آموزش فن بیان و گویندگی ؛ چگونه بتوانیم سخنرانی ماهر شویم!

آموزش فن بیان و گویندگی

فهرست مطالب

سخنرانان بزرگ با فن بیان بالا متولد نمی‌شوند، بیشتر آنها با تمرین و آموزش، مهارت‌های سخنرانی خود را تکامل می‌بخشند. مشهورترین ادیبان تاریخ آبراهام لینکلن، مارتین لوتر کینگ و آدولف هیتلر هستند. آنها پیام خود را به روشی قدرتمند و پرنفوذ بیان می‌کردند که در تمان جهان طنین‌انداز می‌شد.

اما پرسش اصلی در این است که: «چطور می‌توان فن بیان و گویندگی خود را تقویت کرد؟» در زیر لیستی از مهارت‌ها ضروری در راستای آموزش فن بیان و گویندگی آورده شده است که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا سخنرانی‌های واضح، مطمئن و موفق داشته باشید؛ با ذهن همراه باشید.

آموزش فن بیان و گویندگی با ۷ راهکار مهم

آموزش فن بیان

موارد زیر در کنار هم هستند که می‌توانند به رشد فن بیان و گویندگی در افراد کمک کنند:

اعتماد به نفس خود را رشد دهید

اساسی‌ترین مهارت آموزشی، اعتماد به نفس است. ایجاد اعتماد به نفس می‌تواند دشوار باشد، اما با تمرین شش تکنیک دیگر در این مقاله، شما توانایی و ایمان بیشتری نسبت به کسب موفقیت خواهید داشت.

برخی از افراد این موضوع را قبول دارند که رسیدن به یک شخصیت سخن‌ران نیاز به اعتماد به نفس بالا دارد. اشخاصی که اعتماد به نفس خود را افزایش می‌دهند، قادر به عملکرد بالا در بیان و گویندگی خود خواهند بود و با اطمینان بیشتری عمل می‌کنند. موارد زیر را برای آموزش فن بیان و گویندگی جهت افزایش اعتماد به نفس در خاطر ثبت کنید:

  • عصبی شدن را از خود دور کنید
  • سخنرانی خود را آماده کنید
  • در یک محیط واقع بینانه تمرین کنید
  • نفس عمیق بکشید تا دامنه بیانات خود را گسترش دهید
  • با صدای بلند تمرین کنید
  • روی مخاطبان خود متمرکز شوید
  • موفقیت را تجسم کنید
  • با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

آموزش گویندگی

از محتوای مناسب استفاده کنید

محتوای گفتار شما نیز مهم است. هنگام آماده‌سازی سخنرانی خود، اطمینان حاصل کنید که پیام شما برای مخاطبان مناسب است و اگر مخاطبان شما با موضوع آشنا نیستند، از کلمات اختصاری و اصطلاحات غیر تخصصی خودداری کنید.

استفاده از استعاره ها و نقل قول‌ها می‌توانند به زنده کردن گفتار شما کمک کرده و مخاطب را درگیر خود کنند. شما باید مطمئن باشید که با قدرتمندترین گفته‌ها یا نکاتی که می‌خواهید مخاطبان شما با آنها جذب شما شوند، سخنرانی خود را شروع و به پایان برسانید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

توسعه فردی چیست؟ روش‌های بهبود توسعه شخصی برای موفقیت

[/su_animate]

[/su_box]

مخاطبان خود را بشناسید

یکی از دشوارترین اما اساسی‌ترین مهارت‌های آموزش فن بیان و گویندگی، امکان برقراری ارتباط با مخاطبان است. این کار از طریق گفته‌ها و زبان بدن شما قابل انجام است. به یاد داشته باشید که مخاطبان شما فقط مردم هستند و مردم تجربیات یا ارزش‌های مشترک را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

شما می‌توانید سخنرانی خود را با حکایتی شروع کنید که شخصیت شما را نشان می‌دهد و این باعث ایجاد انرژی مثبتی در مخاطب خواهد شد و فوراً احساس آرامش بیشتری به شما دست می‌دهد.

تماس چشمی همچنین برای برقراری ارتباط با مخاطب ضروری است. سعی کنید از بین مخاطبین با یک نفر به اندازه دو جمله صحبت کنید، این باعث تسلط بیشتر شما بر جلسه یا کنفرانس می‌شود. به این ترتیب، شما با بسیاری از مخاطبین خود ارتباط محکم برقرار می‌کنید و آنها شما را مطمئن، قابل اعتماد و پُردانش پیدا خواهند کد.

فن بیان و گویندگی

از محدوده آواز خود استفاده کنید

اگر با لحن یکنواخت صحبت کنید، گفتار شما به اندازه زیادی کسل‌کننده خواهد بود و مخاطب شما خیلی سریع علاقه خود را از دست خواهد داد. صدای انسان از نظر فنی قادر به ۲۴ نت در مقیاس موسیقی است، اما بیشتر افراد فقط در مکالمات روزمره خود از سه تای آنها استفاده می‌کنند.

صدای خود را در نت‌های بلند تمرین دهید تا بتوانید تسلط بیشتر در گویندگی و فن بیان پیدا کنید. سعی کنید با صدای خود به خوبی آشنا شوید تا نقاط قوت و ضعف آن را بیرون کشیده و بتوانید تسلط بیشتر بر نوع گفتار خود داشته باشید.

ورزش تاحدودی می‌تواند دامنه آواز شما را گسترش دهد و بر مراحل آموزش فن بیان و گویندگی شما تأثیر بگذارد:

  • خود را گرم کنید: همیشه قبل از شروع تمرین برای مدتی صدای خود را گرم کنید، می‌توانید با آواز خواندن در وسط دامنه آواز خود این کار را انجام دهید.
  • مقیاس‌ها: انواع مقیاس‌هایی که در کل دامنه آواز شما می‌گذرد از اهمیت بالایی برخوردارند. هر چند وقت یک‌بار آنها را تمرین کنید. این به تدریج هم دامنه آواز فعلی شما و هم اوج و فرود آن را تقویت می‌کند.
  • زمزمه کردن: در حالی که مقیاس‌های ذکر شده قبل را تمرین می‌کنید، سعی کنید آنها را زمزمه نیز کنید. این مورد موضوعی ثابت شده است، به ویژه برای نُت‌های بالاتر، موثرترین تمرین برای افراد است.
  • سعی کنید آواز بخوانید: با دیافراگم نفس بکشید و از نفس خود برای حمایت از آواز خواندن استفاده کنید.

طول زمان سخنرانی را در نظر بگیرید

اطمینان حاصل کنید که گفتار شما در یک محدودیت زمانی خاص قرار دارد. اگر به شما یک بازه زمانی خاص داده نشد، همیشه بهتر است صحبت خود را کوتا کرده و به نکات مهم بپردازید.

این به شما کمک می‌کند بتوانید از گزافه گویی دوری کنید، و آنچه مهم هست را به مخاطب برسانید. هر چه زمان محدود شود، مهارت شما در آموزش فن بیان و گویندگی افزایش می‌یابد. به این معنا که می‌دانید در یک محدوده زمانی کوتاه چه کلماتی را استفاده کنید تا صحبت‌های شما بتوانند مؤثر واقع شوند.

تمرین فن بیان و گویندگی

کلمات کلیدی را حفظ کنید

یکی دیگر از مهارت‌های دشوار در فن بیان، توانایی به یاد آوردن سخنان است! سخنرانان بزرگ اغلب از متن نوشته شده استفاده نمی‌کنند، آنها کلمات را در خاطر حفظ می‌کنند و به راحتی سخنان خود را بیان می‌دارند. اگر شما از نکات کلیدی پیامی که می‌خواهید تحویل مخاطب دهید آگاه باشید، سخنرانی شما بسیار مؤثر خواهد بود، و سپس از قلب خود با آنها صحبت کنید، نه فکرتان!

شما باید در مورد چیزی که به آن علاقه‌مند هستید صحبت کنید، بنابراین این به همان اندازه که به نظر می‌رسد دشوار نیست. مشکل به خاطر سپردن یک متن این است که اگر جای اصلی صحبت خود را گم کنید، سپس سریعاً دچار پریشانی می‌شوید. یکی از مؤثرترین راه‌ها در آموزش فن بیان و گویندگی، حفظ کردن «کلمات کلیدی» است.

کلام آخر

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

مانند هر مهارت دیگری، بهترین راه برای بهبود فن بیان و گویندگی شما، تمرین است. انتظار ندارید که بدون آموزش قدرت بیان خود را خوب کنید، شما نیاز به تمرین و برنامه ریزی مداوم دارید. یکی از بهترین راه‌های انجام این کار، ضبط کردن صدا و گوش دادن به نحوه تکلم و تحلیل نوع گفتار خود است. این کار را در طی مراحل آموزش خود انجام دهید و با تلاش سعی کنید قدرت بیان و گویندگی خود را بالا ببرید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید