تقویت سریع حافظه ، با این راه‌ها به سرعت صاحب حافظه ای قدرتمند شوید

تقویت سریع حافظه

فهرست مطالب

چه کسی دوست ندارد که حافظه قدرتمندی داشته باشد؟ مسلما هیچ‌کس. اما همه ما حوصله طی کردن راه‌هایی که به زمان زیاد و مداومت نیاز دارند را نداریم. به همین دلیل، راه‌هایی که باعث تقویت سریع حافظه می‌شوند، بسیار مورد توجه هستند. اما چه راه‌هایی به‌سرعت حافظه را قدرتمند می‌کنند؟ با ما در ذهن همراه باشید تا از این تقویت کننده‌های معجزه‌آسا بیشتر حرف بزنیم.

روش‌های تقویت سریع حافظه

مسلما هیچ داروی خاصی برای تقویت حافظه وجود ندارد. همه ما دوست داریم یک نفر از راه برسد و با تزریق یک آمپول به مغزمان، آن را به یک ابرمغز تبدیل کند. اما خبر خوب اینکه روش‌های قدرتمند و درعین‌حال عجیبی وجود دارند که اثرگذاری معجزه‌آسای آنها بر حافظه و تمرکز اثبات شده است. وقتی از روش‌‌های تقویت سریع حافظه حرف می‌زنیم، باید مجموعه‌ای از عوامل را مدنظر قرار بدهیم که باعث اصلاح سبک زندگی، خوراک و تحرکات ما می‌شوند.

ما این روش‌های جالب را در همه حوزه‌ها بررسی کردیم و در ادامه آنها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. به‌کارگیری این روش‌ها می‌تواند در بازیابی قدرت حافظه و تمرکز شما به‌طرز موثری موفق عمل کند. با ما همراه باشید.

توجه به تغذیه

اگر بدن را یک خودرو درنظر بگیریم، برای کارکرد صحیح به سوخت نیاز دارد. مشخص است که هرچقدر سوخت خودرو باکیفیت‌تر و استانداردتر باشد، موتور آن هم بهتر کار خواهد کرد. سوخت بدن ما، همان تغذیه ماست. مغز به‌عنوان حیاتی‌ترین عضو بدن، به نسبت حجم و جرم خود، نیاز به سوخت زیادی دارد و اگر به‌درستی آن را تامین کنیم، به یکی از عوامل تقویت سریع حافظه دست پیدا کرده‌ایم.

دانشمندان معتقدند ویتامین E، یکی از ویتامین‌های حیاتی در تقویت و سلامت حافظه است. مصرف ویتامین E می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند و حتی روند پیشروی آن را کاهش دهد. این ویتامین نقش مهمی در بازسازی حافظه و تقویت آن برعهده دارد. یادتان باشد که اگر از مکمل ویتامین E استفاده می‌کنید، میزان مصرف‌تان در روز، زیر ۵۴۰ میلی‌گرم باشد. دوز بالای این ویتامین، می‌تواند مشکلات متعددی را برای بدن ایجاد کند.

اسیدهای چرب امگا که در ماهی‌های سردآبی، روغن بادام و انواع مغزها وجود دارد، یکی دیگر از راه‌های تقویت سریع حافظه است. می‌توانید برای افزایش کارایی مغزتان، از مکمل ویتامین ب ۱۲ هم استفاده کنید. مکمل ب ۱۲ یکی از برترین مکمل‌های ویتامین برای افزایش کارایی مغز است.

غذاهای مقوی مصرف کنید

علاوه بر ویتامین‌هایی که درباره آنها حرف زدیم، محصولات غذایی خاصی، نقشی اساسی در تقویت سریع حافظه ایفا می‌کنند. محققات معتقدند مصرف بروکلی، شیر سویا، گردو، اسفناج، ماهی سالمون و آوکادو مانند یک بمب انرژی برای مغز عمل خواهد کرد.

دست‌تان را مشت کنید

عجیب است اما مشت کردن دست می‌تواند باعث کارایی حافظه شود. محققان اعتقاد دارند اگر موقع حفظ کردن مطالب یا یادگیری آنها، دست مسلط‌‌تان را مشت کنید و هنگام بازیابی‌شان، دست غیرمسلط را مشت کنید، فرآیند به ذهن سپاری و بازیابی بهتر انجام خواهد شد.

دلیل این اتفاق، ارتباطی است که با مشت کردن دست بین قسمت‌های مختلف مغز تقویت می‌شود.

مطالب را قبل از خواب یاد بگیرید

یکی از تکنیک‌های تقویت سریع حافظه مرور کردن مطالب قبل از خواب است. اگر می‌خواهید مطلب مهمی را به حافظه بسپارید خوب است که قبل از خواب آن را یاد بگیرید. محققان می‌گویند با این کار، مغز شما اطلاعاتی که خواسته‌اید یاد بگیرید را به‌خوبی به حافظه منتقل می‌کند، چراکه موقع خواب مغز شما از اطلاعات جدید خالی شده است.

نگاه کردن به عکس توله‌های حیوانات!

یکی دیگر از روش‌های عجیب تقویت سریع حافظه نگاه کردن به عکس توله‌های بانمک حیوانات است. محققان دانشگاه هیروشیما با آزمایش ۱۳۲ دانشجو متوجه شده‌اند که عملکرد آن‌ها در انجام وظایف، بعد از تماشای عکس‌های بانمک از توله‌های حیوانات حدود ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده بود. رقم عجیبی است، نه؟

مصرف لبنیات

برای تقویت سریع حافظه، بیشتر شیر مصرف کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که در هفته ۵ تا ۶ واحد لبنیات بیش از سایرین مصرف کرده‌اند، می‌توانند در آزمون‌های مهارت سنجی و عملکرد حافظه کارایی بهتری از خودشان نشان بدهند. پزشکان معتقدند که مصرف دوز بیشتری از لبنیات می‌تواند باعث ارتقا توانایی‌های ذهن و تمرکز شود.

ایروبیک

حتماً از خواص شگفت‌انگیز ورزش‌های هوازی باخبر هستید. ایروبیک یکی از آن ورزش‌های هوازی است که تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر سلامتی دارد. یکی از این نتایج مثبت، تقویت تمرکز و حافظه است. ایروبیک می‌تواند با تحریک مغز به تولید سلول‌های جدید در ناحیه هیپوکامپوس مغز شود و یک متد برای تقویت سریع حافظه محسوب می‌شود.

نشانه‌گذاری کنید

اگر قرار است کاری را به‌صورت روتین انجام دهید اما هرروز زمان مشخص آن یادتان می‌رود، خوب است که از تکنیک نشانه‌گذاری استفاده کنید. چطور؟

مثلاً فکر کنید که قرار است هرروز صبح مکمل کلسیم را مصرف کنید. اما هر بار یادتان می‌رود. حالا این‌طور برای خودتان برنامه‌ریزی کنید که هرروز صبح بعد از صبحانه، مکمل کلسیم می‌خورم. اتصال یک برنامه به کارهای روتین روزانه، می‌تواند آن کار را به‌خوبی در ذهن شما تثبیت کند.

رژیم مدیترانه‌ای بگیرید

جذاب‌ترین رژیم سلامتی دنیا، رژیم مدیترانه‌ای است. این رژیم که سرشار از سبزیجات، اسیدهای چرب و غذاهای دریایی است، یکی از مهم‌ترین سبک‌های تغذیه‌ای برای تقویت سریع حافظه محسوب می‌شود.

شما می‌توانید با کاهش مصرف گوشت قرمز و کربوهیدرات‌های ساده و جایگزینی وعده‌های اصلی با انواع سبزیجات، ماهی، زیتون و میوه‌جات، لطف بزرگی به سلامتی بدن و مغزتان کرده باشید.

چای سبز بنوشید

یکی دیگر از ترفندهای تغذیه‌ای در تقویت سریع حافظه نوشیدن چای سبز است. این نوشیدنی پرخاصیت شرقی علاوه بر تمام خواص شگفت‌انگیزی که دارد (ازجمله خاصیت جذاب لاغری!)، می‌تواند باعث تقویت حافظه شود.

متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند که چای سبز با داشتن ترکیبات EGCG و آنتی‌اکسیدان‌، علاوه بر تقویت حافظه از بروز آلزایمر و آسیب‌های مغزی ناشی از پیری هم جلوگیری خواهد کرد.

از رنگ آبی و قرمز در دیوار اتاقتان استفاده کنید

مغز ما به‌شدت تحت تأثیر محیط اطراف قرار دارد. از طراحی و چیدمان اشیا گرفته تا رنگ درودیوار. محققان در دانشگاه بریتیش کلمبیا کارایی مغز ۶۰۰ شرکت‌کننده داوطلب را با قرار دادن آن‌ها در محیط‌های رنگی متفاوت موردبررسی قراردادند. هدف آن‌ها بررسی تأثیر رنگ‌ها در میزان کارایی و عملکرد مغز افراد بود.

آن‌ها متوجه شدند که رنگ قرمز در عملکرد حافظه کوتاه‌مدت و همچنین خلاقیت، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. افرادی که در فضای رنگی آبی بوده‌اند هم در حل مسئله عملکرد بهتری از خودشان نشان دادند.

خواب کافی شبانه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دخیل در سلامتی ارگان‌های بدن، خواب کافی شبانه است. اگر به اندازه کافی در شب بخوابید و خواب عمیق و باکیفیتی داشته باشید، مغز شما فرصت خواهد داشت که به‌خوبی خود را بازیابی کند.

به نظر می‌رسد که خواب عمیق شبانه می‌تواند به مغز فرصت استراحت داده و کارایی مغز را افزایش دهد. واقعاً تکنیکی راحت‌تر از خوابیدن برای تقویت مغزتان سراغ دارید؟

بخندید

خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. این معجزه طبیعی، برای کارایی حافظه هم اثری شگفت‌انگیز دارد. محققان متوجه شده‌اند که خندیدن و گوش دادن به یک جوک، همان قسمت‌های مغز که مربوط به یادگیری و تمرین است را فعال می‌کند.

سعی کنید حتی به خودتان و اشتباهاتتان بخندید. همیشه دوروبر افرادی باشید که زیاد می‌خندند. خودتان را در موقعیت‌های طنز قرار دهید. فیلم‌های کمدی ببینید. با این کارها، لطف بزرگی به ذهنتان کرده‌اید و باعث تقویت سریع حافظه خودتان شده‌اید.

به جای تایپ کردن، بنویسید

یکی دیگر از راه‌های تقویت سریع حافظه نوشتن اطلاعات به‌صورت دستی و ثبت آن‌ها است. سعی کنید از نوشتن به‌جای تایپ کردن استفاده کنید. نوشتن، به‌جای تایپ کردن، باعث تحریک سلول‌های پایه مغزی که سیستم فعال‌سازی شبکه نام دارد می‌شود.

خلاصه‌اش یعنی اینکه مغز شما زمانی که با دست می‌نویسید، در مقایسه بازمانی که تایپ می‌کنید، فعال‌تر عمل می‌کند. به‌علاوه تحقیقات نشان داده است که زمانی که افراد با استفاده از تایپ در دستگاه، اطلاعات را ضبط می‌کنند، تمایل بیشتری به ثبت آن‌ها به‌صورت شنیداری دارند. درواقع ما زمانی که چیزی را می‌شنویم، آن را همان‌طور تایپ می‌کنیم. اما زمانی که می‌نویسیم، ترجیح می‌دهیم جملات را ویرایش کنیم. همین عمل نوعی یادگیری فعال است و شانس حفظ شدن اطلاعات در حافظه را افزایش خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید