تکنیک مکث سه ثانیه روشی برای خودکنترلی

تکنیک مکث سه ثانیه

فهرست مطالب

به نظر نمی‌رسد سه ثانیه خیلی طولانی باشد! اما زمان‌های خاصی وجود دارند که به نظر می‌رسند مانند یک ابدیت هستند. «تایلر بردت» هنگام رهایی از آبشارهای Palouse Falls  که ۱۸۹ فوت ارتفاع داشت، رکوردی را زد که برای رسیدن به آن، او زمانی در حدود ۳.۷ ثانیه را ثبت کرده بود.

این سقوط قطعاً احساس کوتاهی است، اما ما می‌خواهیم از تجربه تایلر استفاده کنیم تا در مورد «تکنیک مکث سه ثانیه» صحبت کنیم. پس بدون اتلاف وقت سراغ این تکنیک جدید می‌رویم؛ با ذهن همراه باشید.

تکنیک مکث سه ثانیه چیست؟

تکنیک مکث سه ثانیه روشی برای خودکنترلی

از آنجا که سه ثانیه می‌تواند باعث شود تصمیمات بهتری بگیرید، خصوصاً وقتی از شما خواسته می‌شود کاری انجام دهید و مطمئن نیستید که چگونه باید به آن کار پاسخ دهید!

این تکنیک بر پایه «تفکرِ قبل از عمل» پایه ریزی شده است، آن هم تنها برای سه ثانیه! توصیه می‌شود که سه ثانیه وقت بگذارید تا قبل از پاسخگویی به خوبی درباره پاسخ به آن پرسش فکر کنید. سه ثانیه به طور معمول منجر به سه واکنش مختلف می‌شود:

  • شما تصمیم می‌گیرید که این فرصتی عالی است و می‌فهمید که چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • شما تصمیم می‌گیرید که این فرصتی خوب است، اما گزینه‌های بهتری دارید که اگر بگویید: «بله» به آنها نمی‌رسید، بنابراین می‌گویید: «نه.»
  • شخصی که از شما سؤال می‌کند با سکوت چند ثانیه‌ای شما، درخواست خود را پس می‌گیرد.

تکنیک مکث سه ثانیه به شما زمان کافی برای تصمیم گیری نمی‌دهد، اما این کار را به شکلی دیگر تبدیل می‌کند که مفید واقع می‌شود.

این تکنیک کمک می‌کند تا تصمیم گیری را از قسمت لیمبی مغز (حافظه تکانشی، احساسات و بخشی از عادات ما در مغز) حرکت داده و آن را به سمت لوب فرونتال می‌برد، که قدرت تفکر علت و معلولی را بر عهده دارد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

راه‌های کنترل خشم و عصبانیت با چند نکته معجزه آسا

[/su_animate]

[/su_box]

نحوه کارکرد تکنیک مکث سه ثانیه

نحوه کارکرد تکنیک مکث سه ثانیه

وقتی سیستم لیمبیک ما مسئول است، ما به جای اینکه عمل کنیم، واکنش نشان می‌دهیم. این سیستم عالی است، زیرا به ما این امکان را می‌دهد تا در حین رانندگی به رادیو یا موسیقی گوش دهیم، آدامس بجویم، راه برویم، گیتار بزنیم و یا آواز بخوانیم.

این امکان را به ما می‌دهد تا به روش‌های مفید واکنش نشان دهیم، همچنین وقتی در معرض خطر قرار می‌گیریم از ما محافظت می‌کند.

مشکل این است که سیستم لیمبیک ما نیز پیوندهای بدی ایجاد می‌کند و ما را نیز به کار‌های منفی وا می‌دارد. به عنوان مثال، نوجوانان گاهی اوقات نسبت به معلم جدید نگرش منفی نشان می‌دهند، زیرا این معلم یادآور کسی است که به آنها آسیب رسانیده است. یا در مورد دیگران، موضوع (ریاضی، خواندن، نوشتن) برخی احساسات منفی را به همراه دارد.

نوجوان وارد حالت محافظت از خود می‌شود و کسی را که واقعاً در تلاش برای کمک به او است را از خود دور می‌کند.

سه ثانیه، به خصوص اگر شما روی شمارش آهسته آن تمرکز کنید، زمان کافی دارید تا مشکل را به مغز متفکر منتقل کنید. انتظار سه ثانیه می‌تواند والدین ما را از انجام کارها و گفتن کارهایی که از آن پشیمان هستیم، باز دارد.

تمام نظم و انضباط ما که به عنوان والدین فرزندان انجام می‌دهیم باید حداقل در سه ثانیه صبر کردن خلاصه شود، تا اطمینان حاصل کنیم که با خِرد پاسخ می‌دهیم، نه اینکه با عصبانیت، ترس و وحشت!

بچه‌های ما نیز باید یاد بگیرند که در هنگام تصمیم گیری سه ثانیه صبر کنند. در واقع، ما هیچ علمی بهتر و ساده‌تر از این تکنیک پیدا نکردیم، زیرا سیستم لیمبیک بسیار غالب‌تر از لوب فرونتال است، که تکنیک مکث سه ثانیه بر آن تأکید دارد.

این مهارت مانند اکثر چیزهایی که بچه‌های ما یاد می‌گیرند، به صورت طبیعی آموخته و به عبارتی گرفتار آن می‌شوند. این تکنیک را برای آنها الگوبرداری کنید و خود نیز به آنها بگویید وقتی عصبانی هستید مکث کنید؛ چند ثانیه زمان نیاز دارید تا مطمئن شوید که به جای اینکه فقط واکنشی از سَر خشم نشان دهید، از کل مغز خود استفاده می‌کنید و پاسخی بهتر به موضوع می‌دهید.

 

اراده چیست؟

تکنیک‌هایی برای تقویت اراده

اکنون بخوانید

 

فواید تکنیک مکث سه ثانیه

فواید تکنیک مکث سه ثانیه

تمرین تکنیک سه ثانیه می‌تواند به «خودکنترلی» منجر شود، که مانع از میل به رفتار دیکتاتوری می‌شود. برای شخصی که از این تکنیک استفاده نمی‌کند، خواسته‌ها برای او دیکته می‌شوند و او مطابق بر امیال غریزی خود عمل می‌کند.

کسانی که از تکنیک سه ثانیه استفاده می‌کنند، می‌توانند بیش از دیگران بر خود کنترل داشته باشند. در نتیجه، این افراد یک تغییر تحول را تجربه می‌کنیم که دیگران نیز سریعاً متوجه آن خواهند شد.

در مورد زبان، ما محدودیت کلامی را اعمال می‌کنیم. در مورد رژیم غذایی، محدودیت‌هایی اعمال می‌کنیم. با توجه به خلق و خوی خود، محدودیت عاطفی را در نظر می‌گیریم. همان‌طور که به افکار ما مربوط می‌شود، ما محدودیت ذهنی را نیز انجام می‌دهیم.

از نظر مسائل جنسی، ما محدودیت اخلاقی برای خود ترتیب می‌دهیم. همه ما مناطقی داریم که بیش از دیگران ما را وسوسه می‌کنند، بنابراین باید خود را تسلیم اقتدار روح کنیم. این تکنیک ما را قادر می‌سازد تا قبل از اینکه قدم‌های لازم را برای برآوردن انگیزه یا خواسته‌های خود برداریم، کمی فکر کنیم.

درک عمیق تکنیک مکث سه ثانیه می‌تواند همه تفاوت‌ها را رقم بزند. درست همان‌طور که یک بوکسور به شما ضربه می‌زند، تصمیم می‌گیرید قبل از هر اقدامی فقط سه ثانیه صبر کنید تا حرکت بهتری انجام دهید.

در طی این مکث، ما ارزیابی سریع از عواقب آن را انجام می‌دهیم. آیا این اقدام چیزی است که بعداً، از آن خجالت خواهیم کشید؟ خیر، فکر کردن بعد از انجام دادن کاری عاقلانه است.

مکث قبل از انجام کاری، فواید بسیاری دارد. وقتی سه ثانیه مکث می‌کنید، اغلب می‌بینید که چطور می‌توانید موضوع را سریعاً تحلیل کنید. مکث به شما فرصت می‌دهد فکر کنید، این امکان را به شما می‌دهد اطلاعات بیشتری را در ذهن خود جمع کنید.

شما با سکوت خود چشم‌انداز رابطه‌تان با فرد را با ارزش‌تر می‌کنید. شما عزت نفس خود را بالا می‌برید و باعث می شوید نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید.

تکنیک مکث سه ثانیه چیست

هرچه بیشتر وقت خود را برای تأمل در مورد آنچه گفته شده است قرار دهید، از معنای واقعی آنها آگا‌ه‌تر خواهید بود و تکنیک مکث سه ثانیه عملی‌تر خواهد شد. شما نسبت به نحوه ارتباط کلامی، کنترل خشم و احساسات، کاهش استرس و موارد هوشیارتر می‌شوید.

مکث سه ثانیه‌ای نه تنها شما را به فرد متفکرتری تبدیل می‌کند، بلکه این موضوع را به دیگران انتقال می‌دهد که شما فردی عاقل و خردمند هستید. با گسترش این تکنیک در همه ابعاد زندگی، شما به فرد با ارزش‌تر تبدیل می‌شوید که می‌توانید خود را در هر شرایطی کنترل کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

توسعه فردی چیست؟ روش‌های بهبود توسعه شخصی برای موفقیت

[/su_animate]

[/su_box]

کلام آخر

آیا شما تکنیک مکث سه ثانیه را تجربه کرده‌اید؟ چگونه می‌خواهید به خودتان یادآوری کنید که وقتی عصبانی می‌شوید و درصدد این هستید استرس خود را کاهش دهید، از این تکنیک استفاده می‌کنید؟

حال به خوبی می دانید که این تکنیک چیست و چه کاربردی دارد. انسان در هر مرحله زندگی باید بتواند عاقلانه بر همه چیز کنترل و نظارت داشته باشد، به ویژه در مورد موضوعات مربوط به توسعه شخصی!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید