فهرست مطالب
برای آشنایی با روش مرور بالارد ، بد نیست چند سؤال کوتاه و ساده از خودتان بپرسید:
- عادتهای مطالعاتی رضایت بخشی دارم؟
- بیشتر اهل خواندن هستم یا مطالعه کردن؟
- چقدر از عادات مطالعاتی من مبتنی بر مطالعه فعال است؟
اگر برای این پرسشها، پاسخ مناسبی میدهید پس حتماً جواب هوشمندانهای هم برای سؤال بعدی دارید:
تابه حال در پی روشهای بهتری برای بهبود عملکرد خودتان سر کلاس یا پیش از آزمون بودهاید؟
خب! اجازه بدهید با این جمله ادامه بدهم که خیلی از ما که دوران دانشجویی را پشت سر گذاشته ایم و یا در حال سپری کردنش هستیم، معترفیم در دوران دبیرستان « عادت مطالعاتی» اصولی و نتیجهبخشی نداشتهایم که دست ما را در دانشگاه بگیرد.
کاملاً اعتراف بهجا و قابلدرکی است. چرا؟ چون فضای یادگیری دانشگاه تفاوت چشمگیری با فضای آموزشی دبیرستان دارد.
صبور باشید و تا پایان این مقاله با من بمانید؛ ازجمله دلایلی که باعث شد روش مرور بالارد در سالهای پایانی دبیرستان و دوران دانشگاه طرفداران بیشماری پیدا کند ، میتوان موارد زیر را نام برد:
◄ اساتید مثل آموزگاران دبیرستان، نقش چندانی در روند یادگیری دانشجو ندارند. یادگیری، یک فرایند شخصی است.
◄ کلاسهای درس در دانشگاه برخلاف دبیرستان، بزرگ و پرجمعیت هستند.
◄ ارزشگذاری علمی در آزمونهای دانشگاه بیشتر از آزمونهای دبیرستان است.
◄ مطالعه کردن نیاز به حساسیت و توجه بیشتری دارد.
◄ فضای آموزشی در کلاسهای دانشگاه، سختگیرانهتر و دقیق است.
مواردی که نوشته شد به معنی این نیست که شما قرار نیست خطایی داشته باشید چون همه چیز در دانشگاه منحصربهفرد خواهد بود، بلکه نشان میدهد شما نیاز به ابزارهای مطالعاتی کاربردیتر دارید تا نتیجه عملکرد خود را به بهترین شکل دریافت کنید.
خوشبختانه این مقاله نوشته میشود تا به شما یکی از روشهای درست درس خواندن با ماندگاری طولانیتر مفاهیم را معرفی کند.
این روش مرور و روشهای مطالعاتی دیگر، ترفندهای مفیدی هستند که قرار است در اختیار شما قرار بگیرند. فرد یادگیرنده، چه دانشآموز چه دانشجو، با پیادهسازی روش مرور بالارد در روال همیشگی درس خواندن خود به خوبی میتواند از پس یادگیری و به خاطر سپاری موارد درسی بربیاید.
پیشنهاد میکنم از این روش تنها زمانی استفاده کنید که آشنایی کامل با آن داشته باشید.
روش مرور بالارد مناسب چه گروهی است؟
پاسخ به این پرسش درواقع شما را برای ادامه مسیر بهتر هدایت میکند. ابتدا باید بدانید از روشهای یادگیری و مطالعاتی مرسوم به چه منظوری استفاده میکنید. بهتر است دستهبندی زیر برای مشخص شدن نقش فرد مطالعه کننده، در نظر گرفته شود:
- یک فرد عادی و بدون برنامه درسی مشخص و زمانبندی شده کلاسی
- دانشآموز دوره راهنمایی یا دبیرستان
- دانشآموز فارغالتحصیل و در انتظار آزمون کنکور
- یک فرد شاغل و در انتظار آزمون کنکور
- دانشجو
روش مرور بالارد بنا بر بررسیها و مطالعات علمی انجامشده روی جامعه بزرگی از دانشآموزان، مناسب جامعه یادگیرنده و بهویژه دانشآموزان پیش از ورود به آزمون کنکور است.
یادگیری کامل و ورود به مرحله مرور در مدت پانزده دقیقه، این روش یادگیری را به خوبی معرفی میکند. به عبارت بهتر، فرد با هدف یادگیری و به خاطرسپاری مطلب در کوتاهترین زمان و با حجم زیاد، از این روش بهره میبرد.
روش مرور بالارد چگونه عمل میکند؟
در بین انواع روش مرور درس در روزهای پیش از آزمون ورود به دانشگاه، روش مرور بالارد یکی از تکنیکهای شناخته شده است که در آن، تأکید بر سه هدف است:
- مطالعه همراه با تمرکز به مدت یک ساعت
- استراحت مطلق
- بازگشت به وضعیت مطالعه و مرور به مدت پانزده تا بیست دقیقه
اتفاقی که با کمک روش مرور بالارد در فرایند مطالعه میافتد، تصویرسازی ذهنی است. تصویرسازی باعث تثبیت مفاهیم خوانده شده در ذهن میشود به گونهای که میتوان عمقی بودن یادگیری را تأیید کرد.
◄ بهتر است بدانید که یکی از روشهای کارآمد در کاهش استرس دانشآموز و دانشجوی آماده آزمون، روش مورد نظر است. چرا که حجم مشخصی از درس در محدوده زمانی خاصی برای ثبت در حافظه در نظر گرفته میشود.
در تمامی روشهای مرور، تأکید بر گنجاندن اهرمهای کمکی متنوع برای تقویت مطالعه فعال است. میتوانید از انواع ویدئوهای آموزشی مرتبط با موضوع درسی، کتابهای تست معتبر و مقالات تأیید شده برای مدیریت بهتر مرور درس خود استفاده کنید.
مهم: پس از خواندن یک درس، مفاهیم مورد نظر به حافظه کوتاه مدت شما منتقل میشود. درحالیکه شما در حال استراحت باشید و تمرکزی روی موارد درسی مشخصی نداشته باشید، این مفاهیم مرتب در حافظه شما تداعی و بازپرداخت میشوند.
جالب توجه است که روش مرور بالارد نمایش باشکوهی از قدرت مغز برپا میکند.
چگونه شروع کنم؟
برای اینکه از انجام این روش مرور، نتیجه اصولی بگیرید باید نکات زیر را رعایت کنید:
- به مدت یک ساعت و بهصورت کاملاً متمرکز و فعالانه، درس مورد نظر را مطالعه کنید.
- پس از پایان زمان مطالعه، پانزده تا بیست دقیقه وقت استراحت دارید. فراموش نکنید که این پانزده دقیقه، یک استراحت بدون مزاحمت جانبی و درواقع نوعی « خاموش کردن مغز» است.
- با پایان گرفتن پانزده دقیقه استراحت، دوباره به سراغ درس مورد نظر بروید و این بار با تمرکز کمتر و با سرعت بیشتر، مطلب را مرور کنید.
اتفاقی که میافتد: موارد و مفاهیم درسی از حافظه کوتاهمدت به حافظه بلند مدت منتقل میشوند و شما درک عمیقتری نسبت به آنچه فراگرفتهاید پیدا میکنید. نقش ضمیر ناخودآگاه در تقویت این یادگیری بسیار چشمگیر است.
منظور از روش سه مرحلهای در روش مرور بالارد چیست؟
«تکرار»
بالارد در روش مرور خود بارها بر این کلمه تأکید کرده است. روش سه مرحلهای او هم در واقع مبتنی بر تکرار است. چگونه این تکرار، تأثیرگذار خواهد بود؟
مرحله اول
دانشآموز در این مرحله، آنچه را که بهطور فعال و متمرکز مطالعه کرده است در کوتاهترین زمان ممکن، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از مطالعه فعال، تکرار یا مرور میکند.
مرحله دوم
با یک برنامهریزی دقیق اقدام به مرور دوباره مطلب مطالعه شده در کمتر از ۲۴ ساعت میکند.
مرحله سوم
در بازه زمانی کمتر از ۳۶ ساعت، مرحله آخر از مرور و تکرار را پیاده میکند.
فراموش نکنید که داستان همینجا تمام نمیشود بلکه این فرایند طی ۹۰ روز و چهار مرتبه دیگر و با فواصل زمانی دلخواه خودتان تکرار میشود. اکنون میتوانید از اهرمهای کمکی متنوع که بالاتر به آن اشاره شد برای تقویت یادگیری و اثرگذاری مرور بهرهمند شوید.
چرا روش مرور بالارد را انتخاب میکنم؟
انتخاب ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از مطالعه فعال، یک روش هوشمندانه برای تربیت ذهن است. دانشآموز پویا با همراهی مشاور خود با این زمانبندی فکر شده، مغز را وامیدارد که در بازه زمانی مشخصی که فرد میخواهد، فرایند یادگیری را تکمیل و نتیجهبخش کند؛ از حافظه کوتاهمدت به حافظه بلند مدت.
مدیریت زمان چیست؟ تکنیک هایی کاربردی برای مدیریت صحیح وقت
مدیریت موثر زمان به ما این امکان را میدهد که فعالیتهایمان را از نظر اهمیت اولویتبندی کنیم
◄ این مطلب برای من اهمیت زیادی دارد و میخواهم تا درجه اهمیت آن را در ذهن خود هم تثبیت کنم. بدین ترتیب، ذهن من با تقسیمبندی زمانی که من ترتیب میدهم، همیشه آماده بازبینی و مرور آموختههای قبلی است.
روش مرور بالارد برای انواع دروس
این روش تکرار و مرور برای همه درسهای شما قابلاجرا است. بهتر است برای نتیجهبخش شدن روش مورد نظر، چند نکته را به خاطر بسپارید:
- یادداشتبرداری از گفتههای آموزگار یا استاد.
- تکرار محتوای آموخته شده بعد از کلاس؛ منظور در خانه نیست بلکه حتی نباید فرصتهایی مثل مسیر مدرسه یا دانشگاه تا خانه، در تاکسی یا مترو و حتی غذاخوری دانشگاه را از دست بدهید.
- شکار اولین زمان ممکن برای دوباره خوانی درس آموخته شده.
- کنار گذاشتن کتابهای تست برای مرحله اول.
- استفاده از یادداشتبرداریها در مراحل مرور
- پایبندی به دوره ۹۰ روزه مرور.
کاربرد روش مرور بالارد
اشتباه نکنید! این مقاله فقط برای دانشآموز یا دانشجوی خانه شما نوشته نشده است. هدف از نوشتن این محتوا، فراهم سازی بستر مناسب یادگیری مبتنی بر روش اصولی و جهانی است که البته، جامعه مشخصی از آن بیشتر بهرهمند خواهند شد.
باوجود همه آنچه نوشته و توضیح داده شد، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا تفاوتی بین خواندن یک کتاب معمولی یا مطالعه یک کتاب درسی وجود دارد؟
بهتر است بدانید که باید بین این دو فعالیت مغزی، تفاوت قائل شد؛ « خواندن» همان «مطالعه کردن» نیست.
خواندن یا حتی دوباره خوانی یک متن لزوماً مغز را درگیر محتوا و مفهوم نمیکند. این خواندن صرفاً با اهداف زیادی انجام میشود:
- گذران وقت
- مشغول کردن ذهن
- لذت بردن
« خواندن» با نوعی فراموشی سریع همراه است.
[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]
[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]بهبود عملکرد حافظه و مغز در زندگی پیچیده امروز
[/su_box]
البته نباید نادیده گرفت که خواندن میتواند مقدمهای برای مطالعه کردن باشد. عبارت مناسب جایگزین برای مطالعه کردن میتواند « خواندن یا مطالعه فعال» باشد.
شما در مطالعه فعال چند هدف را دنبال میکنید:
◄ معنی سازی از متن
◄ عینیت بخشیدن به مثالها
◄ نظم بخشیدن به آنچه میآموزید
چگونه خواننده فعالی باشم؟
در مبحث روش مرور بالارد، بهتر است با راهکارهای خواننده فعال active studying نیز آشنا شوید. فکر میکنید کدامیک از راهکارهای مفید و ساده زیر را تابه حال برای بهبود یادگیری خود بهکاربرده باشید؟
- تدوین یک راهنمای درسی موضوعی؛ مبتنی بر طرح سؤال و بیان مسئله و پاسخ کامل و درست به هریک.
- آموزگار شخصی؛ تصور کنید معلم خودتان هستید. با صدای رسا و واضح، انگار که در جمع تدریس میکنید، کلمات را ادا کنید.
- بهرهمندی از تجارب شخصی در خلال یادگیری.
- استفاده از اینفوگرافی informationgraphy و تصاویر جذاب برای توضیح درس.
- دخالت نمادهای آشنا برای تعریف مفاهیم.
- استفاده از تکنیک های خلاقیت فردی در درسهای غیر فنی برای شناسایی ایدههای متفاوت ( زبانهای خارجی، تاریخ، روانشناسی)؛ شرح، مقایسه و ارزیابی مفاهیم در این روش بسیار مؤثر خواهد بود.
- ارزیابی مسئله و گام سنجی آن تا نتیجه گرفتن در درسهای فنی
معرفی چند کتاب سودمند
مجموعه ذهن با افتخار، در راستای بهبود عملکرد فردی در مطالعه فعال، مجموعه قابل توجهی از کتابهای صوتی را همراه با دانلود رایگان اپلیکیشن درنظر گرفته است. از جمله کتابهای شنیدنی میتوان به چگونه در دو روز دو ساعت وقت اضافه داشته باشید نوشته برایان تریسی اشاره کرد.
شما در این کتاب با مفهوم خودپنداره فردی در مدیریت زمان آشنا می شوید. این خودپنداره، مجموعه ای از باورها و تصورات خودمان در مورد شخصیتی است که همیشه با آن رو به رو هستیم و زندگی میکنیم.
سؤال اینجاست: باورهای من درمورد خودپنداره فردی خودم چیست؟
همچنین نباید از کتاب تمرکز به قلم دکتر دنیل گلمن غافل شد که به راز مهم عملکرد، توجه و تمرکز، پرداخته است.
توجه و تمرکز در واقع مثل یک عضله است. هرچقدر بیشتر از آن استفاده کنید قویتر میشود. ولی اگر آن را کم بهکار بگیرید ضعیفتر خواهد شد. در این کتاب دکتر گلمن، در عصری که عوامل مختلف باعث حواسپرتی و گیجی ما میشوند و همواره در معرض بمباران اطلاعات هستیم، به تجزیه و تحلیل توجه و تمرکز میپردازد. او معتقد است کسانی که میخواهند در هر زمینه، از جمله ورزش، تحصیل، هنر و کسب و کار بر دنیای درونی خود، دیگری و جامعه تمرکز خوبی داشته باشند، باید به تمرین تمرکز ذهنی بپردازند و از شکستهای خود درس بگیرند و عواطف مثبت داشته باشند. گلمن در این کتاب همچنین به افراد توصیه میکند که نه تنها فقط به مشکلات شخصی خود، بلکه به مشکلات دنیای بیرونی و آینده توجه داشته باشند.
پایانبخش
اگر دانشآموز ایستاده در صف کنکور یا دانشجوی آماده آزمون مقطع بالاتر هستید، پیشنهاد میکنم که روش مرور بالارد را مبتنی بر روش خواننده فعال پیاده کنید.
خواننده فعال بودن کمک میکند تا سازماندهی و برنامهریزی یکپارچه و مشخصی برای مطالعه درس مورد نظر داشته باشید. فراموش نکنید که گام نخست در روش مرور بالارد و تمامی روشهای مبتنی بر خواننده فعال، سازماندهی مواد درسی و بعد، مرور و تکرار با توجه به موضوع است.
مهم: از ابزارهای کاربرپسندی چون پاورپوینت، یادداشتها، مقالات، تکالیف انجامشده در طول ترم هم میتوانید در این سازماندهی خود بهره ببرید.
منابع:
من مینویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره میبرم.