تفکر منطقی چیست؟

تفکر منطقی

فهرست مطالب

ما انسان‌ها توانایی‌های خاصی داریم که باعث شده‌اند نسبت به سایر موجودات برتری پیدا کنیم. ویژه‌ترین توانایی ما انسان‌ها توانایی تفکر است. تفکر سرمنشأ بسیاری از اعمالی است که از ما انسان‌ها سر می‌زند. در این میان تفکر منطقی جایگاه ویژه‌ای دارد. این نوع از تفکر در بسیاری از مراحل زندگی به ما کمک می‌کند و در شکل رفتار منطقی تاثیر زیادی دارد. با ما در ذهن همراه باشید تا بیشتر با تقویت تفکر منطقی آشنا شویم.

تفکر

تفکر یکی از پیچیده‌ترین رفتارهایی است که موجودات از خودشان نشان می‌دهند. ما انسان‌ها به خاطر توانایی‌های ویژه و وسیع‌مان در زمینه تفکر توانسته‌ایم به پیشرفت و تکامل برسیم. تفکر همان عاملی است که ما را از سایر موجودات جدا می‌کند و راه را به ما نشان می‌دهد.

دانشمندان و فلاسفه در طول سالیان دراز مفاهیم و تعابیر متفاوتی از تفکر داشته‌اند. نمی‌توان تعریف دقیقی از تفکر ارائه کرد. اما می‌توان گفت وقتی ما با چالش یا مسئله‌ای جدید روبه‌رو می‌شویم، با استفاده از نیروی تفکر و کمک آن می‌توانیم راه‌حلی پیدا کنیم و مسئله جدید را حل کنیم.

درواقع وقتی با چیزی مواجه شویم که تا قبل از این ندیده بودیم، با استفاده از تجربیات گذشته و دانشی که از قبل در ذهن‌مان ذخیره شده بود، راه حل جدید پیدا می‌کنیم. این کار تنها به خاطر وجود تفکر است.

تفکر انواع مختلفی دارد. درواقع هربار که ما با استفاده از یک متد و یا روش حل مسئله با مسئله‌ای جدید روبه‌رو می‌شویم، از نوعی حاص از تفکر کمک گرفته‌ایم. دانشمندان انواع مختلفی از تفکر را شناسایی کرده‌اند و برای آنها تعریف ارائه داده‌اند. تفکر انتقادی، تفکر جانبی، تفکر راهبردی، تفکر سیستمی، تفکر خلاق، تفکر تحلیلی، تفکر اجرایی و…

بعضی از این انواع زیر عنوان تفکر منطقی و باقی تحت عنوان تفکر احساسی قرار می‌گیرند.

تفکر منطقی

تفکر منطقی

عالی‌ترین سطح تفکر هرانسان، تفکر منطقی است. ما انسان‌ها با استفاده از تفکر منطقی می‌توانیم به حل مسئله و باز کردن گره چالش‌ها برسیم. ما می‌توانیم با بررسی فعال و پویای عقاید متفاوت، نتایج حاصل از آنها را ایجاد کنیم. پس یادتان باشد گام اول برای داشتن تفکر منطقی، مطالعه مداوم عقاید متفاوت است.

ما با تفکر منطقی می‌توانیم بدون درگیری و دخالت احساسات و پیش‌داوری‌ها مسائل را تجزیه و تحلیل کنیم و نتایج قابل اعتماد و اتکا حاصل کنیم. معمولا تفکر منطقی در مقابل مفهوم تفکر احساسی قرار می‌گیرد.

انسان‌های منطقی چه ویژگی‌هایی دارند؟

افرادی که بیشتر از تفکر منطقی استفاده می‌کنند، ویژگی‌هایی دارند که شناسایی آن مشخص می‌کند که چقدر تقویت این نوع از تفکر اهمیت دارد.در ادامه این ویژگی‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم

شخصیت‌های مصممی دارند

افرادی که منطقی فکر می‌کنند، تصمیمات‌شان را براساس شواهد موجود و منطق مستحکم اخذ می‌کنند. این افراد در تصمیم‌گیرهایشان احساسات را دخالت نمی‌دهند؛ یا لااقل کمتر از احساسات‌شان استفاده می‌کنند. به همین دلیل تصمیم‌هایشان معمولا درست‌ترین و منطقی‌ترین راه‌حل ممکن است و بعد از انتخاب آن، شک و دودلی به خودشان راه نمی‌دهند.

مسیر مشخصی دارند

افرادی که منطقی عمل می‌کنند، معمولا از برنامه‌های بلندمدتی که از قبل برای خودشان طراحی کرده‌اند پیروی می‌کنند و مسیر حرکت‌شان ثابت و مشخص است. بنابراین می‌توانید آینده آنها را پیش‌بینی کنید و یا مسیرشان را حدس بزنید.

اما برعکس آنها، افرادی که احساسی عمل می‌کنند، بارها تغییر مسیر می‌دهند و هربار که از آنها دباره برنامه هایشان سوال بپرسید، جواب متفاوتی به شما خواهند داد. افراد احساسی غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل محاسبه هستند.

از طرفی دیگر، افرادی که منطقی عمل می‌کنند، ترجیح می‌دهند مراحل کار را طبق برنامه پیش ببرند و مراحل را به ترتیب و مو به مو اجرا کنند. اما اگر به افرادی که احساسی عمل می‌کنند نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمایل چندانی به پیروی از برنامه ندارند و ممکن است مراحل را یک درمیان اجرایی کنند یا ترتیب را رعایت نکنند.

تفکر منطقی

متعصب نیستند

افرادی که منطقی فکر می‌کنند، به سادگی با نظرات متفاوت کنار می‌آیند و هر ایده را به عنوان یک مسئله قابل تامل قبول می‌کنند. آنها سعی می‌کنند در تحلیل عقاید و اندیشه‌ها ارزش‌های خودشان را نادیده بگیرند. به همین علت در این افراد کمتر نشانه‌ای از تعصب یا تهجر دیده می‌شود.

برعکس افراد احساسی معمولا با  اندیشه‌های مخالف و متفاوت برخوردی قهرآمیز و متعصبانه دارند و نمی‌توانند بدون درنظر گرفتن ارزش‌های خودشان به داوری عقایددیگران بپردازند.

شیوه حل مسئله‌شان دقیق است

افرادی که تفکر منطقی دارند، معمولا به شیوه‌های خلل ناپذیر و بدون شک و تردید به حل مسئله می‌پردازند. آنها بارها روش‌شان را به بوته آزمایش می‌گذارند تا از درست بودن آن مطمئن شوند. اما درعوض افرادی که احساسی فکر می‌کنند چندین روش متفاوت برای حل مساله پیشنهاد می‌کنند درنهایت راهی را انتخاب می‌کنند که ممکن است نتیجه‌ای اشتباه دربر داشته باشد.

تفکر منطقی

 

استدلال‌هایشان مبتنی بر تحلیل منطقی است

همانطور که از اسم تفکر منطقی برمی‌آید، بر استدلال‌های منطقی، تحلیلی و دقیق بنا شده است. اما کسانی که تفکرشان بیشتر احساسی است، تمایل بیشتری به انتخاب راه‌حل‌های خلاقانه و جانبی دارند.

تفکر منطقی چگونه به ما کمک می‌کند؟

منطق، یکی از مهم‌ترین سلاح‌های ما انسان‌ها برای حل مشکلات است. با منطق می‌توانیم درست فکر کنیم و واقعیات را درنظر بگیریم. افرادی که تفکر منطقی دارند، می‌توانند احساسات را از تصمیم‌شان حذف کنند و معمولا نتیجه تصمیم‌شان قابل اتکاتر است.

تفکر منطقی می‌تواند ما را از دام افراط و تفریط نجات دهد. با تفکر منطقی این توانایی را خواهیم داشت که دائما عقاید خودمان را مورد بازبینی قرار دهیم و از شر تعصب نجات پیدا کنیم.

این تفکر با دقت در جزییات، می‌تواند منجر به ایجاد راه‌حل‌هایی کاربردی و درست در حل مسائل و مشکلات شود. با تفکر منطقی به مدیرانی تبدیل خواهید شد که در بزنگاه‌ها می‌توانند با تصمیمات درست مجموعه خود را به درستی هدایت کنند.

تفکر منطقی

روش‌های تقویت تفکر منطقی

برای داشتن تفکر منطقی باید از چند جهت مغزتان را تقویت کنید. بهبود شرایط فیزیکی، بهبود شرایط اندیشه‌ای و ذهنی، کارهایی هستند که با انجامشان می‌توانند در تقویت تفکر منطقی موثر باشند. در ادامه فعالیت‌هایی که می‌توانند تفکر منطقی را در شما تقویت کنند با هم بررسی می‌کنیم.

تقویت ذهن با بهبود شرایط فیزیکی

یکی از ابتدایی‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین کاری که باید برای تقویت تفکر منطقی انجام دهید، تقویت شرایط فیزیکی است. از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم!

برای عملکرد صحیح مغز باید خواب کافی داشته باشید. خواب کافی می‌تواند به‌طرز قابل توجهی توانایی مغز را بهبود ببخشد. قدم بعدی که باید برای تقویت مغز بردارید، تغذیه مناسب است.

رژیم غذایی شما باید از اسیدهای چرب امگا باشد. فسفر هم یکی دیگر از منابع غذایی سودمند مغز است. می‌توانید از انواع سبزیجات و مغزها و آبزیان برای بهبود اوضاع مغزتان استفاده کنید.

ورزش می‌تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد و تقویت تفکر منطقی ایفا کند. روزانه نیم ساعت ورزش کنید. یوگا و مدیتیشن هم گزینه‌های مناسبی برای تقویت مغز هستند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]فایده های مدیتیشن یا مراقبه که تا به حال در مورد آنها نشنیده اید![/su_animate]

[/su_box]     

بهبود شرایط اندیشه

یادتان باشد برای تقویت تفکر منطقی باید طرز تفکرتان را تغییر دهید. تله‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند فکر شما را از حالت اعتدال خارج کند و شما را از تفکر منطقی دور کنند.

شما باید ذهن‌تان را از هرگونه قضاوت مبتنی بر پیش‌داوری‌ها دور کنید. سعی کنید وقتی به مسئله‌ای فکر می‌کنید، آن را خارج از بستر ارزش‌های ذهنی‌تان بررسی کنید. از تفکر خطی دور شوید. باید به این درک برسید که همه اتفاقاتی که می‌افتند تنها از یک علت خاص منشا نمی‌گیرند. سعی کنید در بررسی علت اتفاقات، همه دلایل را در نظر بگیرید.

سعی کنید احساسات‌تان را کنترل کنید. شما باید هنگام وقوع حوادث توانایی کنترل احساسات‌تان را داشته باشید تا بتوانید به جواب منطقی برسید و منطقی فکر کنید. احساسات می‌تواند به سادگی منطق شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیش از اندازه به خودتان اعتماد نکنید

اعتماد بیش از اندازه به توانایی‌هایتان می‌تواند عملکرد و قضاوت شما را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که منطقی فکر می‌کنند همواره قضاوت خودشان را مورد شک و تردید قرار می‌دهند و به خودشان اطمینان ندارند.

فعالیت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به تقویت تفکر منطقی منجر شوند. یادگیری مهارت‌های جدید مانند زبان جدید با تقویت مغز به بهبود تفکر منطقی منجر می‌شود. وقتی دایره افرادی که با آنها معاشرت دارید گسترده‌تر می‌شود، درواقع به تفکر منطقی خودتان کمک کرده‌اید.

افزایش دانش و گستره اطلاعات یکی دیگر از روش‌هایی است که در نهایت به بهبود تفکر منطقی ختم می‌شود.

و در آخر یادتان باشد که بهبود تفکر منطقی متد خاص یا فرمولی واحد ندارد. شما باید شرایطی که برای منطقی فکر کردن مورد نیاز است را فراهم کنید تا درنهایت تبدیل به انسان‌های منطقی‌تری تبدیل شوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید