خلاصه کتاب معامله گر منضبط

خلاصه کتاب معامله گر منضبط

فهرست مطالب

این روزها در مورد سرمایه گذاری در بورس، رمز ارزها و دیگر بازارهای مالی و یادگیری نحوه سرمایه گذاری زیاد می شنویم. یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته می شود، روانشناسی بازار و تاثیر گذاری احساسات و ذهنیت بر معامله گری است.

بهتر است بدانید، ۹۵ درصد معامله گران بازنده هستند‌، نه به این دلیل که نمی‌توانند برنده شوند، بلکه به این دلیل که نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند.

مارک داگلاس‌ در کتاب معامله گر منضبط نشان می‌دهد که چگونه مسائل ذهنی که به ما اجازه می‌دهند در جامعه به طور موثر عمل کنیم‌، اغلب به موانع روانی در معامله گری تبدیل می‌شوند.

کتاب معامله گر منضبط پس از بررسی نحوه ایجاد نگرش‌های باختن، شما را برای “پاکسازی ذهنی کامل” از فرایندهای فکری ریشه دار آماده می‌کند. و سپس به خواننده نشان می‌دهد که چگونه نگرش‌ها و رفتارهایی که از موانع روانی عبور می‌کنند و منجر به موفقیت می‌شوند را به کار گیرد و استفاده کند.

معامله گری موفق به چیزی بیشتر از دانش و مهارت‌های ارتباطی نیاز دارد. برای مطالعه خلاصه کتاب معامله‌گر منضبط با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب معامله گر منضبط

  • عنوان اصلی : The Disciplined Trader: Developing Winning Attitudes
  • نویسنده: مارک داگلاس
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۱۹۹۰
  • ژانر: اقتصاد، روانشناسی
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۱۷  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏)

معامله گری در خلاصه کتاب معامله گر منضبط

معرفی کتاب معامله گر منضبط

در کتاب معامله گر منضبط، مارک داگلاس توضیح می‌دهد که چطور تقریباً همه چیزهایی که داشته را به دلیل تصمیمات معاملاتی بد از دست داده است. این تجربه او را به بررسی دقیق خودش سوق داد و متوجه شد که احساسات‌، به ویژه ترس‌، او را به سمت بی‌احتیاطی می‌کشانده است.

او در ادامه با توضیحی ساده و بسیار نافذ از نقش باورها و احساسات در معاملات می‌نویسد. داگلاس یک معامله گر است که با معامله گران صحبت می‌کند. او بر مبنای تجزیه و تحلیل و توصیه‌های خود عمل می‌کند.

گاهی اوقات‌، ممکن است سبک نوشتن او ناخوشایند‌، سست و حتی دست و پا گیر باشد. با این حال‌، این اشکالات مانع از انتقال اطلاعات مهم و مفید نمی‌شود. اگرچه کتاب معامله گر منضبط به طور خاص در مورد عوامل احساسی و روانی است که بر معاملات تأثیر می‌گذارد‌، اما خوانندگان احتمالاً متوجه می‌شوند که این تأثیرات در ابعاد دیگر زندگی آنها نیز وجود دارد.

معامله گر منضبط به شما کمک می‌کند تا با افراد معدودی آشنا شوید که یاد گرفته اند چگونه رفتار معاملاتی خود را کنترل کنند یعنی  معدود معامله گران که به طور مداوم بیشترین درصد سود را از بازار کسب می‌کنند. این کتاب یک رویکرد سیستماتیک و گام به گام برای پیروزی شدن در هر روز، هر هفته و هر ماه را ایجاد می کند.

این کتاب به چهار بخش تقسیم شده است:

  • مروری بر الزامات روانی محیط معاملات
  • تعریفی از مشکلات و چالش‌های تبدیل شدن به یک معامله گر موفق
  • بینش‌های اساسی درباره اینکه چه رفتاری باید تغییر کند و چگونه چارچوبی را برای دستیابی به این هدف ایجاد کنیم
  • چگونه مهارت‌های معاملاتی خاصی را بر اساس چشم اندازی روشن و عینی در مورد عملکرد بازار توسعه دهیم

اگر می خواهید با سرمایه گذاری و بهترین روش های آن آشنا شوید، مطالعه مقاله زیر می تواند کمک زیادی به شما کند.

‎با اصول سرمایه گذاری و بهترین روش های آن آشنا شوید

 اکثر ما به خوبی با اصول سرمایه‌گذاری آشنا نیستیم و نمی‌دانیم که باید از کجا شروع کرد و به کجا رسید. اگر شما هم درباره این فعالیت اقتصادی سوالات زیادی دارید،این مقاله می تواند به شما کمک کند.

‎اکنون بخوانید‎

 

خلاصه کتاب معامله گر منضبط

اکثر معامله گران جدید نمی‌دانند که عادات و اعتقادات آنها‌، که در دنیای خارج به آنها کمک‌های زیادی کرده است‌، هنگام معامله گری ممکن است به مانع تبدیل شوند.

معامله گری نیاز به نظم و انضباط بسیار بیشتری نسبت به سایر فعالیتها دارد. در بازارهای مالی شما رئیس خودتان هستید.

می‌توانید به عنوان یک معامله گر تقریباً بی نهایت پول بدست آورید یا از دست بدهید‌، بنابراین باید مراقب باشید و نظم داشته باشید.  زیرا بسیاری از افراد به دلیل عدم نظم و انضباط و کنترل احساسات خود متحمل ضررهای فاجعه باری می‌شوند.

اگرچه نمی‌توانید بازار را کنترل کنید‌، اما می‌توانید طرز فکر خود را در مورد آن کنترل کنید. خودکنترلی‌، مهار احساسات و انعطاف پذیری بخشی از بازار نیستند. آنها بخشی از شخصیت شما هستند. باید آنها را بیاموزید تا به ماهیت وجودی تان تبدیل شوند. می‌توانید این کار را با آزمایش و خطا انجام دهید‌، اما این یک روند طولانی است و هیچ تضمینی برای موفقیت ندارد.

تاثیر گذاری احساسات بر معامله در خلاصه کتاب معامله گر منضبطمعامله گری برای اکثر مردم دشوار است زیرا آنها مهارت یا نظم لازم برای موفقیت در آن را ندارند. اگر می‌خواهید در بازار سهام موفق شوید‌، مهم این است که به جای ترس بر اهداف خود تمرکز کنید. باید بدانید که چه اطلاعاتی ضروری است و مهارت‌های جدیدی را کسب کنید تا وقتی فرصت پیش آمد‌، بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه تعدادی از درس هایی که از کتاب معماله گر منضبط می توانید بیاموزید، مطرح می شوند.

فرصت‌های بی نهایت برای به دست آوردن یا از دست دادن

معامله گری یک کسب و کار خطرناک است. می‌توانید پول بدست آورید یا از دست بدهید‌، اما دشوار است بدانید دقیقاً در هر معامله چقدر برنده یا بازنده خواهید بود. این امر معامله را خطرناک تر از قمار می‌کند. زیرا قماربازها معمولاً تصور روشنی از شانس خود و آنچه می‌توانند با هر شرط برنده یا از بازنده شوند، دارند.

عدم وجود محدودیت در معاملات به این معنی است که قیمت‌ها می‌توانند به طور نامحدود به بالا یا پایین روند و سود و زیان احتمالی شما را بیشتر و بیشتر کند. به همین دلیل باید در مورد خطرات ناشی از معامله گری هدفمند باشید تا در دام ثروتمند شدن به هر قیمتی نیفتید.

قیمتها همیشه در حال تغییر هستند

بازارهای مالی  هرگز بسته نمی‌شوند. حتی وقتی بسته می‌شوند‌، مردم همچنان به این فکر می‌کنند که در طول روز چه اتفاقی افتاده و فردا چگونه بر آنها تأثیر خواهد گذاشت.

برندگان از حرص و طمع غرق می‌شوند و بازندگان امیدوار به یک چرخش در روند بازار هستند‌. بنابراین هر دو در حالیکه بازار بسته است‌، برای حرکت بعدی خود برنامه ریزی می‌کنند.

به یاد داشته باشید که تنها در صورتی می‌توانید پول خود را از دست بدهید که برای‌تان مهم نباشد‌، در غیر این صورت احساسات بر قضاوت تان در مورد اینکه آیا شما اصلا باید سهام بخرید یا خیر‌، تاثیر بسیار منفی خواهند گذاشت.

تغییر مداوم قیمت ها در خلاصه کتاب معامله گر منضبط

ذهن بر تصمیم گیری تان تأثیر می‌گذارد

بدیهی است که ما در یک جهان زندگی می‌کنیم‌، که میلیاردها شکل دارد. ذهن ما حس جدیدی از واقعیت را ایجاد می‌کند که محیط درونی را شکل می‌دهد و سپر ذهنی در برابر هر گونه تهدید احتمالی ایجاد می‌کند.

فراموش نکنید که قرار نیست برده شوید‌، بلکه قرار است ارباب خانه باشید.

خاطرات می‌توانند خطرناک باشند

اغلب‌، بر اساس برخی رویدادهای قبلی به نتیجه می‌رسیم. توصیه نمی‌شود بیش از حد به آنچه اتفاق افتاده است تکیه کنید. بهتر است از دارایی‌های جاری برای کنترل وضعیت استفاده کنید.

مراقب همه خطرات پنهان باشید زیرا ممکن است ضررهای مالی شدیدی ایجاد کنند.

هیچ کس مسئول شکست‌ها و موفقیت‌های شما نیست

این شما هستید که مسئول طراحی استراتژی ای هستید که بر اساس آن در بازار فعالیت خواهید کرد.

اطمینان حاصل کنید که برای گسترش دانش خود سرمایه گذاری می‌کنید‌، اما هرگز در تصمیم گیری نهایی از شهود خود غافل نشوید.

چرخه احساسات در خلاصه کتاب معامله گر منضبط

اگر می‌خواهید بازار را بشناسید، ابتدا باید خودتان را بشناسید

کسانی که در نهایت زنده می‌مانند، “باهوش ترین” یا “قوی ترین” معامله گران نیستند. بلکه معامله گرانی با سازگارترین  ذهن هستند.

ما عادت داریم محیط بیرونی را متناسب با خواسته‌های خود تغییر دهیم‌، اما وقتی که در محیط بازار کار می‌کنیم این امکان وجود ندارد. از آنجا که هیچ کنترلی بر محیط بیرونی نداریم‌، باید خودمان را تغییر دهیم و خود را متناسب با آن توسعه دهیم.

بخش هایی از متن کتاب معامله گر منضبط

  • بسیاری از آنچه در محیط بیرون تجربه می‌کنیم از درون مان شکل می‌گیرد.
  • به محض این که بدانید معامله گران در مورد آینده چه اعتقادی دارند‌، پیش بینی آنچه در آینده تحت شرایط و موقعیت های خاص انجام می‌دهند، برای تان چندان دشوار نخواهد بود.
  • از دست دادن تمام دارایی‌های ام، یک تجربه کامل برای تغییر زندگی بود. تجربه ای که به من چیزهای زیادی در مورد ماهیت ترس و تاثیرات ناتوان کننده ای که بر توانایی افراد برای معامله‌گری موثر دارد، آموخت.
  • علاوه بر این‌، کشف کردم که چارچوب ذهنی من طوری طراحی شده است که به هر قیمتی از ضرر جلوگیری کنم و در تلاش‌های ناامیدانه ام برای انجام این کار‌، در واقع شکست‌های بیشتری را ایجاد می‌کردم.
  • تنها تعداد کمی‌ معامله گر وجود دارد که به این نتیجه رسیده اند که خودشان به تنهایی مسئول نتیجه اقدامات خود هستند. تعداد کسانی که پیامدهای روانشناختی این درک را پذیرفته اند و می‌دانند در مورد آن باید چه کاری انجام بدهند، بسیار کمتر هستند.

مسئولیت پذیری در خلاصه کتاب معمامله گر منضبط

  • صرف نظر از این که هر یک از ما چقدر سعی می‌کنیم آنچه را که در حال رخ دادن است از دیگران پنهان کنیم، بدیهی است که نمی‌توانیم نتایج  را از خودمان پنهان کنیم. اگر رفتار بازار برای شما مرموز به نظر می‌رسد‌، به این دلیل است که رفتار خودتان مرموز و غیرقابل مدیریت است. واقعاً نمی‌توانید تعیین کنید که بازار در آینده چه کاری خواهد کرد وقتی که حتی نمی‌دانید خودتان در آینده‌، صرف نظر از چیزی که  درک می‌کنید یا می‌خواهید، چه کاری انجام  خواهید داد.
  • هنگامی‌که تا حدی کنترل خود را بدست می‌آورید‌، می‌توانید ببینید چگونه معامله گران دیگر بر آنچه که برای آنها اتفاق می‌افتد‌، مانند چمن‌، که همگی تحت تأثیر باد غالب خم می‌شوند و زیر پا له می‌شوند‌، کنترلی ندارند. تا زمانی که خودتان دیگر چمن نباشید و از ذهنیت گروهی به فراتر تکامل پیدا کنید، نمی‌توانید این را ببینید.
  • در محیط بازار شما باید قوانین بازی را تعیین کنید و سپس نظم و انضباطی را برای رعایت این قوانین در نظر بگیرید‌، حتی اگر بازار به گونه ای حرکت کند که دائما شما را وسوسه کند تا باور کنید این بار نیازی به پیروی از قوانین تان ندارید.
  • بازار به طور طبیعی شما را به صورت لحظه به لحظه با آنچه در درون تان است، روبرو می‌کند. آنچه در درون تان وجود دارد می‌تواند اعتماد به نفس یا ترس‌، درک فرصت یا از دست دادن آن‌، محدودیت یا حرص غیرقابل کنترل‌، عینیت یا توهم باشد. بازار فقط این شرایط روانی را منعکس می‌کند. آنها را ایجاد نمی‌کند.
  • در صورت انکار وجود اطلاعات محیطی که سطح پیشرفت یا گسترش تان را به وضوح نشان می‌دهد‌، نمی‌توانید رشد کنید. همچنین وقتی در مورد ماهیت محیط و خودتان دچار توهم هستید، نمی‌توانید مهارت‌های موثری کسب کنید.
  •  اگر نقطه شروع واقعی خود را به رسمیت نشناسید‌، نمی‌توانید گام مناسب بعدی را در توسعه مهارتهایی که قصد یادگیری آنها را دارید، بردارید.
  • سالهاست که بسیاری از افراد جامعه دانشگاهی معتقد بودند که بازارها تصادفی عمل می‌کنند. این یک مثال کامل از عدم درک عمومی‌آنها از طبیعت انسان است. وقتی منطق ترس‌های آنها را درک می‌کنید‌، می‌بینید مردم به صورت کاملاً منطقی نسبت به قیمت عمل می‌کنند.
  • تغییر محیط ذهنی مان برای مطابقت با تغییرات مداوم خارجی که در محیط فیزیکی رخ می‌دهد‌، خودکار نیست. اطلاعات ذخیره شده در محیط ذهنی ما در مورد ماهیت محیط فیزیکی می‌تواند برای سالها یا یک عمر بدون تغییر باقی بماند‌، صرف نظر از اینکه چقدر قدیمی‌، بی فایده و یا حتی مضر باشد.
  • هیچ یک از ما دوست نداریم آنچه را که ضعف خود می‌دانیم تصدیق کنیم. با این حال‌، این دقیقاً همان چیزی است که باید انجام دهیم تا بتوانیم به جایی فراتر از آنها رشد کنیم.

صاحب نظران راجع به کتاب «معامله گر منضبط» چه می‌گویند؟

کتاب معامله گر منضبط، یکی از اولین کتابهایی که به ماهیت روانشناختی نحوه تفکر معامله گران موفق پرداخته است. داگلاس به معامله گران کمک می‌کند تا ترس ضرر کردن را با ذهنیت برنده شدن خنثی کنند و از طریق یکرویکرد سیستماتیک به ایجاد‌، القاء و حفظ طرز فکر یک معامله گر موفق کمک می‌کند. – خانه ی انتشارات جهانی

معامله گر منضبط،  یک اثر پیشگامانه  است که در سال ۱۹۹۰ منتشر شده است و در آن به بررسی این موضوع پرداخته می‌شود که چرا اکثر معامله گران نمی‌توانند حقوق صاحبان سهام خود را به طور مداوم افزایش دهند‌، و خواننده را به نتیجه گیری عملی برای تغییر هرگونه طرز فکر محدود کننده ای می‌رساند. -لری پساورنتو

معرفی نویسنده کتاب معامله گر منضبط

نویسنده خلاصه کتاب معمله گر منضبطمارک داگلاس یک معامله گر متخصص است که با سفر به سراسر جهان تجربه زیادی کسب کرده است. مارک در سال ۱۹۸۲ آموزش و مربیگری معامله گران را آغاز کرده است و با توسعه برنامه‌های سمینار به آموزش روانشناسی  در معاملات تجاری در صنعت سرمایه گذاری و همچنین معامله گران به صورت فردی ادامه داده است.

او در سمینارهایش سراسر جهان و همچنین ایالات متحده سخنران مکرری انجام داده است و به معامله گران می‌آموزد که چگونه به طور مداوم موفق شوند.

اولین کتاب مارک داگلاس  “معامله گر منضبط” است که اولین کتابی می‌باشد که وجود مولفه‌های مهم در رویکرد ذهنی اکثر معامله گران در ایجاد و حفظ منحنی افزایش ارزش سهام را آشکار می ‌کند. پس از موفقیت جهانی آن کتاب‌، همراه پائولا تی این سفر منحصر به فرد را با کتاب  “معامله گری در منطقه”‌، همچنین یکی دیگر از پرفروش ترین کتاب‌های این حوزه در سراسر جهان‌ یعنی “معامله گر کامل” و موارد دیگر ادامه می‌دهند.

اگر به خواندن کتاب هایی در این حوزه علاقه مند هستید، می توانید با دانلود اپلیکیشن ذهن، مجموعه ای از برترین کتای های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید