تکنیک ساندویچ در روانشناسی ؛ گفتار درمانی و استفاده از بازخوردهای منفی

تکنیک ساندویچ در روانشناسی

فهرست مطالب

آیا تاکنون از «تکنیک ساندویچ در روانشناسی» استفاده کرده‌اید تا به گزارش‌های مستقیم خود بازخورد منفی دهید؟ رویکرد ساندویچ ممکن است بازخورد و روابط شما را با گزارش‌های مستقیم نشان دهد.

روانشناسان معتقدند: «بازخورد مثبت نسبت به امور باعث کاهش ناراحتی و کنترل اضطراب می‌شود، اما بازخوردهای منفی می‌توانند در شرایطی مؤثرتر باشند.»

بسیاری از افراد از تکنیک ساندویچ استفاده می‌کنند، زیرا به دنبال کاهش بازخوردهای منفی هستند. رواشناسان می‌گویند: «با برخی بازخوردهای مثبت سهولت در گفتگو آسان‌تر است.»

در حقیقت، آسودگی در درون از ایجاد اضطراب جلوگیری می‌کند. خب، بیایید ببینیم دقیقاً تکنیک ساندویچ در روانشناسی چیست؟ با ذهن همراه باشید.

تکنیک ساندویچ چیست؟

تکنیک ساندویچ چیست؟

تکنیک ساندویچ در روانشناسی نوعی بازخورد است که جوانب منفی را می‌پوشاند. این بدان معنا است که بحث بازخورد با نظرات مثبت شروع می‌شود، و قبل از استفاده دوباره از کلمات قدردانی، انتقاد منفی را دنبال می‌کند.

اصطلاح «تکنیک ساندویچ» از این واقعیت ناشی می‌شود که بازخورد منفی (در این مثال پنیر و ژامبون) بین کلمات ستایش شده (در اینجا نان باگت) قرار گرفته است.

هدف از این روش ایجاد فضایی دلپذیر برای بحث و آرامش از شدت انتقاد منفی است. کسی که از این طریق انتقاد می‌کند باید پذیرش بیشتری پیدا کند و در نهایت گفتگوی را با احساس خوب ترک کند.

یادگیری مؤثر بودن در برقراری ارتباط با شخص دیگر مهم است. یادگیری ارتباط با شخص و ایجاد گزارش‌های خوب با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مجبور شوید اطلاعات یا بازخورد مثبت داشته باشید، حفظ روابط شخصی خوب با افراد آسان‌تر است.

با این حال، اگر شما نیاز به توبیخ یا ارائه بازخورد سازنده یا حتی بحث در مورد موضوعات منفی دارید، موثر بودن و ایجاد گزارش بسیار دشوارتر اما مهم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آیا با راه های مطرح کردن انتقاد سازنده آشنا هستید؟

کاربرد تکنیک ساندویچ در روانشناسی

روش ساندویچ عمدتاً در زندگی حرفه‌ای به خصوص در مصاحبه های ارزشیابی استفاده می‌شود که در آن مدیر عملکرد کارمند را ارزیابی می‌کند. با این حال، روش ساندویچ نیز اغلب برای بازخورد خود به خودی استفاده می‌شود تا اهمیت زیادی به بازخورد منفی ندهد.

از روش ساندویچ نیز در زندگی روزمره می‌توان استفاده کرد، وقتی به دوستان یا خانواده می‌گویید چیزی را که ممکن است مایل به شنیدن آن نباشند، از این تکنیک استفاده کرده‌اید.

روش ساندویچ همچنین در فروش و خرده فروشی بسیار رایج است، فروشندگان از آن استفاده می‌کنند تا یک محصول را به مشتریان خود بفروشند.

اما به جای انتقاد، فروشندگان میزان سرمایه‌گذاری خود را در یک ساندویچ بسته‌بندی می‌کنند، و در واقع برش‌های نان مزایا یا استفاده‌های احتمالی محصول هستند. اینها باید چنان قانع‌کننده باشند که قیمت به سختی نسبت به مشتری، مهم به نظر برسد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تکنیک مکث سه ثانیه روشی برای خودکنترلی[/su_animate]

[/su_box]

غالباً گفته می‌شود که: «افراد به دلیل مهارت‌های فنی خود استخدام می‌شوند، اما به دلیل عدم مهارت‌های شخصی اخراج می‌شوند.» اگر می‌خواهید تیم شما مهارت‌های شخصی خوبی داشته باشد، مهم است که خودتان از آنها الگو بگیرید.

یکی از تکنیک‌هایی که هنگام نزدیک شدن به ارتباط با دیگران توصیه می‌کنیم، تکنیک ساندویچ است، زیرا بازخورد سازنده شما را بین دو جمله مثبت قرار می‌دهد.

مانند زمانی که یک ساندویچ می‌خورید، گوشت بین دو تکه نان ساندویچ می‌شود. گوشت به عنوان بازخورد منفی بین دو جمله مثبت یعنی نان ساندویچ شده است. دلایل مختلفی وجود دارد که این روش موفقیت آمیز است. مردم دوست دارند در مورد تلاش‌های خود گفتار مثبتی بشنوند، در واقع اولین جمله مثبت توجه آنها را جلب می‌کند.

با داشتن یک ذهنیت باز و مثبت، فرد قادر به پذیرش بازخورد است. مردم از کمک کردن قدردانی می‌کنند، آنها قدردانی نمی‌کنند که مورد حمله یا حتی انتقاد قرار بگیرند. هفت نکته عملی برای دستیابی به تفکر مثبت و تاثیر آن بر زندگی را در اینجا بخوانید.

پایان دادن به مکالمه روی یک یادداشت مثبت، هم برای فرستنده و هم برای گیرنده پیام انگیزه ایجاد می‌کند. فرستنده مکالمه را از نتیجه راضی نگه می‌دارد، و گیرنده حداقل دو نکته از بازخورد ارزشمند و مثبت را برای بهبود یافتن مکالمه باقی می‌گذارد.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌شود: ارزیابی کار و زمان؛ چگونه عملکردمان را در محیط بسنجیم؟

تکنیک ساندویچ در روانشناسی

وقتی تکنیک ساندویچ در روانشناسی به گروهی از بزرگسالان آموزش داده می‌شود، دو چیز جادویی اتفاق می افتد:

  • شرکت کنندگان اعتماد به نفس خود را در برقراری ارتباط بین احساسات یا مسائل دیگر حفظ می‌کنند.
  • شرکت کنندگان انگیزه پیدا می‌کنند تا به بحث‌هایی که به تعویق افتاده است نزدیک شوند، زیرا احساس ناراحتی می‌کنند.

همچنین برای استفاده از تکنیک ساندویچ می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

 ۱. تفکرات استراتژیک خود را برای مکالمه مشخص کنید. استراتژی شما این است که با برخی از بازخوردهای مثبت شروع کنید و سپس بازخوردهای منفی را بیان کنید و در پایان با بازخورد مثبت‌تر به پایان برسانید تا افراد ناامید یا عصبانی نشوند.

۲. تصور کنید که استراتژی خود را به افراد گفته‌اید. شما می‌توانید چیزی مثل این را بگویید: «من و همکارانم، یک بازخورد منفی برای شما داریم. برای آرام کردن شما با برخی از بازخوردهای مثبت شروع خواهم کرد و سپس بازخورد منفی را به شما می‌گوییم، این هدف واقعی جلسه ماست. من جلسه را با بازخورد مثبت‌تر به پایان می‌رسانم، بنابراین هنگام ترک دفتر، چنان ناامید و عصبانی نخواهید شد.»

۳. واکنش خود را مشاهده کنید. آیا خودتان می‌بینید که از پوچی و شفاف سازی استراتژی خود خنده‌تان گرفته است؟ اگر فکر می‌کنید: «من هرگز نتوانستم این را بگویم.»، به این دلیل است که این استراتژی به طور یک جانبه کنترل می‌شود.

این تلاشی برای کنترل اوضاع است بدون اینکه اجازه دهید مسائل منفی وارد برنامه شما شوند. استراتژی‌های کنترل یک جانبه فقط وقتی کار می‌کنند که افراد دیگر استراتژی شما را نمی‌دانند یا مایل به بازی نیستند.

انتقاد در مورد تکنیک ساندویچ در روانشناسی

انتقاد از تکنیک ساندویچ
انتقاد از تکنیک ساندویچ

یکی از انتقاداتی که اغلب درباره تکیک ساندویچ در روانشناسی ابراز می‌شود این است که می‌تواند ارزش ستایش را از بین ببرد.

دلیل این امر این است که کارکنان به سرعت اگر از این روش استفاده کنند ممکن است در روند کارشان دچار مشکل شوند. بنابراین بازخورد مثبت دیگر به عنوان ستایش صادقانه دریافت نمی‌شود، بلکه صرفاً به عنوان مقدمه‌ای برای بازخورد منفی است.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تکنیک دکتر کالاهان ؛ استفاده از TFT برای غلبه بر آشفتگی‌ها[/su_animate]

[/su_box]

علاوه بر این، تکنیک ساندویچ انتقاد را در ارزیابی‌های مثبت پنهان می‌کند، بنابراین انتقاد واقعی از بین می‌رود  یا کارمند درک نمی‌کند که چقدر مهم است که آنها چه می‌گویند، و بر این اساس روند کار خود را تغییر می‌دهد.

به گفته کسانی که روش ساندویچ را دوست ندارند و برای این که کارمند انتقاد را درک کند و آن را بپذیرد و عملکرد خود را به نفع شرکت بهبود بخشد، باید انتقادها به روشنی و بدون ابهام بیان شوند.

نتیجه گیری در مورد تکنیک ساندویچ

شما بهترین فردی خواهید بود که تعیین می‌کنید این سبک رهبری مناسب است یا خیر! یا فکر می‌کنید کارمندان‌تان به خوبی به آن پاسخ می‌دهند. به خاطر داشته باشید که شما نباید از آن برای مقابله با دیگران استفاده کنید، در غیر این صورت کسانی که فقط به فشار ملایم نیاز دارند، احساس می‌کنند که همان رفتار را می‌توانند انجام دهند.

با این وجود همیشه می‌توانید تعادل بین انتقادهای شدید و بیانیه های خالی بیابید و این روش از این سادگی برخوردار است که می توانید آن را متناسب با نیازهای خود با سایر سبک‌ها و نظرات ارتباطی تنظیم کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید