر وام بانکی یا دانشجویی دارید به دنبال تسویه آن باشید و سعی کنید پرداخت به‌موقع اقساطتان را اولین هدفتان قرار دهید.

یادتان باشد تا زمانی که بدهی خاصی دارید، درآمدتان مال خودتان نیست. درواقع درست این است که اول بدهی‌تان را بپردازید تا بتوانید روی پس‌‌اندازتان حساب کنید.

قدم پنجم: بودجه‌ای برای مواقع اضطراری درنظر بگیرید

یکی دیگر از اقدامات مهم برای مدیریت درآمد این است که بخشی از پولتان را برای حوادث و مخارج پیش‌بینی نشده کنار بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند تا خیالتان از بابت مخارجی که ممکن است روزی از راه برسند راحت شود.

به این ترتیب اگر روزی خودروی شما خراب شد و نیاز داشتید که تعمیراتی اساسی روی آن انجام دهید، لنگ نخواهید ماند. همه ما به مبلغی که بتواند بین سه تا شش ماه هزینه‌هایمان را تامین کند نیاز داریم.

می‌تواند بخشی از درآمد ماهانه خود را برای رسیدن به این هدف پس‌انداز کنید. حتی اگر نیاز پیدا کردید که بخشی از هزینه‌های غیرضروری‌تان را بابت رسیدن به این هدف حذف کنید، از این کار دست نکشید.

بسیاری از متخصصان مالی معتقدند که خوب است هرماه ده‌درصد از درآمدتان را برای این منظور کنار بگذارید.

مدیریت درآمدقدم ششم: هزینه‌های غیرضروری را حذف کنید

بسیاری از هزینه‌هایی که به‌صورت روزانه انجام خرج می‌کنیم، حتی اگر کوچک و کم‌اهمیت باشند، درطول ماه به مبلغ قابل توجهی تبدیل خواهند شد.

مثلا فرض کنید هرروز به‌جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. در طول یک ماه هزینه اضافی که بابت رفت‌وآمد می‌پردازید، حداقل بیست تا سی برابر هزینه‌ای خواهد بود که با استفاده از مترو و تاکسی صرف می‌شود.

هزینه‌ای قابل توجه است، نه؟ حالا فکر کنید که این مبلغ در طول سال چقدر بزرگ خواهد شد. شاید یکی از مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین اقدامات برای مدیریت درآمد این باشد که هزینه‌های غیرضروری را حذف کنید.

اگر فکر می‌کنید صرفا دلتان می‌خواهد که چیزی را بخرید اما به آن نیاز ندارید، فکر خرید را از سرتان بیرون کنید. گاهی لازم است با هزینه‌هایی که برای زندگی ضروری به‌نظر می‌رسند زندگی کنید. درعوض می‌توانید مبلغ مناسبی را پس‌انداز کنید یا حداقل پولتان را به انتهای ماه برسانید.

شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد: مدیریت ثروت چیست؟

قدم هفتم: برای بازنشستگی برنامه بریزید

واقعیت این است که همیشه ما توانایی لازم برای کار کردن نداریم. به همین دلیل یکی از واجبات این است که به فکر روزهای بازنشستگی و از کار افتادگی باشیم.

عضویت در بیمه‌های بازنشستگی یکی از کارهایی است که می‌توانید برای مدیریت درآمدتان انجام بدهید. شاید نتیجه این کار در درازمدت به ثمر بنشیند. اما طبعا می‌تواند به‌صورت موثری به بهبود وضعیتتان در سال‌های پیری کمک کند.

می‌توانید درصدی از درآمدتان را برای آن روزها پس‌انداز کنید. نیاز نیست رقم پس‌اندازتان چشمگیر باشد. درعوض بعد از مدت سی‌سال، به رقم قابل توجهی تبدیل خواهد شد. رقمی که درصورت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی می‌تواند به شما کمک کند تا به لحاظ مالی وضع مناسبی پیدا کنید.

آینده‌نگری همیشه بهترین استراتژی است. تضمین می‌کنم!

مدیریت درآمدقدم هشتم: از یکی از ابزارهای مدیریت مالی استفاده کنید

گاهی امور مالی آنقدر پیچیده می‌شود که نمی‌توان به‌صورت درستی مدیریت درآمد را اجرا کرد. در این مواقع نیاز دارید که از کمک‌هایی برای مدیریت مخارج استفاده کنید.

خوشبختانه اپلیکیشن‌هایی طراحی شده‌اند که می‌توانند به شما کمک کنند تا مخارجتان را محاسبه و درامدتان را مدیریت کنید.

دیگر ماشین‌حساب و چرتکه کارایی‌شان را از دست داده‌اند. استفاده از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند می‌تواند امکاناتی را در اختیارتان قرار دهد که به خوبی مخارجتان را محاسبه کنید.

یکی از این برنامه‌ها moneystandards  است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا به‌درستی مانده حسابتان، معمالات مالی‌تان، عادت‌های هزینه و میزان بودجه را بررسی کنید و از تمام این اطلاعات برای شروع به دستیابی به اهداف مالی‌تان استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر: روش‌های افزایش ثروت

قدم نهم: سعی کنید از پول نقد استفاده نکنید

یکی از راه‌های ذخیره پول این است که پول نقد چندانی در جیبتان نگه ندارید. دسترسی به پول نقد بسیار راحت است و به همین دلیل معمولا کسانی که همیشه پول نقد با خودشان دارند، پول بیشتری خرج می‌کنند. سعی کنید عادت‌های هزینه و خرجتان را کنترل کنید.

اگر فکر می‌کنید بازارگردی باعث می‌شود تا بیشتر خرج کنید، این کار را نکنید. یا حداقل اگر به بازار می‌روید کارت عابرتان را با خودتان نبرید.

می‌توانید درصدی از درآمدتان را در کارتی بریزید که رمز دوم ندارد. این کار به شما کمک می‌کند تا در خرید اینترنتی زیاده روی نکنید و اگر به‌‌صورت آنی دلتان خواست چیزی را بخرید، محدودیت داشته باشید و این کار باعث می‌شود درصدی از هزینه‌های اضافی‌تان کم نشود.

مدیریت درآمدقدم دهم: چانه بزنید و در حراجی‌ها خرید کنید

هوشمندانه هزینه کردن یکی دیگر از راه‌های ذخیره پول و مدیریت درآمد است. یکی از این روش‌ها، این است که در انتهای هرفصل، برای سال بعد خرید کنید. معمولا آخرفصل حراجی‌‌های خوبی برگزار می‌شود و شما می‌توانید لباس و وسایل موردنظرتان را بسیار ارزانتر از معمول بخرید.

از طرفی، یادتان نرود که چانه زدن بخشی از خرید است! حداقل در ایران که چنین سنتی وجود دارد. از اینکه با فروشنده چانه بزنید، اصلا خجالت نکشید. احتمالا بسیاری از فروشندگان بخشی از قیمت کالا را برای چانه‌زنی درنظر می‌گیرند.

به هزینه‌های جاری ماهانه‌تان فکر کنید و از چانه زدن در خرید لذت ببرید!!

حالا نوبت شماست. شما از چه روش‌هایی برای مدیریت منابع مالی‌تان استفاده می‌کنید؟ آیا روش‌هایی را می‌شناسید که در این نوشته به آن اشاره نکرده باشم؟ از اینکه نظراتتان را با ما به اشتراک می‌گذارید از شما ممنونم.

ذهن اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید