فعال کردن نیمکره چپ مغز

فعال كردن نيمكره چپ مغز

فهرست مطالب

اگر دنبال راهی برای فعال کردن نیمکره چپ مغز هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید:

فعال کردن نیمکره چپ مغز

مغز مانند عضله است! پس برای آن که فعال باشد، باید آن را ورزش دهید. تحریک یک نیمکره، می‌تواند تلاش فرد را برای ساخت مغز بهبود بخشد. با فعال کردن نیمکره چپ مغز، توانایی خود را در تجزیه و تحلیل کلمات و اعداد تقویت خواهید کرد. نیمکره چپ مغز مسئول تفکر منطقی است. این نیمی از جزئیات مغز است که اطلاعات را پیگیری می‌کند، الگوهای را می‌شناسد و زبان و رابطه بین اعداد را می‌فهمد.

این نیمه تحلیلی مغز، فرآیندها را به صورت گام به گام انجام می‌دهد و ورزش دادن آن به طور مرتب می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و روند کلی آن را تقویت کند.

تمرین‌های مغزی که شامل استفاده از کلمات، اعداد، استدلال یا مراحل گام به گام است، می‌توانند با ایجاد اتصالات عصبی در مغز، آن را تقویت کرده و منجر به توسعه مهارت‌های دقیق تری برای حل مسئله شوند. به همین دلیل باید برای فعال کردن نیمکره چپ مغز تلاش کنید.

اهمیت نیمکره چپ مغز

اهمیت نیمکره چپ مغز

مغز دو قسمت دارد، نیمکره چپ و نیمکره راست. هر دو طرف از طریق توده بافت‌های سپیدی که دو نیمکره مغز را به هم مرتبط می‌کنند (Corpus Callosum) یا شبکه ای از اعصاب، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

هر نیمکره مغز، عضلات و حواس را در طرف مقابل بدن کنترل می‌کند. نیمکره چپ مسئول فعالیت‌های ذهنی مانند منطق، تجزیه و تحلیل، گفتار، زبان و اعداد است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فعال کردن نیمکره چپ مغز با استفاده از سمت راست بدن یا انجام فعالیت‌هایی مانند حل مسئله یا نواختن یک ساز موسیقی، قابل افزایش است.

کارکرد نیمکره چپ مغز

اما چرا باید برای فعال کردن نیمکره چپ مغز تلاش کرد؟

نظریاتی مبنی بر این واقعیت وجود دارد که نیمکره‌های مغز عملکردهای متفاوتی دارند. اولین بار در ۱۹۶۰ روانشناسی به‌نام راجر دبلیو اسپری، به این تفاوت پی برد و تحقیقات او منجر به دریافت جایزه نوبل شد.

گفته می‌شود که نیمکره چپ مغز نسبت به سمت راست، از کارکردهای کلامی، تحلیل و نظم برخوردار است. ما برای خواندن، نوشتن و محاسبات به لوب‌های نیمکره چپ مغز نیاز داریم.

درمجموع می‌توان کارکردهای زیر را از مهم‌ترین کارکردهای نیمکره چپ مغز دانست:

  • منطق
  • نظم و انضباط
  • مهارت‌های ریاضی
  • درک حقایق
  • مهارت‌های کلامی

خصوصیات افراد با غلبه نیمکره چپ

  • به‌سادگی با لیست وظایف خود کنار می‌آیند و به برنامه متعهدند.
  • شخصیت‌های منتقدی هستند.
  • به‌صورت ذاتی در ریاضیات یا علوم طبیعی خوب عمل می‌کنند.
  • منطقی و متفکرند.
  • قادر به انجام تحقیقات مستند و دقیقند.
  • از تعیین اهداف لذت می‌برند.
  • می‌توانند به‌سادگی اطلاعات را تفسیر کنند.
  • محیط اطرافشان مرتب و منظم است.
  • به‌صورت اتوماتیک به سوالات پاسخ می‌دهند.
  • عاشق خواندن عملکرد و دستورالعمل‌ها هستند و آن‌ها را دقیق دنبال می‌کنند.
  • کمتر احساساتی می‌شوند.
  • می توانند ساعت‌ها بدون خستگی به سخنرانی گوش دهند.
  • فیلم‌های اکشن را به فیلم‌های عاشقانه ترجیح می‌دهند.
  • هنگام مطالعه دوست دارند بنشینند.
  • مهارت‌های زیادی در کلام دارند.

بازی‌های تحریک کننده نیمکره چپ مغز

برای فعال کردن نیمکره چپ مغز می‌توانید از بازی استفاده کنید. از آنجا که سمت چپ مغز، زبان و ریاضیات را پردازش می‌کند، بازی‌های مانند پازل و نظیر آن باعث افزایش هوش این نیمکره می‌شود.

به عنوان مثال، وقتی سعی می‌کنید یک کلمه پازل را حل کنید، ضربه‌های الکتریکی و شیمیایی در بین سلول‌های عصبی در نیمکره سمت چپ ایجاد می‌شوند و ادامه خواهند داشت تا زمانی که جواب را مشخص کنید.

بازی‌هایی مانند سودوکو و پازل‌های کلمات متقاطع، تحلیل‌های منطقی و مشکلات کلمات ریاضی، همه سمت چپ مغز را تمرین می‌دهند. بسیاری از کتاب‌ها، وب سایت‌ها و حتی برنامه‌های گوشی هوشمندی وجود دارند که فرد را در جهت فعال ساختن نیمکره چپ مغز خود کمک خواهند کرد.

نیمکره چپ مغز اپلیکیشن ذهن

تمرین‌های مؤثر برای فعال کردن نیمکره چپ مغز

تمرینات زیادی برای فعال کردن نیمکره چپ مغز وجود دارد. تمرینات سمت راست بدن موجب بیدار شدن نیمکره چپ مغزتان می‌شود. حتی نوشتن با دست راست هم، می‌تواند مفید باشد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان داده است که بستن دست می‌تواند فعالیت عصبی در نیمکره مخالف را افزایش دهد.

به عنوان مثال، مشت کردن دست راست باعث افزایش فعالیت در سمت چپ مغز می‌شود. با فعال کردن این نیمکره، ممکن است در حال ایجاد یک حافظه قوی تر از یک رویداد یا یک اقدام باشید.

به گفته محقق روت پروپر، حرکات ساده بدن می‌توانند به طور موقت نحوه عملکرد مغز را تغییر داده و باعث بهبود حافظه شوند. در مقابل، فشردن توپ در دست چپ می‌تواند سمت راست مغز را فعال کرده و عملکردهای نیمکره راست مانند خلاقیت را تحریک کند. برخی از تمرین ها برای فعال کرن نیمکره چپ مغز شامل موارد زر هستند:

پخش موسیقی و نوازندگی

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ توسط محققان دانشگاه جیواسکیلی فنلاند انجام شد، نشان داد که پخش موسیقی فعالیت در نیمکره چپ را افزایش می‌دهد و به طور همزمان نیمکره راست را نیز فعال می‌کند. به نظر می‌رسد نوازندگانی که هنگام گوش دادن به موسیقی اسکن مغزی می‌کردند، مغزشان به شکل متوازنانه تری عمل می‌کرد و فعالیت در نیمکره‌های چپ و راست مغز آنها، بیشتر از کسانی بود که نوازنده نبودند.

علاوه بر این، تأثیر موسیقی به نوع سازهای آن‌ها نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، مغزهای نوازندگان پیانو، متقارن تر است. شاید به این دلیل که نوازندگان پیانو به استفاده از هر دو دست نیاز دارند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که یادگیری موسیقی می‌تواند هم نیم کره چپ وهم راست مغز را تحریک کند.

خواندن کتاب به طور روزانه

خواندن کتاب به طور روزانه می تواند به فعال کردن نیمکره چپ مغز کمک کند. گر بیشتر مطالبی از داستان‌های ناچیز و قطعه‌هایی در وب را می‌خوانید، هدف از خواندن، چیزی است که توجه را برای مدت زمان طولانی تری جلب کند. همچنین، خواندن یک مجله و یا مقاله ای در روزنامه می‌تواند به برای شروع مطالعه روزانه عالی باشد.

فعال کردن نیمکره سمت چپ مغز

نوشتن متن به طور روزانه

نوشتن مطالب روزانه در  یک دفتر تمرینی عالی برای نیمکره چپ مغز است. انجام آن ساده است  و به فرد این امکان را می‌دهد تا، سابقه ای از وقایع مهم در زندگی خود را داشته باشید. اگرچه نگه داشتن دفترچه خاطرات چیزی نیست که همه از آن لذت ببرند. اگر از وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی لذت می‌برید، خوشحال خواهید شد اگر بدانید که، گذاشتن پستی در صفحه فیس بوک یا حساب توییتر خود، یکی دیگر از راه‌های خوب برای به طور منظم نوشتن مطالب است.

یادگیری مهارت‌های جدید

یادگیری چیزهای جدید، می‌تواند تمرینی برای نیمکره چپ مغز باشد، خصوصاً اگردر تلاش برای کسب مهارت جدیدتر، استاد شوید. یادگیری یک زبان جدید نیزیکی دیگر از راه‌های خوب برای انجام این کار است، همینطور دنبال کردن دستورالعمل‌ها در هنگام مونتاژ یک قطعه مبلمان یا تعمیر چیزی در اطراف خانه!.

ریاضیات و اعداد

علاوه بر نوشتن و املا، ریاضیات و اعداد یک روش عالی برای ورزش نیمکره چپ مغز ما هستند. این روش برای بعضی افراد ممکن است راحت تر از سایرین باشد، اما به آن ادامه دهید و خود را ارتقا دهید.  یک طراح وب را در نظر بگیرید. او می‌تواند سایت‌های خود را مطابق شبکه بسازد و اندازه گیری‌های صحیح را محاسبه کند تا درست به نظر برسد. فرصت‌های زیادی برای انجام ریاضی وجود دارد. شما فقط باید گزینه‌های خود را در نظر بگیرید. اگرچه ممکن است به اندازه طراحی یک پوستر یا وب سایت جالب نباشد، اما به یاد داشته باشید که این روش در فعال کردن نیمکره چپ مغز کمک خواهد کرد.

برنامه نویسی وبسایت

یک طراح می‌تواند ابتدا از سمت راست مغز خود استفاده کند (طراحی صفحه وب در فتوشاپ یا هر برنامه طراحی دیگر) و سپس این کار را با استفاده نیمکره چپ خود انجام دهد (کپی کردن سایت با استفاده از (CSS،PHP ، Javascript و سایر). این نه تنها به مغز کمک می‌کند تا از تقارن بیشتری برخوردار باشد، بلکه فرد یک مهارت بسیار با ارزشی را نیز به عنوان یک طراح خواهید داشت. هنگامی ‌که مشغول تسلط بر هنر کدگذاری یک وب سایت هستید، نه تنها خوب به نظر می‌رسد بلکه مطابق با استانداردها نیز می‌باشد.

کلام آخر

برخی از تمرین‌ها می‌توانند به فعال کردن نیمکره چپ مغز کمک شایانی کنند. اینکه بتوانید این قسمت از مغز را فعال نگه دارید، یعنی توانسته‌اید بیش از پیش بر عملکردهای خود تأثیر مثبت بگذارید. همچنین مهم است که به فعالیت هایی بپردازید که بتواند نیمکره چپ مغزتان را تقویت، از نوازندگی گرفته تا بازی شطرنج، همه و همه کمک می‌کنند تا مغزی فعال و ذهنی پویا داشته باشید.

اگر دوست دارید بیشتر از فعال کردن ظرفیت‌های ذهنی و بهبود کارایی مغز بخوانید، می‌توانید کتاب ذهن کامل نو، نوشته دانیل اچ پینک را مطالعه کنید. این کتاب به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را با اقتضائات روز هماهنگ کنید و به بهترین کارایی ممکن برسید.

اگر فرصت زیادی برای مطالعه ندارید، نگران نباشید؛ ما تلاش کرده‌ایم تا با دقت عالی تمام نکات مهم این کتاب را در بسته خلاصه کتاب صوتی فراهم کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر و دانلود خلاصه کتاب صوتی  و دانلود اپلیکیشن ذهن روی لینک زیر کلیک کنید.

نیمکره چپ مغز کتاب ذهن کامل نو دانلود

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید