چرخه عمر محصول: داستان یک تولد تماشایی و مرگی تکراری!

نمودار چرخه عمر محصول

فهرست مطالب

چرخه عمر محصول، دوره‌ای از عمر محصول به‌حساب می‌آید که از مرحله معرفی و رشد آن شروع می‌شود و تا بعد از خروج از بازار به پایان می‌رسد. در این میان چه شما خواهان نوارهای ویدئویی خاطره‌انگیز نسل پدر و مادرتان باشید یا بخواهید گوشی هوشمند جدیدی خریداری کنید به‌هرحال در تجربه حضور در مراحل مختلف این چرخه که به‌اختصار آن را PLC هم می‌دانند نقش دارید.

مصرف‌کننده خیلی از اوقات نمی‌داند که محصول وارد بازار می‌شود. چرخه عمر محصول بدین‌صورت است که از مرحله نو و کاربردی بودن شروع می‌شود و درنهایت در همان بازار در این چرخه بیرون می‌رود. این چرخه و فرایند همیشه به‌صورت مداوم ادامه دارد؛ از مراحل آغازین معرفی محصول تا افت و از دست دادن خاصیت کاربردی.

احتمالاً با خواندن همین چند جمله، یک تصویر داستان‌وار جذاب از زندگی پرنوسان یک کیف، یک دوچرخه، یک ماهی‌تاوه یا یک اسباب‌بازی در ذهنتان جای می‌گیرد! این چرخه چطور کار می‌کند؟ آگاهی از چنین فرایندی قرار است چگونه به ارزیابی‌های محصول در شرکت‌ها کمک کند؟

در مورد چرخه عمر محصول چه می‌دانیم؟

چرخه عمر محصول با معرفی آن آغاز می شود.

این چرخه، فرایندی تعریف‌شده است که با اولین معرفی محصول به بازار شروع می‌شود و تا زمان افت یا حذف آن از همین بازار ادامه دارد. چهار مرحله زیر، چرخه عمر محصول را قدم‌به‌قدم تعریف می‌کند:

  • معرفی
  • رشد
  • اوج
  • افت

نکته جالب اینجاست که یک سری محصولات ممکن است در این چرخه در همان مرحله اوج بمانند درحالی‌که محصولات دیگر درنهایت آماده خروج از این فرایند می‌شوند. اشباع بازار، رقابت بالا، کاهش تقاضا و افت فروش ازجمله مهم‌ترین دلایل چنین پایانی است.

علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها از ارزیابی PLC ( آزمایش چرخه عمر محصول) برای پاسخ به یکی از سه پرسش زیر بهره می‌برند:

◄ چه راهکارهایی برای تداوم عمر محصول وجود دارد؟

◄ تغییر فرایند با توجه به تقاضای موجود در بازار چگونه ممکن است؟

◄ توسعه فناوری چگونه اتفاق می‌افتد؟

۴ مرحله معروف در ارزیابی چرخه عمر محصول

بهتر است به خاطر بسپاریم که به‌طورکلی چهار مرحله برای این فرایند در نظر گرفته‌شده است؛ از توسعه محصول یا کالا تا افت ارزش و خروجش از بازار.

مرحله اول- معرفی

راهکارهای بازاریابی به‌کاربرده شده در معرفی محصول شامل موارد زیر هستند:

  • اسکیمینگ سریع- ورود محصول با قیمت و تبلیغ بالا
  • اسکیمینگ کند – ورود محصول با قیمت بالا و تبلیغ پایین

** نکته: منظور از کلمه “skimming” این است که عملکرد فروشندگان محصول و مشتری/خریدار احتمالی ، مانند سرریز آب سطحی است. گروهی که قدرت خرید خوبی دارند حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای دریافت محصول هستند. اما افرادی که از قدرت خرید متوسطی برخوردارند، می‌خواهند که هزینه کمتری برای دریافت محصول بپردازند. زمانی که گروه اول، خرید خود را انجام دادند بازار آن‌ها را از برنامه بازاریابی خود به‌تدریج حذف و قیمت خود را با آنچه گروه دوم مایل به پرداخت هستند، تنظیم می‌کند.

مدیریت ارتباط با مشتری : از این ۱۴ راهکار مفید غافل نشوید!

مشتری همان موهبتی است که به کسب‌وکار ما رونق می‌دهد.

اکنون بخوانید

• نفوذ و ورود سریع- ورود محصول با قیمت پایین و تبلیغ چشمگیر

  • نفوذ و ورود کند- ورود محصول با قیمت پایین و کمترین تبلیغ

در مرحله معرفی محصول چنین هدفی باید در نظر گرفته شود:

  • هویت برند را کاملاً شفاف معرفی کنیم.
  • ارتباط با شرکای مناسب برای تبلیغ بهتر محصول
  • تنظیم سنجش و ارزیابی مشتری یا فراهم کردن نمونه یا آزمایش‌هایی برای بازار هدف اصلی
  • قیمت‌گذاری محصول در بالاترین سطح ممکن فروش و نمایش سطح کیفیتی که قرار است برای محصول ارائه دهیم.

** بهتر است بدانید که **

می‌توان محصول/ خدمات را برای دسته خاصی از مصرف‌کننده‌ها در نظر گرفت. این روش گزینشی را می‌توان برای افزایش تقاضا در نظر گرفت.

مرحله دوم- رشد

در مرحله رشد است که مصرف‌کننده/ خریدار تقریباً با محصول آشنا شده است و تا میزان زیادی آن را خریداری می‌کند. در این مرحله از چرخه عمر محصول، ماهیت کالا/ خدمات دیگر خودش را در بازار ثابت کرده و پرطرفدارتر شده است. حالا نوبت بالا رفتن رقم فروش است!

همچنین، شرکت‌های دیگر هم از ورود محصول به بازار و فضایی که به خود اختصاص داده باخبر می‌شوند. همین اتفاق توجه رقبا را به خود جلب می‌کند که بیشتر از قبل به افزایش درآمد حاصل از فروش می‌انجامد.

حالا تصور کنید که رقابت برای محصول در سطح بالایی باشد، شرکت موردنظر ممکن است سرمایه‌گذاری سنگینی برای تبلیغ و تشویق به خرید محصول کند تا این‌گونه صدای رقبایش را بلند کند!

رشد محصول کاری می‌کند تا بازار هم در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرد. در این مرحله است که محصول/ خدمات برای بهبود کارکردها و ویژگی‌هایش قدم‌های بزرگ‌تری برمی‌دارد.

با رشد بازار، تمرکز فضای رقابتی بیشتر روی کاهش قیمت برای در اختیار گذاشتن یک محصول رقابتی خاص است. اگرچه حجم فروش روند فزاینده‌ای دارد که باعث درآمدزایی می‌شود. بازاریابی، در این مرحله با هدف افزایش سهم بازار محصول فعالیت می‌کند.

مرحله سوم- اوج یا اشباع

وقتی محصولی به دوره اوج خودش می‌رسد، فروش یا روند کندی پیدا می‌کند یا ناگهان متوقف می‌شود. این یعنی بازار تا میزان زیادی در حال اشباع شدن است. اینجا، نقطه آغاز افت فروش است. قیمت، شکل رقابتی پیدا می‌کند که به معنی کاهش تفاوت قیمت است. این افت قیمت به دلیل فشار بیرونی مثل رقابت یا تقاضای کمتر می‌تواند باشد.

حالا بازار حذف رقابت را هدف قرار می‌دهد و بسیاری از شرکت‌ها برای توسعه محصول جدید یا جایگزین کردن با محصولات دیگر برای رسیدن به بخش‌های متفاوت بازار تلاش می‌کنند.

با توجه به سطح بالای اشباع بازار، در این مرحله از چرخه عمر محصول، معمولاً رقبایی که به موفقیت کمتری می‌رسند از چرخه رقابت خارج می‌شوند- این مرحله اصطلاحاً نقطه ریزش یا خالی کردن نام دارد.

بازار به‌حداعلای اشباع و حجم فروش محصول می‌رسد. بسیاری از شرکت‌ها حالا شروع به نوآوری می‌کنند و به تکنیک‌هایی مثل تکنیک اسکمپر روی می‌آورند. چرا؟ تا به چند هدف زیر برسند:

  • حفظ سود بازار یا افزایش آن
  • تغییر یا توسعه محصول/خدمات برای رسیدن به جامعه آماری جدید
  • توسعه فناوری

فراموش نکنید که ماندن در سطح اشباع و اینکه این مرحله طولانی‌مدت باشد یا کوتاه‌مدت، بستگی به خود محصول دارد. در مورد یک سری شرکت‌ها و برندها، این مرحله طولانی‌تر است.

مرحله چهارم- افت

افت عمر محصول اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است اگرچه کسب‌وکارها عموماً تلاش می‌کنند تا محصول/خدماتشان را برای مدت طولانی‌تری در همان مرحله اشباع نگهدارند. در این مرحله از چرخه عمر محصول، فروش آن افت چشمگیری دارد و رفتار مصرف‌کننده با کمتر شدن تقاضا برای خدمات یا محصول موردنظر، تغییر می‌کند.

حالا دیگر باید شاهد کاهش بیشتر و بیشتر سود بازار برای شرکت بود. رقابت باعث تخریب فروش می‌شود. بازار در چنین وضعیتی اغلب مصرف‌کننده وفادار و قدیمی را هدف قرار می‌دهد و قیمت روند کاهشی دارد. در پایان، محصول/ خدمات از بازار خارج می‌شود مگر اینکه قدرت نوآوری دوباره خودش را برای ماندن در سطح تقاضا داشته باشد.

فکر می‌کنید با برگزاری جلسات طوفان فکری می‌توان در یک بازار سرد دوام آورد؟!

نمونه‌هایی از محصولات با چرخه عمر محصول

عمر محصولاتی مثل ماشین‌تحریر، دستگاه تلگراف، نوارضبط و خیلی کالاهای قدیمی دیگر به سر آمده است و در عمق عمر خودشان هستند ( درواقع تقریباً از بازار به‌طور کامل حذف‌شده‌اند). شاید برایتان جالب باشد با چند نمونه بیشتر از این محصولات که در دوره‌ای عمری داشتند بیشتر آشنا شوید.

خلاصه کتاب رضایتمندی در کسب و کار

یک کسب‌وکار از زمانی به پیشرفت خواهد رسید که ارزشی ایجاد کند و هدف خود را توزیع آن ارزش قرار دهد.

اکنون بخوانید

 

ماشین‌تحریر

ازجمله نمونه‌های کلاسیک این دامنه چهار مرحله‌ای به‌جاست که به ماشین‌تحریر اشاره‌کنم. ماشین‌تحریرها وقتی برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم وارد بازار شدند، محبوبیت چشمگیری داشتند. نوعی فناوری به‌حساب می‌آمدند که باعث بهبود و راحتی در نوشتن شده بودند.

خبر غم‌انگیز این بود که با هجوم فناوری‌های الکترونیک جدید- رایانه و لپ‌تاپ و حتی گوشی‌های هوشمند- دیگر جایی برای ماشین‌تحریرها باقی نماند. فناوری نوین کاری کرد تا درآمد و تقاضای این محصول سقوط کند.

با پیشی گرفتن شرکت‌هایی مثل مایکروسافت (MSFT)، عمر ماشین‌های تحریر را می‌توان در نقطه پایانی مرحله افت خودشان حساب کرد که با کمترین فروش (اگر این روزها وجود داشتند) و کاهش چشمگیر تقاضا از بازار خداحافظی کردند.

حالا دنیا استفاده گسترده‌ای از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها یا انواع گوشی‌های هوشمند می‌کند که در نقطه مقابل ماشین‌های تحریر ایستاده‌اند و رشد و اشباع قابل‌توجهی را نشان می‌دهند.

نوار کاست و ضبط فیلم  VCRs

بعید است که خواننده این مقاله باشید و تجربه استفاده یا تماشای هرچند کوتاه و محو از نوارهای کاست و ضبط فیلم در زندگی نداشته باشید! این محصول از دارایی‌های نسل Z یا بومیان محصول دیجیتال است. حتی اگر اولین بار است که چنین اسمی به گوشتان خورده، شانس دیدن آن‌ها را در خانه یکی از قدیمی‌ها داشته‌اید.

با ظهور خدمات دیجیتالی مثل نتفلیکس و آمازون  ( اجازه بدهید دیگر به DVD ها اشاره نکنم)، VCRها دیگر از رده خارج شدند و در پایین‌ترین نقطه از مرحله افت خودشان قرار گرفتند. با همین یک‌بار فناوری پیشگام، نوار کاست‌ها دیگر بازار تقاضای ناچیزی دارند ( اصلاً در بازار پیدا می‌شوند؟!) و قطعاً خبری از همان قیمتی که در دوران رشد خود داشتند، نیست.

حمل‌ونقل برقی

ظهور بادوام حمل‌ونقل برقی نشان می‌دهد که مرحله رشد در چرخه عمر محصول برای آن چقدر قدرتمند است. شرکت‌هایی مثل تسلا Tesla TSLA سال‌هاست که در حال سرمایه‌گذاری برای رشد محصول و خدمات خود بوده‌اند. اگرچه چالش‌های اخیر، رویدادهای زیست محیط و وقایع طبیعی، ممکن است تغییراتی را برای یک سری شرکت‌های مشخص به همراه داشته باشد.

بااین‌حال، برق لزوماً جزو خدمات نوین نیست. ولی نوآوری‌های شرکت‌هایی مثل تسلا که در سال‌های اخیر انجام شد کاری کرد تا به‌روزرسانی‌های مداوم برای تغییرات جدید در بازار ماشین برقی اتفاق بیفتد. این یعنی مرحله رشد محصول.

محصولات هوش مصنوعی

درحالی‌که هوش مصنوعی ‌AI با نام اصلی artificial intelligence سال‌هاست مسیر توسعه و رشد را طی می‌کند، ولی بازهم به‌طور مداوم در حال عبور از مرزهای جدید است که در مرحله معرفی چرخه عمر محصول قرار دارند. چنین روند باثبات و قدرتمندی همواره باعث شگفتی و نشان‌دهنده بازار تقاضا و جهش تمایلات مصرف‌کننده به سطحی جدید است.

‏۵ کتابی که کارآفرینان موفق به شما پیشنهاد می کنند

با این­که پاندمیِ کرونا سراسر جهان را با رکود اقتصادی مواجه کرده، اما سبب افزایش چشمگیر کارآفرینی نیز شده است.

اکنون بخوانید

 

بین حجم سرسام‌آوری از محصولات جدید هوش مصنوعی، حتی روبات‌هایی با کاربری ویژه یا وسایل نقلیه خودکار هم در بالاترین سطح از توسعه ( یا معرفی) محصول قرار دارند. جالب اینجاست که سایر محصولات و همچنین همین محصولات موردنظر هم‌اکنون در حال آزمایش و تنظیم در بازار هستند.

روش استفاده از ارزیابی چرخه عمر محصول

نظارت و کنترل ارزیابی PLC به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بدانند آیا محصولاتشان با همان هدفی که در نظر دارند در بازار فعالیت می‌کند یا خیر.

این ارزیابی زمان لزوم تغییر مسیر را برای آن‌ها مشخص خواهد کرد. شرکت‌ها با آزمایش محصول مرتبط با بازار به‌عنوان کل و در ادامه در ارتباط با رقبا، فروش و هزینه می‌توانند تصمیمات اصولی‌تری برای رشد و بهبود محصول با هدف دوام بیشتر در بازار بگیرند.

آزمایش چرخه عمر محصول به‌ویژه توجه موشکافانه مبتنی بر هوش تجاری به جایگاه دقیق محصول/خدمات در این چرخه کمک می‌کند تا بررسی کنند آیا لازم است محصولات جدید را توسعه بدهیم یا خیر؟ مخصوصاً اگر بیشتر محصولات یک شرکت در مرحله سوم( اشباع) یا چهارم (افت) قرار داشته باشد.

استراتژی‌های چرخه عمر محصول

نشست های همفکری برای بررسی چرخه عمر محصول

برای شرکت‌هایی که در مرحله معرفی محصولاتشان قرار دارند، چندین مدل قیمت‌گذاری وجود دارد تا با آن‌ها شروع به افزایش فروش کنند. همچنین اسکیمینگ قیمت که قیمت محصول را اول‌ازهمه به‌صورت بالا و پایین و با توجه به گروه « پردرآمد» و گروه « کم‌درآمد» تنظیم می‌کند.

نفوذ قیمت هم ابتدا قیمت را پایین تنظیم می‌کند تا با سرعت بیشتری راه به بازار پیدا کند درحالی‌که با افزایش تقاضا آن را بیشتر می‌کند. نکته جالب‌توجه اینجاست که در صورت ناآگاهی در مورد مرحله معرفی محصول، شرکت با مشکل روبه‌رو می‌شود.

این وضعیت زمانی سخت می‌شود که مصرف‌کننده واکنش خوبی نسبت به محصول اولیه، به دلیل قیمت یا ارزش واقعی و کاربرد آن، نشان ندهد. پس به‌عنوان یک فعال در کسب‌وکار که دانش چرخه عمر محصول را در اختیار دارد، علاوه بر قیمت‌گذاری، بررسی تبلیغ و بسته‌بندی محصول هم اهمیت دارد.

◄ پرسش:

آیا محصولی که تولید می‌کنید مطابق با تقاضا و نیاز بازار هدف است؟

درصورتی‌که فروش خوب نباشد، بسیاری از شرکت‌ها به دنبال تغییر راهکارهای بازاریابی خود و تمرکز روی بازاریابی برای جامعه آماری جدید هستند با این امید که محصولشان را برای درآمد احتمالی جدید معرفی کنند.

به لطف ارزیابی PLC است که شرکت‌ها می‌توانند تشخیص بدهند چه زمانی باید دست به نوآوری‌های جدید بزنند یا محصولشان را در مسیر جدیدی هدایت کنند. برای نمونه شرکت نتفلکیس مسیر محصول خود را از تغییر خدمات ارائه دستگاه DVD به خدمات آنلاین هدایت کرد که با موفقیت چشمگیری همراه شد.

رصد به‌موقع و اصولی جایگاه محصول در این چرخه، در کنار مدیریت فناوری‌های جدید برای تنوع بخشیدن به محصول، باعث تداوم نوآوری به نفع آن می‌شود. این کار باعث حفظ بازار رقابت و بقای عمر محصول در بازار هم می‌شود.

عملکرد مراحل مختلف چرخه عمل محصول چگونه است؟

عوامل زیر جزو پارامترهای مهم برای بررسی مراحل مختلف چرخه عمر خدمات/ محصول هستند:

◄ محصول

◄ بازاریابی

◄ رفتار خریدار

◄ رقابت

البته پارامترهای دیگری مثل تفکر استراتژیک، ریسک، سود هم هستند که باید بررسی شوند. در این مقاله برای درک ساده‌تر موضوع چهار پارامتر را برایتان در نظر گرفتم.

  • یک- محصول

این عامل نشان می‌دهد که کیفیت محصول، در اولین مرحله از PLC، ممکن است خوب نباشد ولی با رشد بازار محصول و دریافت بازخوردها، کیفیت هم بهتر می‌شود تا درنهایت به بالاترین سطح کیفی و استانداردسازی در مرحله اشباع می‌رسد. رسیدن به مرحله افت زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت دست از توجه به بازخوردها بردارد.

  • دوم- بازاریابی

در همان مرحله معرفی محصول، با تبلیغ خلاقانه و البته قدرتمند و قیمت‌گذاری است که نفوذ به بازار اتفاق می‌افتد. در مرحله دوم (رشد)، فروش بالا می‌رود و ارزش تبلیغات کمتر می‌شود. در مرحله اشباع (مرحله سوم) تقسیم‌بندی‌های درستی انجام می‌شود و در این مرحله است که کسری‌هایی در بازارهای تهاجمی پیش می‌آید، باعث کاهش فروش و افت علاقه مصرف‌کننده به محصول می‌شود.

  • سوم- رفتار خریدار

ارزیابی رفتار خریدار از همان مرحله اول مهم است. چون در این مرحله ممکن است بی‌علاقگی او نسبت به خرید اتفاق بیفتد و باید نسبت به ترغیب او برای خرید تلاش کرد. تغییراتی که در این مسیر ایجاد می‌شود در مرحله رشد خودش را نشان می‌دهد.

مرحله رشد همان مرحله پذیرش از سمت خریدار است که او را به مرحله سوم( اشباع) هدایت می‌کند. در مرحله آخر که مرحله افت است دیگر او علاقه‌ای به خرید محصول ندارد.

  • چهارم- رقابت

مثل عامل سوم، وقتی رقابت در نظر گرفته شود متوجه می‌شویم که رقبای کمی در مرحله معرفی محصول هستند و برعکس خریداران بی‌شماری در مرحله رشد منتظرند. در مرحله سوم ریزش اتفاق می‌افتد و شرکت بخشی از خریداران خود را از دست می‌دهد.

در پایان و در مرحله چهارم ( افت) کمترین حد رقابت وجود دارد یا رقبای قدرتمندی هستند که کاری می‌کنند شرکت از بازار کنار گذاشته شود.

ارزیابی چرخه عمر محصول چه اثراتی دارد؟

درصورتی‌که این ارزیابی به‌صورت اصولی انجام شود دو نتیجه زیر اتفاق می‌افتد:

تضمین موفقیت-  تقریباً هر محصولی از تمام مراحل این چرخه عبور می‌کند. کسب‌وکاری که محصول جدیدش را وارد بازار می‌کند می‌تواند این تضمین را داشته باشد که موفق شود و حتی در یک موقعیت انحصاری برای خودش قرار بگیرد.در ادامه مسیر و محبوب شدن محصول در میان مصرف‌کنندگان، رقبای دیگر که حتی محصولات خلاقانه‌تر با قیمت کمتر ممکن است ارائه دهند وارد میدان می‌شوند.

با ورود رقبای بیشتر، عمر محصول به خط پایان نزدیک می‌شود. ممکن است که مرحله رشد صنعت به‌عنوان کل برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشد. علاوه بر این، اولین شرکت نوآور باید با تعداد بیشتری از رقبا در بازار روبه‌رو شود و سود بازار را تقسیم کند.

بازاریابی جهانی- چرخه عمر محصول می‌تواند در مقیاس بازاریابی جهانی هم تعریف شود. یک شرکت با تولید محصولی که نیاز مصرف‌کننده است شروع می‌کند. حالا اگر این محصول/ خدمات بین مشتری‌های داخلی یا بومی طرفدار پیدا کند می‌توان منتظر محبوبیت سایر محصولات این شرکت هم بود.

با بهره‌برداری تجاری یک محصول محبوب در بازار، حالا باید منتظر موقعیت انحصاری آن در بازار داخلی بود. اگر تقاضا برای محصول یا محصولات یک شرکت تا بازارهای برون‌مرزی هم ادامه داشته باشد، همین موقعیت انحصارطلبانه در خارج مرزهای کشور هم اتفاق می‌افتد که البته برای مدتی مشخص است.

در بازاریابی مدرن، ازجمله تأثیرگذارترین روش‌های اثرگذاری بر تصمیم نهایی مصرف‌کننده، بازاریابی ویروسی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است که پرچم موفقیت را به‌خوبی برافراشته.

♦♦ مهم: فروش در بازار خارجی ممکن است بالا نباشد.

امتیازات ارزیابی چرخه عمر محصول

در ادامه شاید بد نباشد که با پنج مورد از امتیازات چرخه عمر محصول آشنا شوید.

  • به شناخت بازاریابی و توسعه محصول کمک می‌کند. از چشم‌انداز بازاریابی و توسعه کسب‌وکار این امتیاز یکی از قوی‌ترین امتیازهای چرخه عمر خدمات/ محصول است.
  • این ارزیابی ازنظر مصرف‌کنندگان به‌طورکلی اثرات مثبتی دارد چون باعث نوآوری می‌شود و کارایی محصولات را بیشتر می‌کند.
  • به بخش بازاریابی کمک می‌کند تا زمان لزوم نوآوری برای محصول شناسایی شود.
  • کمک می‌کند تا بازار در مرحله اشباع باقی بماند.
  • زمان از رده خارج شدن محصول را به کارشناسان اعلام می‌کند.

محدودیت‌های ارزیابی چرخه عمر محصول

  • ظاهراً هر چیزی عمری دارد و در پایان، باید منتظر تمام شدن بود. اما نمونه‌هایی هم هست که پس از افت محصول، محبوبیت و ظهور دوباره‌ای پیدا می‌کند. سامسونگ یکی از بهترین نمونه‌هاست.

در شرکت سامسونگ تست معروفی تحت نام «wow test» انجام می‌شود.مفهوم آزمایش این است که هر محصولی اگر نتواند تجربه شگفت‌انگیز بهبود سبک زندگی را برای مشتریان نهایی سامسونگ رقم بزند، فوراً به کارگاه طراحی بازمی‌گردد و یا به‌طورکلی از چرخه محصولات بازار خارج می‌شود.

 با تکیه‌بر همین آزمایش، سامسونگ در مدت ده سال به رقیب آن موقع خود یعنی شرکت سونی رسید و امروزه درآمد ۲/۵ برابر شرکت سونی، رقیب سرسختش، دارد.

  • تعیین زمان انتقال یک محصول از مرحله‌ای به مرحله بعدی ممکن نیست. پس پیش‌بینی فرایند سخت می‌شود.
  • این مدل ارزیابی محصول زمانی درست کار می‌کند که محیط هم از ثبات نسبی برخوردار باشد. امروز روز، بی‌ثباتی و عدم قطعیت است که بیشتر به چشم می‌آید!
  • این چرخه وابسته به فروش به مصرف‌کنندگان است. قرار نیست تا همه مصرف‌کنندگان در همان مرحله معرفی، محصول را بخرند. گروهی زودتر خریداری می‌کنند، دسته دیگری بعد از خرید دوستانشان، اقدام می‌کنند.

PLC ●   یک استعاره است. محصولات اصلی نیستند و با این اوصاف، قرار نیست از رده خارج شوند.

احتمالا از آن دسته از افراد هستید که خواندن تنها یکی دو مقاله مثل این برایتان کافی نیست و به دنبال منابع بیشتری برای افزایش آگاهی خودتان هستید. شما معرکه اید و انگیزه تان ستودنی است! شاید بد نباشد با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن سری به کتابخانه صوتی مجموعه بزنید و از قفسه کتاب‌ها، کتاب صوتی مورد علاقه تان را در حوزه توسعه کسب و کار پیدا کنید.

کتاب‌های در اپلیکیشن ذهن برای آشنایی با چرخه عمر محصول

پایان‌بخش

چرخه عمر محصول ازجمله پرکاربردترین مدل‌های ارزیابی و بررسی جایگاه یک محصول/خدمات در سطح گسترده بازار محصول است. هر محصول به‌صورت استاندارد باید چهار مرحله مهم داشته باشد تا اعتبار و بقای خود را چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت تضمین کند.

♦ مرحله معرفی محصول

♦ مرحله رشد

♦ مرحله اشباع

♦ مرحله افت

مرحله اشباع ازجمله تعیین‌کننده‌ترین مراحل این ارزیابی است که مشخص می‌کند محصول در بازار عمر بیشتری می‌کند یا از رده خارج می‌شود. در این مرحله است که میزان رقابت به اوج خودش می‌رسد و کیفیت نوآوری‌ها برای بقای بیشتر محصول خودش را نشان می‌دهد.

منبع:

https://www.thestreet.com/markets/commodities/product-life-cycle-14882534

https://www.marketingirantalent.com/skimming-pricing/

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

2 دیدگاه‌ها

    • سلام ساسان عزیز
      تمرکز اصلی مجموعه ذهن با در اختیار گذاشتن اپلیکیشن ذهن که میتونید به صورت رایگان دانلود کنید، روی توسعه فردی و کسب و کار و روانشناسی و سلامت است. امیدوارم در این زمینه ها بتونید کتابهای صوتی مورد علاقه خودتون رو پیدا کنید.
      بااحترام

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید