فهرست مطالب

ارزیابی کار و زمان ؛ چگونه عملکردمان را در محیط کار بسنجیم؟


ارزیابی کار و زمان

ارزیابی کار و زمان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های کسب و کار است. مسلماً به نفعتان خواهد بود که پیش از این که رئیستان عملکرد شما را بررسی کند، خودتان یک نگاه عمیق به عملکردتان بیندازید. شما برای این کار باید خودتان را از نقطه نظر رئیستان بسنجید. ممکن است درک کنید که کسی روز جمعه کارش را ۱۰ دقیقه‌تر از روزهای دیگر ترک کند – اما آیا رئیستان هم این درک را خواهد داشت؟

«گاهی اوقات شما باید مشخص کنید که چیزی که در مورد عملکردتان فکر می‌کنید خوب است یا بد و در قدم بعد این دیدگاه را از چشم یک سرپرست کار ارزیابی کنید، چون نظر اوست که مهم است.»

در این نوشته با روش‌های محاسبه عملکرد آشنا خواهید شد.

فهرست

فصل ۱

ارزیابی کار و زمان : نگرش خودتان را بسنجید


ارزیابی کار و زمان آموزش

ریک واترز مشاور استخدام می‌گوید: نگرش بسیار مهم است. من با کارفرمایان زیادی ملاقات می‌کنم و آن‌ها به من می گویند اولین چیزی که به دنبالش هستند این است که کارکنانشان نگرش و طرز فکر خوبی داشته باشد.

به انجام رساندن صحیح کار تنها بخشی از این معادله است. بخش دیگر هم به نگرش شما اختصاص دارد.

آیا شما دیر به سرکار می‌آیید، زود کارتان را ترک می‌کنید، زمانتان را به جای کار کردن با صحبت کردن با دوستانتان سپری می‌کنید، لباس نامناسبی برای کارتان می‌پوشید، در روزهای تعطیل تلفنتان همیشه خاموش است، از لوازم محل کارتان برای کارهای شخصی خودتان استفاده می‌کنید یا با سایر همکارانتان بد برخورد می‌کنید؟

هر کدام از این موارد می‌توانند اعتبار شما را زیر سؤال ببرند و یا باعث شوند که به شما با نگرش منفی نگاه شود.

 

آیا خود را می‌شناسید؟

تا چه اندازه با نگرش خود آشنا هستید؟

اکنون بخوانید

 

فصل ۲

ارزیابی کار و زمان : یک متفکر باشید


ارزیابی کار و زمان راهکار

کارول کوئی توصیه می‌کند: هر روز در راه بازگشت از محل کار به خانه خودتان به این فکر کنید که روزتان چطور گذشته است و چه دستاوردهایی داشته‌اید. از خودتان بپرسید آیا همه چیز به خوبی پیش رفت، چه چیزهایی خوب پیش نرفت و چه کارهایی را می‌توانستید بهتر از این انجام بدهید.

او گروهی از معلمان را رهبری می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند که برای ارزیابی کار و زمان ، خودارزیابی را روی خودشان اجرا کنند.

این عادت را در خودتان به وجود بیاورید که در مورد عملکردتان فکر کنید. هر هفته اهداف کاریتان را مشخص کنید. این اهداف را یادداشت کنید. یادداشت کردن اهداف به شما کمک می‌کند که افکارتان را روشن سازید. در پایان هفته این اهداف را مشاهده کنید و ببینید که آیا به این اهدافتان رسیده‌اید یا نه.

کری ماهونی یک مربی دانشگاه و هماهنگ کننده امور آموزشی، از ته قلب با این نکات موافق است.

اگر شما در حال کار بر روی یک پروژه هستید، از خودتان بپرسید که چه چیزی در این پروژه خوب پیش رفته است، چه چیزی خوب پیش نرفته است و در حقیقت چه اتفاقی در حال افتادن است. اشتباه کردن یک امر کاملاً طبیعی است، اما یک اشتباه نباید دو بار تکرار شود.

 

 

استعداد یابی چیست؟

با فرآیند استعدادیابی، روش‌ها و فواید آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۳

ارزیابی کار و زمان : عملکرد خودتان را با توجه به ویژگی‌های شغلتان بسنجید


ارزیابی کار و زمان در محیط کار

رابرت ویلسون می‌گوید: شما به هیچ عنوان نمی‌توانید خودتان را در خلأ ارزیابی کنید. از برخی جهات شما باید ارزیابی کنید که طرز تفکرتان بر روی عملکردتان خوب است یا بد و سپس مشخص کنید که آیا این طرز تفکر از دیدگاه یک سرپرست خوب است یا بد.

اگر در مورد شغلتان توضیحات خاصی داده شده است باید آن را با دقت مطالعه کنید و ارزیابی دقیق و صادقانه‌ای از خودتان داشته باشید. با توجه به توضیحات داده شده آیا شما کارتان را به بهترین نحو انجام می‌دهید؟

اگر یک شرح وظایف به شما داده نشده است، حداقل استانداردهای لازم برای انجام کار را برای خودتان بنویسید. سپس به خودتان امتیاز بدهید و مشخص کنید که تا چه حدی این استانداردها را رعایت کرده‌اید.

ویلسون می‌گوید: صادق و دقیق بودن بسیار مهم می‌باشد. این قضاوت فقط از طریق چشمان خودتان انجام می‌گیرد، پس به‌طور بی رحمانه‌ای صادق باشید.

اگر جنبه‌های مختلفی در کار وجود دارد، ابتدا آن‌ها را در یک لیست قرار بدهید و سپس آنچه برای هر کدام از وظایف مورد نیاز است و شما آن را انجام داده‌اید یادداشت کنید. ویلسون مجدداً خاطر نشان می‌کند: این کار فقط برای خودتان است و از این رو هیچ نیازی به پوشاندن نقص‌ها ندارید.

کارهایی را که به خوبی انجام داده‌اید را یادداشت کنید و همچنین کارهایی را که می‌توانستید بهتر انجام دهید بنویسید. سپس کارهایی را که اصلاً انجام نداده‌اید و عملکرد پایین‌تر از متوسط در آن‌ها داشته‌اید را بنویسید.

خودسنجی خودتان را با هر نوع سند فیزیکی که نشان دهنده عملکرد شماست، مقایسه کنید.

فصل ۴

ارزیابی کار و زمان : یک پرونده برای خودتان باز کنید


چگونگی ارزیابی کار و زمان

نگه داشتن یک کپی از تمام اسنادی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سطح عملکرد شما ارتباط دارند بسیار مهم است.

این اسناد می‌توانند نامه‌ها، یادداشت‌ها، گزارشات، پروپوزال‌ها یا ایمیل‌های پرینت شده‌ای باشند که نشان دهنده مشارکت شما در فعالیت‌های یک بخش از سازمان هستند. حتماً مواردی را که بالاتر از حد انتظار یا فراتر از حیطه وظایف شما بوده‌اند را ثبت کنید.

ویلسون می‌گوید: ممکن است در مواقعی که مشکلی اساسی وجود دارد کمک زیادی کرده باشید. مدارک آن را ثبت کنید، چرا که ممکن است بعداً در هنگام ارزیابی عملکردتان آن‌ها را فراموش نمایید.

این سوابق همچنین می‌توانند موقعی که رئیستان دیدگاه منفی از شما پیدا کرد، یا در هنگام درخواست ارتقاء یا افزایش رتبه شغلی برایتان مفید باشد. همچنین برای به روزرسانی رزومه یا برای موفقیت در شغل‌های بعدیتان هم می‌تواند مزیت‌هایی برایتان داشته باشد.

ویلسون اضافه می‌کند: شما باید این پرونده را در خانه خودتان نگه دارید. در این صورت زمانی که تعطیل هستید هم می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید و افراد دیگر در محل کارتان هم تفسیر غلطی از آن پیدا نخواهند کرد.

 

با KPI آشنا هستید؟

با شاخصه کلیدی عملکرد بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۵

ارزیابی کار و زمان : از انتظارات مدیرتان آگاهی پیدا کنید


ارزیابی کار و زمان فرمول

سیلویا هو وکیل متخصص در زمینه روابط کارمندان می‌گوید: تمام تلاشتان را بکنید تا از دیدگاه‌های رئیستان آگاهی پیدا کنید. هو مربی محل کار در شرکت iVillage و مشاور کارکنان در سایت Monster.com است.

معمولاً در همان روز اول رئیس شما سرنخ‌های لازم را به شما خواهد داد و ممکن است از شما بخواهد که در صورتی که بعداً هم سوالی داشتید با او ملاقات کنید. پیشنهاد او را در این رابطه بپذیرید.

ماهونی تأیید کرده است که شما باید از همان ابتدا با سرپرستتان ارتباط برقرار کنید. از او بپرسید که آیا از کارتان راضی است یا نه و اگر پیشنهادی هم در مورد پیشرفت در کارتان دارد به شما بگوید.

سعی کنید انتظارات دیگری که سرپرست شما می‌تواند از شما داشته باشد را کشف کنید، سپس این انتظارات را برآورده سازید و یا حتی در صورت امکان فراتر از آن‌ها بروید. به اطرافتان نگاه کنید، صحبت کنید و به جمع آوری اطلاعات بپردازید.

به عنوان مثال اگر صندوقدار هستید انتظارات خاصی از کار شما وجود خواهد داشت، مانند حضور به موقع بر سرکار و دقت در کار.

ممکن است مسائل دیگری هم وجود داشته باشد که سرپرست شما برای آن‌ها ارزش قائل باشد. سعی کنید بفهمید که آن‌ها چه هستند.

به عنوان مثال هو اضافه کرده است: اگر شما صندوقدار هستید ممکن است یک مشتری نیاز به قرار دادن خریدهایش در داخل کیسه داشته باشد. شما می‌تواند در این کار به او کمک کنید. این کار فراتر از انتظار است.

فصل ۶

ارزیابی کار و زمان : از دیگران بازخورد بگیرید


ارزیابی کار و زمان در کسب و کار

افراد متخصص در این امر توافق نظر دارند که گرفتن بازخورد از منابع دیگر می‌تواند در ارزیابی کار و زمان بسیار اهمیت داشته باشد.

از دوستانتان که به آن‌ها اطمینان دارید بپرسید که آیا با نتیجه خودسنجی شما موافق هستند یا نه. یا از یکی از همکاران محل کارتان بخواهید تا به شما بگوید آیا شما کارتان را به خوبی انجام می‌دهید یا نه – شاید یکی از همکارانتان از یک دپارتمان دیگر.

ویلسون می‌گوید: به آن‌ها بگوید که تعارف را کنار بگذارند، چون شما به دنبال سنجش صادقانه هستید.

بسیار مهم است که تنها به یک نظر متکی نباشید. شما حداقل به دو نظر از طرف دو فرد متفاوت نیاز دارید و در صورتی که پاسخ‌های آن‌ها تفاوت زیادی با هم داشته باشد به سه نظر نیاز خواهید داشت.

زمانی که نقص‌ها و کمبودهایتان را شناسایی کردید باید استراتژی رفع نواقص برای خودتان انتخاب کنید. ویلسون اضافه می‌کند: اگر شما قبلاً این کار را انجام داده باشید، در این بازی خیلی جلوتر هستید.

چطور ارزیابی را اجرایی کنیم؟

در سوابق خودتان بنویسید که برای بهبود ضعف‌هایتان چه کاری انجام داده‌اید و نتیجه تلاش‌هایتان چه چیزی بوده است. شما در هنگام ارزیابی رسمی از عملکرد خودتان قادر خواهید بود که به سرپرستتان نشان دهید که در حقیقت چه کارهایی انجام داده‌اید.

ویلسون می‌گوید: سرپرست شما از دیدن این که به تنهایی چقدر پیشرفت کرده‌اید خیلی راضی خواهد شد. چون وظیفه او فقط این است که به شما کمک کند راهی برای پیشرفت خودتان پیدا کنید.

ماهونی توصیه می‌کند: یک مربی برای خودتان پیدا کنید. مربیان شما همان سرپرستان یا همکارانی هستند که معمولاً در مقام بالاتر از شما قرار دارند و در مواقع لازم به شما راهنمایی، مشاوره و بازخورد می‌دهند.

به سازمانتان نگاه کنید و افراد مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. با آن‌ها صحبت کنید و ببینید که آیا آن‌ها هم مایل به راهنمایی کردن شما هستند یا نه.

 

انتقاد سازنده

انتقاد سازنده چیست؟ چطور انتقاد کنیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۷

ارزیابی کار و زمان : بازیکن تیمی باشید


ارزیابی کار و زمان کار گروهی

هو می‌گوید: بازیکن تیمی باشید، نه تاجر مستقل. شما باید پویایی گروهتان را درک کنید. اگر شما بازیکن تیمی نباشید، از حلقه بازی خارج خواهید شد.

ورود افراد تازه کار به صورت خودکار در گروه پذیرفته نمی‌شود. ویلسون می‌گوید: گروه باید نحوه کار با یکدیگر را کشف کند. در هر محل کاری بعضی قوانین نانوشته وجود دارد – انتظاراتی که در هیچ کجا نوشته نشده است، اما افراد باید از آن‌ها پیروی کنند تا به عنوان عضوی از یک تیم پذیرفته شوند.

پیوستن به تیم به تعاملات، ارتباطات، سلسله مراتب کاری و منافع تمامی افراد در هر سطح بستگی دارد.

ویلسون می‌گوید: در بعضی از گروه‌ها شما احساساتی از قبیل ترس، بدبینی، حسادت و بی‌احترامی را خواهید یافت و همچنان باید خودتان را با تمامی این مشکلات وفق بدهید.

ماهونی می‌گوید: باید ببینید و مشاهده کنید که کارها به چه صورتی انجام می‌شوند. در شبکه‌های مختلف جستجو کنید و با مردم حرف بزنید. همچنین در چند هفته اول کار بهتر است بیشتر از حرف زدن به مشاهده اطرافتان بپردازید.

 

آیا با تفکر گروهی آشنا هستید؟

آشنایی با تفکر تیمی و کارکرد آن در کسب و کار

اکنون بخوانید

 

واترز توصیه می‌کند که باید کاملاً مراقب قرارهایتان با همکاران محل کارتان باشید. در هر حال به نظر جالب نمی‌رسد که شما با کسی که سرپرستش هستید یا او سرپرست شماست قرار  عاشقانه بگذارید. بسیاری از افراد این موضوع را درک نمی‌کنند و این مسئله باعث بروز مشکلات جدی برایشان می‌گردد.

فصل ۸

ارزیابی کار و زمان : از پیش برنامه ریزی کنید


ارزیابی کار و زمان برنامه ریزی

از قبل در مورد جایگاهی که می‌خواهید در سازمان یا حرفه خودتان به آن برسید فکر کنید. به دنبال راه‌هایی باشید که مسئولیت‌های شما را افزایش می‌دهند.

ماهونی توصیه می‌کند: اگر در محل کارتان مشغله زیادی ندارید دست به ابتکار عمل بزنید و بفهمید که چطور می‌توانید مهارت‌های جدیدی را کسب کنید. به دنبال افراد پر مشغله بگردید و به آن‌ها بگویید که اگر بخواهند می‌توانید در پروژه‌شان به آن‌ها کمک کنید.

برای خودتان یک برنامه توسعه داشته باشید و علایقتان را به سرپرست خودتان اطلاع بدهید.

به عنوان مثال اگر در شغل فعلی‌تان عملکرد خوبی دارید اما علاقه‌مند به یادگیری سخنرانی در مجامع عمومی هستید، می‌توانید از سرپرست‌تان بخواهید که مسئولیت‌های بیشتری را برعهده شما بگذارد تا فرصتی برای تمرین سخنرانی در جمع برایتان به وجود بیاید.

فصل ۹

معرفی کتاب


ارزیابی کار و زمان معرفی کتاب

شما می‌توانید برای بهبود عادت‌های عملکردتان  خلاصه کتاب عادت‌های عملکرد عالی را مطالعه کنید. خلاصه صوتی این کتاب در فروشگاه ذهن برای شما آماده شده است.

علاوه‌براین می‌توانید با دانلود و عضویت در اپلیکیشن ذهن از آموزش‌های عالی برای بهبود موقعیت کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید. عمین حالا با کلیک بر لینک زیر به خانواده بزرگ ذهن ملحق شوید. ما منتظر شما هستیم.

دانلود کتاب ارزیابی کار و زمان

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید