خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

فهرست مطالب

۲ + ۲ چند می‌شود؟ پاسخی که بلافاصله به ذهن خطور می‌کند، حتما ۴ است.

۲۴ * ۱۷ چند می‌شود؟ می‌توانیم جواب را پیدا کنیم ولی نیاز به کمی فکر کردن داریم.

روانشناس و استاد سابق دانشگاه پرینستون ، دانیل کانمن، در  کتاب تفکر سریع و کند می‌نویسد، در ذهن ما همیشه دو سیستم در حال کار هستند.

سیستم ۱ یک سیستم “خودکار” مبتنی بر شهود است که می‌توان از آن به عنوان تفکر سریع نام برد. سیستم ۲ یک سیستم “تلاشگر” است، یعنی سیستم تفکر کند که برای رسیدن به جواب به تلاش و مدتی زمان نیاز دارد.

در این مقاله با بررسی کتاب تفکر سریع و کند، با نحوه عملکرد مغز و تصمیم گیری آشنا خواهیم شد. برای مطالعه خلاصه کتاب تفکر سریع و کند با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب تفکر سریع و کند

  • عنوان اصلی: Thinking, Fast and Slow
  • نویسنده: دانیل کانمن
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار:  ۲۰۱۲‏
  • ژانر: روانشناسی، خودیاری
  • مناسب برای: همه افراد
  • امتیاز کتاب:‏ ۴.۱۶ از ۵ (بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‏)‏

عملکرد مغز در خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

 

معرفی کتاب تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند به شما نشان می‌دهد که چگونه دو سیستم در مغزتان به طور مداوم بر سر کنترل رفتار و اعمال‌تان با هم می‌جنگند.

این  کتاب به شما نشان می‌دهد که در کجا می‌توانید و به احساس شجاعت خود اعتماد کنید و چگونه می‌توانید با ذهنیت هوشیارانه‌تری عمل کنید و تصمیمات بهتری بگیرید.

کانمن می‌نویسد، اگرچه به نظر می‌رسد این دو سیستم برای کنار آمدن با دنیا به خوبی طراحی شده‌اند، اما مشکلاتی را هم  ایجاد می‌کنند.

دلیل این امر این است که سیستم ۱ وقتی شروع به کار می‌کند که به کارگیری سیستم ۲ مناسب‌تر بوده است یا به بیان دیگر، بینش قابل اعتماد ما، می‌تواند ما را به سمت پاسخ‌های غلط و نتیجه گیری‌های غلط هدایت کند.

کانمن در کتاب خود بیان می‌کند که انسان‌ها اساساً موجوداتی غیرمنطقی و مستعد استدلال غلط هستند.

کتاب تفکر سرییع و کند شامل پنج بخش است که در قالب ۳۸ فصل ارائه شده اند. این پنج فصل عبارتند از :

  • دو سیستم
  • سوگیری‌ها و موقعیت‌های ابتکاری
  •   اعتماد‌به‌نفس بیش از حد
  •    انتخاب‌ها
  •   دو حالت

ممکن است بسیاری این کتاب را به عنوان کتابی برای اوقات فراغت در نظر نگیرند، اما کانمن موفق شده، خواندن و فهم آن را بسیار آسان کند. پس حتی اگر دانش قبلی از روانشناسی یا اقتصاد نداشته باشید می‌توانید به راحتی این کتاب را مطالعه کنید.

ایده‌های مطرح شده در کتاب تفکر سریع و کند 

  1. مغز شما دارای دو سیستم است: سیستم ۱ (سریع، شهودی) و سیستم ۲ (کند، تحلیلی).
  2. سهولت شناختی: مغز شما در حل مسائل می‌خواهد مسیری با کمترین مقاومت را طی کند.
  3. جایگزینی سوال: وقتی با یک سوال دشوار روبرو می‌شویم، به سوالی که از نظر شناختی آسان‌تر است پاسخ می‌دهیم.
  4. آنچه می‌بینید تمام چیزی است که وجود دارد.
  5. چارچوب بندی و معماری انتخاب: نظر شما بسته به نحوه سوال پرسیدن از شما می‌تواند تغییر کند.
  6. ما از ایده “از دست دادن” آنچه در حال حاضر داریم، متنفر هستیم.

خلاصه کتاب تفکر سریع و کند 

تفکر سریع و کند به شما  دو سیستم فعال در مغزتان را معرفی می‌کند که به طور مداوم بر سر کنترل رفتار و اعمال‌تان با هم می‌جنگند.

این کتاب روش‌های زیادی را به شما می‌آموزد که به وسیله آن‌ها می‌توانید عواملی که منجر به خطا در حافظه، قضاوت و تصمیم گیری‌تان می‌شود را شناسایی کنید و روش‌های مقابله با آن‌ها را بیاموزید.

در اینجا ۳ درسی که می‌توانید از این کتاب بگیرید، مورد بررسی قرار می‌گیرند:

درس ۱: رفتار شما به وسیله ۲ سیستم در ذهن تان تعیین می‌شود – یکی آگاهانه و دیگری خودکار.

کانمن ۲ سیستم ذهن را به صورت زیر نام گذاری می‌کند.

سیستم ۱:  اتوماتیک و تکانه‌ای است.

این سیستمی است که شما هنگام ورود با عجله به قطار از آن استفاده می‌کنید و به طور غریزی به سمت در می‌چرخید و باعث می‌شود وقتی جلوی تلویزیون نشسته‌اید و می‌خواهید یک کاسه کوچک چیپس بخورید به جای آن کل بسته چیپس را می‌خورید.

سیستم ۱ باقی مانده‌ای از گذشته ما است و برای بقای ما بسیار مهم است. فکر نمی‌کنید، اینکه وقتی ماشینی بوق می‌زند بدون فکر کردن از جلو آن کنار می‌روید کاملاً مفید است؟

سیستم ۲ بسیار هوشیار، آگاه و با ملاحظه است.

این سیستم به شما کمک می‌کند تا کنترل خود را داشته باشید و بتوانید به صورت عمدی توجه خود را متمرکز کنید. این سیستم هنگامی که با یکی از دوستان‌تان ملاقات می‌کنید و سعی می‌کنید او را در جمعیتی بزرگ از افراد پیدا کنید، کار می‌کند، به شما کمک می‌کند ظاهر او را به یاد بیاورید و سایرافراد را فیلتر کنید.

سیستم ۲ یکی از جدیدترین بخش‌های اضافه شده به مغز ماست و تنها چند هزار سال قدمت دارد. این همان چیزی است که به ما کمک می‌کند تا در دنیای امروز موفق شویم، به طوری که اولویت‌های ما از تهیه غذا و سرپناه به کسب درآمد، حمایت از خانواده و تصمیم‌گیری‌های پیچیده تغییر کرده است.

با این حال، این ۲ سیستم به نوبت یا با هم کار نمی کنند. آن‌ها اغلب بر سر این‌که کدام یک مسئول هستند با یکدیگر می‌جنگند و این درگیری نحوه عملکرد و رفتار شما را تعیین می‌کند.

دو سیستم مغز در خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

 

درس ۲: مغز شما تنبل است و این باعث می‌شود اشتباهات ذهنی داشته باشید.

در اینجا یک مثال ساده برای نشان دادن تأثیر درگیری این ۲ سیستم بر روی زندگی شما مطرح می‌شود، این مسئله چوب بیس بال و توپ نامیده می‌شود.

یک چوب بیس بال و یک توپ ۱.۱۰ دلار قیمت دارد. قیمت چوب ۱ دلار بیشتر از توپ است. قیمت توپ چقدر است؟

 

یک ثانیه زمان دارید به جواب فکر کنید

 

فهمیدید؟

 

اگر پاسخ فوری و اولیه شما ۰.۱۰ دلار است، متاسفم باید بگویم سیستم ۱ ذهن‌تان، شما را فریب داده است.

بیایید از نظر ریاضی این مسئله را بررسی کنیم.

اگر یک یا دو دقیقه در مورد آن فکر کنید، خواهید دید که قیمت توپ باید ۰.۰۵ دلار باشد. اگر قیمت چوب ۱ دلار بیشتر از توپ باشد، به  مقدار ۱.۰۵ دلار می‌رسید که در مجموع با قیمت توپ ۱.۱۰ دلار خواهد شد.

جذاب است، درست است؟ چه اتفاقی رخ داد؟

وقتی سیستم ۱ با مشکل سختی روبرو شود که نمی‌تواند آن را حل کند، سیستم ۲ را برای انجام عملیات فرا می‌خواند تا بر روی جزئیات کار کند.

اما گاهی مغز شما مشکلات را ساده‌تر از آنچه در واقع هستند، درک می‌کند. سیستم ۱ فکر می‌کند از عهده آن برمی آید، در صورتی که در واقع نمی‌تواند و در نهایت باعث اشتباه کردن شما می‌شود.

چرا مغز شما این کار را می‌کند؟ درست مثل ایجاد عادت‌ها، می‌خواهد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. قانون حداقل تلاش بیان می‌کند که مغز شما برای هر کاری که بتواند از حداقل مقدار انرژی استفاده می‌کند.

بنابراین وقتی به نظر می‌رسد سیستم ۱ می‌تواند مسائل را مدیریت کند، سیستم ۲ را فعال نمی‌کند. در این حالت، شما را وادار می‌کند که از تمام ضریب هوشی خود استفاده نکنید. بنابراین مغز هوش ما را با تنبل بودنش محدود می‌کند.

مسئله توپ و چوب در خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

 

درس ۳: وقتی درباره پول تصمیم می‌گیرید، احساسات خود را در خانه بگذارید.

حتی اگر تحقیقات میلتون فریدمن در مورد اقتصاد، پایه و اساس کار امروز در این حوزه را بنا گذاشته باشد، در نهایت با این واقعیت مواجه می شویم که انسان اقتصادی (یعنی مرد یا زنی که فقط براساس تفکر منطقی عمل می‌کند و اولین بار توسط جان استوارت میل معرفی شد) ، شباهتی به آنچه ما در زندگی روزمره انجام می‌دهیم، ندارد.

این ۲ سناریو را در نظر بگیرید:

۱۰۰۰ دلار به شما داده می‌شود. در ادامه می‌توانید بین دریافت یک جایزه، ۵۰۰ دلاری ثابت یا قمار ۵۰٪  پولتان برای برنده شدن ۱۰۰۰ دلار دیگر، انتخاب کنید.

به شما ۲۰۰۰ دلار داده می‌شود. در این صورت می‌توانید بین حالت از دست دادن مقدار ثابت ۵۰۰ دلار، یا قمار کردن روی ۵۰٪  پولتان با احتمال از دست دادن ۱۰۰۰ دلار انتخاب کنید.

در هر کدام از این سناریو‌ها، کدام حالت را انتخاب می‌کنید؟

اگر مثل اکثر مردم باشید، ترجیح می‌دهید ۵۰۰ دلار ثابت را در سناریو ۱ بگیرید، اما در سناریوی ۲ قمار کنید. با این وجود احتمال دریافت مبلغ پایانی ۱۰۰۰ دلار، ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ دلار دقیقاً در هر دو  سناریو برابر است.

دلیل این موضوع  به بیزاری از ضرر کردن بر می‌گردد. ما بیشتر می‌ترسیم آنچه را که در حال حاضر داریم را از دست بدهیم، تا مشتاق دریافت مقداری بیشتر باشیم.

همچنین ما، ارزش را براساس نقاط مرجع درک می‌کنیم. با ۲۰۰۰ دلار شروع کردن، باعث می‌شود فکر کنید در موقعیت بهتری برای شروع قرار دارید و می‌خواهید از آن محافظت کنید.

در آخر اینکه، هر چه پول بیشتری داشته باشیم نسبت به آن  حساسیت کمتری خواهیم داشت (اصطلاحاً به آن اصل کاهش حساسیت می‌گوییم). از دست دادن ۵۰۰ دلار وقتی ۲۰۰۰ دلار دارید کوچکتر از کسب سود ۵۰۰ دلار وقتی که ۱۰۰۰ دلار دارید به نظر می‌رسد. بنابراین احتمال اینکه از موقعیت شانسی استفاده کنید، بیشتر است.

مراقب این موارد باشید. فقط دانستن اینکه هنگام صحبت کردن در مورد پول، ‏ احساسات تان سعی در گیج کردن شما دارند، به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرید. سعی کنید آمار، احتمالات را در نظر بگیرید و وقتی شانس به نفع شماست، مطابق آن عمل کنید.

اجازه ندهید احساسات در جایی که به آن‌ها ربطی ندارد، برایتان مانع ایجاد کنند. قانون شماره ۱ برای یک بازیکن پوکر خوب بودن، این است که “احساساتتان را در خانه بگذارید”.

برای خواندن کتاب تفکر سریع و کند، کافی است بر روی لینک زیر کلیلک کنید.

تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند (۲۰۱۱)  نوشته دانیل کانمن، خلاصه ای از دهه ها تحقیق که منجر به برنده شدن جایزه نوبل توسط او شد.

‎اکنون بخوانید‎

 

بخش‌هایی از متن کتاب تفکر سریع و کند

  1. یک روش قابل اعتماد برای اینکه مردم به یک دروغ باور پیدا کنند تکرار مکرر آن است، زیرا آشنایی با یک موضوع به راحتی از حقیقت قابل تشخیص نمی‌باشد. نهادهای مستبد و بازاریاب‌ها همیشه این واقعیت را می‌دانسته اند. “
  2. “اعتقاد راحت کننده ما در مورد اینکه جهان منطقی است بر بنیادی ایمن بنا نهاده شده است یعنی توانایی تقریباً نامحدود ما در نادیده گرفتن جهل و نادانی خودمان.”
  3. “هوش فقط توانایی استدلال نیست. هوش توانایی یافتن موضوعات مربوطه در حافظه و گسترش توجه در صورت لزوم نیز هست. “
  4. “روان شناس، پل روزین، متخصص انزجار، مشاهده کرده است که یک سوسک جذابیت یک کاسه گیلاس را به طور کامل از بین می‌برد، اما یک گیلاس بر یک کاسه سوسک هیچ تاثیری نخواهد داشت.”
  5. “اگر در مورد اینکه فردی با افکار باور پذیر و باهوش به نظر برسید، اهمیت می‌دهید،وقتی که می‌توانید با زبانی ساده تر حرف خود را بیان کنید، از زبانی پیچیده استفاده نکنید .”
  6. “این ایده که آینده قابل پیش بینی نیست هر روز با سادگی توضیح گذشته تضعیف می‌شود.”
  7. “پول برای شما خوشبختی و خوشحالی را نمی‌خرد، اما بی پولی مطمئناً برای شما بدبختی به ارمغان می‌آورد.”
  8. “عجیب و غریب به نظر می‌رسد، من خودم و تجربه کردن خودم را به یاد می‌آورم و اما کسی که زندگی کردم برای من مثل یک غریبه به نظر میاد.”
  9. ” قانون کلی “حداقل تلاش” برای اعمال شناختی و همچنین جسمی هم به کار برده می‌شود. این قانون بیان می‌کند که اگر چندین روش برای دستیابی به هدفی یکسان وجود داشته باشد، مردم در نهایت به سمت خط مشی دارای کمترین اقدامات جذب خواهند شد. در اقتصاد عمل، تلاش کردن نوعی هزینه است و کسب مهارت با ایجاد تعادل بین منافع و هزینه هدایت می‌شود. تنبلی در اعماق طبیعت ما نهفته است. “
  10. “ما تمایل داریم چیزهایی که در مورد جهان می‌دانیم را دست بالا بگیریم و نقش شانس را در رویدادها دست کم می‌گیریم.”
  11. “من همیشه بر این باور بوده ام که تحقیقات علمی حوزه دیگری است که نوعی خوش بینی برای موفقیت در آن ضروری است. هنوز دانشمند موفقی را ملاقات نکرده ام که توانایی اغراق کردن در مورد اهمیت کاری که انجام می‌دهد را نداشته باشد، و معتقدم که محققانی که فاقد احساس اهمیت دادن خیالی هستند، در برابر تجربه‌های مکرر چندین شکست و موفقیت‌های نادر و کوچک، یعنی سرنوشت اکثر محققان، پژمرده خواهد شد. “
  12. “اعتمادی که افراد به اعتقادات خود دارند بیشتر به کیفیت داستانی بستگی دارد که می‌توانند درباره آنچه می‌بینند تعریف کنند، حتی اگر کم ببینند.”
  13. “ما می‌توانیم نسبت به بدیهیات نابینا باشیم، و همچنین نسبت به بی بصیرتی خود هم نابینا هستیم.”
  14. “جهان بسیار کمتر از آنچه فکر می‌کنید منطقی است. ایجاد انسجام  بیشتر از نحوه کار کردن ذهن شما ناشی می‌شود. “
  15. “به احتمال زیاد با یافتن شگفتی‌هایی در رفتار خود چیزی یاد می‌گیرید تا با شنیدن حقایق شگفت آور در مورد مردم به صورت کلی.”
  16.  “ساده ترین راه برای افزایش شادی این است که استفاده از وقت خود را کنترل کنید. آیا می‌توانید وقت بیشتری برای انجام کارهایی که از انجام آنها لذت می‌برید پیدا کنید؟ “
  17. “این توهم که گذشته را درک می‌کنیم، اعتماد به نفس بیش از حدی در مورد توانایی ما برای پیش بینی آینده داریم ایجاد می‌کند.”
  18. اعتماد به نفس احساسی است که منعکس کننده انسجام اطلاعات و سهولت شناختی پردازش آن می‌باشد. عاقلانه است که پذیرش عدم قطعیت را جدی بگیریم، اما اظهار اعتماد به نفس بالا در اصل به شما می‌گوید که فرد داستانی منسجم را در ذهن خود ساخته است، داستانی که لزوماً واقعیت ندارد. “
  19. “آزمون یادگیری روانشناسی این است که آیا درک شما از موقعیت‌هایی که با آن روبرو می‌شوید تغییر کرده است، نه اینکه آیا یک واقعیت جدیدی  را یاد گرفته اید یا نه.”
  20. “شخصی که با ضررهای خود کنار نیامده است، احتمالاً قمارهایی را می‌پذیرد که در حالت عادی برای او غیرقابل قبول خواهند بود.”

کنار نیامدن با ضرر در خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

اگر عملکرد مغز برایتان جالب است و می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید، یکی دیگر از کتاب هایی که می توانید مطالعه کنید، ذهن کامل نو می باشد. برای مطالعه و آشنایی با این کتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

خلاصه کتاب ذهن کامل نو

[/su_box]

صاحب نظران در مورد کتاب “تفکر سریع و کندچه می‌گویند؟

جیم هولت در نقد و بررسی کتاب نیویورک تایمز در مورد این کتاب نوشته است:

“این کتاب به طرز حیرت انگیزی غنی است: شفاف، عمیق، پر از شگفتی‌های فکری و ارزش‌های خودیاری است. در عین حال به طور پیوسته سرگرم کننده است. . . دیدگاه آن درباره علت نقص انسانی چنان چشمگیر است که نویسنده نیویورک تایمز، دیوید بروکس، اخیراً در باره آن بیان کرده است که کتاب کانمن و توورسکی “تا صدها سال دیگر به خاطر سپرده خواهد شد”، او این را هم بیان داشته که این کتاب “یک نقطه اصلی مهم در نحوه مشاهده خودمان ایجاد خواهد نمود. “.

همچنین ویلیام ایسترلی در فایننشال تایمز ، کتاب تفکر سریع و کند را اینگونه توصیف کرده است:

” کتابهای خوب زیادی در مورد عقلانیت و منطق گریزی انسان تا به حال وجود داشته است، اما فقط یک شاهکار وجود دارد. این شاهکار تفکر، سریع و کند نوشته دانیل کانمن است. . . این کتاب یکی از بزرگترین و جذاب ترین مجموعه‌های بینش در مورد ذهن بشر است که تاکنون خوانده ام. ” 

متفکران و نویسندگان دیگر، در مورد کتاب سریع و کند گفته اند:

“تفکر، سریع و کند یک شاهکار است … یک حماسه فکری درخشان و جذاب  که توسط یکی از بزرگترین روانشناسان و برترین ترین متفکران زمان ما نوشته شده است. کانمن باید در کنار جایزه نوبل خود یک جایزه پولیتزر را هم دریافت می‌کرد. ”  دانیل گیلبرت، استاد روانشناسی دانشگاه‌هاروارد

“این کتاب، یک اثر برجسته در تفکر اجتماعی است، در همان دسته کتاب‌های ثروت ملل نوشته آدام اسمیت و تفسیر رویاها نوشته زیگموند فروید قرار می‌گیرد .”      نسیم طالب، نویسنده قو سیاه

“دیگر هرگز مثل گذشته در مورد فکر کردن، فکر نخواهم کرد. تفکر، سریع و کند یک موفقیت بزرگ است. ”  راجر لوونشتاین، بلومبرگ

درباره نویسنده کتاب تفکر سریع و کند

نویسنده خلاصه کتاب تفکر سریع و کند 

دانیل کانمن (متولد ۵ مارس ۱۹۳۴) یک روانشناس اسرائیلی-آمریکایی است که به دلیل فعالیت‌هایش در مورد روانشناسی قضاوت و تصمیم گیری و همچنین اقتصاد رفتاری، جایزه یادبود نوبل را در سال  ۲۰۰۲ برای علوم اقتصادی کسب نموده است.

یافته‌های تجربی وی فرضیه عقلانیت انسانی حاکم بر نظریه اقتصاد مدرن را به چالش می‌کشد. با همکاری آموس تورسکی و دیگران، کانمن یک بنیان شناختی برای تشخیص خطاهای رایج انسانی ناشی از اکتشافات و تعصبات ایجاد کرده است.

در سال ۲۰۱۱، وی توسط مجله فارین پالیسی در لیست برترین اندیشمندان جهانی قرار گرفت. در همان سال، کتاب تفکر، سریع و کند وی، که خلاصه بسیاری از تحقیقاتش بود، منتشر شد و به یکی از پرفروش ترین کتاب‌ها تبدیل شد. همچنین در در سال ۲۰۱۵ اکونومیست او را به عنوان هفتمین اقتصاددان تأثیرگذار در جهان معرفی کرد.

وی استاد برجسته روانشناسی و امور همگانی در مدرسه وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون است. کانمن شریک موسس TGG Group، یک شرکت مشاوره بازرگانی و امور خیرخواهانه است.

یکی از راه های مدیریت بهتر مغز یادگیری و مطالعه کردن است. اپلیکیشن ذهن به شما کمک می کند که در کمترین زمان، مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن در خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید