تکنیک‌هایی که صحبت کردن در جمع را برایتان آسان‌تر خواهد کرد

صحبت کردن در جمع

ترس از صحبت کردن در جمع یا گلوسوفوبیا، یکی از معروف‌ترین و متداول‌ترین انواع ترس و یا فوبیا است. بسیاری از ما از اینکه در جمعی حرف بزنیم می‌ترسیم و شبهای کنفرانس دانشگاه، خواب و خوراک نداشته‌ایم. اما به نظر شما چه تکنیک‌هایی از ترس صحبت کردن در جمع می‌کاهد؟ ذهن راه حل های جذابی را برای شما دارد.

گلوسوفوبیا چیست؟

گلوسوفوبیا یا ترس از صحبت کردن در جمع، کم و بیش در بسیاری از افراد وجود دارد. البته شاید نتوان به استرس کم تا متوسط صحبت کردن در جمع، اسم فوبیا گذاشت. فوبیا حالت شدیدتر این استرس است. ممکن است افراد علایم خفیف تا شدید استرس را در خودشان تجربه کنند. این علایم نسبت به میزان ترس شما از سخنرانی در جمع، متغیر است.

تپش قلب، افت یا افزایش فشار، سرگیجه، خشکی دهان، تیک‌های عصبی، لرزش اندام‌ها و حتی درمواردی افت توانایی تکلم می‌تواند از علایم گلوسوفوبیا باشد. گاهی انقدر فوبیای صحبت در جمع شدید می‌شود که زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گلسوفوبیا

چرا صحبت کردن در جمع برایمان سخت است؟

درمورد فوبیای صحبت کردن در جمع علت‌های متفاوتی بیان شده است. اما به صورت کلی چند دلیل عمده در ایجاد ترس از صحبت کردن در جمع وجود دارد. در ادامه بعضی از این علت‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

ترس از تمسخر و قضاوت

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند شما را از صحبت کردن در جمع بترساند، ترس از تمسخر و قضاوت شدن است. به شخصه این دلیل را تجربه کرده‌ام! من همیشه می‌ترسیدم وسط کنفرانس‌های دانشگاهی تپق بزنم و دیگران به من بخندند. همین مساله باعث می‌شد قبل از کنفرانس‌ها استرس شدیدی را تجربه کنم.

خاطره منفی و تجربه تلخ

ریشه اکثر فوبیاها و ترس‌های شدید، تجربیات تلخ و ناخوشایند است. گلوسوفوبیا هم از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است افراد در کودکی تجربه مسخره شدن در جمع را داشته باشند و این خاطره تلخ تبدیل به فوبیا شود.

گاهی کودکان در جمع حرف‌هایی می‌زنند که باعث می‌شود والدین‌شان آنها را سرزنش کنند یا تحقیر شوند. این تجربه ناخوشایند به احتمال قوی در بزرگسالی، خود را به شکل فوبیای صحبت کردن در جمع نشان می‌دهد.

اعتماد به‌نفس پایین

اغلب اوقات کسانی که از ترس صحبت کردن در جمع رنج می‌برند، افراد بدون اعتماد به‌نفسی هستند. نداشتن اعتماد نسبت به توانایی‌ها می‌تواند باعث تردید نسبت به نتیجه کارهایمان شود و روی کارهایی که انجام می‌دهیم تاثیر زیادی داشته باشد.

نداشتن اعتماد به‌نفس باعث می‌شود شما وارد چرخه معیوبی شوید که از یک طرف ترستان را برای انجام کارها افزایش می‌دهد و از طرفی همین ترس باعث می‌شود توانایی‌هایتان محدود شود. وقتی توانایی‌تان محدود شد، نمی‌توانید کارها را به صورت ایده‌آل به ثمر برسانید و اعتماد به‌نفستان مجددا افت می‌کند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: با راهکارهای غلبه بر ترس آشنا شوید

انزوا

دسته‌ای از افراد، علاقه‌ای به داشتن ارتباطات گسترده اجتماعی ندارند. این افراد معمولا با صحبت کردن در جمع مشکل دارند و از آن می‌ترسند. افراد منزوی روابط دوستانه ضعیفی هم دارند و همین مساله هم باعث می‌شود اعتماد به‌نفس آنها در جمع کاهش پیدا کند.

این افراد که در جمع خودشان را بدون حامی و پشتوانه روحی می‌بینند، به سختی می‌توانند درحضور دیگران حرف بزنند و توانایی‌هایشان را به اثبات برسانند.

مطالعه ناکافی و نداشتن آمادگی

اگر برای صحبتی که قرار است در جمع داشته باشیم مطالعه کافی نداشته باشیم یا برای آن برنامه درستی نریخته باشیم، قبل از سخنرانی استرس خواهیم گرفت. نداشتن دانش درمورد موضوع سخنرانی، اعتماد به‌نفس ما را به شدت کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سخنرانی‌مان تبدیل به یک افتضاح کامل شود!

چگونه در جمع خوب حرف بزنیم؟

خوشبختانه راه‌های زیادی برای مقابله با ترس از صحبت کردن در جمع وجود دارد. شما می‌توانید با به کارگیری روش‌های ساده زیر، به سخنرانی، کاربلد و مسلط تبدیل شوید.

برای سخنرانی‌تان به اندازه کافی مطالعه کنید

سعی کنید روی موضوعی که قرار است درباره آن حرف بزنید به اندازه کافی مطالعه داشته باشید. مطالعه کافی و داشتن دانش درباره موضوع صحبت‌تان، می‌تواند اعتماد به‌نفس‌تان را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

سعی کنید موقع مطالعه درباره موضوع نکات کلیدی و سرفصل اطلاعات درباره موضوع را روی کاغذ یادداشت کنید و بعد از اتمام مطالعه آن را مرور کنید. می‌توانید این کاغذ را با خودتان داشته باشید تا اگر وسط سخنرانی سرفصل موضوعات یادتان رفت، به آن نگاهی بیندازید.

خودتان را دوست داشته باشید

بزرگ‌ترین لطفی که می‌توانید در حق خودتان بکنید این است که به خودتان اعتماد به‌نفس بدهید. داشتن اعتماد به‌نفس و تمرکز روی نقاط قوت و توانایی‌ها می‌تواند کارایی شما را به‌طرز قابل توجهی افزایش دهد و از شما یک سخنران قهار بسازد.

خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید. به خودتان یادآوری کنید که توانایی‌های زیادی دارید و از پس هر چالشی برخواهید آمد. نتیجه کار شگفت‌انگیز خواهد بود. تضمین می‌کنم.

روی حرکات بدن و بیان‌تان کار کنید

یکی از تاثیرگذارترین مهارت‌های صحبت کردن در جمع مهارت‌های کلامی و فیزیکی هستند. زبان بدن می‌تواند توجه مخاطب را به شما جلب کند و او را تا انتهای صحبت‌هایتان با شما همراه کند.

حتما تجربه کرده‌اید که گوش کردن و توجه کردن به صحبت‌های کسانی که لحن بیان یکنواختی دارند، کار سختی است. بیان و لحن شما مهم‌ترین ابزارتان در سخنرانی است. شما باید یاد بگیرید که چه موقعی صدایتان را بالا ببرید و چه زمانی صدایتان را پایین بیاورید. نوع بیان شما می‌تواند ناگهان مخاطب را از جا بپراند و توجهش را جلب کند.

خودتان باشید

به خودتان سخت نگیرید. هرچقدر که در صحبت کردن در جمع راحت‌تر باشید و به خودتان نزدیک‌تر باشید، مخاطب راحت‌تر شما را باور خواهد کرد. این کار باعث می‌شود از صحبت کردن در جمع کمتر بترسید و با چالش‌های آن کنار بیایید. حتی وقتی که تپق می‌زنید، اولین کسی باشید که به خودتان می‌خندید.

بااین کار مخاطب هم به شما سخت نمی‌گیرد و با شما به سادگی ارتباط برقرار می‌کند و شما را می‌پذیرد. وقتی نقش کسی را بازی نمی‌کنید و خود واقعی‌تان هستید، کارتان به مراتب راحت‌تر هم خواهد بود. بزرگترین سخنوران دنیا، روی صحنه خودشان هستند و جوری رفتار می‌کنند که انگار درحال صحبت با دوستان‌شان هستند. می‌بینید که نتیجه کارشان تا چه اندازه شگفت‌انگیز و تاثیرگذار است.

با خودتان تمرین کنید

همه تکنیک‌هایی که تا پیش از این باهم مرور کردیم، بدون تمرین و تکرار بی‌نتیجه خواهند بود. شما باید قبل از سخنرانی با خودتان تمرین کنید. برقراری ارتباط چشمی، زبان بدن مناسب، لحن مناسب و همه آنچه که قرار است اجرا کنید را از قبل جلوی آینه با خودتان مرور کنید.

از کسی بخواهید جلو شما بنشیند و به حرف‌هایتان گوش دهد. از او بخواهید مانند یک شنونده حرفه‌ای به سخنرانی‌تان توجه و ایراد کارتان را به شما گوشزد کند. با تمرین، مداومت و تکرار می‌توانید به سخنرانی قهار تبدیل شوید که صحبت کردن در جمع برایش از هرکاری در دنیا راحت‌تر است!

روی تنفس‌تان کار کنید

داشتن صدایی تاثیرگذار  از مهارت‌های مهم صحبت کردن در جمع است. برای آنکه لحن درستی داشته باشید و طنین صدایتان گوش‌نواز باشد، باید روی تنفس‌تان کار کنید. کسانی که موقع صحبت کردن در جمع تنفس دیافراگمی ندارند و وسط حرف‌هایشان نفس نفس می‌زنند گیرایی لحن‌شان را از دست می‌دهند.

اگر تنفس صحیح برای صحبت کردن را بلد نباشید و وسط حرف‌هایتان نفس نفس بزنید، به مخاطب القا می‌کنید که استرس دارید. از طرفی نفس‌های مداوم وسط حرف زدن تمرکز مخاطب را بهم می‌ریزد و او را کلافه می‌کند.

خونسرد باشید

قبل از سخنرانی روی مهارت‌های کنترل استرس خودتان کار کنید. نفس‌های عمیق بکشید. خوراکی‌هایی که می‌توانند استرس‌تان را کم کنند مصرف کنید و از افکار منفی دور شوید. اگر خاطره و یا تجربه بدی از صحبت در جمع دارید فراموشش کنید و به خودتان اطمینان بدهید که قرار نیست هر تجربه منفی تکرار شود.

اگر خیلی استرس داشتید، به خودتان بگویید قرار نیست یک سخنرانی و حتی تپق زدن وسط آن شما را بکشد! حتی اگر سخنرانی‌تان خراب شد هم اتفاق عجیبی نمی‌افتد و نهایتا همه فراموشش می‌کنند. جان کلام اینکه هرکاری از دست‌تان برمی‌آید برای کنترل استرس‌تان انجام دهید تا کارایی‌تان به حداکثر خود برسد.

با مخاطب‌تان ارتباط چشمی برقرار کنید

یکی از ترفندهای صحبت کردن در جمع این است که با مخاطب‌تان ارتباط چشمی برقرار کنید. با برقراری ارتباط چشمی می‌توانید مخاطب را با خودتان همراه کنید. وقتی مخاطب به شما توجه کند؛ اعتماد به‌نفس‌تان در صحبت کردن افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید به خوبی صحبت‌تان را ادامه بدهید. بی‌راه نیست که از قدیم گفته‌اند: مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد!

سعی کنید هرچند دقیقه یک‌بار یک نفر را مخاطب قرار دهید و با او چشم در چشم شوید. به این صورت مخاطب متوجه می‌شود که به او توجه می‌کنید و برای شنیدن حرف‌هایتان مشتاقانه‌تر عمل می‌کند.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید