افزایش اعتماد به نفس ؛ بهترین راهکارها برای تقویت و بهبود اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

فهرست مطالب

افزایش اعتماد به نفس می‌تواند سخت باشد، زیرا هیچ کس با اعتماد به نفس بالا به دنیا نمی‌آید! اگر به نظر می‌رسد شخصی اعتماد به نفس باورنکردنی دارد، به این دلیل است که او سال‌ها در ساخت آن کار کرده است. اعتماد به نفس چیزی است که شما می‌آموزید، نه اینکه فکر کنید به طور ذاتی آن را درون خود دارید.

مهمتر از همه، این است که هنگامی که توسط عناصر زیادی بمباران می‎شویم که اعتماد به نفس ما را تهدید می‌کنند، باید مسئولیت دوبارهِ ایجاد آن را قبول کنیم، اما می‌پرسید چگونه؟ برای پاسخ با مقاله‌ای دیگر از ذهن همراه باشید.

راه‌های مؤثر در افزایش اعتماد به نفس

راه‌های مؤثر در افزایش اعتماد به نفس

برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، لازم است روش‌های زیر را یک به یک در خاطر ثبت کنید:

۱- خودتان را تأیید کنید

ما تمایل داریم که مطابق با تصویر خودمان رفتار کنیم. ترفند ایجاد افزایش اعتماد به نفس تغییر در چگونگی مشاهده خودمان است. جملات مثبت اگر با صدای بلند گفته شوند، معمولاً تأثیر بالایی بر روی شخصیت شما می‌گذارند. ما تمایل داریم هر آنچه را که به خودمان بگوییم دائماً باور کنیم.

به عنوان مثال، اگر از شکل بدن خود متنفر هستید، وقتی در آینه نگاه می‌کنید، چیزی را بیان کنید که از خودتان قدردانی کرده باشید یا از آن خوش‌تان بیاید.

برای اینکه مغز شما سریع‌تر جملات مثبت را بپذیرد، جملات خود را به عنوان سؤالاتی مانند «چرا من از بدنم باید خوشم بیاید؟» بیان کنید. سپس به دنبال پاسخ خواهید رفت و جوانب مثبت بدن خود را کشف می‌کنید و می‌فهمید که چطور می‌توانید در بهبود ظاهر خود تلاش کنید.

۲- با ترس‌های خود روبرو شوید

بهترین راه برای غلبه بر ترس، روبرو شدن با آن است. با انجام کاری که هر روز باعث ترس شما می‌شود و اعتماد به نفس‌تان را کاهش می‌دهد مقابله کنید. برای این کار به خودتان بگویید: «من از هیچ چیز نمی‌ترسم، از صحبت کردن در میان جمع، از حشرات، از شنا کردن و هر کارِ دیگری نمی‌ترسم!» با انجام این کار از منطقه راحتی خود خارج شده و با ترس‌های خود روبرو می‌شوید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکارهایی برای افزایش و تقویت هوش هیجانی[/su_animate]

[/su_box]

۳- برای افزایش اعتماد به نفس از منتقد درونی خود سؤال کنید

برخی از شدیدترین اظهار نظرهایی که از خودمان می‌کنیم از طریق صدای منتقد درونی است (سرزنش و نقد کردن خود). اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، احتمال این وجود دارد که منتقد درونی شما بیش از حد فعال است.

راهکارهایی مانند رفتار درمانی شناختی به شما کمک می‌کند تا از منتقد درونی خود سؤال کنید و به دنبال شواهدی برای حمایت یا انکار چیزهایی باشید که منتقد درونی شما برای شما می‌گوید. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید که در زندگی فردی شکست خورده هستید، از خود بپرسید: «چه شواهدی وجود دارد که فکر کنم فردی شکست خورده هستم؟» به جای انتقاد از خود، همیشه به دنبال راه‌حلی برای پیروز شدن باشید.

برای افزایش اعتماد به نفس از منتقد درونی خود سؤال کنید

۴- خود را برای پیروزی آماده کنید

افراد زیادی از توانایی‌های خود دلسرد می‌شوند، زیرا آنها اهدافی را تعیین می‌کنند که دستیابی به آنها دشوار است. مهم است با تعیین اهداف کوچک‌تر، راه را آسان‌تر کنید. هنگامی که یک در مسئله‌ای کوچک موفقیت کسب کردید، این باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید، سپس می‌توانید به سمت اهداف سخت‌تر حرکت کنید.

اطمینان حاصل کنید که شما همچنین لیستی از تمام دستاوردهای خود اعم از کارهای بزرگ و کوچک را در اختیار دارید که بتوانید در صورت نیاز جهت افزایش اعتماد به نفس، آنها را برای خود یادآوری کنید. تأمل در پروژه‌ها و اهدافی که به دست خواهید آورد، راهی عالی برای تقویت اعتماد به نفس شما است.

۵- به شخص دیگری کمک کنید

کمک به شخص دیگری غالباً این امکان را به ما می‌دهد که خودمان را فراموش کنیم و از آنچه که داریم سپاس‌گزار باشیم. همچنین وقتی می‌توانید برای شخص دیگری تفاوتی هر چند کوچک ایجاد کنید، احساس خوبی خواهید داشت.

به جای تمرکز روی نقاط ضعف‌تان، داوطلب شوید تا به دیگران به اندازه خود کمک کنید، سپس خواهید دید که اعتماد به نفس شما به طور خودکار در روند رشد قرار می‌گیرد.

۶- برای افزایش اعتماد به نفس از خود مراقبت کنید

اعتماد به نفس ترکیبی از سلامت جسمی، سلامت عاطفی و سلامت اجتماعی است. اگر از بدن خود متنفر هستید یا دائم انرژی کمی دارید، داشتن احساس خوب در مورد خودتان سخت خواهد بود.

جهت اعتماد به نفس بالا ضروری است که برای ورزش، عادات غذایی خوب و روابط اجتماعی وقت بگذارید. علاوه بر این، به روشی که دوست دارید، لباس بپوشید. با تلاش برای مراقبت از نیازهای خود، اعتماد به نفس خود را بسازید.

برای افزایش اعتماد به نفس از خود مراقبت کنید

۷- مرزهای شخصی ایجاد کنید

یاد بگیرید نه بگویید! به دیگران بیاموزید که به مرزهای شخصی شما احترام بگذارند. هرچه کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید، اعتماد به نفس شما بیشتر خواهد شد. نه گفتن نشان از عزت نفس بالای شما نیز دارد.

قرار بر این نیست که همیشه برای گفتن آره آماده باشید، هر نه گفتن می‌تواند شما را وارد مرحله‌ای جدید از زندگی‌تان کند که تا به حال تجربه نکرده‌اید. اگر احساس می‌کنید با کسی خوشبخت نمی‌شوید و یا فکر کنید این شغل مناسب شما نیست، بهتر است با یک نه همه چیز را در آنِ واحد تمام کنید.

۸- به طور منظم ورزش کنید

ورزش تأثیر مؤثری در افزایش اعتماد به نفس دارد. ورزش منظم اندورفین‌هایی را منتشر می‌کند که به نوبه خود با گیرنده‌های مواد افیونی در مغز تعامل دارند که باعث ایجاد احساس خوب می‌شود و به تفکر مثبت در فرد کمک می‌کند. هنگامی که به طور منظم ورزش می‌کنید، نه تنها از نظر جسمی بهتر می‌شوید بلکه بیشتر احساس انگیزه خواهید کرد تا به روش‌هایی که اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کنند پایبند باشد.

۹- تغییر به یک ذهنیت برابر را به دست آورید

افراد با اعتماد به نفس پایین دیگران را بهتر یا لایق‌تر از خود می‌دانند. به جای تحمل این عقیده، خود را در برابر همه آنها قرار دهید. آنها از شما بهتر و شایسته‌تر نیستند. به تغییر در مورد یک ذهنیت برابر برسید، به این معنا که همه انسان‌ها برابر هستند، هیچ کس از دیگری برتر نیست، تنها برخی افراد بیشتر از دیگران تلاش می‌کنند. با تغییر ذهنیت‌تان، به طور خودکار شاهد بهبود اعتماد به نفس خود خواهید بود.

جهت افزایش اعتماد به نفس اهداف خود را تعیین کنید

۱۰- جهت افزایش اعتماد به نفس اهداف خود را تعیین کنید

پیشرفت در جهت اهداف شخصی، داربستی است که اعتماد به نفس سالم بر آن بنا شده است. هنگامی که در مورد اهداف خود فکر می‌کنید، در نظر گرفتن ارزش‌های اصلی و اولویت‌های زندگی شما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. سپس می‌توانید مراحل عملی را برای پیشبرد اهداف خود دنبال کنید.

به طور کلی، اهداف خود را در جایی به صورت اولویت‌بندی یادداشت کنید، یعنی آنهایی که برای‌تان مهم‌تر هستند را در بالای فهرست یادداشت کنید. همچنین اهداف شما باید قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط با علائق و دارای محدودیت زمانی باشند. این روش مبتنی بر تحقیق است و نشان می‌دهد که اهداف قابل دستیابی می‌توانند تداوم بیشتری در آینده داشته باشند.

۱۱- خود را با دیگران مقایسه نکنید

محققان دریافتند افرادی که خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، اغلب حسادت را به میزان بیشتری تجربه می‌کنند. هرچه حسادت بیشتری را تجربه کردید، نسبت به خودتان احساس بدتری خواهید داشت. این فرآیند می‌تواند برای شخصیت و اعتماد به نفس بد باشد.

هنگام مقایسه ثروت، دارایی، مهارت، دستاوردها و ویژگی‌های دیگران، سریعاً به خودتان فکر کنید. اندیشیدن به اینکه افراد دیگر بهتر هستند، اعتماد به نفس شما را به کلی از بین خواهد برد. هنگامی که متوجه شدید در حال مقایسه هستید، به خود یادآوری کنید که انجام این کار برای‌تان مفید نیست. مهم است بدانید: «همه در حال مسابقه هستند و زندگی یک رقابت یک طرفه نیست.»

۱۲- لبخند بزنید و با مردم ارتباط بگیرید

به نظر واضح است که لبخند به شما کمک می‌کند تا با دیگران رابطه برقرار کنید. همچنین به نظر می‌رسد که وقتی تبسم دارید احساس خوشبختی و اطمینان بیشتری می‌کنید.

وقتی لبخند می‌زنید و ارتباط چشمی برقرار می‌کنید، نشان می‌دهد که شما راحتی و گرمی خاصی در مورد دیگران دارید. با وجود این، بسیاری از مردم نمی‌خندند! 

تبسم باعث می‌شود دیگران احساس راحتی بیشتری در حضور شما داشته باشند، بنابراین خنده کیفیت تعاملات شما را بهبود می‌بخشد. همان‌طور که شما شروع به تعامل بهتر با دیگران می‌کنید، اعتماد به نفس شما رشد می‌کند تا اینکه ارتباطات شما به یک روند طبیعی تبدیل شوند.

بسیاری از کسانی که فاقد اعتماد به نفس هستند از دستیابی و ارتباط با دیگران می‌ترسند. یک لبخند ساده و تماس چشمی می‌تواند درب‌های جدیدی را به روی شما باز کند.

قدردانی از خود به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند

۱۳- قدردانی از خود به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند

شناسایی نقاط مثبت همیشه آسان نیست! وقتی از زندگی مثبت خود قدردانی می‌کنید، فقط چیزهایی را که دوست دارید شناسایی نمی‌کنید؛ شما لحظه به لحظه توجه می‌کنید که زندگی شما به دلیل علائق‌تان در حال بهبود است. هر روز از خود قدردانی کنید و منفی‌بافی‌ها را از زندگی خود حذف کنید.

شما باید یک دید واقع بینانه‌تر ایجاد کنید که به موجب آن بتوانید نکات مثبت در زندگی خود را شناسایی و سپس از آنها قدردانی کنید. وقتی زمان خود را برای قدردانی از چیزهای خوب در زندگی‌تان می‌گذارید، احساس خوشحالی واقعی خواهید کرد.

برای اینکه در زندگی خود شادتر باشید و در جهت افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید، لازم است همیشه قدردان خوبی‌های زندگی خود باشید.

۱۴- با نقاط قوت خود بازی کنید

همه ما می‌توانیم اکثر کارها را انجام دهیم، اما آنچه فرق می‌کند نوع انجام آن کار است. در طول زندگی، با کارهایی روبرو خواهید شد که برای انجام آن مناسب نیستید.

این کارها برای همه یکسان نیست، پس اگر وقت زیادی را برای انجام این کارها صرف کنید، به احتمال زیاد در حال مبارزه بیهوده با خود هستید. روی انجام هر کاری که در آن بهترین هستید تمرکز کنید.

اعتماد به نفس شما با انجام هر کاری که با موفقیت انجام داده‌اید، افزایش می یابد. نقاط قوت خود را بشناسید و با آنها بازی کنید. جایی را جستجو کنید که از نقاط قوت، دانش و مهارت شما بیشترین بهره را ببرد.

در صورت امکان وظایفی را که متناسب با نقاط قوت شما نیست  تفویض یا برون‌سپاری کنید. پس، لازم نیست که در همه چیز عالی باشید، اما برای داشتن اعتماد به نفس بالا در زندگی بهتر است بر نقاط قوت خود تمرکز کنید.

۱۵- هر آنچه دوست دارید را به آغوش بگیرید

عشق قدرتمندترین احساسات است. متأسفانه ما فقط آن مزخرفاتی را که در فیلم‌های هالیوودی مشاهده می‌کنیم، عشق می‌نامیم. عشق به اشکال مختلفی به وجود می‌آید و وقتی در زندگی خود جایی برای عشق ایجاد می‌کنید، شادتر خواهید بود.

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید آنهایی است که شما در زندگی خود دوست دارید. البته، همیشه کارهایی وجود دارند که باید انجام دهید، اما ممکن است واقعاً آنها را دوست نداشته باشید. با این حال، با پیدا کردن چیزهایی که دوست دارید می‌توانید به افزایش اعتماد به نفس در خود کمک شایانی کنید.

بالا بردن اعتماد به نفس

۱۶- نواقص خود را بپذیرید

کمال‌گرایی فقط مکانیزمی است برای بهتر شدن؛ کمال نه یک امکان، بلکه یک ضرورت است. هیچ کس کامل نیست و هیچ کس هرگز کامل نخواهد بود. به جای این که دنبال دستیابی به کمال باشید، همیشه می‌توانید تلاش خود را ارزیابی کنید. سپس، می‌توانید از تجربه یاد بگیرید و تلاش کنید که دفعه بعد بهتر شوید.

نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که به محض انجام کاری، همیشه می‌توان آن را بهبود بخشید. شما از افراد دیگر، از نتایج یا از کل جهان، بازخورد دریافت خواهید کرد.

وقتی بازخورد را مرور می‌کنید، می‌توانید هر پیشرفتی که باید انجام دهید را شناسایی کنید. اگر قبل از اقدام، منتظر کمال باشید، هرگز کاری را شروع نخواهید کرد. نقص‌ها نشان می‌دهند که شما انسان هستید و می‌توانید شکست بخورید.

کلام آخر

افزایش اعتماد به نفس به زمان، تمرکز و تلاش نیاز دارد. این یک ترفند جادویی نیست! در حالی که برخی از افراد آن را آسان و طبیعی جلوه می‌دهند، اما اعتماد به نفس بالای آنها نتیجه رفتارهای آموخته شده است. شما همچنین می‌توانید این رفتارها را یاد بگیرید و فواید بسیاری از اعتماد به نفس بالا را تجربه کنید.

اجرای استراتژی‌های بیان شده در بالا، تمام مشکلات شما را درمان نمی‌کند، اما اعتماد به نفس شما را به یک سطح کاملاً جدید منتقل می‌کند. شما سؤال خواهید کرد که چرا زودتر اقدامی نکردید، اما برای تغییر هیچ وقت دیر نیست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید