تأثیر تکنیک نارنگی در تندخوانی در افزایش سرعت مطالعه

تأثیر تکنیک نارنگی در تندخوانی در افزایش سرعت مطالعه

فهرست مطالب

مگر ممکن است که با یک نارنگی نه چندان گرد و خوشرنگ، بتوانم کتاب بخوانم؟! کمی صبور باشید؛ در تکنیک نارنگی در تندخوانی فکرش را هم نمی‌کنید که بتوانید به امواج تتا در مغزتان دسترسی پیدا کنید تا در نهایت مطالعه سودمندی داشته باشید.

البته بنا نیست نارنگی یک غول جادوی شگفت‌انگیز باشد تا شما با یک ورد عجیب‌وغریب و در نهایت بلعیدنش، یک خواننده حرفه‌ای شوید. پیشنهاد می‌کنم به حدسیات بی شمار خود با خواندن ادامه این مقاله، سروشکل بهتری بدهید.

تکنیک نارنگی؛ ارتباط با منبع ازلی

امواج تتا و تکنیک نارنگی در تندخوانی

تکنیک نارنگی در تندخوانی به طرز غیرمنتظره‌ای راحت است. از طرفی، ذهن را به‌گونه‌ای درگیر می‌کند که شما فکرش را هم نمی‌کنید که با چنین روش ساده‌ای بتوانید به امواج تتا Theta Brain State در مغزتان دسترسی پیدا کنید.

منظور از امواج تتا یا وضعیت ذهنی تتا چیست؟

بهتر است بدانید که این امواج بین ۳.۵ تا ۷ هرتز طول‌موج دارند؛ بسیار کوتاه و آهسته! پس به دلیل حرکت آرامی که این موج مغزی دارد، هنگام خوابیدن، مدیتیشن یا رؤیا دیدن تولید می‌شود.

یکی از بهترین روش‌های تولید امواج تتا، علاوه بر انجام تکنیک نارنگی در تندخوانی، انجام یکی از انواع مدیتیشن است.

روش صحیح مدیتیشن

به نظر می‌رسد که اکنون بیشتر مردم در دنیا در حال مدیتیشن هستند! این یک خبر شگفت‌انگیز است

اکنون بخوانید

اما به‌راستی امواج تتا باعث چه اتفاقاتی می‌شود؟

◄ شما را از فشار روانی و استرس دور نگه می‌دارند.

◄ باعث افزایش نوآوری ذهنی و تقویت حافظه در یادگیری و خواندن می‌شوند.

◄ تقویت انرژی بدنی

پس با انجام تکنیک نارنگی در تندخوانی، نه‌تنها به تقویت و بهبود امواج بتا در مغزتان کمک می‌کنید، بلکه انرژی درونی خود را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهید.

عده‌ای از ما وقتی فرمول یا روشی ساده نباشد، علاقه‌ای به یادگیری‌اش نداریم یا نمی‌توانیم انجامش بدهیم درحالی‌که افزایش انرژی درونی یکی دیگر از روش‌های انقلابی در زندگی بشر است که با یادگیری اتفاق می‌افتد.

حالا وقت آن رسیده است که تکنیک نارنگی در تندخوانی را بدون نگرانی از سختی یا عجیب‌وغریب بودنش، بیاموزیم.

آیا تکنیک نارنگی در تندخوانی نیاز به آموزش دارد؟

اول‌ازهمه به خاطر بسپارید که تکنیک نارنگی در تندخوانی یک راهکار استثنائی نیست. اگر عضو همیشگی ذهن بوده باشید، بدون شک خواننده مقالات متعددی درمورد روش‌های تمرکز بوده اید. همچنین کتاب‌های زیادی در کتابخانه صوتی مجموعه ما وجود دارند که شما را در این مسیر راهنمایی می‌کنند.

افزایش تمرکز با تکنیک نارنگی در تندخوانی

چند سال پیش من هم جزو آن دسته از کتاب‌خوان‌های سنتی بودم که حتماً یکی دو جلد کتاب پایین تخت یا روی میز کارم منتظر خوانده شدن بود. نکته جالب این بود که گاهی چندتایی هم به تعداد این کتاب‌ها افزوده می‌شد.

آشنایی با تکنیک‌های مطالعه و مخصوصاً تکنیک نارنگی در تندخوانی، به‌تدریج کمک کرد تا زمان مطالعه من برای خواندن و درک یک کتاب کاهش پیدا کند.

این اتفاق افتاد تا سرعت من برای خواندن یک کتاب، از یک ماه به یک هفته کاهش بهبود پیدا کند.

تکنیک نارنگی در تندخوانی چه فایده‌ای دارد؟

این تکنیک که شما را با منبع اصلی انرژی روانی‌تان ارتباط می‌دهد، روشی مناسب برای مدیریت و خواندن کتاب‌هایی است که مدت‌هاست برای خواندن آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید. حتی یادداشت‌هایی که برداشته‌اید و باید انجامشان بدهید هم با کمک تکنیک نارنگی سرانجام خوشی خواهند داشت.

تجمع تمرکز و هوشیاری شما با انجام این تکنیک تنها با صرف ده دقیقه ممکن می‌شود. کافی است تا هرزمان که آماده خواندن مطلبی، چه قدیمی چه تازه، هستید که نیاز به تمرکز بالا دارد، تکنیک نارنگی در تندخوانی را پیاده کنید.

با پیاده‌سازی درست این تکنیک به‌زودی به قله هوشیاری و عملکرد ذهنی خودتان دست پیدا می‌کنید.

ارتباط تکنیک نارنگی با عکس خوانی

با کمک تکنیک نارنگی، همچنین می‌توانید قدرت عکس خوانی  PhotoReading از صفحات کتاب را صدبار در ثانیه افزایش بدهید. کافی است تا یک یا دو روز برای این کار زمان بگذارید.

این تمرین با قرار گرفتن در وضعیت ذهنی به‌دور از هرگونه آشفتگی فکری آغاز می‌شود و سفری ساده و شگفت‌انگیز در دالان‌های ذهنتان را تجربه خواهید کرد.

تکنیک نارنگی در تندخوانی و افزایش عملکرد مغزی

درواقع عکس خوانی روشی عالی برای پردازش و درک سریع و مناسب حجم بالایی از اطلاعات نوشتاری است.

◄ فرد در تکنیک نارنگی در عکس خوانی، تندخوانی نمی‌کند بلکه با کمک حافظه تصویری، کتاب خود را مطالعه و در زمانی کوتاه نتیجه‌گیری می‌کند.

نقش تکنیک نارنگی در تندخوانی

با کمک این تکنیک، شما خیلی سریع و البته به‌راحتی وارد وضعیت ذهنی مطلوبی می‌شوید که در آن، امواج تتای مغز شرایط یادگیری ایدئالی را فراهم می‌کند.

امواج تتا که بالاتر به نقش آن در آرامش ذهنی اشاره شد، زمینه تمرکز و پیوستگی این وضعیت ذهنی را فراهم می‌کند. پس، درصورتی‌که تکنیک نارنگی در تندخوانی را به‌خوبی پیاده کنید شاهد تقویت حافظه خودتان در زمان یادگیری هم خواهید بود.

اما نباید به همین مزیت اکتفا کنید. تکنیک نارنگی همچنین راهنمای خوبی برای حل مسائل و رسیدن به ایده‌های نوآورانه خواهد بود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تفکر تحلیلی تجزیه مدار ؛ روشی مؤثر و کارآمد برای حل مسئله

[/su_box]

فراموش نکنید که هرچه تمرکز، حضور ذهن و هوشیاری شما در لحظه تمرین بالاتر و قوی‌تر باشد، تکینک نارنگی تأثیر خودش را در روند تندخوانی بهتر نشان خواهد داد.

این جمله دکتر زوس Dr. Seuss  را فراموش نکنید که:

هرچه بیشتر بخوانی، چیزهای بیشتری می‌آموزی و هرچه بیشتر بیاموزی، سفرهای بیشتری نصیبت شده است.

تأثیر تکنیک نارنگی در تندخوانی بر کسب‌وکار

تأثیر تکنیک نارنگی در تندخوانی و کسب و کار

قدرت پیشرو بودن در کسب‌وکار، نقش مهمی در موفقیت حرفه‌ای شما دارد. اما آیا وقتی غرق در کتاب‌ها و مجلات و ایمیل‌های خوانده‌نشده‌ای هستید که باید بخوانید، می‌توانید جلو باشید؟

داستان گیرکردن بین گزارش‌های کاری روزانه، نشریات خوانده‌نشده، ایمیل‌های سرازیر شده به صندوق پستی‌تان و متون ریزودرشتی که دفتر کارتان یا پوشه لپ‌تاپ شما را اشغال کرده است، داستان تازه‌ای نیست.

این داستان تکراری، مرتب به شما گوشزد می‌کند که شما مطالب خوانده‌نشده دارید و « عقب هستید.»

فراموش نکنید که « پیشرو بودن» برای کسی که تکنیک نارنگی در تندخوانی را نمی‌داند قرار است سخت‌تر باشد. چون شما با مطالعه این مقاله، حالا دیگر در فاصله ده دقیقه، قابلیت تندخوانی بالایی با حفظ انسجام مطلب خواهید داشت.

این تکنیک ساده و بدون دردسر کمک می‌کند تا پوشه پر از گزارش و مجله و نامه‌های اداری شما، پس از خوانده شدن چند نفس راحت بکشد.

چه چیزی لازم دارید؟ کنار آخرین رمان خوانده‌نشده محبوبتان، جای یک ساعت خالی است. البته که نباید جمله « خواستن، توانستن است» را فراموش کنید!

یک تمرین واقعی با تکنیک نارنگی در تندخوانی

حالا نوبت انتخاب یک متن نوشتاری طولانی با سلیقه خودتان است. این متن می‌تواند درمورد تکنیک تندخوانی باشد یا رمان بادبادک‌باز. خواندن را به مدت بیست ثانیه ادامه دهید.

  • با پایان بیست ثانیه، تعداد خط‌های خوانده‌شده را بشمرید و جایی ثبت کنید.
  • عدد اولیه، سرعت فعلی شما در خواندن است.
  • در ادامه با دنبال کردن سه مرحله، تکنیک نارنگی در تندخوانی به‌خوبی برای شما معرفی خواهد شد.

پیش از شروع، بهتر است بدانید که تکنیک نارنگی با در نظر گرفتن سه اصل مهم در تندخوانی تأثیر خودش را نشان خواهد داد:

وضعیت فیزیکی

وضعیت ذهنی

تکنیک خواندن

مغز انسان آن‌قدر خارق‌العاده و پیچیده است که می‌تواند فوراً و با سرعتی غیرقابل‌تصور، کلمات را شناسایی کند. بااین‌حال، حتماً به خاطر می‌آورید که دوران دانش‌آموزی در مدرسه این‌گونه به ما یاد می‌دادند که:

آرام‌تر، مراقب باش، حفظ کن، تلفظ کن و ببین هر کلمه چه معنی دارد.

با این سرعت حلزونی، زمان و پتانسیل واقعی ما هدر می‌رفت. اگرچه این آموزش مبتنی بر گنجایش مغزی کودک در نظر گرفته شده است.

حالا بهتر است روی دنده چهار حرکت کنیم و از سرعت واقعی زندگی لذت ببریم؛ وقت خواندن بدون دردسر رسیده!

مرحله اول- وضعیت فیزیکی

مطالعات فراوانی نشان می‌دهند که در یک وضعیت فیزیکی خاص می‌توانید تکنیک نارنگی در تندخوانی را همراه با درک مطلب، پیاده کنید.

وضعیت فیزیکی در تکنیک نارنگی در تندخوانی

◄ پاهایتان را راحت روی زمین دراز کنید، مستقیم بنشینید و کاملاً شانه‌هایتان را شل کنید.

◄ با رهاسازی عضلات صورت و یک لبخند ملایم، باید متوجه تفاوت شده باشید.

◄ مانیتور لپ‌تاپ را در زاویه ۴۵ تا ۶۰ درجه تنظیم کنید.

◄ سرتان کمی به پایین متمایل باشد.

وضعیت فیزیکی شما کاملاً مناسب خواندن یک متن است.

مرحله دوم- وضعیت ذهنی

باید منتظر یک نتیجه درست باشید. پس با خودتان مشخص کنید از خواندن قرار است چه چیزی نصیبتان شود؟

هدف از خواندن، مرحله بعدی در تکنیک نارنگی در تندخوانی است.

با انجام چهار گام زیر که شما را به وضعیت فعال ذهنی متصل می‌کند، مغز شما در مسیری هدایت می‌شود که می‌توانید تندخوانی هدفمندی داشته باشید.

گام اول

تمرین را با نگاه کردن به طرفین و بالا و پایین آغاز کنید. کلید آغاز ارتباط ذهنی، بررسی وضعیت حضور است.

با انجام این حرکت، شما احساس می‌کنید عضلات چشمتان کشیده می‌شوند. با رسیدن به این احساس، گام اول برداشته شده است.

گام دوم

توجهتان را روی نقطه‌ای که نارنگی از ساقه بریده‌شده و بعد قسمت زیرین جمجمه تا پشت سرتان منعطف کنید درحالی‌که این توجه را قطع نمی‌کنید.

نکته: بسته یا باز بودن چشم‌ها به اختیار خودتان است و نیازی نیست چشم‌هایتان را به‌صورت فیزیکی حرکت بدهید.

فرد آموزش‌دیده می‌تواند حتی در زمان تمرین، راه برود یا یک کار ساده انجام بدهد.

گام سوم

توجه شما کاملاً متمرکز شده است و اصوات مزاحم، از شما دور شده‌اند. شما، اکنون با خودتان خلوت کرده‌اید. اکنون، در این سکوت، در این بی‌صدایی و در وضعیتی که چیزی برای دیدن وجود ندارد می‌توانید شاهد حضور کامل خود در لحظه باشید.

تکنیک نارنگی در تندخوانی با بستن چشم‌هایتان آغاز و با یک نفس عمیق که باید چندثانیه‌ای آن را در سینه حبس کنید ادامه پیدا می‌کند.

تکنیک مدیتیشن ذن ؛ هنر فکر کردن به هیچ

انواع متفاوت مدیتیشن احتمالاً اثرات نامحسوسی آن‌هم به روش‌های مختلف بر مغز می‌گذارند.

اکنون بخوانید

نفس حبس شده را به آهستگی رها کنید. این تنفس عمیق و کند و رهاسازی را چهار یا پنج مرتبه تکرار کنید.

نکته: پیشنهاد می‌کنم هر بار تنفس شما، کندتر و عمیق‌تر از تنفس قبلی باشد.

ناگفته نماند که بسیاری از تمرین کننده‌ها این مرحله را نادیده می‌گیرند درحالی‌که نمی‌دانند چقدر تنفس درست می‌تواند به آمادگی ذهن و بدن برای  فعال‌سازی امواج تتا کمک کند.

گام چهارم

یک نارنگی خیالی در دستتان تصور کنید و تمرکز کنید تا وجود آن، از بو و رنگ بگیر تا اندازه و بافت میوه، را کامل حس کنید. این تصور باید تا دست‌به‌دست کردن نارنگی ادامه داشته باشد.

نارنگی را در دستی که همیشه با آن کار می‌کنید، پشت و بالای دست قرار بدهید. در این مرحله می‌توانید نقطه قرارگیری نارنگی را به‌آرامی لمس کنید تا حس کنید نارنگی در جای خودش قرار دارد درحالی‌که بازو و سرشانه‌هایتان را به آهستگی رها می‌کنید.

این نارنگی باید در تکنیک نارنگی در تندخوانی نقطه تعادل خوبی داشته باشد تا تمرکز شما برای قرار گرفتن درست آن حفظ شود. همچنان که چشم‌هایتان را بسته نگه داشته‌اید، تصور کنید دید جانبی شما گسترده‌تر می‌شود و درنتیجه میدان دید بازتری پیدا می‌کنید.

توجه: یک دقیقه زمان نیاز دارید تا متوجه تغییرات فیزیکی و ذهنی پیش‌آمده در خودتان باشید. ترکیبی از آرامش و هوشیاری باید در ذهن و روان شما جریان داشته باشد.

هم‌زمان که چشم‌هایتان را باز می‌کنید، هوشیاری ناشی از آرامش به‌دست‌آمده را حفظ کنید. حالا می‌توانید روی موضوع یا کتابی که قرار است بخوانید، تمرکز بدهید.

حالا دوباره به سراغ کتاب یا مجله بروید و به مدت بیست ثانیه مشغول خواندن شوید. تعداد خط‌هایی را که موفق به خواندن شدید کنار عدد قبلی ثبت کنید.

تجربه تمرین کننده‌ها نشان می‌دهد که بعد از انجام مرحله دوم، تا پنجاه‌درصد سرعت تندخوانی آن‌ها افزایش داشته است.

مرحله سوم- تکنیک خواندن

در مرحله نیمه‌نهایی، به‌سادگی از کنار کلمات رد شوید. به‌عبارت‌دیگر، کاملاً روی کلمه تمرکز ندهید؛ فقط یک نگاه گذرا. این مرحله را حتی برای خواندن این بند هم می‌توانید امتحان کنید. خیلی از ما وقتی با این روش متنی را می‌خوانیم، بهتر متوجه معنای جملات می‌شویم.

نکته: بعد از تمام شدن یک خط، سریعاً چشمانتان را در حالت نیمه بسته قرار دهید تا به شروع خط بعدی برسید.

متوجه تغییر شدید؟ هیچ عجله نکنید!

در این مرحله، درک مطلب با تکیه‌بر خواندن تمام کلمات و عبارات با سرعت‌بالا خیلی ساده‌تر از دوباره خوانی و تمرکز روی تک‌تک کلمات است. این مرحله را با یک خوانش بیست‌ثانیه‌ای دیگر تمام کنید.

با پایان یافتن مراحل، شما باید یک جهش مناسب ده‌دقیقه‌ای مبتنی بر تکنیک نارنگی در تندخوانی داشته باشید.

پایان‌بخش

این روزها، خیلی از ما ممکن است در طول زندگی با افراد اهل فکر و کتاب‌خوان معاشرت کمتری داشته باشیم. تلاش ما، یافتن این افراد و درک زمان تفکر در آن‌هاست.

◄ چگونه فکر می‌کنند؟

◄ چگونه برای فکر کردن، ذهن خود را تقویت و تغذیه می‌کنند؟

◄ چگونه کتاب می‌خوانند؟

◄ چقدر کتاب می‌خوانند؟

با نوشتن این مقاله، سعی در گرد هم‌آیی علاقه‌مندان به تفکر دارم. نه اینکه بخواهم در مورد « فکر کردن» چیزی بنویسم؛ بلکه قصد دارم راهنمای آن‌هایی باشم که به دنبال وضعیتی ایده‌آل برای فکر کردن می‌گردند؛ جایی در سکوت برای خلاقیت.

پرسشی که مایلم از شما بپرسم این است:

چرا تا پایان مقاله همراه من شدید؟ یا به عبارت بهتر، چرا به تکنیک نارنگی در تندخوانی علاقه دارید؟

 منابع:

Double Your Reading Speed Right Now

/https://www.yourvibration.com/tangerine-method/

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید