تکنیک تبسم چیست؟ لبخند زدن راهی برای آرامش و رضایت بیشتر از زندگی

تکنیک تبسم چیست؟

فهرست مطالب

تکنیک تبسم و یا لبخند زدن به دلایلی می‌تواند مزیت‌های روانی و اجتماعی بسیاری داشته باشد. یکی اینکه لبخند بازتاب خوشبختی است، و دیگری این است که افراد شادتر لحظات مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند. بنابراین تبسم با زندگی شاد در ارتباط است و می‌تواند موقعیت‌های متفاوت را پیشروی انسان بگذارد.

مورد دیگر این است که وقتی افراد لبخند می‌زنند نسبت به دیگران متفاوت رفتار می‌کنند. یک مطالعه نشان داد هرچه فرد در یک عکس تبسم داشته باشد، بینندگان انتظار دارند که تعامل با آن شخص به خوبی پیش برود؛ انتظارات از این دست باعث می‌شود افراد با گرمای بیشتری با یکدیگر رفتار کنند. درواقع، تکنیک تبسم همان لبخند زدن راحت و بدون فشار به عضلات صورت است.

ممکن است خودِ لبخند اهمیتی نداشته باشد، اما تبسم می‌تواند نشانه‌ای از چیزهای عمیق‌تر باشد. برای مثال، شخصی که اغلب در عکس‌های خانوادگی تبسم دارد، ممکن است از لبخند به عنوان سلاحی برای کاهش سختی‌ها و جستجوی روابط معنادار استفاده کند. استدلال قبل به این معنا نیست که افرادی که لبخند می‌زنند، از زندگی خود بیشتر رضایت دارند؛ لبخند حالتی انتزاعی برای نشان دادن بسیاری از مسائل عمیق روحی است؛ با ذهن همراه باشید.

تکنیک تبسم و سلامت اجتماعی

تکنیک تبسم و سلامت اجتماعی

لبخند زدن عالی است، اما دقیقا چگونه؟ خُب، همان‌طور که دیدیم، لبخند زدن باعث دوستی و تعامل مثبت می‌شود. افراد به سمت کسانی می‌روند که به نظر خوشحال هستند، در حقیقت بیشتر جذب آنها می‌شوند!

در نتیجه، افرادی که تمایل به نمایش خوشبختی واقعی دارند، از روابط اجتماعی باکیفیت بهره‌مند می‌شوند. این الگو در برخی مطالعات قابل توجه چندین بار نشان داده شده است. در یک مطالعه تعداد زیادی عکس سالنامه از کالج کوچک زنان در سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ جمع‌آوری شد. محققان سریع آن عکس‌ها را برای نشانه‌های لبخندهای واقعی تجزیه و تحلیل کردند. محققان دریافتند که هرچه این زنان در عکس‌های سالنامه خود لبخند می‌زدند، احتمال ازدواج سریع آنها بیشتر بود.

در این مطالعه به موضوع طلاق نیز رسیدگی شد. آنها ارتباط مستقیمی بین شدت لبخند در عکس‌های سالنامه و احتمال طلاق در زندگی آنها را پیدا کردند. افرادی که بیشتر در عکس سالنامه خود لبخند می‌زدند، کمتر از شریک خود درخواست طلاق داشتند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

چطور میتوانیم وقتی با موانع واقعی زندگی روبرو می‌شویم شاد باشیم؟

[/su_animate]

[/su_box]

تکنیک تبسم و سلامت جسمی

تکنیک تبسم و سلامت جسمی

هیچ رازی در این نیست که افراد شادتر تمایل به سالم‌تر بودن دارند. اما آیا این مهم می‌تواند با لبخند همراه باشد؟ اول اینکه چگونه می‌توانیم به یک نشانه کاملاً واضح از سلامتی نگاه کنیم. محققان عکس‌هایی از بیش از ۲۰۰ بازیکن اصلی بیس بال لیگ برتر آمریکا را که در سال ۱۹۵۰ فعال بودند جمع کردند. آنها براساس این که کدام یک از بازیکن‌ها لبخند می‌زنند و کدامین یک نمی‌زنند، آنها را دسته‌بندی کردند. محققان همچنین به تاریخ‌های فوت این بازیکنان بیس بال نیز دسترسی داشتند.

به طور کلی، بازیکنانی که لبخندهای واقعی در عکس‌های‌شان مشاهده شد، تمایل به زندگی طولانی‌تر از دیگران داشتند. وقتی سال به سال نگاه می‌کنید، بازیکنان لبخند زده تقریباً نیمی از افراد غیرخندان در هر سال بیشتر عمر کردند.

یک مطالعه جدید در مورد امید به زندگی، نشان داد که عکس شناسنامه دانشجویی به دلیل نشانه‌های لبخند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سپس از دانش آموزان سؤال شد که آیا در سال گذشته به یک مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند یا خیر. دانشجویانی که در عکس شناسنامه خود لبخند نداشتند، در سال گذشته حداقل یکبار به یک مرکز درمانی مراجعه کرده‌ بودند. این امر نشان می‌دهد، افرادی که از تکنیک تبسم استفاده کردند کمتر مریض شده‌اند!

تکنیک تبسم و تنظیم ذهنی

لبخند زدن نیز با فواید روان‌شناختی شخصی همراه باست. به ویژه، به نظر می‌رسد که تبسم به افراد کمک می‌کند تا با حوادث عاطفیِ منفی مقابله کنند. یک مطالعه گروهی از افرادی که عشق زندگی خود را از دست داده‌اند انجام شد.

همه این شرکت کنندگان به طور خلاصه در مورد رابطه خود با شخصی که اخیراً درگذشته بود صحبت کرده‌اند. آنها از طریق نشانه‌های لبخند واقعی و یا تبسم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. محققان دریافتند که این افراد هرچه بیشتر لبخند می‌زدند، ۲۵ ماه پس از درگذشت فردی که دوستش داشتند، بهتر توانسته بودند شرایط زندگی خود را کنترل کنند.

مطالعه دیگر نشان داد، دانش آموزانی که لبخند بیشتری در هنگام سخنرانی داشتند بهتر توانستند با احساسات منفی کنار بیایند و در طی یک دوره دو ساله پریشانی ذهنی کمتری نشان دادند.

تکنیک تبسم و احساس خوشبختی

افراد شاد بیشتر لبخند می‌زنن؛ با این وجود علائم لبخند می‌تواند نشان از احساس خوشبختی بیشتر باشد. در مطالعه قبل که عکس‌های سالنامه و نتایج ازدواج مورد بررسی قرار گرفت، این نظرسنجی‌ها همچنین حاوی معیارهای بهزیستی نیز بودند. در زمان گرفتن عکس‌های سالنامه – هنگامی که زنان در حدود ۲۱ سال سن داشتند – هرچه در عکس خود لبخند می‌زدند، بررسی شد که بیشتر احساس خوشبختی و رضایت داشتند.

تعجب‌آور نیست، اما هرچه مردم در عکس سالنامه دانشکده خود لبخند بزنند، در سن ۲۷، ۴۳ و ۵۲ سالگی احساس رضایت بیشتری دارند. به عبارت دیگر تکنیک تبسم می‌تواند در توالی سال‌های زندگی، نقش مؤثری در خوشبختی فرد ایفا کند.

اخیراً، محققان تصاویر پروفایل فیس بوک دانشجویان ترم اول دانشگاه را جمع آوری کردند. این عکس‌ها غیر رسمی‌تر از تصاویر سالنامه هستند. بنابراین آنها این عکس‌های فیس بوک را به دلیل نشانه‌های لبخند زدن واقعی تجزیه و تحلیل کردند و وقتی قرار بود فارغ التحصیل شوند، دوباره با این دانشجویان ارتباط برقرار کردند.

دانشجویانی که ۳.۵ سال قبل در پروفایل‌های فیس بوک خود لبخند بیشتری می‌زدند، رضایت بیشتری از زندگی نسبت به افراد دیگر نشان می‌دادند. نتایج آنها همچنین حاکی از آن است که این احساس رضایت موضوعی اجتماعی است، زیرا لبخندها نشان از آن داشتند که این دانشجویان از روابط اجتماعی خود در فیس بوک راضی‌تر بودند.

تکنیک تبسم و کاهش پرخاشگری

برای بررسی سریع نوع دیگری از جلوه‌های تبسم، برخی تحقیقات لبخند را به تسلط جسمی کمتری مرتبط کرده‌اند. به این معنا که، یک لبخند فقط حالتی دوستانه برقرار نمی‌کند، بلکه نشان می‌دهد که شما فردی خشن و پرخاشگر نیستید.

در یک تحقیق، کارشناسان دریافتند، افرادی که در مورد رویدادهای مختلف زندگی (به ویژه در مشکلات) لبخند می‌زنند، در مسائل آینده کمتر عصبانی و یا خشمگین می‌شوند. هر چه قدر افراد در مواجه با مشکلات بتوانند از تکنیک تبسم استفاده کنند، بهتر می‌توانند مسائل را مدیریت کنند، بدون آنکه باعث رنجش دیگران شوند.

لبخند بزن تا جهان هم به تو لبخند بزنه

یک لبخند واقعی و زودگذر که می‌تواند سلامت و رفاه فرد را نشان دهد. مطمئناً تحقیقات بیشتری برای بررسی این مسئله مورد نیاز است. قبل از اینکه این شواهد را به عنوان دلیلی برای لبخند زدن بیشتر تفسیر کنید، می‌خواهیم با احتیاط نسبت به تفسیر این یافته‌ها تصمیم نهایی را بگیریم.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

قطعاً به سختی می‌توان گفت که لبخند زدن افراد را سالم‌تر نگه می‌دارد، روابط بهتر با دیگران ایجاد می‌کند و می‌تواند رضایت شما از زندگی را افزایش دهد. اما عموماً تبسم می‌تواند چیزی در مورد ماهیت احساسات و تجربه‌های انسانی فاش کند. به طور کلی، لبخند زدن یک قرص جادویی برای اتفاقات شگفت انگیز است.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید