فعال سازی تمام ظرفیت مغز یا افزایش ظرفیت مغز؛ شایعه یا واقعیت؟

فهرست مطالب

 

همه ما نقل‌قول‌هایی درمورد مغز افراد باهوش یا مخترعان معروف را شنیده‌ایم. نقل‌هایی که مبنی بر استفاده این افراد از همه ظرفیت مغزشان بوده است. اما به نظر شما چقدر این ادعا علمی است و صحت دارد؟ آیا می‌شود از همه ظرفیت مغز استفاده کرد؟ چه تکنیک‌هایی برای افزایش ظرفیت مغز مفید هستند؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا به سوالاتتان راجع به کارکرد مغز پاسخ بدهیم.

استفاده از ظرفیت صددرصدی مغز؛ واقعیت چیست؟

بیایید همین اول کار یک نکته را برای همیشه با هم روشن کنیم. این ادعا که عده‌ای خاصی توانایی استفاده از همه مغزشان را دارند، شایعه‌ای بیش نیست. درواقع همه ما انسان‌ها از همه مغزمان استفاده می‌کنیم. اگر قسمتی از مغز ما از کار بیفتد، دچار ناتوانی در قسمتی از فعالیت بدن‌مان خواهیم شد.

هر قسمت از مغز ما، به فعالیتی خاص اختصاص دارد و ما برای پیشبرد فعالیت روزانه‌مان به همه قسمت‌های مغزمان نیاز داریم. پس این گزاره که افراد باهوش از همه ظرفیت مغزشان استفاده می‌کنند را دور بریزید. ما به لحاظ کارکرد مغزی هیچ فرقی با افراد نابغه نداریم.

مغز ما حتی زمانی که خواب راحت هستیم هم از صددرصد ظرفیت خود برای حفظ حیات انسان استفاده می‌کند. تمام قسمت‌های مغز حتی هنگامی که خوابیم کاملا فعال و آماده به‌کار است و تنها یک جریان الکترونیکی کافیست تا پاسخ قسمت‌های مختلف مغز را دربر داشته باشد.

اما واقعیت چیست؟ پس افراد نخبه و باهوش چه تفاوتی با ما دارند؟ پاسخ شما در میزان کارایی و قدرتمندی فعالیت مغز آنهاست. آنها یا به‌صورت ذاتی و یا با تلاش خودشان، توانسته‌اند مغزی قدرتمند و با کارایی بالا داشته باشند.

متوجه شدید تفاوت مغز آنها با افراد عادی چیست؟ تفاوت آنها با افراد عادی در میزان بهره‌وری مغزشان است. بگذارید با مثالی ساده این مساله را روشن‌تر کنم.

همه ما در شهرها، از نیروی الکتریسته یا برق استفاده می‌کنیم. یعنی همه ما امکان دسترسی به این انرژی را داریم. اما بعضی از افراد با تجهیز منازلشان به لامپ‌های پرقدرت‌تر می‌توانند از نور بیشتری بهره‌مند باشند. افراد باهوش دقیقا چنین افرادی هستند. و لامپ مغز آنها نسبت به افراد عادی نور بیشتری تولید می‌کند!

اتصالات عصبی مغز
علت افزایش ظرفیت مغز

چطور بهره‌وری مغز افزایش پیدا میکند؟

مغز داستان جالبی دارد. در غشای مغزی ما شبکه‌ای عظیم از نورون‌ها وجود دارند که با رشته‌های عصبی به هم پیوند می‌خورند. دانشمندان متوجه شده‌اند که هرچقدر ارتباطات درون مغز با استفاده از رشته‌های عصبی بیشتر شود، توانایی مغز در بازدهی افزایش پیدا می‌کند.

درواقع اگر مغز را مانند یک نیروگاه درنظر بگیریم، هرچقدر سیم‌کشی‌های مدار این نیروگاه افزایش پیدا کند، بازدهی نیروگاه و انرژی‌ رسانی به بخش‌های مختلف آن بیشتر خواهد شد. محققان با مطالعه مغز افراد باهوش و توانمند فهمیده‌اند که این افراد ارتباطات(شما بخوانید سیم‌کشی) مغزی بیشتری دارند و عصب‌های زیادی میان بخش‌های مختلف مغز آنها در رفت‌وآمد است.

هرگاه که شما مهارت جدیدی یاد می‌گیرید، به افزایش رشته‌های عصبی میان قسمت‌های مختلف مغزتان کمک کرده‌اید. مغز ما با هربار یادگیری شبکه‌ای به ارتباط خود اضافه می‌کند و همین شبکه در سطح مغز، توان بازیابی و ارتباط بین اجزای مختلف مغز را فراهم می‌کند.

هرچقدر ارتباط میان بخش‌های مختلف مغزتان بیشتر شود، توانایی‌هایتان افزایش خواهد یافت و بهره‌وری مغزتان به طرز چشمگیری بهبود پیدا خواهد کرد. درواقع با این کار به افزایش ظرفیت مغز کمک موثری کرده‌اید.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید: هرم مازول و هرآنچه باید درباره آن بدانید

افزایش ظرفیت مغز
افزایش ظرفیت مغز

چطور ظرفیت مغزمان را افزایش دهیم؟

اینهمه قصه بافتیم تا به این نقطه برسیم. حالا که از داستان مغز و توانایی‌های آن فهمیدیم، چطور می‌توانیم به کارایی مغزمان قدرت ببخشیم؟ چطور می‌توانیم به جمع افرادی بپیوندیم که باهوش و توانمند محسوب می‌شود؟

خبر خوب اینکه درصد بالایی از توانایی‌های مغز به صورت اکتسابی هستند. یعنی نه به صورت ذاتی و از بدو تولد، که در طول زندگی به‌دست می‌آیند. تکنیک‌های زیادی برای افزایش ظرفیت مغز وجود دارند. در ادامه بعضی از این تکنیک‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

ورزش کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش ظرفیت مغز و بالا رفتن کارایی آن، ورزش کردن است. شما با ورزش کردن نه‌تنها عضلات خود را پرورش می‌دهید، بلکه به مغزتان هم کمک می‌کنید تا کارایی بیشتری داشته باشد. ورزش با فعال کردن قسمت‌های مختلف مغز می‌تواند باعث افزایش هماهنگی میان حرکت و قوای دیگر مغزتان شود.

از طرفی دیگر ورزش با آزاد کردن هورمون‌هایی مانند اندروفین می‌تواند سطح انرژی شما را بالا نگه دارد و باعث بهبود فعالیت مغزی‌تان شود. بی‌راه نیست که از قدم گفته‌اند: عقل سالم؛ در بدن سالم!

به تغذیه خود اهمیت بدهید

واقعیت مهمی که درباره مغز وجود دارد این است که این عضو بدن به شدت به انرژی نیازمند است. مغز با آنکه درصد کوچکی از جرم و حجم بدن ما را به خود اختصاص داده، درصد بالایی از سوخت اصلی بدن که همان قند است را مصرف می‌کند.

به قول محققان؛ مغز ما همیشه گرسنه است. از طرفی طبیعی است که با افزایش انرژی، کارایی بهتری داشته باشد. پس سعی کنید با اضافه کردن مواد خوراکی مفید برای مغزتان، به بهبود فعالیت آن کمک کنید.

مواد غذایی سرشار از امگا۳ بهترین منابع سوختی برای مغز به حساب می‌آیند. مواد غذایی سرشار از فسفر هم می‌توانند به بهبود فعالیت مغذی کمک کنند. سعی کنید در رژیم غذایی‌تان از سبزیجات برگی استفاده کنید. همچنین از مصرف ویتامین ب۲ غافل نشوید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکارهای تقویت ذهن[/su_animate]

[/su_box]     

هرروز یک چالش جدید برای خودتان ایجاد کنید

هربار که کاری را خلاف عادت انجام می‌دهید، به مغزتان شوک وارد می‌کنید. مغز شما با هر کار جدید، خودش را مجبور به یادگیری و تطابق خواهد کرد. انجام چالش جدید مانند فعالیت‌های ورزشی و بدن‌سازی، به تقویت و افزایش ظرفیت مغزتان و بهبود یادگیری کمک خواهد کرد.

سعی کنید عادت‌های روزمره خودتان را محدود کنید و حتی به صورت محدود هم که شده عادات جدید را امتحان کنید. اگر راست‌دست هستید، سعی کنید از دست چپتان بیشتر استفاده کنید یا اگر همیشه از مسیری خاص به محل کارتان می‌روید، مسیرتان را عوض کنید. با همین کارهای کوچک هم می‌توان چالش‌های جدیدی برای مغز ساخت.

چگونه ظرفیت مغزمان را افزایش دهیم

زبان جدید یاد بگیرید

یادگیری زبان جدید، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کارایی مغزتان خواهد گذاشت. یادگیری یک زبان جدید به معنای روبه‌رو شدن با دنیایی جدید از کلمات، خرده‌فرهنگ‌ها، قواعد و دستورهایی است که مغز شما باید همه آنها را پردازش کند. این حجم وسیع از آموزه‌های جدید مانند یک بمب برای مغزتان عمل می‌کند و او را وادار به تحرک مضاعف خواهد کرد.

در اجتماع فعال باشید

داشتن ارتباط دوستانه با اطرافیان و درجامعه، باعث می‌شود که مغز شما فعال‌تر باشد. مطالعات ثابت کرده‌اند که افراد منزوی، از توانایی‌های مغزی کمتری نسبت به سایرین برخوردارند. هرچقدر که حضور پررنگ‌تری در اجتماع داشته باشید و دایره روابط اجتماعی‌تان گسترده‌تر باشد، مغز فعال‌تری خواهید داشت.

ارتباطات اجتماعی مغز شما را به فعالیت بیشتر وادار خواهد کرد. مغزتان هنگام برخورد با افراد جدید یا دوستان، همزمان که قسمت‌های مربوط به ارتباطات اجتماعی و مهارت‌های کلامی را فعال خواهد کرد، با مجموعه‌ای از تجربیات جدید روبه‌رو خواهد شد که وظیفه پردازش آنها را هم برعهده دارد. خلاصه که از جمع دور نمانید!

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]خلاصه کتاب آیین زندگی اثر دیل کارنگی[/su_animate]

[/su_box]     

بازی‌های کامپیوتری را دست کم نگیرید

یکی دیگر از روش‌های نه‌چندان مفید تقویت مغز، انجام بازی‌های کامپیوتری است. اگر اهل بازی‌های کامپیوتری باشید، مخصوصا بازی‌هایی که به سرعت و دقت بالایی نیاز دارند، می‌دانید که انجام آنها همزمان به مهارت‌های حرکتی زیاد و هوش بالا نیازمند هستند.

بازی‌های کامپیوتری به هماهنگی بالایی میان اعضای بدن و مغز نیازمند هستند. این بازی‌ها می‌توانند به رشد توانایی‌های مغزی و بالا رفتن کارایی آن کمک کنند. در این میان بازی‌های استراتژیک جایگاه ویژه‌ای دارند.

مراقبه را فراموش نکنید

مراقبه، مدیتیشن و خلوت کردن با خود، با تزریق آرامش و خوداگاهی به مغز، کمک زیادی به رشد آن خواهد کرد. زمانی که به خودتان مهلت می‌دهید تا به آرامش برسید، هورمون‌هایی در بدن‌تان ترشح می‌شوند که به کارایی مغزتان کمک خواهند کرد.

از طرفی، تمرکز بالا می‌تواند باعث افزایش ظرفیت مغز شود. مدیتیشن می‌تواند باعث کاهش استرس شما شود و کاهش استرس مساوی است با افزایش کارایی مغز. البته این پایان خاصیت‌های مدیتیشن و یوگا برای مغز نیست. مراقبه به صورت کلی می‌تواند به حافظه شما قدرت بیشتری ببخشد. افرادی که مدیتیشن انجام می‌دهند، حافظه قدرتمندتری نسبت به سایرین دارند.

نقش مراقبه در افزایش بهره وری ذهن

به قدرت تخیل ایمان بیاورید

یکی از راه‌های افزایش ظرفیت مغز، تخیل کردن است. تخیل کردن یا تصویرسازی ذهنی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مربوط به بازیابی تصویری در ذهن را تقویت کنید. حافظه تصویری قوی می‌تواند  در بالا رفتن کیفیت یادگیری مطالب جدید به شما کمک کند. کسانی که حافظه تصویری قدرتمندی دارند، مهارت‌های زیادی در یادآوری دارند و مطالب را بهتر یاد می‌گیرند.

شما برای تقویت ذهن‌تان چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا تابحال به تقویت آن فکر کرده‌اید؟ ما در ذهن از خواندن نظرات‌تان خوشحال خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید