خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

فهرست مطالب

آیا شما هم..

  • نیازهای دیگران را بالاتر از نیازهای خود قرار می‌دهید؟
  • وقتی کسی که دوستش دارید شما را ترک می‌کند یا تهدیدتان می‌کند  که تنهایتان خواهد گذاشت  وحشت می‌کنید؟
  • اغلب در مورد رخ دادن بلایای طبیعی، از دست دادن تمام پول تان یا گرفتار یک بیماری شدید شدن احساس اضطراب می‌کنید؟
  • هر اندازه که موفق شوید، باز هم احساس ناراحتی، عدم تحقق یا عدم لیاقت دارید؟

روابط نامطلوب، نداشتن عزت نفس، احساس عدم برآورده شدن، همه اینها مشکلاتی هستند که با تغییر رفتار و نگرش، قابل حل هستند. این الگوهای رفتاری خودتخریب گر، “تله‌ها‌ی زندگی” نامیده می‌شوند، و کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید به شما نشان می‌دهد، چگونه چرخه‌ای که شما را از رسیدن به شادی باز می‌دارد، متوقف کنید.

برای خواندن خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید با این مقاله همراه شوید.

شناسنامه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

طرحواره درمانی در خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینیند

معرفی کتاب

دو تن از روانشناسان برجسته آمریکایی، دکتر جفر یانگ و دکتر جانت اس. کلوسکو، از اصول موفقیت آمیز شناخت درمانی استفاده می‌کنند تا به شما کمک کنند بدون کمک دارو یا درمان سنتی طولانی مدت، الگوهای افکار منفی را بشناسید و تغییر دهید.

در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، به خوانندگان نشان داده می‌شود که چگونه خود را از دام الگوهای منفی زندگی رها کنند.

در این کتاب تأمل برانگیز با ارائه مطالعات موردی، توصیف‌ها، آزمایش‌های تشخیصی، علائم خطر، اثرات تله‌های زندگی، و راه‌کار‌ها‌ی گذر از آن‌ها برای تبدیل شدن به فردی سالم‌تر به اشتراک گذاشته می‌شود.

آن‌ها از چندین تکنیک مختلف از جمله تجربی (ارتباط با کودک درون‌تان) تا شناختی (نوشتن یک “پرونده” علیه تله زندگی شما) و رفتاری (تشخیص رفتارهای خاصی که باید تغییر کنند) استفاده می‌کنند. کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید یک رویکرد جامع برای تغییر رفتار است. این کتاب می‌تواند به افراد کمک کند تا با توقف چرخه خود تخریبی، زندگی خود را تغییر دهند.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، ۱۱ «تله زندگی» یا طرحواره  را بیان می‌کند، که اصطلاح دیگری برای ۱۱ باور مخرب مختلف است. به عنوان مثال باور به این که به اندازه کافی خوب نیستید، بقیه می‌خواهند به من صدمه بزنند یا …. که در کودکی آنها را جذب می‌کنیم.

درواقع نکته اصلی که کتاب مطرح می‌کند این است که وقتی بچه‌ای کوچک هستیم، رفتار والدین‌مان با ما می‌تواند باورهای مادام‌العمر در مورد خودمان و جهان در ما ایجاد کند که در طول زندگی‌مان مدام آن‌ها را تکرار کنیم. تا زمانی که تلاش کنیم به آن‌ها بپردازیم و این باورها را تغییر دهیم.

تاثیر والدین در خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینیند در کتاب برای هر یک از تله‌های زندگی آزمایش‌هایی ارائه می‌شود که می‌توانید برای تعیین اهمیت آن تله برای زندگی‌تان و نحوه تکرار آن انجام دهید.

نکته اصلی این است که بفهمید چه طرحواره‌ها‌ی مخربی را با خود حمل می‌کنید، چرا رخ داده اند، و چگونه می‌توانید با درد ناخودآگاهی که برای شروع تغییر الگو احساس می‌کنید، ارتباط برقرار کنید. تا زمانی که با کودک زخمی‌ درون‌تان ارتباط برقرار نکنید، ناخودآگاه همان الگوها را تکرار خواهید کرد.

اگر با هر نوع رفتار منفی یا مشکل شخصیتی روبرو هستید که نمی‌توانید آن را درک کنید یا تغییر دهید، خواندن این کتاب عالی را به شما توصیه می کنم.

این کتاب  به طور جادویی زندگی شما را تغییر نمی‌دهد، اما اگر در مورد تغییر جدی هستید، می‌تواند به شما در این سفر کمک کند.

خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، نویسندگان یک اصطلاح فنی برای تله‌های زندگی به کار برده اند و آن را طرحواره نامیده اند. طرحواره‌ها‌ باورهای عمیقی درباره خود و جهان هستند که در اوایل زندگی آموخته می‌شوند.

این طرح‌واره‌ها محوری برای احساس ما نسبت به خود و جهان هستند. دست برداشتن از اعتقادمان به یک طرح واره، به معنای تسلیم نشدن در برابر احساس امنیت دانستن اینکه کی هستیم و جهان چگونه است، می‌باشد. درنتیجه به تکرار کردن آنها ادامه می‌دهیم، حتی زمانی که به ما صدمه می‌زند.

در واقع این باورهای اولیه حس قابل پیش‌بینی و اطمینان را به ما می‌دهند. تله‌های زندگی باعث می‌شوند که موقعیت‌ها را در زندگی‌مان را نادرست تفسیر کنیم.

یانگ و کلوسکو اشاره می‌کنند که درمانگران شناختی بر این باورند که اگر بتوانیم به بیماران یاد دهیم که در نحوه تفسیر موقعیت‌ها دقیق‌تر شوند، می‌توانیم به آنها کمک کنیم احساس بهتری داشته باشند.

بر همین مبنا کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، یک کتاب مفید برای کسانی است که می‌خواهند زندگی خود را بررسی کنند و تجزیه و تحلیل کنند که آیا تجربیات دوران کودکی شان منجر به تله‌ها‌یی در زندگی‌شان  شده است که از منظر شخصی و حرفه ای برایشان ویرانگر باشد.

این کتاب منبع بسیار ارزشمندی برای کنار آمدن با  آن دسته از افراد دشواری است که اغلب در محل کار امروزی با آنها روبه رو می‌شوید. در واقع طرحواره‌های منفی در محل کار، منجر به عادات مخربی می‌شود که برای فرد، تیم و سازمان سمی‌ هستند.

اگر می خواهید در مورد طرحواره ها و طرحواره درمانی چیزهای بیشتری بدانید، خواندن مقاله زیر می تواند به شما کمک کند.‎

با طرحواره درمانی از دام الگو های مخرب ذهنی رهایی یابید

طرحواره ها به نوعی سازوکارهای مقابله ای هستند. آنها وجود دارند زیرا نیازهای اساسی عاطفی ما در دوران کودکی برآورده نشده اند.

‎اکنون بخوانید‎

 

معرفی یازده تله زندگی

این کتاب یازده تله زندگی رایج را که ممکن است علت رفتارهای خود ویرانگر باشند، شرح می‌دهد:

  1. رها شدگی – برای شما سخت است که باور کنید مردم در کنارتان باقی خواهند بود.
  2. بی اعتمادی و سوء استفاده – روابط جایی برای کسب آرامش است نه آسیب پذیر شدن. به نظرتان روابط خطرناک و غیرقابل پیش بینی هستند. به همین علت باید مراقب خودتان باشید و برای‌تان سخت است که به مردم اعتماد کنید.
  3. محرومیت عاطفی – محرومیت عاطفی زمانی است که این احساس را دارید که برای همیشه تنها خواهید بود، چیزهای خاصی هرگز برای‌تان رخ نخواهد داد، هرگز شنیده نخواهید شد، هرگز درک نخواهید شد. و به نوعی احساس پوچی می‌کنید.
  4. انزوای اجتماعی – با احساس اولیه تنهایی خود را نشان می‌دهد. احساس می‌کنید که از بقیه دنیا طرد شده اید زیرا فکر می‌کنید یا نامطلوب هستید یا متفاوت از بقیه هستید.
  5. وابستگی – به نظرتان زندگی  بسیار طاقت فرسا است. احساس می‌کنید که نمی‌توانید با آن کنار بیایید. باور دارید که توانایی مراقبت از خودتان در دنیا را ندارید و درنتیجه برای کمک باید به افراد دیگر وابسته باشید.
  6. آسیب پذیری – احساس اضطراب می‌کنید. فکر می‌کنید فاجعه در شرف وقوع است و منابع لازم برای مقابله با آن را ندارید. هم در ریسک یک خطر را اغراق می‌کنید و هم ظرفیت خود را برای مقابله با آن به حداقل می‌رسانید.
  7. نقص – با احساس اولیه شرم خود را بروز می‌دهد، زمانی که عیب‌ها‌ی تان آشکار می‌شود. تقریباً هر کاری برای جلوگیری از این احساس شرم انجام خواهید داد. در نتیجه تمام تلاش خود را می‌کنید تا نقص خود را پنهان نگه دارید.
  8. شکست – در برابر سایر افرادی که همتایان خود می‌دانید، احساس شکست می‌کنید.
  9. تسلیم شدگی – به نظر می‌رسد افراد دیگری بر روی زندگی تان کنترل دارند و  احساس می‌کنید توسط افراد اطراف تان کنترل می‌شوید. هسته اصلی تسلیم شدگی این اعتقاد است که باید دیگران را راضی نگه دارید. اما تنها کسی که احساس نمی‌کنید موظف به راضی کردنش هستید، خودتان است.
  10. استانداردهای سخت گیرانه – همیشه احساس تحت فشار بودن می‌کنید. هرگز نمی‌توانید آرامش داشته باشید و از زندگی لذت ببرید. همیشه به خود فشار می‌آورید، فشار می‌آورید، تا جلوتر بروید. می‌جنگید تا در هر کاری که انجام می‌دهید بهترین باشید.
  11. استحقاق – شما یا لوس هستید (خود را خاص می‌بینید)، وابسته هستید (احساس می‌کنید حق دارید به افراد دیگر وابسته باشید و آنها باید در کنارتان باشند تا از شما مراقبت کنند) یا تکانشی هستید (در کنترل رفتار و احساسات خود مشکل دارید).

برای هر تله زندگی، نویسندگان آن را به تفصیل توصیف می‌کنند، در مورد ریشه‌ها و پیامدهای بالقوه آن بحث می‌کنند و نحوه تغییر رفتار خود را توصیه می‌کنند.

در مجموع، زندگی خود را دوباره بیافرینید، کتاب بسیار قدرتمندی است که به شما کمک می‌کند تله‌ها‌ی زندگی خود را بررسی کنید و نحوه غلبه بر رفتارهای مخرب را به شما نشان می‌دهد.

تغییر در خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینیند

بخش‌ها‌یی از متن کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

“راز داشتن باعث منزوی شدنتان می‌شود. تا آنجا که ممکن است سعی کنید عیوب یا تفاوت‌ها‌ی درک شده خود را پنهان نکنید.”

” باید یاد بگیرید که خشم خود را به طور مناسب و سازنده بیان کنید. به جای اینکه به خشم خود اجازه دهید شما را کنترل کند، باید یاد بگیرید که از خشم خود برای بهبود روابط در زندگی تان استفاده کنید.”

“ما با نقش‌های خاص و شیوه‌های خاصی برای درک شدن بزرگ می‌شویم. اگر در خانواده‌ای بزرگ شویم که در آن مورد آزار قرار گرفته باشیم، نادیده گرفته شده باشیم، بر سرمان فریاد زده شده باشد، مدام مورد انتقاد قرار گرفته باشیم یا تحت سلطه بوده باشیم، آن محیطی خواهد بود که به ما احساس راحتی بیشتری می‌دهد. هر چند ممکن است ناسالم به نظر برسد، اما اکثر مردم در جست و جو و به دنبال ایجاد محیط‌ ها‌یی هستند که احساس آشنایی بیشتری با آن داشته باشند و شبیه به محیط‌ ها‌یی باشند که در آن بزرگ شده اند.”

“بسیاری از افرادی که تله زندگی وابستگی را دارند، تله زندگی رها شدگی را نیز دارند. در واقع، تصور اینکه فردی تله زندگی وابستگی را داشته باشد و تله زندگی رها شدگی را نداشته باشد، دشوار است. افرادی که تله زندگی وابستگی را دارند معتقدند که نمی‌توانند به تنهایی زنده بمانند. آنها به یک شخصیت قوی نیاز دارند تا آنها را در فعالیت‌ها‌ی روزمره راهنمایی و هدایت کند. آنها نیاز به کمک دارند.”

“زمانی که بتوانید خود را در برابر این ایده باز کنید که نقص شما یک واقعیت نیست، روند درمان می‌تواند شروع به کار کند.”

“افراد وابسته اغلب به خود اجازه می‌دهند برای حفظ وابستگی شان مورد سوء استفاده یا محرومیت قرار بگیرند یا مطیع می‌شوند. آنها تقریباً هر کاری را انجام می‌دهند تا شخصی را در کنار خودشان نگه دارند.”

“به خودتان یادآوری کنید که «آگاهی» سریع و «تغییر» بسیار آهسته رخ می‌دهد”

” احتمالاً یک نقش فرعی را در روابط خود با اعضای خانواده، عاشقان و دوستان می‌پذیرید. بدون شک این باعث خشم تان می‌شود. شما امنیت این روابط را دوست دارید، اما نسبت به افرادی که آن را فراهم می‌کنند، عصبانی هستید.”

“ابتدا باید برای کمک به خودت بایستی و احساساتی که دفن کرده ای را خالی کنی.”

“سعی کنید در وهله اول به دلایلی که تله زندگی تان ایجاد شده است  احترام بگذارید. این تله ها در دوران کودکی‌،‌ برای بقای عاطفی تان ضروری بوده‌اند. اما چیزی که زمانی به شما کمک می‌کرد، اکنون به شما صدمه می‌زند و زمان آن رسیده که آن را رها کنید. زمان آن فرا رسیده است که سفر آهسته برای فاصله گرفتن از انکار خود و خودتخریبی آغاز کنید و زندگی تان را از خودتان باز پس بگیرید.”

“وقتی تسلیم می‌شویم، دیدگاه خود را نسبت به موقعیت‌ها‌ تحریف می‌کنیم تا تله زندگی خود را تایید کنیم. هر زمان که تله زندگی ما فعال شود، با احساسات قوی واکنش نشان می‌دهیم. ما شرکای زندگی خود را انتخاب می‌کنیم و وارد موقعیت‌ها‌یی می‌شویم که تله زندگی مان را تقویت می‌کند. ما تله زندگی را ادامه می‌دهیم.”

کودک درون در خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینیند

“تسلیم شدن در برابر تله های زندگی  وضعیت کودکی ما را به زندگی بزرگسالی ما گسترش می‌دهد. به همین دلیل اغلب ما را به ناامیدی نسبت به تغییر سوق می‌دهد. تنها چیزی که می‌دانیم تله‌ای است که هرگز از آن فرار نمی‌کنیم. این یک حلقه خود ماندگار کننده است.»

“تله زندگی وابستگی می‌تواند از والدینی که بیش از حد محافظت می‌کنند یا والدینی که اصلا از کودک محافظت نمی‌کنند، نشات بگیرد.”

“این مرحله تغییر شامل حمله به تله زندگی شما در سطح فکری است. برای انجام این کار باید ثابت کنید که درست نیست یا حداقل قابل تغییر است. شما باید در صحت تله زندگی خود شک کنید. تا زمانی که باور داشته باشید که تله زندگی شما معتبر است، نمی‌توانید آن را تغییر دهید.”

“شما احساس می‌کنید که نمی‌توانید روند وقایع زندگی خود را شکل دهید. احساس می‌کنید در دام شرایط گرفتار شده اید یا سرنوشت، شما را فرا گرفته است. به جای یک واکنشگر، یک عامل واکنش دهنده هستید. احساس می‌کنید برای حل مشکلاتتان نمی‌توانید کاری انجام دهید.»

“والدینی که در مراقبت از فرزندان خود کوتاهی می‌کنند. از سنین بسیار پایین، فرزندان شان را در دنیا تنها می گذارند و آنها را مجبور می‌کنند در سطحی فراتر از سن خود عمل کنند. چنین چیزی می‌تواند در کودکان این توهم را ایجاد کنند که خودمختار هستند، اما در واقع نیازهای وابستگی شدیدی دارند. ما کاملاً وابسته به والدین خود به دنیا می‌آییم. وقتی والدین ما نیازهای فیزیکی مان را برآورده می‌کنند – وقتی به ما غذا می‌دهند، لباس می‌پوشانند و ما را گرم می‌کنند – پایگاهی امن برای ما ایجاد می‌کنند که از آنجا بتوانیم با جسارت به سمت دنیا قدم برداریم.”

“بسیاری از ما از ترکیبی از تسلیم شدن، فرار و ضد حمله استفاده می‌کنیم. ما باید یاد بگیریم که این سبک‌ها‌ی مقابله ای را تغییر دهیم تا بتوانیم بر تله‌ها‌ی زندگی خود غلبه کنیم و دوباره سالم شویم.”

صاحب نظران در مورد کتاب “زندگی خود را دوباره بیافرینید” چه می‌گویند؟

«در این کتاب دو درمانگر شناختی به ۱۱ تا از دردناک‌ترین تله‌ها‌یی که افراد به وسیله تجربه‌های ناخوشایند دوران کودکی برای خود می‌سازند و  به «تله زندگی» معروف هستند حمله می‌کنند. در این کتاب نشان داده می‌شود که الگوهای مخربی که زمینه‌ساز انواع مشکلات عاطفی هستند، چه چیزهایی هستند. یانگ و کلوسکو به خوبی نشان می‌دهند که چگونه با مسائل رها شدگی، وابستگی، اعتماد، طرد اجتماعی، محرومیت عاطفی، شکست و آسیب پذیری برخورد کنید. آن‌ها پرونده‌ها‌ی بیماران و توصیف‌های ادراکی، آزمایش‌های تشخیصی و فهرست‌های متنوع و قابل درکی از جزئیات علل، علائم خطر و اثرات تکانه‌ها و اقدامات منفی، و همچنین راه‌هایی برای اتصال کوتاه به آن‌ها ارائه می‌کند.» -هفته نامه پابلیشر

«نویسندگان با به کارگیری تصاویری از مطالعات موردی، هر تله زندگی را توصیف می‌کنند، منشأ آن را در تجربه دوران کودکی مورد بحث قرار می‌دهند و پرسشنامه‌ای برای خود ارزیابی ارائه می‌کنند. آنها سپس با استفاده از تکنیک‌های مختلف از روشهای درمانی تجربی (ارتباط با کودک درونتان) تا شناختی (نوشتن یک «پرونده» علیه تله زندگی شما) و رفتاری (تشخیص رفتارهای خاصی که باید تغییر کنند) برنامه‌ای برای تغییر به شما ارائه می‌دهند.»—مجله کتابخانه

معرفی نویسنده 

نویسنده خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینیدجفری ای یانگ یک روانشناس آمریکایی است که بیشتر به دلیل توسعه طرحواره درمانی شناخته شده است.  او پس از اخذ مدرک لیسانس در دانشگاه ییل، مدرک تحصیلات عالی را در دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد و سپس در آنجا تحصیلات فوق دکترا را نزد آرون بک ادامه داد.

هم اکنون جفری  یانگ، دکترا، عضو هیئت علمی‌گروه روانپزشکی در دانشگاه کلمبیا می‌باشد. دکتر یانگ روش طرحواره درمانی را تأسیس کرده است و یکی از اعضای مؤسس آکادمی‌ شناخت درمانی است.

دکتر یانگ در ۲۵ سال گذشته سخنرانی و کارگاه‌ها‌ی آموزشی در مورد درمان‌ها‌ی شناختی و طرحواره درمانی ارائه کرده است و به طور مداوم ارزیابی‌ها‌ی برجسته ای را در سطح بین المللی برای مهارت‌ها‌ی تدریس خود دریافت می‌کند.

دکتر یانگ همچنین یکی از نویسندگان یک مطالعه نتیجه روان درمانی است که اثربخشی درمان شناختی را در مقایسه با داروهای ضد افسردگی ارزیابی می‌کند. او همچنین به‌عنوان مشاور در بسیاری از کمک‌های تحقیقاتی شناختی و طرح‌واره‌درمانی، از جمله موسسه مطالعه مشترک افسردگی، و در هیئت تحریریه مجلات از جمله درمان شناختی و تحقیقات و عملکرد شناختی و رفتاری خدمت کرده است.

دکتر یانگ به دلیل مهارت‌ها‌ی استثنایی خود در تدریس، در سال ۲۰۰۳ جایزه معتبر مربی بهداشت روان سال را دریافت کرد.

او کتاب‌های زیادی منتشر کرده است. دو کتاب مهم او عبارتند از ، طرحواره‌درمانی: راهنمای پزشک، برای متخصصان سلامت روان، و کتاب دیگر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خودیاری چند سال اخیر به نام زندگی خود را دوباره بیافرینید، می‌باشد.

اگر به دنبال کتاب هایی در زمینه روانشناسی و توسعه فردی هستید، می توانید با دانلود اپلیکیشن ذهن به مجموعه ای از بهترین کتاب های جهان دست پیدا کنید و در کمترین زمان آن ها را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید