خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

فهرست مطالب

حتی اگر فکر می‌کنید یک متفکر منطقی هستید‌،‌ احتمالاً با شرایطی روبرو شده اید که می‌توانستید کار بهتری نسبت به آنچه انجام داده اید را انتخاب کنید.

کتاب “هنر شفاف اندیشیدن” را بخوانید تا با لیستی از متداولترین خطاهای شناختی آشنا شوید و متوجه شوید که در تمام این مدت چه اشتباهاتی انجام می‌داده اید. برای مطالعه خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

  • عنوان اصلی : The Art of Thinking Clearly
  • نویسنده:  رولف دوبلی
  • کشور: آلمان
  • سال انتشار:  ۲۰۱۱ نسخه آلمانی و ۲۰۱۳ نسخه انگلیسی
  • ژانر:  روانشناسی، خودیاری
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب:‏۳.۸۴ از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏)

فکر کردن در خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن

در کتاب هنر شفاف اندیشیدن‌،‌ رولف دوبلی به بسیاری از خطاهای شناختی رایج می‌پردازد. این کتاب با ارائه مثال‌ها‌ی مشخصی از این الگوهای فکری و راه‌های غلبه بر آنها‌،‌ سرگرم کننده و آموزنده است.

خطاهای شناختی بسیار شایع و مشابه هستند،‌ به این معنی که شناسایی آنها امکان پذیر است. دانستن اینکه با چه چیزی روبرو هستید به این معنی است که در آینده می‌توانید از رخ دادن اشتباهات مشابه جلوگیری کنید.

برداشت اشتباه نداشته باشید، انسان ها “به طور ژنتیکی” طوری برنامه ریزی شده اند که چنین اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند‌. بنابراین نمی‌توانید کاملاً از آنها جلوگیری کنید.

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آنها را به حداقل برسانید و شروع به دیدن گزینه‌ها‌ی منطقی تر کنید.

‌هنر شفاف اندیشیدن کتابی است که روی خطاهای شناختی تمرکز دارد. این کتاب  شامل ۹۹ فصل کوتاه است که هر یک از آنها به بررسی یک خطا یا تعصب اختصاص دارد.

در هر فصل‌،‌ نویسنده خطا را توصیف می‌کند و گاهی اوقات در مورد راه‌ها‌ی جلوگیری از آن توصیه‌ها‌یی می‌کند.

این کتاب به عنوان مقدمه ای برای درک خطاهای شناختی عالی است. خواندن آن آسان است و اطلاعات آن می‌تواند چشم شما را باز کنند.

مهم نیست که چقدر باهوش باشید‌،‌ کتاب ‌هنر شفاف اندیشیدن باعث روشن شدن برخی از نقاط ضعف در تفکرتان می‌شود و شما را باهوش تر می‌کند.

خواندن این کتاب را به همه افرادی که می‌خواهند انتخاب‌ها‌ی بهتری در زندگی داشته باشند توصیه می‌کنم.

خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

مغز شما در طی تکامل برای زنده ماندن  توسط  روش‌ها‌ی میانبرهایی سیم کشی شده است. متأسفانه‌،‌ این تمایلات روانشناختی اکنون دیگربه ما کمک نمی‌کند. چون دیگر نمی‌خواهد هر روز نگران خورده شدن توسط یک شیر باشیم.

هنر شفاف اندیشیدن، خلاصه ای کامل از سوگیری‌ها‌ و اشتباهات روانشناختی است که زمانی به ما کمک می‌کردند تا زنده بمانیم اما اکنون فقط مانع بهتر زندگی کردنمان می‌شوند.

در ادامه چند نمونه از  جالب ترین درس‌ها‌ی روانشناسی که در  این کتاب آورده شده است را بررسی خواهیم نمود.

 به گورستان ها مراجعه کنید 

افراد بطور سیستماتیک شانس موفقیت خود را بیش از حد ارزیابی می‌کنند. با مراجعه به پروژه های معروف شکست خورده، از خود در برابر آن محافظت کنید.

ده هزار برابر بیشتر از نوازندگان روی صحنه، نوازنده های میدانی وجود دارند. اما روزنامه نگاران علاقه‌ای به شکست خورده ها ندارند.

در زندگی، پیروزی بیش از شکست دیده می‌شود. بنابراین شما به طور سیستماتیک شانس موفقیت خود را بیش از اندازه تخمین می‌زنید.

حتی وقتی موفقیت ها تصادفی هستند، افراد بین خود و برندگان شباهت‌هایی پیدا می‌کنند. و آن ها را به عنوان عوامل موفقیت علامت گذاری می‌کنند. اما بسیاری از افرادی که شکست خورده اند، هم همین عوامل را داشته اند.

 دیدن شکل‌های مختلف در در ابرها 

مغز انسان الگوها و قوانین را می‌بیند. اگر چیزی پیدا نکند، آن ها را می سازد. ما در پذیرفتن اتفاقات شانسی مشکل داریم.

اگر فکر می‌کنید الگویی پیدا کردید ، ابتدا آن را یک شانس محض بدانید. سپس از ریاضیات استفاده کنید و داده ها را از نظر آماری آزمایش کنید.

دیدن الگوها در خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

توهم تغییر دادن چیزهایی که روی آن ها کنترل ندارید

توهم کنترل، این موضوع را توصیف می‌کند  که چگونه باورداریم می‌توانیم بر موارد غیرقابل کنترل، تاثیر بگذاریم.

ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا باور به اینکه قدرت تغییر وضعیت خود را داریم در ما امید ایجاد می‌کند. اجازه ندهید این موضوع باعث ناراحتی شما شود‌،‌ چون زندگی شما ثابت نیست‌،‌ می‌توانید بسیاری از جنبه‌ها‌ی زندگی خود را بهبود ببخشید. بیایید برخی از موارد بی نتیجه را که فکر می‌کنیم بر روی آن‌ها‌ کنترل داریم را بررسی کنیم.

برای مبارزه با توهم کنترل‌،‌ مراقب پیش بینی‌ها‌ی خود باشید. به جای نگرانی در مورد آنچه نمی‌توانید کنترل کنید‌،‌ فقط بر آنچه می‌دانید می‌توانید کنترل کنید، تمرکز کنید.

 تعیین ارزش با قابلیت دسترسی و مقایسه به جای بررسی جوانب مثبت و منفی‌

صرف نظر از آنچه که در مورد آن  فکر می‌کنیم‌،‌ قضاوت مطلق به راحتی به ذهن ما نمی‌رسد. در عوض‌،‌ برای تصمیم گیری به مقایسه متکی هستیم. ما به جای بررسی جوانب مثبت و منفی گزینه ای را انتخاب می‌کنیم که بهتر به نظر برسد. این اثر کنتراست نامیده می‌شود.

به همین دلیل است که تخفیف‌ها‌ی محصول بسیار خوب کار می‌کنند. اگر یک کالای ۱۰۰ دلاری ۷۰ دلار شود‌،‌ ما آن را از کالایی که معمولاً فقط ۷۰ دلار است، فقط به دلیل مقایسه کردن، بهتر می‌دانیم.

به همین ترتیب‌،‌ شرکت‌ها‌ از ایده کمبود برای جلب نظر مشتریان جهتخرید استفاده می‌کنند. وقتی آنها از عباراتی مانند “فقط امروز” یا “پیشنهادی با زمان محدود” استفاده می‌کنند‌،‌ مغز شما یک فرصت بالقوه از دست رفته را می‌بیند و متوسل به خرید می‌شود.

اگر می‌خواهید از سوگیری‌ها‌ی کمبود و مقایسه فاصله بگیرید‌،‌ روی ارزش چیزها تمرکز کنید. وقتی می‌بینید کالایی ۳۰٪ تخفیف دارد یا “فقط در مدت زمان محدود”‌ ارائه می شود،‌ فقط به هزینه‌ها‌ و مزایای خرید آن کالا فکر کنید.

 تعصب نسبت به نتیجه

تعصب نسبت به نتیجه تمایل به ارزیابی تصمیمات بر اساس نتایجی است که ایجاد می‌کنند. با این حال‌،‌ نتیجه بد لزوما به معنای بد بودن تصمیم نیست.

هر نتیجه‌ای حاصل دو چیز است. تصمیمات و عوامل بیرونی مانند شانس یا زمان بندی.

 بیزاری  از ضرر و ترس از حسرت خوردن

به دست آوردن چیزی باعث خوشحالی شما خواهد شد‌،‌ اما با از دست دادن همان چیز، بسیار ناراحت تر خواهید شد.

این یک واقعیت است که به طور جهانی تصدیق شده است که احساسات منفی که مردم هنگام مواجهه با ضرر و زیان متحمل می‌شوند‌،‌ قویتر از احساسی است که با بدست آوردن چیزی با ارزش یکسان حس می‌کنند.

ترس از پشیمانی شبیه به بیزاری از ضرر است. بسیاری از مردم در منطقه راحتی خود می‌مانند زیرا می‌ترسند تصمیمی‌اشتباه بگیرند و بابت آن متاسف شوند.

هر دوی این ترس‌ها‌ شما را در همان جایی که هستید نگه می‌دارند و پیشرفت شما را محدود می‌کنند.

 کوری نسبت به جایگزین‌ها‌

هر وقت افراد به پیشنهادی فکر می‌کنند‌،‌ نسبت به گزینه‌ها‌ی دیگر کور می‌شوند. با این حال‌،‌ برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید‌،‌ باید از محدودیت‌ها‌ی ذهنی خود خارج شوید.

گاهی اوقات‌،‌ داشتن گزینه‌ها‌ی زیاد خودش یک مشکل محسوب می‌شود‌،‌ زیرا طیف گسترده ای از گزینه‌ها‌ باعث می‌شود افراد احساس گیر کردن داشته باشند و به طور مداوم در مورد این موضوع که آیا انتخاب درستی انجام داده اند یا نه تردید داشته باشند.

پارادوکس انتخاب در خلاصه کتاب هنر شفافا اندیشیدن

 حتی داستان های واقعی هم افسانه هستند

سوگیری در داستان وجود دارد زیرا مردم به سختی تمام واقعیت‌ها‌ را به خاطر می‌سپارند و از طریق ‏داستان آن را به جهان توضیح می‌دهند.‏

هر چقدر داستان ها جذاب تر باشند‌،‌ منجر به تحریف بیشتر واقعیت می‌شوند.‏

همه ما عاشق داستان های “ژنده پوشی که تبدیل به فردی ثروت شد” هستیم زیرا این داستان‌ها‌ به ما این احساس را ‏می‌دهند که همه چیز ممکن است.

اما داستان‌ها‌ی الهام بخش باعث می‌شود غیرمنطقی فکر کنیم‌،‌ ‏زیرا بلافاصله خود را یکی از استثناهای “یک در یک میلیون” می‌دانیم.‏

نمی‌گوییم که شما جز معدود افراد نیستید‌،‌ اما اگر تمام افرادی که شکست می‌خورند را در نظر بگیرید‌،‌ انتخاب‌ها‌ی بسیار بهتری خواهید داشت.

بخش‌ها‌یی از متن کتاب هنر شفاف اندیشیدن

  • “چگونه حسادت را مهار می‌کنید؟ ابتدا مقایسه خود را با دیگران متوقف کنید. دوم‌h،‌ “حلقه شایستگی” خود را پیدا کنید و آن را به تنهایی پر کنید. در حوزه‌ای که بهترین هستید جایگاهی برای خود ایجاد کنید. مهم نیست که چقدر  این حوزه تسلط شما کوچک باشد.”
  • “اگر تنها ابزار شما چکش است‌،‌ همه مشکلات تان میخ خواهند بود.”
  • “اگر ۵۰ میلیون نفر حرف احمقانه ای بزنند‌،‌ باز هم احمقانه است.”
  • “دو نوع پیش بینی وجود دارد: کسانی که نمی‌دانند و کسانی که نمی‌دانند نمی‌دانند.”
  • هرچند متناقض به نظر می‌رسد: بهترین راه برای محافظت خودتان در برابر شگفتی‌ها‌ی زننده‌،‌ انتظار داشتن آنهاست.”
  • “چه بخواهیم و چه نخواهیم‌،‌ ما عروسک احساسات خودمان هستیم. ما با استفاده از احساسات مان و نه با افکار خود‌،‌ تصمیمات پیچیده مان را می‌گیریم. “
  • “تصور کنید که جهان بینی شما توسط مردم تحمل نخواهد شد. فراتر از آن فکر نکنید کسانی که متفاوت از شما فکر می‌کنند احمق هستند. قبل از اینکه به آنها بی اعتماد شوید‌،‌ فرضیات خود را زیر سوال ببرید. “
  • حسادت داشتن مشکلی ندارد، به شرط آن که به شخصی که آرزویش را دارید تبدیل شوید.”
  • “ما مست ایده‌ها‌ی خود هستیم. برای هوشیاری‌،‌ هر از چند گاهی یک قدم به عقب برگردید و کیفیت عقایدتان را بررسی کنید. کدام یک از ایده‌ها‌ی شما در ده سال گذشته واقعا برجسته بوده است؟.”
  • “این که دانش خود را بیش از حد ارزیابی کنیم بسیار رایج تر از آن است که اطلاعات خود را دست کم بگیریم.”
  • “آیا شما هرگز به جنگ اعزام شده اید که با اهداف آن موافق نیستید‌.”
  • “صفحات گسترده اکسل می‌تواند یکی از خطرناک ترین اختراعات اخیر باشد.”
  • “آیا حداقل یک دشمن دارید؟ خوب او را برای خوردن قهوه دعوت کنید و در مورد نقاط قوت و ضعف خود نظر صادقانه اش را بخواهید. برای همیشه سپاسگزار او خواهید بود. “
  • “آیا می‌خواهید بر رفتار افراد یا سازمان‌ها‌ تأثیر بگذارید؟ همیشه می‌توانید در مورد ارزشها و چشم اندازها حرف بزنید،‌ یا می‌توانید به استدلال کردن متوسل شوید. اما تقریباً در هر موردی انگیزه‌ دادن بهتر کار می‌کنند. نیازی نیست موضوعی مادی باشند. هر چیزی قابل استفاده است‌،‌ از نمرات خوب گرفته تا  گرفتن جوایز نوبل. “
  • “پاپ از میکل آنژ پرسید: … راز نبوغ خودت را به من بگو؟ چگونه مجسمه داوود‌،‌ شاهکار همه شاهکارها را خلق کرده اید؟ ‘پاسخ میکل آنژ این بود : “این موضوع خیلی ساده است. من هر آنچه را که داوود نبود، حذف کردم. “
  • “در روانشناسی‌،‌ این پدیده واکنش پذیری نامیده می‌شود: وقتی از گزینه ای محروم می‌شویم‌،‌ ناگهان جذابیت آن را بیشتر می‌دانیم. نوعی عمل سرکشی است. این اثر همچنین به عنوان اثر رومئو و ژولیت شناخته می‌شود: از آنجا که عشق بین نوجوانان تراژدیک شکسپیر ممنوع است‌،‌ هیچ حد و مرزی ندارد. “
  • “مهم نیست تا الان چقدر سرمایه گذاری کرده باشید‌،‌ فقط ارزیابی شما از هزینه‌ها‌ و منافع آینده حساب می‌شود.”

یکی دیگر از کتاب هایی که می تواند به شما در بهتر اندیشیدن کمک کند، کتاب تفکر سریع و کند است. می توانید با کلیک بر روی لینک زیر در مورد این کتاب اطاعاتی کسب کنید.

خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند به شما نشان می‌دهد که چگونه دو سیستم در مغزتان به طور مداوم بر سر کنترل رفتار و اعمال‌تان با هم می‌جنگند.

‎اکنون بخوانید‎

 

صاحب نظران راجع به کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» چه می‌گویند؟

“هنر شفاف اندیشیدن نمایشی بینشی در مورد نحوه عملکرد ذهن ماست. اگر می‌خواهید جلوی خطاهای شناختی را بگیرید‌،‌ این کتاب را بخوانید. “ – آیریس بونه‌،‌ استاد و رئیس دانشگاه‌،‌ مدرسه‌ ها‌روارد کندی‌،‌ مدیر آزمایشگاه علوم تصمیم گیری‌ها‌روارد

“دوبلی رایج ترین علت‌ها‌ی شکست در تصمیم گیری ما را با فصاحتی جذاب بررسی می‌کند و نحوه مقابله با آنها را با حسی آموزنده توصیف می‌کند” – رابرت سیالدینی‌،‌ نویسنده کتاب تأثیر

“اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه خطاهای ساده در تفکر روزمره مانع زندگی خوب تان می‌شوند‌،‌ باید راهنمای استادانه رولف دوبلی، کتاب هنر شفاف اندیشیدن،  در مورد غیر منطقی بودن انسان را بخوانید.” -جان گری‌،‌ استاد دانشکده اقتصاد لندن و نویسنده سگ‌ها‌ی خزنده

“هنر شفاف اندیشیدن، یک مانیفست عملی است. در دنیایی پر از خطاهای شناختی‌،‌ رولف دوبلی به ما نشان می‌دهد که چگونه با ظرافت جلوی آنها را بگیریم. این کتاب باید روی میز هر مدیرعاملی باشد. “ -تن بوخنر‌،‌ مدیر عامل شرکت آزک نوبل، یک شرکت ۱۵ میلیارد یوروییچ

“این کتاب یک دیدگاه واقعاً تازه ارائه می‌دهد. هوشمندانه‌،‌ آموزنده و شوخ طبعانه است. نثر روشن رولف دوبلی چگونگی فکر کردن را ببرای ما روشن می‌کند. ” -کریستوف فرانتس‌،‌ رئیس جهانی‌،‌ روشه

“این کتاب نحوه تفکر شما را تغییر خواهد داد.” -پروفسور دن گلدشتاین‌،‌ دانشکده بازرگانی لندن

“دوبلی دقیقاً مفروضات‌،‌ تعصبات و توهماتی را هدف قرار داده که فرایندهای تفکر و تصمیم گیری ما را در روابط تجاری و شخصی مان شکل می‌دهد.” -فایننشال تایمز انگلیس و ایالات متحده آمریکا

“دوبلی خطاهای شناختی ما را بررسی می‌کند تا در آینده از آنهاجلوگیری کنیم. کتاب او با نثری جذاب نوشته شده است. “-دبلیو اس جی مانی

معرفی نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن

نویسنده خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی،‌ متولد ۱۹۶۶‌،‌ رمان نویس‌،‌ نویسنده و متفکر سوئیسی است. وی دکترای خود را در فلسفه از دانشگاه سنت گالن سوئیس دریافت کرده است.

دوبلی همچنین بنیانگذار یا شریک بنیانگذار چندین شرکت و انجمن است‌،‌ که از آن جمله می توان به ورد مایند‌ اشاره کرد که انجمنیاز شخصیت‌ها‌ی برجسته در علوم‌،‌ فرهنگ و تجارت می باشد. رولف دوبلی هم اکنون در سوئیس زندگی می‌کند.

او رمان‌ها‌ و آثار غیر داستانی زیادی را نوشته است. کتاب‌ها‌ی او به ۴۲ زبان ترجمه شده است. از کتاب های او می توان به «هنر خوب زندگی کردن»، «هنر شفاف اندیشیدن» و «پیگیر اخبار نباشید» اشاره کرد.

یکی از راه های بهبود تفکر، مطالعه کردن است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید