‏۱۰ کتابی که هر مدیری باید بخواند

فهرست مطالب

مدیریت، کار بسیار دشواری ا­ست و ذهن را به ­شدت درگیر می­‌کند. از همین رو در این مقاله نکات مهمی از برترین کتاب‌های مدیریتِ موجود در بازار را برای شما گرد آورده­‌ایم.

این­که به کارکنانتان بگویید چه بکنند و یا چه نکنند، از شما یک رئیس خوب نمی‌­سازد. برای این­که یک مدیر تأثیرگذار و نمونه باشید باید بدانید چگونه به کارکنانتان انگیزه دهید، چه وظایفی را به آن­ها محول کنید، چگونه با شخصیت‌های مختلف سازگار شوید، چگونه اقتدار به خرج دهید و چه کار کنید که در حضور شما احساس راحتی کنند. علاوه بر تمام این­ها، وظایف و دغدغه‌­های روزانۀ متعدد دیگری نیز بر دوش شماست که باید برای آن زمان و انرژی زیادی صرف کنید.

اگر همان­طور که از یک مدیر پرمشغله انتظار می­رود وقتِ آزاد زیادی ندارید، اما از طرفی هم می­خواهید مهارت­های رهبری خود را تقویت کنید، به شما پیشنهاد می­‌کنیم که سری به لیست خلاصۀ برترین کتاب­های مدیریت سایت ما بزنید.

با مطالعۀ خلاصۀ این ۱۰ کتاب­ مدیریت، به مدیر بهتری تبدیل خواهید شد.

از خوب به عالی

۱. از خوب به عالی: چرا برخی از شرکت­ها جهش می­کنند و برخی دیگر خیر

اثر جیم کالینز

اولین کتاب مدیریت و کلید تبدیل شدن به یک رهبر بی­نظیر؛ در این کتاب، مشاور ارشد تجاری، جیم کالینز و تیم تحقیقاتی او تجزیه و تحلیل روشنگرانه‌­ای از دنیای کسب‌­و­کار ارائه می­‌دهند و نحوۀ ساختن یک شرکت موفق را از پایه به شما می‌­آموزند. کالینز با مطالعۀ پیشرفت شرکت‌هایی که طی یک دورۀ پنج ساله از سطح متوسط به سطح ممتاز جهش کردند، نشان می‌دهد که چگونه می‌­توانید مدیر بی­نظیر و تأثیرگذاری باشید و کسب­‌و­کارتان را از یک استارت‌آپ کوچک به یک شرکت موفق در سطح جهانی تبدیل کنید.

 

پنج دشمن کارِ تیمی: افسانه‌­ای در مورد رهبری۲. پنج دشمن کارِ تیمی: افسانه‌­ای در مورد رهبری

اثر پاتریک لنچیونی

تیم­‌ها ذاتاً ناکارآمد هستند و هر گروه از افرادی که سعی در همکاری با یکدیگر دارند با یک سری موانع مشترک روبه‌­رو خواهند شد. این، سخنِ پاتریک لنچیونی ا­ست؛ مشاور تجاری و نویسندۀ ۳ کتاب مدیریت که هر سه از پرفروش­ترین­‌های نیویورک­ تایمز هستند.

اگر می­‌خواهید بدانید که چگونه باید بر تنش‌­ها و درگیری­‌های موجود در بین اعضای تیمتان غلبه کنید، چگونه می‌­توانید به یک مدیر بی­نظیر تبدیل شوید و عوامل مؤثر بر نحوۀ عملکرد یک تیم نمونه را کشف کنید، حتماً این کتاب را مطالعه کنید.

انگیزه: حقیقتی غافلگیر­کننده دربارۀ آن­چه که به ما انگیزه می‌دهد

۳. انگیزه: حقیقتی غافلگیر­کننده دربارۀ آن­چه که به ما انگیزه می‌دهد

اثر دنیل پینک

چگونه می‌توانیم به خودمان و دیگران انگیزه دهیم؟ انگیزه، کتاب راهنمایی برای رهبران مشتاق، اثرِ دنیل پینک، سخنران ارشد سابقِ کاخ سفید، به این سؤال کلیدی پاسخ می‌دهد.

پینک توضیح می­‌دهد که دو نوع انگیزه وجود دارد: درونی و بیرونی. اغلب شرکت‌ها برای ایجاد انگیزه در کارکنانشان، به سیستم‌های پاداش و مجازات (انگیزۀ بیرونی) تکیه می‌­کنند، اما این کار در دراز­مدت بر روحیه و عملکرد کارکنان تأثیری منفی خواهد گذاشت. از سوی دیگر، انگیزۀ درونی، از طریق تعیین اهداف معنادار و تشویق افراد به خودگرایی، حس فداکاری را در درونشان تقویت می­‌کند. اگر می­‌خواهید با دیدی تازه به استراتژی­های انگیزشی نگاه کنید، خلاصۀ کتاب انگیزه را از دست ندهید.

شرکتخلاقیت: غلبه بر نیروهای نادیدنی که در مسیر خلاقیت قرار دارند!

۴. شرکت خلاقیت: غلبه بر نیروهای نادیدنی که در مسیر خلاقیت قرار دارند!

اثر اِد کتمال و امی والاس

از اد کاتمول، رئیس فعلی استودیوهای انیمیشن پیکسار و دیزنی، یاد بگیرید که چگونه باید گروهی از کارکنان خلاق را رهبری کرده و به موفقیت­‌های بزرگ برسید.

شاید از شنیدن این موضوع متعجب شوید؛ اما تنها با خرید یک میز جدید می­‌توانید قدرت خلاقیتتان را تقویت کرده و با توانایی خود در توقف خط مونتاژ، بهره­‌وریتان را افزایش دهید. اگر می­‌خواهید نکات و اطلاعات شگفت‌انگیزتری را در مورد رهبری خلاقانه بدانید، مطالعۀ خلاصۀ این کتاب مدیریت پرفروش را به شما پیشنهاد می­کنیم.

چگونه یک رهبر مثبت باشیم: راهکارهای ساده، تاثیرات شگرف

۵. چگونه یک رهبر مثبت باشیم: راهکارهای ساده، تاثیرات شگرف

اثر جین ای.داتون و گرچن ام.اسپریتزر

نوع جدیدی از فرهنگ سازمانی در حال شکل­‌گیری است: استراتژی رفتار سازمانی مثبت. این سبک مدیریتی که محبوبیت فزاینده­‌ای پیدا کرده است، نیاز به پرورش عناصر انسانیِ رهبری، مانند انتخاب آزاد و احترام به احساسات را به رسمیت می­‌شناسد.

هم­چنین کار معنادار را سنگ­‌بنای انگیزه می­‌داند و به ما یادآوری می­‌کند که باید به افرادی که با ما حرف می­‌زنند به‌­دقت توجه کنیم؛ بنابراین وقتی کارکنانتان با شما حرف می­‌زنند مشغولِ کار نباشید یا به صفحۀ اخبار نگاه نکنید؛ بلکه اگر می‌خواهید محل کارتان را به جای شاد و مفرحی تبدیل کنید و سازمانی پر­رونق بسازید، با تمرکزِ کامل به حرف آن­ها گوش فرا­دهید!

رهبران آخر از همه غذا می­خورند: چرا برخی از تیم­ها با هم کنار می­آیند و برخی دیگر نه اثر سایمون سینک

۶. رهبران آخر از همه غذا می­خورند: چرا برخی از تیم­ها با هم کنار می­آیند و برخی دیگر نه

اثر سایمون سینک

سایمون سینک به ما می‌­آموزد که رهبرانِ خوب، برای تحقق اهدافشان باید دیگران را بر خودشان مقدم بدانند. او با استناد به ایده­‌های زیست­‌شناسیِ تکاملی، توضیح می‌­دهد که چگونه نیاز ما به ساختار سلسله مراتبی و رهبری، ریشه در زیست­‌شناسی‌مان دارد.

رهبران بزرگ به جای این­که به کارکنان خود به چشم زیردست نگاه کنند، آن­ها را همکار خود می‌­دانند و تشویق‌شان می‌­کنند تا از تمام توانایی­‌هایشان در محدودۀ تأثیرگذاری خودشان استفاده کنند. با مطالعۀ این کتاب مدیریت آموزنده، یاد می­گیرید که چگونه با همدلی و صداقت رهبری کنید.

مکالمات حساس: مهارت­های گفت­وگو در شرایط تنش­زا

۷. مکالمات حساس: مهارت­های گفت­وگو در شرایط تنش­زا

اثر: کری پترسون، جوزف گرنی، ران مک میلان و ال سویتزلر

مواجهه با مشاجرات، یکی از رایج­ترین چالش­های زندگی حرفه‌­ای و شخصی ماست. بنیانگذاران مؤسسۀ مشاورۀ مدیریت «وایتال اسمارتس» در کتاب مکالماتِ حساس توصیه‌های عملی‌­ای را ارائه می‌­کنند تا بدانید که چگونه روی آتش مشاجراتتان بنزین نریزید و هر بحث دشوار و حساسی را شدیدتر نکنید.

اگر می­‌خواهید بدانید که چگونه می­توانید در مورد موضوعات حساس به آرامی و با خونسردی مکالمه کنید، این کتاب مدیریت فوق­العاده را بخوانید.

 

پیمایش تعالی: راهکارهایی برای دستیابی به تعالی در سازمان‌ها

۸. پیمایش تعالی: راهکارهایی برای دستیابی به تعالی در سازمان‌ها

اثر هاگی رائو و رابرت آی.ساتِن

پیمایش تعالی، راهنمایی ا­ست به قلمِ دو تن از بهترین استادان علوم مدیریتِ دانشگاه استنفورد و خطاب به رهبرانی نوشته شده است که می­‌خواهند کسب­‌و­کار خود را به اوج موفقیت برسانند.

این کتاب مدیریت بی­نظیر، دربرگیرندۀ تحقیقات پیشرفته‌ای در زمینۀ رفتار سازمانی، مطالعات موردی جالب و هم­چنین دستورالعمل‌هایی روشن در مورد چگونگی تقویت سازمان­های نوپاست.

مدیر اثربخش: راهنمایی قطعی برای انجام کارهای درست

۹. مدیر اثربخش: راهنمایی قطعی برای انجام کارهای درست

اثر پیتر اف.دراکر

این کتاب، راهنمای گام­‌به­‌گامِ چگونگیِ تبدیل­‌شدن به یک مدیر اجرایی بسیار موفق و اثربخش است. پیام کلیدی کتاب این است: هر کسی که می‌خواهد مهارت‌های مدیریتی خود را تقویت کند، باید الگو­بودن را تمرین کند.

این کتاب را مطالعه کنید تا از توصیه‌­های کارآمدِ ارائه­‌شده در آن، دربارۀ اهمیت کاهش هزینه‌های شام مشتریان، ارزش‌ قائل شدن برای جلسات تصمیم‌گیری طولانی، استخدام همیشگی فروشندگان ماهر و موارد بیشمار دیگر استفاده کنید!

تمرکز: عامل نهانِ حرکت به سمت تعالی

۱۰. تمرکز: عامل نهانِ حرکت به سمت تعالی

اثر دنیل گولمن

آیا در حال حاضر توجه کاملتان به این مقاله ا­ست؟ به احتمال زیاد، نه. پاشنۀ آشیلِ بسیاری از ما، عدم تمرکز است؛ اما خوشبختانه دنیل گولمن، روانشناس و نویسندۀ کتاب­های پرفروش، تمرکز را برای کمک به درمان همین مشکل همه‌­گیر نوشته است. زندگی ما پر از عوامل حواس­پرتی ا­ست که زمان و انرژیمان را به درون سیاهچالۀ بی­‌حاصلی فرو می­‌کشد. گولمن ما را از عادت بدِ پشتِ­ گوش انداختنِ کارها منع می­‌کند و از این طریق به ما نشان می­‌دهد که چگونه می­‌توانیم زندگی متمرکزتری داشته باشیم.

با مطالعۀ این کتاب یاد می­‌گیرید که چگونه می‌­توانید با بیشتر توجه­‌کردن به خودتان، دیگران، محیط پیرامونتان و همین­طور فکر­کردن به آینده، زندگی بهتری را تجربه کنید.

اگر از آشنایی با پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریت لذت برده‌اید و مایلید که با کتاب­های بیشتری آشنا شوید، در کتابخانۀ همیشه‌­در­حالِ گسترشِ سایتِ ما گشتی بزنید و از برترین کتاب­های حوزۀ کارآفرینی، روان‌شناسی، تاریخ، ذهن‌­آگاهی و موضوعات دیگر دیدن کنید!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید