تفاوت ذهن، فکر و مغز

تفاوت ذهن، فکر و مغز

فهرست مطالب

تفاوت ذهن فکر و مغز چیست؟ یک کامپیوتر برای انجام کار خود به سخت افزار نیاز دارد و این سخت افزار برای اجرای آن به نرم افزار احتیاج دارد. بدون نرم افزار، این سخت افزار بی‌فایده است و بدون سخت افزار، این نرم افزار غیرقابل استفاده است. مغز مانند سخت افزار رایانه است و ذهن مانند نرم افزار است، اما این وسط فکر چیست؟

در واقعیت، تفاوت بین ذهن فکر و مغز پیچیده‌تر از رابطه بین نرم افزار و سخت افزار است. در فرهنگ ما، گاهی اوقات کلماتی همانند فکر و ذهن را به صورت متناوب به کار می‌بریم حتی اگر آنها به مفاهیم جداگانه‌ای نیز اشاره کنند، گرچه اغلب با هم همپوشانی معنای دارند. با این حال بیایید نخست هر یک از این سه را تعریف کنیم، سپس تفاوت ذهن، فکر و مغز را بیان کنیم؛ با ذهن همراه باشید.

ذهن چیست؟

ذهن چیست؟

ذهن یک جسم فیزیکی نیست، با چشم نمی‌توان آن را دید و نه با جراحی می‌توان آن را عکاسی یا ترمیم کرد. در بدن چیزی وجود ندارد که بتواند ذهن ما را تشخیص دهد، زیرا بدن و ذهن ما چیزهای مختلفی هستند. به عنوان مثال، گاهی اوقات وقتی بدن ما آرام و بی‌تحرک است، ذهن ما می‌تواند بسیار شلوغ باشد. این نشان می‌دهد که بدن و ذهن ما یک موجودیت یکسان نیستند. راهکارهای تقویت ذهن را به شما یاد آور میشویم .

بدن ما با یک مهمان‌خانه و ذهن ما با یک میهمان مقیم داخل آن مقایسه می‌شود. وقتی می‌میریم، ذهن ما بدن ما را رها می‌کند و به زندگی بعدی می‌رود، درست مثل یک میهمان که خانه را ترک می‌کند و به جای دیگری می‌رود (تفکر رایج در ادیان دینی).

اگر ذهن هیچ قسمت دیگری از بدن نباشد، پس چیست؟ این فضایی بی‌شکل است که وظیفه درک اشیاء را دارد. از آنجا که ذهن طبیعت بی‌فرم یا غیرجسمی است، مانع اشیاء جسمی نمی‌شود! بسیار مهم است که بتوانیم حالت‌های ذهن آشفته و یا برعکس حالت‌های ذهن آرام را تشخیص دهیم. اینکه چگونه با استفاده از قدرت ذهن زندگی مان را تغییر دهیم مطلبی خواندنی است.

قبل از فهم تفاوت ذهن فکر و مغز باید هرکدام را به‌درستی تعریف کنیم و بشناسیم.

ذهن را می‌توان مجموعه‌ای از دانشکده‌های فکری یا ذهنی یک فرد تعریف کرد. ذهن انسان به گروهی از فرآیندهای روان‌شناختی اشاره دارد که شامل کارکردهایی مانند ادراک، حافظه، استدلال (کارکردهای اجرایی) و موارد دیگر هستند. بسته به اینکه چگونه نورون‌ها فعال شده و به قسمت‌های مختلف مغز متصل می‌شوند، مهارت‌های ذهنی ما نیز بیشتر یا کمتر خواهند شد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]ذهن چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟[/su_animate]

[/su_box]

فکر چیست؟

تفکر، نوعی فعالیت شناختی است که به صورت آگاهانه از مغز ما برای درک دنیای اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس ما با فکر تصمیم می‌گیریم چگونه به آن پاسخ دهیم. ناخودآگاه مغز ما هنوز فکر می‌کند و این بخشی از روند شناختی است، اما این چیزی نیست که ما معمولاً تفکر می‌نامیم. به طور طبیعی، تفکر صرفاً در مورد زنجیره‌های اتصالات سیناپسی (محل تماس دو عصب) است.

تفکر همان‌طور که تجربه شده است به معنای افکار و استدلال می‌باشد، زیرا می‌خواهیم آنچه را که احساس می‌کنیم با دنیای درونی فهم خود پیوند دهیم و از این رو کارهایی انجام دهیم و بتوانیم دنیای بیرون را تغییر دهیم.

فکر کردن چیزی است که در ذهن ما پردازش می‌شود. تفکر فرآیندی است که به ما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و نتیجه‌گیری کنیم و بین خوبی و بدی تشخیص قائل شویم. تفکر نیز به تخیل منتهی می‌شود. در حالی که روند در حال انجام است، ذهن کنجکاو چیزی را بیش از حد نشان می‌دهد، چیزی که ممکن نیست. ما برای هر پوشه‌ای در مغز خود جستجو می‌کنیم تا نتیجه لازم را بدست آوریم.

با دانلود اپلیکیشن ذهن به مجموعه کم‌نظیری از منابع روز دنیا در زمینه توسعه و رشد فردی دست پیدا کنید.

چاکرای سوم

تفکر نیز نوعی پاسخ فوری است که ذهن ما به خودمان می‌دهد. این اتفاق می‌افتد وقتی چیزی یا شخصی را می‌بینیم یا به چیزی گوش می‌دهیم. دوست داشتن و دوست نداشتن ما، راحتی یا ناراحتی فقط با تفکر ما در رابطه است.تفکر ذهنی مثبت چیست؟ تکنیک هایی کاربردی و موثر برای داشتن تفکر ذهنی مثبت را برای داشتن ذهنی مثبت بخوانید.

توانایی تفکر ما به طور طبیعی در اوایل زندگی رشد می‌کند. وقتی با دیگران تعامل می‌کنیم، فکر پرورش می‌یاید. ما می‌آموزیم که خوب است که به روش‌های خاصی فکر کنیم و بد نیست به روش‌های دیگر نیز توجه داشته باشیم. در واقع، برای پذیرش در یک گروه اجتماعی، از ما انتظار می‌رود که به شیوه‌هایی که با فرهنگ گروه هماهنگ باشد، فکر و عمل کنیم.

مغز چیست؟

مغز چیست؟

مغز اندام پیچیده‌ای است که در داخل جمجمه قرار دارد و فعالیت آن این است که سیستم عصبی ما را مدیریت می‌کند. مغز بخشی از سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که در ناحیه قدامی و بالایی حفره جمجمه قرار دارد. مغز در مایع شفافی به نام مایع مغزی نخاعی شناور شده است که از نظر جسمی و ایمنی از مغز محافظت می‌کند.

آیا مغز یک ماهیچه است؟ اگرچه معمولاً گفته می‌شود که برای جلوگیری از آتروفی مغز باید مانند عضله آموزش داده و به اصطلاح ورزش داده شود، اما در واقع باید واضح بیان کنیم که مغز یک ماهیچه نیست.

مغز نه از میوسیت (یاخته ماهیچه‌ای) بلکه از ماهیچه‌های سلولی ساخته شده است، میلیون‌ها نورون وجود دارند که توسط آکسون‌ها و دندریت‌ها به هم پیوسته‌اند. آنها هر یک از عملکردهای مغز و بدن ما را تنظیم می‌کنند. از تنفس، غذا خوردن یا دویدن، تا توانایی استدلال، عاشق شدن یا بحث و جدال، همه چیز از مغز ما عبور می‌کنند.

مغز می‌تواند به عنوان «مدیر» تعریف شود که اکثر عملکردهای مغز و بدن را کنترل و تنظیم می‌کند. از کارکردهای حیاتی مغز مانند تنفس گرفته تا کارکردهای دیگر مانند گرسنگی، یا تشنگی و سرانجام تا کارکردهای برتر مانند استدلال، فکر، توجه و حافظه، مغز وظیفه اطمینان از همه این عملکردهای آگاهانه و ناخودآگاه را دارد.

هر اتفاقی که در زندگی ما می‌افتد، هنگام بیدار شدن یا خوابیدن، خواه نفس کشیدن، بلعیدن، دیدن، شنیدن، لمس کردن، خواندن یا نوشتن، آواز خواندن یا رقصیدن، در سکوت فکر کردن یا صحبت کردن با صدای بلند، دوست داشتن یا نفرت و کلیه اخلاقیات ما، به لطف مغز ما اتفاق می‌افتند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

۲۵ تمرین برای تقویت مغز و بهبود حافظه که شما را به چالش میکشد[/su_animate]

[/su_box]

تفاوت ذهن فکر و مغز

تفاوت ذهن، فکر و مغز

به طور کلی، تفاوت ذهن فکر و مغز در این است که مغز ارگانی است که از یک شبکه پیچیده نزدیک به ۱۰۰ میلیارد نورون تشکیل شده است، اما ذهن محصول آگاهانه آن نورون‌های شلیک شده در مغز است. مغز مکانی فیزیکی است که ذهن در آن ساکن است که در آن انگیزه‌های الکترونیکی ایجاد فکر می‌کنند. در حالی که ذهن فرآیندی خود سازمانی است، چه تجسم یافته و چه رابطه‌ای، که انرژی و جریان اطلاعات را در مغز ما تنظیم می‌کند.

مغز؛ سکاندار بدن

با مغز، حرکت‌ها، ارگانیسم، فعالیت‌های خود را هماهنگ و تکانه‌ها را منتقل می‌کنید. شما برای فکر کردن از ذهن استفاده می‌کنید. ذهن مظاهر اندیشه، ادراک، احساسات، عزم، حافظه و تخیل است که در مغز اتفاق می‌افتد. ذهن اغلب برای اشاره به فرآیندهای فکری استفاده می‌شود. ذهن، شناخت از آگاهی است که ما می‌دانیم، توانایی کنترل آنچه را که انجام می‌دهیم و درک آنچه را که انجام نمی‌دهیم است.

ذهن؛ توانایی ادارک

تفاوت ذهن فکر و مغز نشان می‌دهد که ذهن توانایی درک است. یک حیوان می‌تواند محیط خود را تفسیر کند اما آن را درک نمی‌کند در حالی که یک انسان می‌تواند اتفاقات پیرامون خود را بفهمد، حتی اگر استدلال علمی برای آن نداشته باشد! ذهن می‌تواند انرژی لرزشی ناب محسوب شود.

فکر؛ توانایی تعقل

این عنصری است (طبیعت غیر جسمی) که «فکر» را سریع‌تر از سرعت نور متبادر می‌کند و تمام تجربه‌ها را خواه از ذهن آگاهانه توسط متفکر یا از طریق حافظه دنبال می‌کند.

ذهن انسان را قادر به حل یک مسئله منطقی و پیچیده می‌کند که ما را از سایر موجودات زنده متمایز می‌کند. منطق باعث می‌شود تا درک کنیم که چیزها آن‌طور که به نظر می‌رسد نیستند. توانایی ما برای تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها باعث می‌شود تا راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات پیدا کنیم.

ما ممکن است نتوانیم محدوده ماوراء بنفش را ببینیم، اما ممکن است دستگاه‌هایی را برای این کار طراحی کنیم. ممکن است نتوانیم اتم را ببینیم، اما می‌توانیم آزمایشاتی را طراحی کنیم که ما را قادر به شناختن خواص آنها کند. هر مرحله از پیشرفت علمی معمولاً با تلاش برای دستیابی به نتیجه‌گیری منطقی منطبق با مشاهدات ما انجام می‌شود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تفکر خلاق چیست ؟ درباره مهارت های برتر تفکر خلاق چه چیزهایی را نمی دانید؟[/su_animate]

[/su_box]

ما دیگر به شیاطین به عنوان عامل بیماری ایمان نداریم. اکنون به ویروس‌ها‌، باکتری‌ها‌، نقایص ژنتیکی و آلودگی محیط زیست به عنوان علل واقعی بیماری اعتقاد داریم. «خرافات» غیرمنطقی و بی‌اساس ما، جای خود را به «دانش» داده است.

درک تفاوت ذهن فکر و مغز

بگذارید کمی آزمایش کنیم. با استفاده از انگشت نشانه سمت راست‌تان، به مغز خود اشاره کنید. حالا با استفاده از همان انگشت، به ذهن خود گوشزد کنید. خیلی راحت نیست! ما لزوماً فکر نمی‌کنیم مغز و ذهن‌مان دقیقاً یک چیز باشند.

ما در مورد احساس کردن و به خاطر سپردن یک چیز و رویا صحبت می‌کنیم. این افعال نمونه‌هایی از صحبت‌های ذهن هستند. با استفاده از صحبت‌های ذهنی ما می‌گفتیم: «من معلم کلاس اولم را در جمع به رسمیت شناختم، بسیار غیرعادی بود که من بعد از این همه سال، او را به یاد آوردم.» این صحبت مغزی است.

این که تعامل بین ذهن و مغز وجود دارد ممکن است غیرقابل توجیه به نظر برسد. از این گذشته، ذهن به طور کلی مترادف با افکار، احساسات، خاطرات و باورهای ما و منشأ رفتارهای ما تلقی می‌شود. این بخش از ماده ساخته نشده است، اما ما درباره آن فکر می‌کنیم و می‌دانیم کاملاً قدرتمند است، طوری که باعث می‌شود بتوانیم جهان را تغییر دهیم.

کلام آخر

تفاوت ذهن فکر و مغز را در بالا شرح دادیم، اما باید بگوییم که مفاهیمی همانند ذهن، فکر و مغز همچنان دارای تعریف مشخصی نیستند. حال شاید بتوان مغز و عملکرد آن را تاحدودی بیان کرد، ولی چطور می‌توان ماهیت اصلی ذهن و فکر را تشخیص داد.

درک هر موضوع می‌تواند موضوعات جدیدتر دیگری را به پیش بکشاند، و نه تنها آدمی را به اصل پرسش اولیه نمی‌رساند، بلکه با ایجاد پرسش‌های جدید، راه اصلی را نیز ناپدید می‌کند.

اگر دوست دارید منابع بیشتری برای بهبود ظرفیت‌های ذهن و همگام‌سازی آن با تغییرات گسترده دنیا مطالعه کنید، پیشنهاد ما به شما کتاب ذهن کامل نو نوشته دنیل اچ پینک است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا به خوانندگان خود بیاموزد که چطور با تغییرات عصر جدید همگام شوند و چالش‌های این عصر را به زمینه‌ای برای پیشرفت و توسعه خود تبدیل کنند.

اپلیکیشن ذهن بستری برای توسعه فردی و رشد شخصی همه کسانی است که دوست دارند در زندگی حرکت روبه‌جلو داشته باشند. اگر شما هم جزو این دسته از مخاطبان ما هستید، با کلیک بر لینک زیر به خانواده ذهن بپیوندید.

توسعه فردی دانلود

7 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    ممنون از مطلب مفیدتون
    یه سوال داشتم
    در آخر مطلب فرمودین که مفهوم مغز قابل درک و در مورد مفهوم ذهن و فکر بحث کردید اما نتیجه شما به این صورت که نمیشه در مورد این مفاهیم و رابطه بین اونها به نتیجه ملموس برسیم؟
    منبعتون رو هم اگر بفرمایید لطف کردید
    باز هم ممنونم از مطلب آموزشی و مفیدتون
    یا علی

  2. سلام،داداش ممنونم از مطالب مفیدت، خیلی خوب بود،فقط اونجاهایی که درباره دین و این مسائل گفتی باید بگم که لطفا قبلش یه تحقیق کوچیکی انجام بده،اگه در تاریخ بعضی افراد برای سودجویی یا درک ناصحیح تفاسیر بدی از مطالب دینی کردن و اونجوری که میخواستن اونو بیان کردن تقصیر اونا هست مشکلی از دین نیست،و یه مطلبی هم درباره میکروب و شیطان و این چیزا،اونم اینه که ۱۴۰۰سال پیش یا قبل تر برای بیان بعضی مطالب اندازه فهم مردم باهاشون صحبت میکردن،اون موقع برای تشویق مردم برای دوری از کثیفی به جای باکتریو میکروب از تعبیر شیطان استفاده میکردن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید