۷ تکنیک چاکرا درمانی – راه های باز کردن هر یک از ۷ چاکرای بدن

فهرست مطالب

چاکراها بخش‌هایی از بدن هستند که در آن‌ها نور یا انرژی متمرکز است. در این مقاله میخواهیم به تعریف چاکراها و ۷ تکنیک چاکرا درمانی بپردازیم و همچنین بررسی کنیم که چگونه میتوانیم چاکراهای بدن را باز کنیم. پس برای کسب اطلاعات در این زمینه تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چاکرا درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

قبل از این که به بحث اصلی وارد شویم لازم است مقدمه‌ای بر چاکرا درمانی و فواید آن داشته باشیم تا کسانی که در ابتدای راه هستند اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند.

چاکراها همچون چرخ دنده‌هایی در بدن ما هستند که انرژی را به نقاط گوناگون انتقال میدهند. زمانی که یکی از این چرخ دنده ها مسدود شود جریان انتقال انرژی در بدن ما دچار خلل خواهد شد و به همین علت احساسات ناخوشایندی همچون درد و رنج به بدن ما مسلط میشود. که این احساسات به دنبال خود بیماری‌های روحی و روانی و همچنین گرایش‌های ناسالم همچون اعتیاد و … را به دنبال دارند.

چاکرا درمانی یا چاکرا تراپی به شما کمک میکند این انسدادها را از بین برده و راه جریان انرژی در بدنتان را باز کنید. جریان یافتن انرژی همچون خونی که در رگ‌های شما حرکت میکند تازگی و سرزندگی را به شما هدیه میدهد.

هر یک از چاکراهای بدن همچون قفلی هستند که با یافتن کلید آن میتوانید درک و آگاهی خود را افزایش داده و ناخودآگاهتان را اصلاح کنید.

با بازسازی این چاکراها انرژی‌های محبوس شده آزاد میشوند و سلامتی جسم و روح به پیکر شما باز میگردد. فواید چاکرا درمانی به شرح زیر خواهد بود :

جریان انرژی در بدن شما موجب میشود از احساسات منفی همچون اضطراب ، استرس و افسردگی رهایی یابید و حس شادابی و سرزندگی را جایگزین آن کنید.

همچنین آزادی این انرژی، الگوهای رفتاری منفی را در شما از بین برده و به شما کمک میکند در مسیر زندگی رو به جلو حرکت کنید.

تکنیک های چاکرا درمانی یا چاکرا تراپی به شما کمک میکند علاوه بر آرامش روحی و ذهنی به جسمی سالم و دور از درد و رنج نیز دست یابید.

موزش یوگا مبتدی ؛ با این کارهای به یک یوگی حرفه‌ای تبدیل شوید!

یوگا یکی از آرام‌بخش‌ترین فعالیت‌های فیزیکی است که می‌توانید با کمترین امکانات از آن بهره ببرید.

اکنون بخوانید

 

شناخت چاکراها و ۷ تکنیک چاکرا درمانی

توضیح بیشتر در مورد مقاله

اکنون بخوانید

در بدن همه انسان‌ها هفت چاکرا وجود دارد که در نقاط گوناگون بدن قرار دارند. در ادامه به هر یک از این چاکراها به صورت مفصل خواهیم پرداخت تا کارکرد هر یک و نحوه آزادسازی انرژی از آن را بشناسیم.

زمانی که با بحران و ناراحتی مواجه میشویم لازم است ابتدا مرکز و ریشه آن را بیابیم. چرا که هر یک از این چاکراها ممکن است دچار انسداد شده و ما را به این حال گذاشته باشند.

اما با تمرینات یوگا و به کمک فعال سازی ذهن میتوانید به سادگی این احساسات ناخوشایند را در خود از بین برده و از این مسیر لذت ببرید.

با این حال قبل از پرداختن به تکنیک چاکرا درمانی لازم است چاکراها را بشناسیم.

اگر دوست دارید درمورد فعالسازی ظرفیت‌های گسترده ذهنی از طریق مدیتیشن بیشتر بخوانید، می‌توانید از کتاب ذهن آگاهی نوشته مارک ویلیامز و دنی پنمن کمک بگیرید. این کتاب به شما تکنیک‌های خاصی از مدیتیشن را می‌آموزد که شما را قادر خواهد کرد کارایی ذهنتان را به‌صورت شگفت‌انگیزی افزایش دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دانلود خلاصه صوتی این کتاب روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود اپلیکیشن چاکرا درمانی

چاکرای مولادهارا ( چاکرای ریشه )

چاکرای اول همانطور که از نام آن هم تا حدی مشخص است فوقانی ترین چاکراه بدن است که در پایین ترین نقطه ستون فقرات قرار دارد. جالب است بدانید  هر یک از چاکراها رنگ و عنصر مخصوص به خود را دارند که نشان دهنده ویژگی‌های آنها است. رنگ چاکرای ریشه قرمز است و عنصر مخصوص آن زمین است.

زمین خانه ما است و خانه نمادی از احساس امنیت و تعلق خاطر و آرامش است. زمانی که شما احساس نا امنی و پریشانی دارید احتمالا این چاکرا دچار مشکل شده است. معمولا وقتی که شغل یا محل زندگیمان را عوض میکنیم احساس تعلق خاطر نسبت به کار یا فضای جدید برای ما چندان ساده نیست و مدت زمانی به طول می انجامد. اما میتوانید به سادگی و با برقراری ارتباط با عنصر این چاکرا مامن و ماوای خود را بازیافته و احساس آرامش را دریابید.

زمانی که دچار وحشت و اضطراب میشوید و نسبت به هر چیز نگرانی دارید ، این نگرانی‌ها سبب میشوند وضعیت طبیعی زندگی شما دچار اختلال شود و پیامدهای نا خوشایندی را به دنبال داشته باشند. در این زمان احتمالا چاکرای ریشه دچار انسداد شده است و باید انرژی‌های محبوس در آن را آزاد نمایید.

برای این کار می توانید از تکنیک چاکرا درمانی زیر استفاده کنید :

7 تکنیک چاکرا - تاداسانا (وضعیت کوه)تاداسانا ( وضعیت کوه )

ابتدا لازم است در حالت ایستاده قرار گیرید ، میتوانید پاهایتان را جفت کنید و یا به اندازه عرض شانه‌هایتان باز کنید.ستون فقراتتان را بکشید و دست‌هایتان را به صورتی قرار دهید که کف دست رو به جلو باشد.

سعی کنید تمام قسمت‌های کف پا روی زمین قرار گیرد. شانه‌ها و پیشانی در حالتی راحت و آرام قرار بگیرد.

حال ذهنتان را به صورت کامل آگاه کنید. سعی کنید انرژی را از طریق پاهایتان به مرکز زمین برسانید. در خلال این ارتباطی که با زمین برقرار میکنید تنفسی آگاهانه داشته باشید. با هر بار نفس کشیدن انرژی بیشتری را انتقال دهید و به این کار ادامه دهید تا آرامش و احساس اطمینان را بازیابید.

چاکرای سوادهیتانا ( چاکرای ساکرال یا خاجی )

رنگ چاکرای دوم نارنجی است و عنصر مختص آن آب است. آب همیشه احساس تازگی و سرزندگی به ما میدهد. این چاکرا نیز مرکزی برای خلاقیت و منشا انرژی‌های خلاق است که در وسط شکم واقع شده است. تخیل و هنر و انگیزه تغییر در هر زمینه‌ای از زندگی ، نشان از جریان انرژی در این چاکرا دارد. در این زمان نشاط در ارتباط با شریک زندگی میسر میشود و احساس تعلق در میان شما برقرار است.

وقتی این چاکرا دچار انسداد شده باشد احساس بی میلی جنسی و عاطفی خواهید داشت. احتمالا از تغییر گریزان می‌شوید و هیچ میل و رغبتی به ایجاد تغییرات مثبت نداشته باشید. احساس بی حوصلگی و ناتوانی در ارتباط با دیگران هم می‌تواند از جمله دیگر علائم انسداد این چاکرا باشد.

پس بهتر است با استفاده از روش‌های مخصوص به ترمیم این چاکرا انرژی هنر و خلاقیت را در پیکر خود به جریان اندازید. میتوانید برای این کار از تکنیک چاکرا درمانی زیر استفاده کنید.

7 تکنیک چاکرا - اوتکاتا کوناسانا (وضعیت الهه)اوتکاتا کوناسانا  (وضعیت الهه )

پاهایتان را به شکلی قرار دهید که کف پایتان با زاویه ۴۵ درجه رو به بیرون باشد و زانوهایتان کاملا در بالای کف پا قرار گرفته و هم زاویه با آن باشد. طبیعتا کمی زانوهایتان خم خواهد بود و ممکن است باقی ماندن در این وضعیت نیازمند صرف انرژی بیشتری باشد.

زمانی که کار کمی دشوار به نظر رسید کف پاهایتان را به صورت هماهنگ به سمت داخل بکشید. با تمرکز روی ماهیچه‌های لگن و زیر شکم، بدنتان را به صورت عمودی حرکت دهید و سعی کنید در حالی که در این وضعیت قرار دارید ۵ الی ۱۰ نفس عمیق و همراه با آگاهی کامل بکشید.

قرار گرفتن در چنین وضعیتی به گرم کردن ناحیه زیر شکم ، باسن ، کشاله ران و پاها کمک میکند و منجر به بازگشایی این چاکرا و جریان انرژی خلاق و آتشین درونتان میشود.

 چاکرای مانیپورا (چاکرای ناف یا سولار پلکسوس )

چاکرای سوم در ناحیه معده و در بالای شکم قرار دارد. رنگ این چاکرا زرد است و عنصر معرف آن آتش. در این چاکرا انرژی‌هایی جریان دارد که قدرت ما را نشان میدهند به همین علت به آن چاکرای قدرت شخصی هم گفته میشود.

وقتی این چاکرا مشکلی نداشته باشد شما با عزم و اراده و شجاعانه عمل میکنید، اعتماد به نفس بالا و استقلال دارید و میتوانید به سادگی مشکلات را پشت سر بگذارید. اما زمانی که انرژی در این چاکرا مسدود باشد ، احساس ضعف میکنید و گمان میکنید نمیتوانید از پس هیچ کاری بر آیید.

گاهی ممکن است در قرار گرفتن میان بحران‌های زندگی این چاکرا دچار انسداد شود. اگر این انسداد محدود باشد شما در برخی زمینه‌ها احساس ضعف میکنید؛ اما اگر وضعیت شدیدتر باشد این احساس ضعف بر تمام زندگی شما سایه می اندازد.

برای رهایی از این وضعیت هم اقداماتی وجود دارند که میتوانید انجام دهید. در ادامه تکنیک درمان چاکرای مانیپورا را برای شما بیان خواهیم کرد.

7 تکنیک چاکرا درمانی - پاریپورنا ناواسانا (وضعیت قایق کامل)پاریپورنا ناواسانا ( وضعیت قایق کامل )

ابتدا زانوهایتان را خم کنید سپس پاهایتان را به طور کامل روی زمین قرار دهید به صورتی که قسمت پشت پاهایتان کاملا به زمین چسبیده باشد. ستون فقراتتان را کاملا صاف کرده و با پاهایتان یک زاویه نود درجه بسازید.

کف دست‌هایتان را روی زمین قرار داده و از شانه تا مچ دستتان را به موازات ستون فقراتتان قرار دهید. حال در وضعیت دانداسانا یا نشستن صحیح قرار گرفته‌اید.

در مرحله بعد ماهیچه‌های شکمتان را به سمت داخل منقبض کرده و به سمت ستون فقراتتان بکشید. بدنتان را کمی به سمت عقب متمایل کنید و پاهایتان را کمی بالاتر از زمین بیاورید به صورتی که ساق پاهایتان با زمین موازی باشد.

اگر این فعالیت منجر به ایجاد فشاری در شما نشد بهتر است پاهایتان را صاف کرده و بدنتان را در حالت زاویه دار با زمین قرار دهید.

در این حالت وضعیت بدن شما به شکل یک قایق می شود. به همین علت هم به آن وضعیت قایق کامل گفته میشود.

همچنان که در این حالت قرار دارید ماهیچه‌های شکمتان را به سمت داخل کشیده ، قفسه سینه را کمی به سمت بالا بیاورید و استخوان‌های بالای شانه را همزمان بکشید.

تنفس همراه با آگاهی کامل را آغاز کرده و بین ۵ تا ۸ بار نفس بکشید. ارتباط با درونتان را حفظ نمایید و کاملا روی نفس‌هایتان متمرکز باشید . سعی کنید با هر نفس انرژی بیشتری را بازیابید.

این تکنیک به شما کمک میکند خون را در ناحیه چاکرای مانیپورا به جریان انداخته و آن را مجددا فعال کنید و از طریق آن قدرت شخصی و عزت نفستان را بازیابید.

خلاصه کتاب نیروی حال

کتاب نیروی حال (۱۹۹۷)، روشی خاص را برای پایان دادن به رنج و دستیابی به آرامش درونی، زندگی کردن فقط در زمان حال و جدا ساختن خودتان از ذهنتان ارائه می‌دهد.

اکنون بخوانید

 

چاکرای آناهاتا ( چاکرای قلب )

رنگ چاکرای قلب سبز بوده و عنصر مرتبط با آن هوا است. این چاکرا بالای قلب قرار دارد و همانطور که ممکن است حدس زده باشید منشا عشق و اعتماد و دوستی است.

وقتی این چاکرا باز باشد شما میتوانید به سادگی به همه چیز عشق بورزید و مهربان‍تر باشید. روابط عاطفی موفق تری برقرار کرده و راحت‌تر اعتماد کنید.

اما اگر انرژی‌ در این چاکرا گیر بیوفتد و انسداد ایجاد شود ، عشق ورزیدن سخت میشود ، احساس تنهایی و بی تابی داشته و به سادگی نمیتوانید به دیگران اعتماد کنید.

وجود حس بی ارزشی برای دیگران و یا نفرت نسبت به افراد دیگر هم ممکن است به علت مسدود شدن این چاکرا در شما ایجاد شود.

شاید این چاکرا را بیشتر از سایرین احساس کرده باشید ، انسداد آن میتواند در اثر دل شکستن و قرار گرفتن در معرض آزارهای عاطفی دیگران باشد.

با توجه به ویژگی‌های گفته شده حتما ضرورت درمان هرچه سریعتر انسداد این چاکرا و بازگشت به زندگی را درک کرده‌اید پس به تکنیک چاکرا درمانی زیر توجه کنید.

7 تکنیک چاکرا درمانی - اوشتراسانا (وضعیت شتر)اوشتراسانا ( وضعیت شتر )

زندگی با وجود عشق زیباتر خواهد بود. عشق ورزیدن به جهان هستی آگاهی شما را بیشتر و حس زندگی را در شما شدت خواهد داد. همه ما انسان‌ها به عشق نیاز داریم و این عشق باید در وجود خود ما باشد نه در هیچ عامل خارجی دیگری.

پس اگر احساس میکنید دیگر نمیتوانید اعتماد کنید و به عشق نیازی ندارید این تمرین را انجام دهید تا پیامدهای زندگی بدون عشق دامنتان را نگیرد.

پاهایتان را به صورتی روی زمین قرار دهید که زانوها و ساق پایتان به صورت موازی با یکدیگر و مماس با زمین باشد. همچنین روی پاها هم باید به طور کامل روی زمین باشد. برای این کار میتوانید کمی فشار وارد کنید.

رو به عقب خم شوید و دستانتان را دراز کنید. انگشتانتان را به سمت زمین کشیده و اگر احساس کردید نمیتوانید تعادلتان را حفظ کنید پاشنه پایتان را بگیرید.

قفسه سینتان را باز کنید و سینه را کمی به سمت بالا نگه دارید . شانه هایتان را اندکی از پشت به هم نزدیک کرده و کمی خود را بالا بکشید تا ستون فقراتتان راست شود.

در حالی که کاملا در این وضعیت قرار گرفته اید با آگاهی نسبت به بدن و نفس‌هایتان ۵ الی ۸ تنفس داشته باشید.

چاکرای ویشودها (چاکرای گلو)

چاکرای پنجم مرکز اندیشه و ابراز باورها و اعتقادات است. این چاکرا در گلو قرار دارد ، رنگ آن آبی است و عنصر مخصوص آن هوا است.

وقتی این چاکرا آزاد است شما میتوانید اندیشه‌ها و باورها و احساساتتان را به راحتی بیان کنید. صداقت عاطفی داشته باشید و ابراز وجود کنید.

اما اگر این چاکرا دچار انسداد شود شما نخواهید توانست به درستی خود را بیان کنید و این ناتوانی شما را آزار خواهد داد. در گلویتان احساس گرفتگی داشته و احساس درک نشدن از سمت دیگران را خواهید داشت.

برای رفع انسداد میتوانید تکنیک چاکرا درمانی زیر را انجام داده و خود را از بند آن رها کنید. مقاصد خود را به درستی بیان کنید و به سایرین کمک کنید شما را بهتر بفهمند.

7 تکنیک چاکرا درمانی - ماتسایاسانا (وضعیت ماهی)ماتسایاسانا (وضعیت ماهی)

ابتدا روی زمین دراز بکشید. پاهایتان را کنار هم قرار داده و روی پایتان را کمی بکشید. ساعد دستتان را روی زمین و در کنار بدنتان قرار دهید. حال سینه را به سمت بالا برده و سرتان را شل و به سمت عقب قرار دهید به صورتی که فرق سرتان روی زمین باشد.

شانه‌هایتان را بکشید تا قفسه سینتان بیشتر باز شود. در این وضعیت به اندازه ۵ الی ۸ تنفس آگاهانه باقی بمانید.

این کار ماهیچه‌های گردن و گلو را تحریک میکند و با کشش فیزیکی سبب میشود رگ ها باز شده و خون تازه در این ناحیه جریان یابد.

چاکرای آجنا ( چشم سوم )

ششمین چاکرا در مرکز ابروهای شما قرار دارد ، نیلی رنگ است و عنصر مخصوص آن ادراکات فراحسی است.

از طریق این چاکرا شما میتوانید علائم و نشانه‌ها را دریابید و به معنای آن‌ها پی ببرید. به این درک شهودی یا همان حس ششمتان اعتماد کرده و برنامه ریزی زندگی را در دستتان بگیرید. اما اگر این چاکرا دچار مشکل شود ، شما مدام در شک و تردید خواهید بود. برنامه ریزی سخت بوده و مدام با گفتگوهای ذهنی بسیار درگیر خواهید شد.

پس اگر احساس میکنید ایراد از ادراکات فراحسی شما است میتوانید از طریق تکنیک چاکرا درمانی زیر راحت‌تر چشم سومتان را فعال کنید.

7 تکنیک چاکرا درمانی - پاسچی‌موتاناسانا (خم به ‌جلو در حالت نشسته)پاسچی ‌موتاناسانا

پاهایتان را بهم بچسبانید و در حالت نشستن صحیح که پیش‌تر توضیح دادیم قرار بگیرید. کف پاهایتان را کمی خم کنید بدنتان را روی پاهایتان بکشید و سعی کنید وزن بدنتان روی استخوان نشیمنگاه بیندازید تا بدنتان بهتر خم شود.

پنجه پاهایتان را بگیرید و سعی کنید ستون فقراتتان کاملا کشیده شود. در حالی که تمام تمرکزتان را روی چشم سوم قرار داده‌اید ۱۰ تنفس آگاهانه داشته باشید.

البته این تمرین نیازمند آمادگی بدنی و انعطاف پذیری نسبتا خوبی است.در صورتی که این کار برایتان سخت است میتوانید پاهایتان را کشیده و پیشانی را روی پاها قرار دهید.

چاکرای ساهاسرارا ( چاکرای تاج سر )

چاکرای هفتم در بالای سر قرار دارد . رنگ انحصاری آن بنفش بوده و عنصر مخصوص آن اندیشه است.

این چاکرا منبع اندیشه‌های آگاهانه و معنویت است. مرکزی که شما را به منبع مقدس متصل میکند و به شما کمک میکند معنای زندگی و اتفاقاتش را آنطور که واقعا هست درک کنید.

با آگاهی زندگی کنید و خود را جزئی از جهان هستی بیابید. درد و رنج را نادیده بگیرید و وجود آن را مجازی بدانید.

اگر این چاکرا دچار انسداد شود طبیعتا دیگر به درستی نمیتوانید معنویت و آگاهی را بازیابید و در مادیت و دنیای فانی فرو میروید. در مقابل رنج‌ها از خود واکنش نشان داده و سعی میکنید خود را حفظ کنید.

برای رفع این انسداد و درک درست معنای زندگی از تکنیک چاکرا درمانی زیر استفاده کنید.

7 تکنیک چاکرا درمانی - سالامبا سیرشاساناسالامبا سیرشاسانا

چاکرای تاج سر از طریق مدیتیشن و برخی دیگر از تمرین‌های سبکتر هم میتواند تحریک و بازگشایی شود. اما این تکنیک اندکی سنگین‌تر بوده و نیاز به آمادگی جسمانی و گرم کردن دارد.

این تکنیک سبب میشود خون و اکسیژن به این چاکرا و سر برسد و تعادل را به آن بازگرداند. برای این کار ساعد دستانتان را مماس با زمین قرار دهید انگشتانتان را پشت سرتان قفل کرده و فرق سرتان را روی زمین بچسبانید.

حال به کمک ساعدها و شانه‌ها تکیه گاهی ایجاد کنید و پاهایتان را به آرامی بالا ببرید. سعی کنید در این وضعیت ۵ تنفس کامل داشته باشید.

هر یک از ۷ تکنیک چاکرا درمانی که گفته شد با اختصاص زمان اندکی به خود میتوانند جریان خون و انرژی بدن شما را به درستی در دست گرفته و آرامش را به ذهن ، جسم و روان شما بازگردانند.

اگر دوست دارید به منبعی برای دریافت آثار مرتبط با رشد شخصی و توسعه فردی دست پیدا کنید، اپلیکیشن ذهن مخصوص شماست. با کلیک بر لینک زیر، این اپلیکیشن کاربردی را نصب کنید و از منابع معتبر دنیا در این زمینه بهره بگیرید.

دانلود اپلیکیشن ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید