تقویت یادگیری دانش آموزان با ۱۶ راهکار مفید به همراه افزایش یادگیری و انگیزه

فهرست مطالب

یک معلم خوب واقعاً می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه درک دانش آموزان از دروس و نحوه استفاده از آنها در زندگی واقعی ایجاد کند. تقویت یادگیری دانش آموزان و پیروی از راهبرد صحیح تدریس، مهمترین کمک به آنها برای داشتن تجربه یادگیری مولد است.

زندگی در مدرسه بهترین مرحله برای هر دانش آموز است، زیرا نقش مهمی در شکل دادن آنها برای زندگی آینده خود دارد. با توجه به اهمیت تقویت یادگیری دانش آموزان و ایجاد انگیزه، یک معلم خوب باید تاکتیک‌های خوبی را در پیش بگیرد تا به آنها در استفاده از بهترین نتایج زندگیِ تحصیلی کمک کند؛ با ذهن همراه باشید.

۱۶ راهکار برای تقویت یادگیری دانش آموزان

16 راهکار برای تقویت یادگیری دانش آموزان

همه گروه‌های دانشجویی یکسان نیستند و این نقش فرد آموزش دهنده است که باید به خوبی به این درک برسد که دانش آموزان متفاوت هستند. در اینجا چند روش و تکنیک مؤثر وجود دارد که می‌تواند در صورت استفاده صحیح به دانش آموز در یادگیری مؤثر باشند:

۱- روش تمایل در تقویت یادگیری

این یکی از منحصربه فردترین و مؤثرترین راهکارهای آموزشی برای علاقه و ایجاد انگیزه دانش آموزان است. به جای اینکه فقط با یک موضوع در طول ساعت کلاس شروع کنید، ابتدا باید مزایای یادگیری موضوع خاص را بیان کنید.

شما با استفاده از استراتژی خردمندانه و به عنوان یک فرد آموزش دهنده می‌توانید در جلب توجه دانش آموزان به موضوعی خاص موفق شوید. بنابراین دانش آموزان مشتاق هستند که درس را شروع کنند و با یک ذهنیت کنجکاو به آن نزدیک شوند.

۲- یادگیری فعال دانش آموزان

روش‌های سخنرانی یک طرفه برای تقویت یادگیری دانش آموزان نسل جدید ثمربخش نیست. آنها بهتر می‌توانند به استراتژی‌های یادگیری فعال پاسخ دهند. ساعت یادگیری آنها را صرف یادداشت برداری و انجام تکالیف نکنید.

به آنها فرصت دهید تا استعدادهای خود را بیان کنند و اوقات فراغت داشته باشند و یادگیری را لذت بخش‌تر کنند. آوردن ابزارهای دیداری و ارائه فعالیت‌های مرتبط با سِن، واقعاً می‌تواند در نحوه بیان دانش آموزان تفاوت ایجاد کند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

یک روش علمی جدید برای افزایش یادگیری در هر سنی که هستید

[/su_animate]

[/su_box]

۳- تقویت یادگیری مشارکتی دانش اموزان

به آنها فرصتی دهید که از صندلی‌های خود بلند شوند و با همسالان خود ارتباط برقرار کنند و تجربه یادگیری مشارکتی داشته باشند. این به آنها کمک می‌کند تا یک فعالیت در تیم را تجربه کنند.

فعالیت‌های گروهی مانند پروژه‌های گروهی و عناصر سرگرم کننده می‌توانند این ترفند را انجام دهند. یادگیری مشترک همانند زمان یادگیری نیز به همان اندازه مهم است، زیرا دانش آموزان ایده‌ها و افکار جدیدی را از همکلاسی‌های دیگر کسب می‌کنند.

راهکار برای تقویت یادگیری دانش آموزان

۴- روش موردی در افزایش انگیزه

این روش، یک استراتژی آموزشی واقعاً مؤثر است که نتایج امیدوارکننده‌ای حاصل می‌کند. به جای اینکه فقط موضوع جدیدی را آموزش دهید، یک نمونه زندگی واقعی را با آنها به اشتراک بگذارید که بتوانند با آن بیشتر ارتباط بگیرند.

این نوع آموزش به آنها کمک می‌کند تا اطلاعات را برای مدت طولانی در حافظه خود نگه دارند. این روش تقویت یادگیری دانش آموزان، همچنین به آنها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه می‌توانند آنچه را که در زندگی واقعی یاد می‌گیرند را به کار گیرند و نه صرفاً برای کسب امتیاز در امتحانات!

۵-تقویت یادگیری با روش VAK

یادگیری بصری، شنیداری و کیناستزی (حرکت اندام) سه زمینه اصلی هستند که VAK نام دارند و برای ارائه یک تجربه یادگیری مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رویکرد صرفاً به معنای ایجاد فرصت برای دانش آموزان برای دیدن دانش، شنیدن آن و احساس کردنش است.

به جای اینکه در حین سخنرانی‌ها منفعلانه بنشینید، به دانش آموزان فرصتی دهید تا با موضوعات در تعامل باشند. تماشای فیلم‌های جذاب با موضوع مرتبط می‌تواند قسمت دیداری و شنوایی را پوشانده و فرصتی برای ایجاد خلاقیت در ساخت یک فیلم نیز ایجاد کند.

۶- بازخورد سریع در تقویت یادگیری

دادن بازخورد‌های ارزشمند و مداوم، برای تقویت یادگیری دانش آموزان نیز به همان اندازه مهم است. بازخورد سریع به آنها کمک می‌کند تا سطح درک خود را بشناسند و به آنها فرصتی می‌دهد تا در مورد مناطق دشوار در یادگیری نیز بیشتر بدانند.

چنین ارزیابی‌هایی همچنین می‌توانید به معلمان کمک کند تا در زمان مناسب به آنها دستورالعمل‌های مناسبی را ارائه دهند تا بتوانند در آموزش‌های خود تجدید نظر کنند. با این حال، آنها باید اطمینان حاصل کنند که فقط بازخوردهای سازنده ارائه دهند و آنها را ترغیب کنند که دفعه بعد بهتر عمل کنند.

راه های برای تقویت یادگیری دانش آموزان

۷- مدیریت زمان برای افزایش یادگیری

آموزش به آنها برای مدیریت کارآمد در زمان مشخص، کلید یادگیری موفق دانش آموزان است. به آنها فعالیت‌های محدود زمانی اختصاص دهید تا بتوانند خود را برای تکمیل یک کار در چارچوب زمانی تعیین شده به چالش بکشند. این نوع از یادگیری‌های اساسی به آنها می آموزد که اهمیت اولویت بندی زمان را به طور مؤثری در زندگی خود نیز به کار بگیرند.

۸- تغییر شیوه یادگیری دانش آموزان

معکوس کردن رویکرد کلاس برای همه دانش آموزان واقعاً مؤثر است. در این روش از دانش آموزان خواسته می‌شود قبل از دستیابی به آموزش‌های ویدیویی در خانه، دروس را آماده کنند. بنابراین آنها می‌توانند با درک بهتری در ساعت کلاس به درس خواندن نزدیک شوند.

از زمان کلاس می‌توان برای انجام برخی از تکالیف به طور مؤثر استفاده کرد. معلمان می‌توانند در مناطقی که فاقد تفاهم هستند، یک تغییر اساسی در تقویت یادگیری دانش آموزان ایجاد کنند.

۹- تقویت انگیزه دانش آموزان با بازی

یادگیری از طریق روش بازی نه تنها برای دانش آموزان مقدماتی بلکه برای کلاس‌های بالاتر نیز مؤثر است. هنگامی که بازی‌ها به بخشی از آموزش تبدیل می‌شوند، دانش آموزان دروس نزدیک می‌شوند و این به آنها کمک می‌کند تا موضوعات را بهتر یاد بگیرند.

بازی‌های کلاس نیز کسالت سخنرانی‌های یک طرفه از سوی معلم را از بین می‌برد. از طریق بازی‌های رقابتی، دانش آموزان می‌توانند همسالان خود را برای کسب امتیاز بالاتر و ایجاد انگیزه در یکدیگر به چالش بکشند.

تقویت یادگیری

۱۰- طوفان مغزی برای بهبود یادگیری

خوب است که برخی از جلسات طوفان مغزی را در کلاس بگنجانید که دانش آموزان بتوانند روند تفکر خود را به چالش بکشند. به آنها معماها یا فعالیت‌های جالب توجه بدهید که در آن باید روند تفکر خود را به کار گیرند.

این باعث می‌شود مغز آنها تحریک شود و آنها را برای دریافت درس‌های جدید فعال و با انرژی کند. جلسات خلاقانه همچنین می‌تواند شامل تفکر انتقادی و استدلال منطقی در آنها شود.

۱۱- عمل توزیع شده برای تمرین دانش آموزان

فعالیت‌های مطالعه قرار است در طی دوره گسترش یافته و نتایج قابل توجهی بدست آورند. وقتی نزدیک شدن مهلت امتحانات است، دانش آموزان معمولاً عادت دارند سریع مطالعه کنند (سرعت بالایی در مطالعه دارند).

این نوع یادگیری هیچ فاید‌ه‌ای برای حفظ اطلاعات در حافظه برای مدت طولانی ندارد. بنابراین باید تمرین توزیع شده‌ای را در کلاس تشویق کرد. معلمان می‌توانند یادگیری خود را با آزمون های منظم، هفتگی یا ماهانه و امتحانات میان‌سال ارزیابی کنند.

۱۲- ایجاد رابطه خوب

حفظ رابطه خوب با دانش آموز مهم است که معلم بتواند روش تدریس خود را مؤثرتر کند. به دانش آموزان باید فضایی داده شود که بتوانند آزادانه نگرانی‌ها و شبهات خود را بدون هیچ گونه مهار بیان کنند.

وقتی معلم دوست خوبی می‌شود، دانش آموزان به طور فعالانه در جلسات یادگیری شرکت می‌کنند و نتایج تقویت یادگیری خود را مشاهده می‌کنند. برخی از برنامه‌های ارتباطی حتی به والدین کمک می‌کنند تا در مراحل یادگیری نقش موثرتری ایفا کنند.

 تقویت یادگیری و افزایش انگیزه دانش آموزان

۱۳- ابزارهای آنلاین برای تقویت یادگیری دانش آموزان

معلمان می‌توانند از فضای آنلاین استفاده کنند تا محیط کلاس را سرگرم کننده و مشارکتی کنند. فعالیت‌هایی مانند آزمون‌های آنلاین یا فیلم‌ها می‌توانند یک فضای کلاس پویا و تعاملی ایجاد کنند.

برنامه‌های آموزشی یکی دیگر از ابزاری‌هایی است که می‌توانند در کلاس اجرا شوند تا فضای یادگیری را پر جنب و جوش‌تر کنند. استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند کمک زیادی به بهبود همکاری، روابط و در نتیجه تقویت یادگیری دانش آموزان داشته باشد.

۱۴- یادگیری در فضای باز

دانش آموزان دوست دارند از چهار دیوار کلاس بیرون بیایند، وقت خود را برای یادگیری در خارج از کلاس و خانه نیز بگذرانند. شما می‌توانید یک آلاچیق یا سایه درخت را انتخاب کنید و به دانش آموزان اجازه دهید تا با طبیعت ارتباط برقرار کنند.

برای سفرهای میدانی نیز می‌توان این ترفند (در طبیعت بودن) را برای کسب مجدد علاقه در دانش آموزان برای تقویت یادگیری در آنها انجام داد. بازدید از موزه یا کتابخانه می‌تواند به آنها در یادگیری موضوع و درک عمیق‌تر آن کمک کند.

۱۵- ایده‌های دانش آموزان

مرحله یادگیری فقط در صورتی که سیاست معاشرت و تعامل بین معلمان و دانش آموزان وجود داشته باشد، پربارتر خواهد بود. معلمان نباید با استراتژی‌ها نگاهی مسلط داشته باشند و مهم است که از ایده‌های دانش آموزان در هر زمان که لازم باشد استقبال کنند.

به آنها فرصتی دهید که ایده‌های درخشان یا جالبی را ارائه دهند، این مورد واقعاً روحیه یادگیری آنها را بالا می‌برد. هنگامی که دیگران ارزش گذاری ایده‌های خود را آغاز کردند، دانشجویان تلاش بیشتری می‌کنند تا در مورد بهبود روند اندیشه خود بیشتر فکر کنند.

افزایش انگیزه دانش آموزان

۱۶- تست و تمرین

علاوه بر تمام این روش‌ها، بیشترین زمان صرف شده به تقویت یادگیری دانش آموزان کمک کند. در این راستا، باید از آنها به طور مرتب امتحاناتی گرفته شود تا بتوانند خود را در مناطقی که فاقد یادیگری هستند ارزیابی کنند.

این می‌تواند شامل مشکلات در تمرین، کارت‌های فلش مجازی و موارد دیگر باشد. مرحله یادگیری به آنها استقلال می‌دهد تا بتوانند بر یادگیری خود کنترل داشته باشند و بتوانند سطح اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.

اهمیت توجه به تقویت یادگیری دانش آموزان

تکنیک‌ها و استراتژی‌های تقویت یادگیری دانش آموزان نتایج چشمگیری در بهبود زندگی تحصیلی و افزایش هوش آنها دارند. مسئولان مدرسه همچنین باید برای کمک به معلمان در اجرای راهکارهای پیشرفته و خلاق در کلاس‌های درس کمک شایانی کنند.

با پیشرفت در تکنولوژی گوشی همراه و آموزش دیجیتال، نرم افزار هوشمند و برنامه‌های آموزشی مدرسه نقش مهمی در زندگی دانش آموزان ایفا می‌کنند. والدین همچنین در دادن یک محیط راحت و پشتیبانی مناسب به آنها باید یاری رسان باشند تا یک مرحله یادگیری دلپذیر بوده و در مسیر درست خود حرکت کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید