قضاوتِ خود: برای از بین بردنِ شک و تردید به خودتان، از این چهار استراتژی استفاده کنید

قضاوتِ خود: استراتژی هایی برای از بین بردنِ شک و تردید نسبت به خودتان

یادگیری نحو‌ی مقابله با شک و تردید نسبت به خود، زمانی اهمیت دارد که بخواهیم ترس‌­هایمان را به ابزاری برای اصلاح خود تبدیل کنیم، نه محدود کردن خود.

ویلیام شکسپیر در کتاب حکم در برابرِ حکم می‌­گوید:

«تردیدهایمان خائن ‌هستند، ما را از تلاش کردن می‌ترسانند تا فرصت‌های خوبی را از دست دهیم که اغلب می‌توانستیم آن‌ها را به دست آوریم».

به‌احتمال‌زیاد صدای درون سرتان، اغلب اوقات به‌جای گفتن جملات مشوق و دلگرم­‌کننده، اصرار دارد که اعتماد­به­‌نفستان را ضعیف و مدام قضاوتتان کند.

آیا در کارم به‌اندازۀ کافی مهارت دارم؟ آیا با طرح پیشنهادی­‌ام موافقت می­‌شود؟ دیگران دربارۀ من چه فکری خواهند کرد؟ این افکار می‌توانند باعث تضعیف ما شوند و جلوی پیشرفتمان را بگیرند. درست است که چنین افکاری بخشی از تجربیات بشری هستند، اما نباید به آن­‌ها اجازه دهیم مانع از دستیابی به توانایی­‌های پنهانمان شوند.

معمولاً بسیاری از افراد توانمند، در مسیر پیشرفت شخصی و حرفه‌­ای خود به بن­‌بست می‌خورند؛ زیرا می‌­ترسند که استعداد و ابزار لازم برای رسیدن به موفقیت را نداشته باشند. در این مقاله می‌­آموزید که نباید بگذارید این حس تردید نسبت به خودتان، بر شما پیروز شود.

تردید به خود و قضاوت خود را به انگیزه­ای برای پیشروی تبدیل کنید

حتی شایسته‌­ترین، باهوش‌­ترین و سخت­‌کوش­‌ترین افراد نیز می‌­توانند در مورد توانایی­‌های خود دچار تردید شوند و به دامِ قضاوت خود بیافتند؛ اما افرادی که از داشتنِ شک و تردید نسبت به خود رنج می­‌برند، به‌احتمال‌ زیاد از آن چیزی که در مورد خودشان فکر می­‌کنند، خیلی بهترند و معمولاً این تردیدها نشانه‌­ای ا­ست از این­که در حال بیرون آمدن از کنج راحتی و منطقۀ امنِ خود هستند. برای این­که بتوانید کارهای ابتکاری و معناداری انجام دهید، به‌ناچار باید کنج راحتی خود را ترک کنید.

از این چهار استراتژی که بر اساس دیدگاه­‌هایی­ از کتاب‌­های موجود در کتابخانۀ سایت ما بناشده‌اند استفاده کنید تا یاد بگیرید که چگونه می­‌توان دست از قضاوت خود برداشت، بر احساس تردید نسبت به خود غلبه کرد و این احساس را از دریچه­‌ای کاملاً متفاوت و مثبت دید.

جلوگیری از تردید به خود وقضاوت خود

هدفتان را فراموش نکنید

وقتی مسیری که در آن هستید مسیر صاف و همواری به نظر نمی­رسد، ممکن است به‌­راحتی مقصد را فراموش کنید؛ بنابراین، باید دائماً به خودتان یادآوری کنید که چرا فلان کار را انجام می­دهید و چرا شخص مناسبی برای آن کار هستید.

ماری فورلئو در کتاب غیرممکن، غیرممکن است، رویکردی عملگرا برای خود­توانمندسازی ارائه می­‌دهد. او ما را تشویق می­‌کند به این واقعیت اطمینان داشته باشیم که همیشه راهی برای برون­‌رفت از مشکلات وجود دارد، به شرطی که حاضر باشیم برای یافتن راه‌حل، زمان صرف کنیم و تلاش به خرج دهیم.

اگر برای بیرون­‌زدن از خانه و دنبال کردن خواسته­‌هایمان به انگیزۀ بیشتری نیاز داریم، می‌­توانیم این نکته را به خودمان یادآوری کنیم که به طرز منحصر­به‌­فردی قادر به سروکله زدن با مشکلاتی هستیم که بر سر راه موضوعات و اهداف موردعلاقه­‌مان قرار دارند.

هر انسانی دارای ترکیب منحصر­به‌­فردی از ارزش­ها، خواسته­‌ها، مهارت­ها، توانایی­‌ها، دانش، پیشینه، چشم‌­انداز و ویژگی­‌های شخصی است. این ترکیب منحصر­به­‌فرد از ویژگی­‌ها و توانایی­‌های پنهانی که شخصیت شما را شکل می­‌دهند هدیه­‌ای ا­ست که باید آن را به جهان تقدیم کنید. اگر حداکثر استفاده را از آن­ها نبرید، در اصل آن هدیه را از دیگران دریغ می‌­کنید. با این کار تنها رؤیاهایتان نیستند که در معرض خطر قرار می­‌گیرند؛ بلکه اهداف بالاتری وجود دارند که باید آن­ها را درک کنید و در خدمت دیگران قرارشان دهید.

به غریزۀ خود اعتماد کنید

هنگامی‌که تردید و قضاوت خود بر افکار ما حاکم و ظاهراً چیرگی ناپذیر می‌­شوند، به‌­راحتی می­توان فراموش کرد که برخی از پیشگامانه‌­ترین کشفیات بشریت بر اساس همین غریزه، یعنی تردیدها و قضاوت­‌ها، بناشده‌اند.

در طول تاریخ، تردید نقش مهمی در فرآیندهای فکری ایفا کرده و بزرگ‌ترین ذهن‌­های تاریخ را به ساختِ مفاهیم و ایده­‌هایی که جهان مدرن را شکل داده‌­اند، واداشته است. این تردید، جرقۀ بسیاری از نوآوری­‌های علمی، به چالش کشیدن عمیق‌­ترین باورها و شکل­‌گیری بسیاری از ادیان جدید بوده است. درواقع تردیدها هم منبعی از یأس است و هم منبعی از تفکرات اطمینان­‌بخش.

نکته اینجاست که داشتنِ این شک و تردیدها، طبیعی و حتی نشانه‌­ای از سلامت است. نباید هر چیزی را که می­‌شنوید سریعاً باور کنید؛ بلکه برای این­که بتوانید نظرات و ایده‌­های شخصِ خودتان را شکل دهید، باید به شک و تردید اجازۀ بروز دهید. تنها باید به یاد داشته باشید که وقتی کارها پیش نمی­‌روند ناامید نشوید؛ زیرا تنها نیستید.

ایلِین ولتروت  در کتابِ بهترینِ خودت باش پیام بسیار واضحی به ما می‌­دهد: پی­‌بردن به این حقیقت که ایلِین برای خودش و همان­گونه که هست، کافی ا­ست، به او کمک کرد تا به بالاترین موفقیت‌­های شخصی و حرفه­‌ای برسد.

او همیشه به طراحی و زیبایی علاقه داشت و این علایق، زمینه را برای انتخاب حرفه‌­اش، یعنی سردبیری مجله فراهم کرد. ازآنجایی‌که او دخترِ پدری سفیدپوست و مادری سیاه­پوست بود، علاقۀ زیادی به حمایت و ترویج حضور سیاه­پوستان در رسانه­‌های جریانِ اصلی داشت؛ کاری که آن را در زمان با حضورش در مجلۀ «تین ووگ» به بهترین نحو انجام داد.

ما از تجربۀ ایلِین می­‌آموزیم که اعتماد کردن به غریزۀ شک و تردید، ویژگی اصلی کسانی­ است که در عدم قطعیت رشد می­‌کنند؛ اما این بدان معنا نیست که باید تصمیمات خود را بر اساس احساسات و غرایز پایه­‌ریزی کنید؛ بلکه به این معناست که باید وقت بگذارید و بررسی کنید که این احساس از کجا نشأت می­گیرد. غرایزتان را در اختیار خودتان بگیرید و ببینید شما را به کجا هدایت می‌­کنند.

تاثیر اعتماد به غریزه در قضاوت خود

به پیشرفت­‌هایتان توجه کنید

قضاوت خود می­‌تواند اعتماد­به‌­نفستان را نابود کند؛ و وقتی اعتماد­به­‌نفس نداشته باشید، به­‌راحتی می‌­توانید دنیای بیرون را از دریچۀ ناامیدی ببینید. هنگامی‌که احساس می‌­کنید نه‌تنها به غرایز خود که به احساسات و غرایز دیگران نیز اعتماد ندارید، باید در درون «خودتان» به دنبال عزم، اعتماد­به‌­نفس و به‌­ویژه دلسوزی بگردید تا بتوانید تاب­‌آوری و توانِ مقابله با روزهای سخت را به دست بیاورید.

اگر می خواهید در مورد اعتماد به نفس و روش‌های ایجاد آن بیشتر بدانید، مقاله زیر می تواند به شما کمک کند.‎

اعتماد به نفس چیست؟ ۹ راه برای افزایش اعتماد به نفس

‎ اما اعتماد به نفس چیست و چطور تقویت می‌شود؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات با این مقاله همراه شوید

‎اکنون بخوانید‎

 

ریک هانسون این تعریف از تاب­آوری را سنگ‌­بنای شادی و آرامش درونی می­‌داند: تاب­‌آوری، مهارتی­ است که ریشه در سلامت ذهن دارد. به دست آوردن این مهارت باعث می‌­شود که به قدرت ذهن خود دست پیدا کنید و با این کار، فعالیت مغزتان را بهبود بخشید.

هانسون، در کتاب تاب­‌آوری، شیوه‌­ها و تکنیک­‌های ساده‌­ای را معرفی می­‌کند که می‌­توانید آن­ها را به­‌راحتی در زندگی خود به کار بگیرید تا برای مقابله با تردید به خود و هر مشکل دیگری که زندگی بر سر راهتان قرار می­‌دهد، آماده‌باشید. او تأکید می‌­کند که باید در حین دنبال کردن هدفتان به دنبال نشانه­‌های پیشرفت بگردید.

همیشه موفقیت­‌ها و دستاوردهای هر­چند کوچکِ خود را یادداشت کنید تا به مغزتان در شکل­‌دادنِ عادت­ها کمک کنید. وقتی کارهای پیچیده را به کارهای فرعی کوچک‌تر تقسیم می­‌کنید، رسیدن به هرکدام از آن­ها یک موفقیت محسوب می­شود. به‌این‌ترتیب، سختی کل کار نیز چندان به شما فشار نخواهد آورد و رسیدن به هرکدام از این موفقیت­‌های کوچک احساس رضایت­مندی به شما خواهد بخشید.

در طول مسیر زندگی، با دیگران در ارتباط باشید و موفقیت خود را با آن­ها جشن بگیرید

جشن گرفتن موفقیت برای دوری از قضاوت خودکیت سوبودا در کتاب خود به نام عادت شجاعت به همین نکته اشاره می­‎‌‌کند. سوبودا در تجربۀ خود به‌ عنوان یک مربی زندگی دریافت که ترس، اصلی­‌ترین مانعی­ است که همۀ ما باید قبل از رفتن به دنبالِ رؤیاها و خواسته‌­های واقعی‌مان آن را برطرف کنیم.

او می­‌گوید که تظاهر به عدم وجود ترس غیر­واقعی­ است و اثرات زیانباری به همراه دارد و از همۀ ما درخواست می­‌کند که شجاعانه زندگی کنیم و ترس­‌های خود را بشناسیم و با آن­ها مقابله کنیم تا بتوانیم زندگی‌مان را اصلاح کنیم. در طول این فرآیند دشوار، باید با دوستان، خانواده و افرادی که می­‌توانند از ما حمایت کنند و پیشرفتمان را جشن بگیرند در ارتباط باشیم.

هر وقت مشغول قضاوت خود شدید و نسبت به توانایی­‌هایتان تردید پیدا کردید، با آن کنار بیایید

درست است که اکثر ما در مقاطعی از زندگی خود دچار شک و تردید به خود شده‌­ایم، اما آنچه اهمیت دارد نحوۀ برخورد ما با آن است. یادگیری نحوۀ مقابله با شک و تردید نسبت به خود و قضاوت خود، زمانی اهمیت دارد که بخواهیم ترس­‌هایمان را به ابزاری برای اصلاح خود تبدیل کنیم، نه محدود کردن خود.

تردید به خود، ریشه در ترس­‌های ما دارد و ترس، وادارمان می­‌کند تا در کنج راحتی و منطقۀ امن خود بمانیم، به دنیای بیرون قدم نگذاریم و برای کمک به خود و دیگران کاری انجام ندهیم. راه‌­حل این مشکل این است که سعی نکنید خود را از شک و تردید خلاص کنید؛ چراکه هرگز نمی­توانید این کار را انجام دهید. در عوض، نحوۀ کنار آمدن با آن را بیاموزید و قدرتی را که می‌­تواند از آن علیه شما استفاده کند، از چنگش دربیاورید. 

اگر به کتابهایی در حوزه توسعه شخصی علاقه مند هستید،  با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید مجموعه ای از برترین کتاب های این حوزه را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید