فهرست مطالب

برنامه ریزی در زندگی شخصی به چه معناست؟ نحوه نوشتن و اجرای آن


برنامه ریزی در زندگی شخصی

همه ما در زندگی امیدها، رویاها و آرزوهایی داریم. اما چند نفر از ما واقعاً به اهداف خود می‌رسیم؟

اغلب اوقات ما زمان زیادی را صرف فکر کردن یا صحبت در مورد آنچه می‌خواهیم می‌کنیم. اما برای رسیدن به آن قدمی‌برنمی‌داریم.

اما این قدم برنداشتن به این دلیل نیست که ما تنبل هستیم. به این دلیل است که نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم. درواقع برنامه ای نداریم.

برای حل این مشکل می‌توانید از تکنیک های برنامه ریزی در زندگی شخصی استفاده کنید که می‌تواند به عنوان یک نقشه راه یا راهنمای تحقق این رویاها به کار گرفته شود.

فهرست

فصل ۱

برنامه ریزی در زندگی شخصی به چه معناست؟


برنامه ریزی در زندگی شخصی چیست؟

برنامه ریزی در زندگی شخصی، نقشه راهی برای زندگی تان است که به شما کمک می‌کند آنچه را که برایتان مهم است اولویت بندی کنید، بر اساس اولویت‌هایتان تصمیم بگیرید و به سمت زندگی که می‌خواهید حرکت کنید.

این برنامه، باید مسیر روشنی برای زندگی‌تان فراهم کند، اما درعین حال باید انعطاف پذیر هم باشد.

برنامه ریزی در زندگی شخصی می‌تواند به شما کمک کند اگر:

  • احساس می‌کنید زندگی تان از کنترل خارج شده است.
  • برای تصمیم گیری در مورد بعضی موضوعات دچار مشکل شده اید.
  • احساس می‌کنید گم شده اید و جهتی مشخصی ندارید.

یک برنامه زندگی برای کمک به کنترل زندگی و آینده تان مهم است. با ایجاد یک برنامه ریزی در زندگی شخصی تان، ارزش‌های خود را مشخص می‌کنید، آنچه برای شما مهم است و آنچه در زندگی تان می‌خواهید. سپس، زمانی که با تصمیم‌گیری مواجه می‌شوید، گزینه‌های خود را با ارزش‌هایتان می‌سنجید و گزینه‌ای را انتخاب می‌کنید که به بهترین وجه با اولویت‌های شما همسو می‌شود یا شما را در مسیر انتخابی‌تان به جلو می‌برد.

همانطور که زندگی شما تغییر می‌کند، ارزش‌ها و اولویت‌های تان نیز ممکن است تغییر کنند. برنامه ریزی در زندگی شخصی یک سند زنده است که نیاز به توجه دوره ای دارد تا اطمینان حاصل کنید که زندگی تان را به درستی منعکس می‌کند.

این برنامه راهنمای شخصی شماست تا به شما یادآوری کند چگونه می‌خواهید زندگی کنید، چه چیزی برای تان مهم است و چه کاری باید انجام دهید تا به زندگی مورد نظر خود برسید.

درواقع برنامه ریزی در زندگی شخصی هم راهنما است و هم آنچه می‌خواهید در زندگی خود به دست آورید را یادآوری می کند. به شما کمک می‌کند تا رویاهای خود را محقق کنید و به اهداف شخصی و حرفه ای خود برسید.

زندگی غیر قابل پیش بینی است. به همین دلیل در برنامه زندگی تان باید جایی برای احتمالات، تغییرات و بحران‌های پیش بینی نشده قرار دهید.

تذکر: وقتی تصمیم می‌گیرید برنامه ریزی زندگی خود را مستند کنید، مطمئن شوید که به راحتی در دسترس تان قرار دارد، جایی است که فراموش نمی‌کنید اغلب آن را مرور کنید. 

به یاد داشته باشید تا زمانی که برنامه و اهدافتان واقع بینانه باشند هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید به آنها برسید. اغلب چیزی که ما را عقب نگه می‌دارد ترس از شکست است. یک برنامه زندگی می‌تواند به شما کمک کند بر این ترس غلبه کنید و به اهداف خود برسید.

فصل ۲

مزایا و معایب برنامه ریزی در زندگی شخصی


مزایا و معایب برنامه ریزی در زندگی شخصی

کدام کار منجر به زندگی شادتر و رضایت بخش تری می‌شود، ایجاد یک برنامه ریزی دقیق در زندگی شخصی، یا ادامه دادن زندگی و کنار آمدن  با آنچه رخ می‌دهد؟

پاسخ درست برای هر شخص بستگی به چیزهایی دارد که برایش مهم است. شاید هیچ ایده ای نداشته باشید که با یا بدون ایجاد یک نقشه راه،  زندگی تان بهتر خواهد شد یا خیر.

اگر مطمئن نیستید، قطعا تنها نیستید. بسیاری از مردم نمی‌دانند که آیا به برنامه ریزی در زندگی نیاز دارند یا خیر.

سوال بعدی این است که چگونه متوجه می‌شوید به برنامه ریزی در زندگی شخصی تان نیاز دارید؟ می‌توانید با نگاه کردن به این مزایا و معایب ایجاد یک برنامه ریزی برای زندگی خود شروع کنید.

مزایای داشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی

همانطور که می‌توانید بگویید، داشتن برنامه ریزی در زندگی فواید شگفت انگیز زیادی دارد، در اینجا برخی از مزایای ایجاد و پایبندی به یک برنامه زندگی آورده شده است.

۱. می‌توانید یک زندگی متعادل برای خود ایجاد کنید

همه می‌دانند که حفظ تعادل می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد – به خصوص این روزها که همه زندگی بسیار پرتنشی را پشت سر می‌گذارند و سعی می‌کنند بین شغل، خانواده، دوستان و لذت‌های خود تعادل برقرار کنند.

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید، باید بدانید که داشتن برنامه ریزی در زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا تعادل خود را حفظ کرده و زندگی هماهنگ تری داشته باشید.

وقتی نوشتن یک برنامه ریزی برای زندگی را شروع می‌کنید،در واقع برنامه‌ای ایجاد می‌کنید که بین کار، اوقات فراغت، خانواده، معنویت و هر چیز دیگری که برای تان مهم است تعادل برقرار می‌کند.

این بدان معنی است که مجبور نخواهید بود ازدواج، سلامتی یا رابطه با فرزندان خود را به خاطر شغل تان قربانی کنید یا برعکس.

اگر بخواهید با فلسفه “هر چه پیش آید، خوش آید” زندگی کنید، همه چیز به سرعت از تعادل خارج می‌شود. ممکن است متوجه شوید که خانواده و علایق خود را نادیده می‌گیرید، زیرا  کار کردن به شما فرصت رسیدگی به آنها را نمی‌دهد.

۲. می‌توانید اولویت‌های خود را تعیین کنید

یک زندگی عالی از نظر شما چگونه است؟ می‌خواهید سفر کنید، کسب و کار خود را راه اندازی کنید یا یک رمان بنویسید؟ آیا برحسب علاقه تان شغل خود را انتخاب کرده اید یا صرفاً وسیله ای برای تأمین مالی فعالیت‌هایی است که واقعاً دوست دارید.

نوشتن برنامه ریزی برای زندگی تان به شما کمک می‌کند تا این اولویت‌ها را مرتب کنید. سپس، هنگامی‌که باید برای زندگی خود تصمیمات مهمی‌ بگیرید، می‌توانید به برنامه ریزی خود نگاه کنید و تعیین کنید که کدام تصمیم با آن مطابقت دارد.

یکی از بزرگترین مزایای داشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی این است که می‌تواند به شما در شناسایی مهم ترین اولویت‌هایتان کمک کند.

برای اینکه بتوانید با موفقیت اولویت‌های خود را تعیین کنید، باید بنشینید و به چیزهای اساسی که نقش مهمی‌ در زندگی تان دارند، فکر کنید. پس یک خودکار و یک تکه کاغذ بردارید و شروع کنید به نوشتن تک تک آنها کنید.

هنگامی‌که فهرست اولویت‌های تان تمام شد، باید روی جدا کردن اولویت‌های مهم تر از سایر اولویت‌های تعیین‌شده توسط افرادی مانند رئیس، همسر، والدین یا هر شخص دیگری تمرکز کنید.

این موضوع خیلی مهم است زیرا شناسایی اولویت‌های تان به شما اجازه نمی‌دهد از مسیری خود خارج شوید و در مسیری زندگی تان را ادامه دهید که برای شخص دیگری به غیر از خودتان مهم است.

۳. می‌توانید کارآمدتر باشید

با داشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی تان، می‌توانید مطمئن باشید که برای انجام آنچه برایتان مهمتر است و تمرکز روی چیزهای مهم زندگی مجهز می‌شوید. یک برنامه خوب نه گفتن به چیزهایی را که برای برنامه‌های شما ضروری نیستند را بسیار آسان تر می‌کند.

این کار شما را به شخص بد یا خودخواه تبدیل نمی‌کند، برعکس، به شما کمک می‌کند تا سریعتر و کارآمدتر به اهداف خود برسید.

همچنین، یک برنامه ریزی دقیق در زندگی به شما می‌آموزد که تصمیم بگیرید کدام فرصت‌ها ارزش در نظر گرفتن دارند و کدام‌ها را باید رها کنید.

به بیان ساده، فرصت‌هایی که با برنامه‌های شما همسو نیستند نباید در نظر گرفته شوند. داشتن برنامه به شما قدرت می‌دهد آزادانه و بدون تردید «نه» بگویید.

هنگامی‌که شروع به انجام کارهای مهم می‌کنید، متوجه می‌شوید که یک زندگی برنامه ریزی شده به شما احساس آرامش نیز می‌دهد. این دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن هستید، درست است؟

۴. ایجاد برنامه ریزی در زندگی شما را وادار می‌کند که واقعیت فعلی خود را بررسی کنید

قبل از اینکه بتوانید برنامه ای برای آینده ایجاد کنید، باید نگاهی به موقعیت فعلی خود بیندازید. ممکن است سخت باشد، اما انجام چنین بررسی در نهایت چیز خوبی خواهد بود.

هنگامی‌ که واقعاً ذهن خود را روی وضعیت فعلی تان متمرکز کنید، می‌توانید هر تغییری که نیاز دارید در هنگام نوشتن برنامه ریزی زندگی تان ایجاد کنید را شناسایی کنید.

برنامه ریزی در زندگی به شما این قدرت را می‌دهد که واقعیت‌های فعلی خود را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنید.

نمی‌توانید به جایی که می‌خواهید برسید مگر اینکه از جایی که درحال حاضر هستید، شروع کنید. وحشتناک ترین واقعیت‌های زندگی تان چیست؟ کجا دچار مشکل هستید؟ از کجا می‌دانید که نیاز به بهبود دارید؟

برای شناخت بهتر خودتان می توانید از مقاله زیر کمک بگیرید.‎

بهترین راه شناخت خود

وقتی خود را می‌شناسید دقیقاً چه می‌دانید؟ این مقاله شش عنصر شناخت خود را نشان می‌دهد که می‌تواند به شما در درک هویت خود کمک کند.‎

‎اکنون بخوانید‎

 

۵. به شما کمک می‌کند آینده بهتری را تصور کنید

داشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی  همچنین به این معنی است که باید به آینده خود فکر کنید و می‌توانیم بگوییم که می‌تواند به شما کمک کند آینده بهتری را تصور کنید – هم برای خود و هم برای عزیزانتان.

همانطور که گفته شد ابتدا باید بپذیرید که کجا هستید، اما همچنین باید به وضوح ببینید که به کجا می‌خواهید بروید چه در زندگی خصوصی و چه در زندگی حرفه ای تان. در هر یک از مقوله‌های اصلی زندگی خود چه می‌خواهید؟ آنها در حالت ایده آل تان چگونه به نظر می‌رسند؟

نکات منفی  برنامه ریزی در زندگی شخصی

در ادامه چند استدلال معتبر علیه ایجاد یک برنامه ریزی در زندگی شخصی بررسی می‌شود.

معایب برنامه زندگی

۱. تجربیات تان، علایق شما را شکل می‌دهند

مشکل نوشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی این است که فرض می‌کند همه چیز را از قبل می‌دانید. اما این واقع بینانه نیست.

اکثر مردم حداقل یک بار شغل خود را تغییر می‌دهند. در بسیاری از موارد، این تغییر به این دلیل است که طی زندگی تجربیاتی کسب می‌کنند که به آنها کمک می‌کند بفهمند استعدادها و علایق واقعی‌شان در چیست.

اگر عمیقاً بر روی پیروی از یک برنامه ریزی در زندگی تان تاکید داشته باشید، تغییر رویه برایتان دشوار خواهد بود، حتی اگر با چیزی روبه رو شوید که شما را خوشحال می‌کند.

بدتر از آن، پیروی از یک برنامه ریزی در زندگی ممکن است باعث شود که به کلی از تغییر احساسات خود غافل شوید.

۲. مجبور نیستید به انتظارات اجتماعی بسنده کنید زیرا آنها بخشی از برنامه هستند

اغلب اوقات،  برنامه ریزی در  زندگی شخصی به معنای انجام کارها بر حسب لیست است. وقتی مردم به شما می‌گویند که باید برای آینده برنامه ریزی کنید، منظورشان رفتن به دانشگاه، یافتن شغل خوب، خرید خانه، پس انداز برای بازنشستگی و غیره است.

به عبارت دیگر، انتظارات جامعه را دنبال کنید اما اگر از چنین زندگی ناراضی هستید، بی خیال آن شوید. اگر این نقشه راهی نیست که می‌خواهید دنبال کنید، هیچ نقشه راهی ایجاد نکنید.

۳. نداشتن برنامه ریزی در زندگی به شما کمک می‌کند بر ترس از ناشناخته‌ها غلبه کنید

افرادی که می‌گویند باید برنامه ریزی در زندگی تان داشته باشید، اغلب می‌گویند که این کار باعث می‌شود در مسیر خود باقی بمانید. اگر از ناشناخته‌ها ترس دارید، ممکن است انجام این کار برایتان وسوسه انگیز باشد.

از این گذشته، تا زمانی که قدم بعدی شما بخشی از برنامه تان باشد، می‌دانید که در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد. اما وقتی اواضاع مطابق برنامه ریزی تان پیش نمی رود، با ناشناخته ها روبه رو خواهید شد.

متأسفانه، ناکامی‌در غلبه بر ترس از ناشناخته‌ها می‌تواند منجر به زندگی عاری از اشتیاق و تجربیات جالب شود.

۴. برای ماجراجویی آماده تر خواهید بود

اگر از ایده برنامه ریزی در زندگی شخصی اجتناب کنید و فلسفه “هر چه پیش آید، خوش آید” را بپذیرید، نتیجه این می‌شود که برای ماجراجویی بعدی که سر راهتان قرار می‌گیرد، آماده تر خواهید بود.

آیا اینطور زندگی کردن بهتر از این نیست که خودتان را از داشتن یک زندگی سرگرم کننده و پرشور محروم کنید  به دلیل اینکه بسیار مشغول دنبال کردن یک برنامه هستید ؟

تصمیم با شماست که می خواهید یک برنامه ریزی برای زندگی شخصی تان ایجاد کنید یا خیر.

اما می‌توانید برنامه ریزی برای زندگی شخصی تان را به گونه‌ای بنویسید که معایب آن را از بین ببرد. در ادامه این مقاله نحوه نوشتن یک برنامه ریزی موثر در زندگی شخصی را به شما خواهیم آموخت.

فصل ۳

 نحوه نوشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی


نحوه نوشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی

ایجاد برنامه ریزی در زندگی شخصی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای شناسایی چیزهایی که بیشتر در زندگی خود می‌خواهید انجام دهید.

نوشتن یک برنامه ریزی در زندگی شخصی بیشتر شبیه ایجاد یک برنامه عملیاتی بزرگ است.

شما از قبل می‌دانید  که حتما موانعی به وجود خواهند آمد. همچنین باید فضایی را برای رشد و تغییر، از درون (در درون خودتان) و بیرون (در شرایط زندگیتان) باز ‌بگذارید.

ایجاد یک برنامه ریزی در زندگی شخصی یک نقشه راه انعطاف پذیر، برای رسیدن از جایی که اکنون هستید به جایی که می‌خواهید باشید، ارائه می‌دهد.

شما در حال ایجاد یک استراتژی برای رسیدن به اهداف خود و پذیرش تغییر هستید. برنامه ریزی در زندگی شخصی به شما کمک می‌کند تا از رویاپردازی در مورد آنچه در زندگی می‌خواهید دست بردارید و آن را به واقعیت تبدیل کنید.

تعیین اهداف جزء حیاتی برنامه ریزی در زندگی است. اما یادگیری نحوه ایجاد یک برنامه ریزی برای زندگی شخصی،  شما را به نقطه ای فراتر از تعیین هدف می‌برد.

در واقع برنامه ریزی در زندگی شخصی، یک عنصر احساسی را به اهداف اضافه می‌کند، بنابراین هر کاری که انجام می‌دهید با معنی همراه می‌شود.

به یاد داشته باشید برنامه ریزی در زندگی شخصی به معنای ایجاد یک لیست سفت و سخت برای انجام کارهای تان نیست.

با برنامه ریزی در زندگی شخصی، به هسته درونی خود، آنچه می‌خواهید و چگونگی دست یابی به آن می‌رسید. در ادامه مراحلی که به شما در ایجاد یک برنامه ریزی برای زندگی کمک می‌کند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

فصل ۴

گام ۱: یک چشم انداز ایجاد کنید


چشم انداز در برنامه ریزی در زندگی شخصی

برای شروع، زندگی رویایی خود را تصور کنید. تا حد امکان با جزئیات دقیق آن را تصور کنید.‏ خود را در آنجا تصور کنید و چشم انداز خود را بنویسید.

تصور کنید یک روز عادی  ​​در زندگی ایده آل تان چگونه به نظر می‌رسد؟

تصور کنید کجا کار می‌کنید، چه کاری انجام می‌دهید و چقدر  درآمد  که به دست می‌آورید. روابط خود را با دوستان و خانواده تان تصور کنید.

شاید زندگی ایده آل تان به معنای کسب مهارت‌های جدید برای یافتن شغلی رضایت بخش تر باشد. شاید برای افزایش توانمندی‌ها و یافتن شغلی با درآمد بالاتر، باید مهارت‌های خود را تقویت کنید. شاید باید در خانه کار کنید تا زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانید.

در مورد چیزهایی که می‌خواهید در زندگی تان بهبود دهید، فکر کنید. این می‌تواند شامل حوزه‌های مختلف زندگی مانند امور مالی، شغلی یا سلامتی باشد.

وقتی چشم انداز خود را نوشتید، به این فکر کنید که برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهید. فهرستی از مراحل مانند دریافت گواهینامه جدید یا رسیدن به سطح درآمد مشخصی تهیه کنید.

ممکن لازم باشد بر برخی از نقاط ضعف خود غلبه کنید یا بعضی از نقاط قوت خود را تقویت کنید. به این فکر کنید که چگونه پیشرفت خود را اندازه گیری می‌کنید. به وضوح تعریف کنید که موفقیت برای شما چه معنایی دارد.

سعی کنید واقع بین باشید، اما در عین حال، خود را از داشتن رویاهای بزرگ محروم نکنید.

فصل ۵

گام ۲: خودارزیابی انجام دهید


خودارزیابی در برنامه ریزی در زندگی شخص

برنامه ریزی در زندگی شخصی خود را با ارزیابی موقعیت فعلی‌تان در زندگی ادامه دهید. یک راه عالی برای انجام این کار این است که به بخش‌های مختلف زندگی تان نگاه کنید و برای هر حوزه به خود امتیاز بدهید. از جمله:

  1. روابط
  2. رشد شخصی
  3. امور مالی
  4. سلامتی

به هر بخش را با توجه به سطح رضایت تان از یک تا پنج امتیاز دهید. این به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت خود و همچنین زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید. (به یاد داشته باشید، شما سطح رضایت خود را رتبه بندی می‌کنید)

برای انجام یک ارزیابی کامل از زندگی، باید با خود و آنچه می‌خواهید صادق باشید.

بررسی زندگی تان از منظرهای مختلف به شما این امکان را می‌دهد که  یک ارزیابی کل نگر ایجاد کنید.

اگر با ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود مشکل دارید، از چند نفر از نزدیکان خود بپرسید که به شما نظر عینی می‌دهند.

خودارزیابی دستاوردهایتان تاکنون نقطه شروعی برای برنامه زندگیتان به شما می‌دهد. موفقیت‌های تان و همچنین شکست‌های تان را ارزیابی کنید. به دنبال درس‌ها و تجربیاتی باشید که نمی‌خواهید تکرار شوند. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

اگر در کشف نقاط قوت و ضعف خود مشکل دارید و به دنبال برطرف کردن آنها هستید، خواندن کتاب زیر می تواند به شما کمک کند.

خلاصه کتاب کشف توانمندی‌ها

کتاب کشف توانمندی‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت نه تنها خودتان بلکه افرادی که مدیریت می‌کنید را را شناسایی کرده و از قدرت آنها در زندگی و کارتان استفاده کنید‎

‎اکنون بخوانید‎

فصل ۶

گام ۳: زندگی خود را در اولویت بندی کنید


اولویت بندی در برنامه ریزی در زندگی شخصی

اکنون که چشم انداز و زمینه‌های رشد خود را دارید، وقت آن است که اولویت بندی کنید. بخش‌های زندگی خود را اولویت بندی کنید تا مشخص شود چه چیزهایی برای شما مهم است.

به عنوان مثال، ممکن است برای شما سلامتی و خانواده‌تان مهمتر از کار یا سرگرمی‌ باشد.

هنگام اولویت‌بندی حوزه‌های زندگی، مهم است که به نحوه ارتباط حوزه‌های مختلف نیز توجه کنید. به عنوان مثال، ممکن است خانواده را بر امور مالی اولویت دهید، اما برخی اهداف مالی برای مراقبت از خانواده تان ضروری است.

تشخیص اینکه یک حوزه برای تان مهمتر است، ارزش دیگری را کاهش نمی‌دهد. بلکه فقط حوزه‌هایی که می‌خواهید توجه بیشتری روی آنها متمرکز کنید را نشان می‌دهد.

اولویت‌بندی نقش‌ها و حوزه‌هایی که می‌خواهید روی آن‌ها تمرکز کنید به شما کمک می‌کند ارزش‌ها و موارد غیرقابل مذاکره خود را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، اگر خانواده جزو اولویت‌های اصلی‌تان است، ممکن است شغلی دارای تعادل کار/زندگی را ترجیح دهید و برای سازمانی کار کنید که نزدیک به خانه‌تان است و به ساعات غیر کاری کارکنان احترام می‌گذارد، نیاز به سفر کم یا بدون سفر داشته باشد.

در این مرحله نیازی به تعیین اهداف دقیق ندارید. هدف این است که تصمیم بگیرید چه چیزی ضروری است و چه چیزی را باید رها کنید.

زمان شما ارزشمند است، بنابراین باید عاقلانه آن را سرمایه گذاری کنید. اولویت بندی به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

برای پیدا کردن درک بهتری از مدیریت زمان مقاله زیر می تواند به شما کمک کند.‎
‎‎

مدیریت زمان چیست؟ تکنیک هایی کاربردی برای مدیریت صحیح وقت

یکی از مهمترین مهارت هایی که هرکس باید در زندگی داشته باشد، مهارت مدیریت زمان است. آیا دوست دارید این مهارت را تقویت کنید؟ با ما همراه باشید

‎اکنون بخوانید‎

 

هنگام ایجاد یک برنامه ریزی در زندگی شخصی، تلاش برای بهبود هر جنبه ای از زندگی تان می‌تواند وسوسه انگیز باشد. اما تمرکز روی تعداد بسیار زیاد  امکان پذیر نیست.

برای مؤثرتر بودن برنامه ریزی در زندگی شخصی تان، فقط روی دو تا سه اولویت تمرکز کنید. بعد از اینکه در این زمینه‌ها به موفقیت رسیدید، می‌توانید موارد بیشتری را اضافه کنید.

فصل ۷

گام ۴: ارزش‌های خود را شناسایی کنید


شناسایی ارزش ها در برنامه ریزی در زندگی شخصی

مقایسه زندگی تان در حال حاضر و آنچه می‌خواهید باشد به شما کمک می‌کند تا ارزش‌های خود را شناسایی کنید.

شخص  و زندگی‌ای  که برای خود تصور می‌کنید را حس کنید تا ارزش‌های خود را شناسایی کنید. آنها نشان دهنده ارزش‌های شخصی شما هستند حتی اگر هنوز در تلاش برای درک آنها باشید.

وقتی ارزش‌های خود و آنچه در زندگی‌تان مهم است را شناسایی می‌کنید، آن‌ها به ابزاری برای سنجش هر تصمیم تبدیل می‌شوند.

درنتیجه تصمیم‌گیری‌ها بسیار آسان‌تر می‌شوند، زیرا می‌توانید به وضوح ببینید که چه چیزی با ارزش‌های شما هماهنگ است و چه چیزی مطابقت ندارد.

به عنوان مثال، ممکن است برای کاری که رضایت بخش است و هدف شما را برآورده می‌کند، نسبت به اندازه یک حقوق بالا ارزش بیشتری قائل شوید.

درک این موضوع به شما کمک می‌کند تا جستجوی شغلی خود را به جای هر موقعیتی با حقوق بالاتر به فرصت‌های لذت‌بخش‌تر محدود کنید.

تجزیه و تحلیل گذشته هم می‌تواند به شما در شناسایی ارزش‌هایتان کمک کند. وقتی به تصمیمات گذشته نگاه می‌کنید، می‌توانید ببینید که چه عواملی در پشت آنها بوده اند.

به عنوان مثال، اگر مسیر شغلی شما مسیری بوده است که درآمد شما به طور پیوسته در طول زمان افزایش یافته است، نشان می‌دهد که پول یکی از ارزش‌های اصلی شماست.

تجربیات منفی گذشته هم به ما درباره ارزش‌هایمان می‌آموزد. آنها چیزهایی را به ما نشان می‌دهند که می‌خواهیم از تجربه مجددشان اجتناب کنیم.

فصل ۸

گام ۵: اهداف خود را تعیین کنید


انتخاب هدف در برنامه ریزی در زندگی شخصی

در این مرحله  که ایده ای در مورد زندگی مورد نظرتان و آنچه در زندگی برایتان مهم است دارید، اهداف سطح بالای شخصی تان که می‌خواهید به آنها برسید را تعیین کنید.

این اهداف چیزهایی هستند که شما می‌خواهید طی چند ماه یا چند سال به آنها برسید. آنها ممکن است شامل مواردی مانند دستیابی به یک موقعیت مدیریتی در سطح اجرایی یا دریافت میزانی خاصی حقوق سالانه در یک بازه زمانی خاص باشند.

برای هر بخش از زندگی تان، اهداف بزرگی را که می‌خواهید به آنها برسید در نظر بگیرید، اما این اهداف باید واقع بینانه نیز  باشند.

مطمئن شوید اهدافی که مشخص می‌کنید اسمارت هستند، یعنی مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع می‌باشند.

برای هدف گذاری بهتر پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه نمایید.‎

هدف گذاری مؤثر و کسب مهارت در تعیین اهداف جهت رسیدن به موفقیت

آیا می‌دانید چگونه می‌توانید اهداف را تعیین کنید؟ یا مهارت های کسب هدف گذاری مؤثر چه چیزهایی هستند؟ اگر در مورد برنامه ریزی برای هدف خود مشکل دارید، با این مقاله همراه شوید.

‎اکنون بخوانید‎

فصل ۹

گام ۶: یک طرح اقدام برای خود ایجاد کنید


طرح اقدام در برنامه ریزی در زندگی شخصی

اهداف سطح بالای شما، شخصی است که می‌خواهید به آن تبدیل شوید و چیزهایی که می‌خواهید در زندگی به آنها برسید.

اکنون باید آن اهداف را مهندسی معکوس کنید تا مراحل عملی را شناسایی کنید که با ارزش‌های تان همسو هستند و شما را به سمت اهداف تان می‌برند.

طرح اقدام، اهداف سطح پایین شما برای انجام کارهایی است که به دستیابی به اهداف سطح بالای تان منجر می‌شود.

به عنوان مثال، اگر یک هدف سطح بالا تغییر شغل باشد، یک هدف سطح پاییین ممکن است کسب آموزش و تمرین برای یادگیری یک حرفه جدید باشد.

در واقع طرح اقدام، گام‌هایی است که باید برای رسیدن به زندگی مورد نظر خود برمی‌دارید.

طرح اقدام خود را در جایی قرار دهید که آن را هر روز می‌بینید، به عنوان مثال، بالای میز تان.

فراموش نکنید که هر نقطه عطفی را جشن بگیرید و برای هر دستاوردتان، هرچند کوچک به خود پاداش دهید.

فصل ۱۰

بایدها و نبایدهای برنامه ریزی در زندگی شخصی


بایدها و نبایدهای نوشتن برنامه ریزی در زندگی شخصی

هنگامی‌که یاد گرفتید که چگونه برای زندگی شخصی خود برنامه ریزی کنید و طرح اقدام خود را مشخص کردید‌، باید در طول زمان اجرا بفهمید که چه چیزی موثر است و چه چیزهایی نیست. در ادامه نکاتی که در هنگام برنامه ریزی در زندگی شخصی باید به آنها توجه داشته باشید بیان می‌شوند.

یک فرد مسئولیت پذیر برای پاسخگویی پیدا کنید

اگر در ادامه دادن مسیر مشکل دارید، به دنبال یک شریک مسئولیت پذیر باشید. این فرد می‌تواند به یک دوست یا عضو خانواده یا یک مربی باشد که به نتایج حاصل از ایجاد برنامه ریزی در زندگی و پایبندی به آن کمک می‌کند.

یک شریک مسئولیت‌پذیری علاوه بر مسئولیت‌پذیری، پشتیبانی نیز ارائه می‌کند، که هر دو به تداوم تغییرات مثبت می‌افزایند.

پیشرفت خود را اندازه گیری کنید

اگر اهداف اسمارت ایجاد کنید، قابل اندازه گیری خواهند بود. در طول سفرتان به سمت زندگی رویایی‌تان زمان‌هایی توقف کنید و برای دیدن پیشرفت و یا تغییر وضعیت خود وقت بگذارید.

به خاطر داشته باشید که شکست‌ها اجتناب ناپذیر هستند. اما تا زمانی که در حال پیشرفت هستید، برنامه خود را موفق در نظر بگیرید.

موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید

منتظر نمانید تا به اهداف بزرگی برسید تا به خودتان پاداش دهید. وقتی موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید، مانند کاهش وزن ۲ کیلوگرم یا یافتن سازمان غیرانتفاعی مناسب

با این کار لذت خود را از این فرآیند افزایش می‌دهید‌، و درنتیجه شانس موفقیت تان را هم افزایش می‌دهید.

در مواردی که لازم است تغییر ایجا کنید

به یاد داشته باشید، برنامه ریزی ابزاری است که شما را به سمت اهدافتان راهنمایی می‌کند. با این حال، همه ما در نقطه‌ای با شکست مواجه می‌شویم، و این اشکالی ندارد.

اگر هدفی را از دست دادید یا رسیدن به آن بیشتر از زمانی که  برنامه ریزی کرده اید طول می کشد، تسلیم نشوید.

وقتی متوجه شدید که بخشی از برنامه ریزی تان موثر نیست، دلیل آن را ارزیابی کنید.

آیا هدف با ارزش‌های شما مطابقت نداشت؟ آیا ابزار مناسب را در جای خود نداشتید؟ آیا به اندازه کافی انعطاف پذیر نبودید که موانع را به فرصت تبدیل کنید؟

هنگامی‌که تشخیص دادید چه چیزی اشتباه رخ داده است، می‌توانید تغییرات موثری ایجاد کنید. در برنامه زندگی خود را تجدید نظر کنید و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.

برنامه ای برای موقعیت‌های بحرانی داشتته باشید

در مواقع بحران، برنامه ریزی در زندگی باعث ایجاد آرامش می‌شود. یادگیری اینکه چگونه برای زندگی خود برنامه ریزی کنید، به شما این قدرت را می‌دهد که در روزهای سخت بدون از دست دادن اهداف اصلی تان، ادامه دهید.

داشتن برنامه A، B، C و D تضمین می‌کند که هرگز بدون استراتژی برای بقا و در نهایت موفقیت باقی نمی‌مانید.

فصل ۱۱

اهدافی که باید در برنامه ریزی برای زندگی شخصی تان بگنجانید


اهدافی که باید در برنامه ریزی برای زندگی شخصی تان بگنجانید

بعضی از افراد می‌خواهند برای تمام جنبه‌های زندگی خود برنامه ریزی کنند. ممکن است تصمیم بگیرید در بعضی زمینه‌ها برنامه ریزی کنید، اما در بعضی دیگر نه. این برنامه ریزی در زندگی شخصی شماست، بنابراین به شما بستگی دارد که چه چیزی را شامل شود.

برای الهام بخشیدن به شما، در اینجا پنج مورد از رایج ترین زمینه‌هایی که باید در برنامه زندگی خود بگنجانید آورده شده است:

۱. سلامتی و تندرستی

سلامتی ثروت واقعی است. بدون آن، هیچ چیز دیگری مهم نیست. بنابراین چه سالم باشید، چه ناسالم یا جایی در این بین، سلامت و تندرستی باید در برنامه زندگی شما باشد.

حتی اگر اکنون تناسب اندام دارید و سالم هستید، همیشه عاقلانه است که از قبل برنامه ریزی کنید. در آینده به خاطر آن از خود تشکر خواهید کرد.

راه‌هایی برای گنجاندن آن در برنامه ریزی در زندگی شخصی تان:

  • یک هدف غذایی سالم برای خود تعیین کنید، مانند برآورده کردن نیاز به ویتامین‌های روزانه
  • سعی کنید حداقل دو لیتر آب در روز بنوشید
  • وزن سالم برای خودتان را مشخص کنید
  • روزانه ۱۰ هزار قدم پیاده روی کنید
  • برای یک کلاس تناسب اندام ثبت نام کنید
  • یک مربی شخصی، متخصص تغذیه یا مربی بهداشت استخدام کنید

۲. روابط

چه مجرد باشید و چه در یک ازدواج  متعهدانه، همیشه راه‌هایی برای بهبود روابط تان وجود دارد.

همه روابط با رابطه ای که با خودتان دارید شروع می‌شود. اگر با خودتان تلخ هستید یا از خود متنفر هستید، این ویژگی‌ها می‌توانند بر روابط شما تأثیر بگذارند.

فراتر از آن، راه‌هایی وجود دارد که یاد بگیرید شریک، دوست، یا والدین بهتری باشید.

راه‌هایی برای گنجاندن بهبود روابط در برنامه زندگی:

  • اگر در یک رابطه هستید، برای جلوگیری از در گیر شدن در یک چرخه ی یکنواخت زندگی‌، برای داشتن زمانی با کیفیت با شریک زندگی خود برنامه ریزی کنید.
  • فعالیت‌هایی برای ایجاد اعتماد و صمیمیت برنامه ریزی کنید که پیوند شما را با شریک زندگی تان تقویت کند.
  • اگر مجرد هستید، هر هفته زمانی را به کار روی ویژگی‌هایی اختصاص دهید که فکر می‌کنید در آینده شریک زندگی بهتری خواهید بود.

۳. زندگی حرفه ای

اگر از شغل فعلی خود ناراضی هستید، به برنامه ای برای تغییر آن نیاز دارید. اما حتی اگر از وضعیت فعلی خود راضی هستید، همچنان باید برای رشد و توسعه آینده خودبرنامه ریزی کنید.

و اگر کارآفرین هستید، از قبل می‌دانید که برنامه‌ریزی پیش‌نیاز موفقیت کسب‌وکار است.

راه‌هایی برای گنجاندن آن در برنامه زندگی:

  • اگر می‌خواهید شغل فعلی خود را تغییر دهید، هدف خود را برای ارسال تعداد معینی درخواست شغلی در هفته تعیین کنید.
  • اگر از شغل فعلی خود راضی هستید، تصور کنید که دوست دارید پنج یا ۱۰ سال آینده کجا باشید. سپس مراحل و چارچوب زمانی لازم برای دستیابی به آن نتایج را مشخص کنید.
  • به عنوان یک صاحب کسب و کار، اهداف سالانه را برای کسب و کار خود تعیین کنید. همکاری با یک مربی کسب و کار را در نظر بگیرید تا به شما در دستیابی به آنها کمک کند.

۴. امور مالی

برنامه ریزی مالی ارتباط نزدیکی با آرزوهای شغلی شما دارد. با توجه به حرفه ای که انتخاب می‌کنید، اهداف مالی واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید.

هنگام تعیین اهداف مالی، به اولویت‌ها و ارزش‌های خود فکر کنید. به عنوان مثال، اگر گذراندن وقت با خانواده برایتان مهم است، ممکن است تصمیم بگیرید زمان آزاد بیشتر را به پول بیشتر ترجیح دهید.

اگر اینطور است، ممکن است نخواهید رسیدن به سمت مدیر عاملی را هدف قرار دهید. بنابراین، دستمزد مدیر عامل را نیز کسب نخواهید کرد. اهداف مالی خود را بر این اساس تنظیم کنید.

راه‌هایی برای گنجاندن آن در برنامه زندگی:

  • یک بودجه ماهانه برای خود تعیین کنید و به آن پایبند باشید.
  • با پتانسیل‌های کسب درآمد در صنعت خود آشنا شوید.
  • اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تعیین کنید.
  • همکاری با یک مشاور مالی را در نظر بگیرید.

۵. خدمات و مسئولیت اجتماعی

یکی از رازهای زندگی طولانی و سالم، عضویت در یک جامعه است. طبق تحقیقات، تنهایی به اندازه سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. با این حال خیلی از افراد به صورت روزانه تعاملات حضوری معناداری ندارند.

راه‌هایی برای گنجاندن آن در برنامه زندگی:

  • جلسات منظمی‌ را با دوستان و خانواده برنامه ریزی کنید.
  • در جامعه خود، مانند مرکز مراقبت از سالمندان، داوطلب شوید.
  • در گروه‌های مذهبی یا معنوی شرکت کنید.

فصل ۱۲

برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای ‏


معرفی برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای

یکی از تکنیک‌هایی که می‌توانید برای برنامه ریزی در زندگی شخصی استفاده کنید، تکنیک برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای است.

برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای به شما کمک می‌کند دقیقاً آنچه را که می‌خواهید روشن کنید، به توانایی خود برای رسیدن به آن اطمینان پیدا کنید و به مسیر انتخابی خود تعهد نشان دهید.

برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای هم شما را به چالش می‌کشد و هم از شما حمایت می‌کند تا بهترین فردی باشید که می‌توانید باشید.

برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای درواقع نقشه شخصی شما از سبک زندگی و مسیری است که می‌خواهید طی کنید، به طوری که تصمیمات عمدی با هدف واقعی بگیرید.

این روش برنامه ریزی در زندگی شخصی عناصر کلیدی از رشد شخصی، فلسفه عملی، روانشناسی مثبت، عصب شناسی، علوم ورزشی، مدیریت عملکرد و تفکر چابک را گرد هم می‌آورد.

اگر تا به اینجای مقاله با ما همراه بوده باشید، با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید خیلی راحت می‌توانید از تکنیک برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای استفاده کنید. اگر هم مراحل قبل را انجام نداده اید نگران نباشید می‌توانید آنها را در این مرحله تکمیل کنید.

آیا آماده اید تا سبک زندگی آزادانه خود را ایجاد کنید؟ برای این کار کافی است یک ورق کاغذ سفید و خودکار بیرون بیاورید و مراحل زیر را انجام دهید!

نحوه استفاده از  برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای

برای نوشتن این برنامه کافی است هر سه ماهه فقط ۶۰ دقیقه را به پر کردن این برنامه ریزی اختصاص دهید. می توانید تصویر خام این برنامه را در زیر مشاهده نمایید.

به طور خلاصه با حرکت از بالا به پایین هر ستون، اولویت‌های خود را برای ۱۰ تا ۲۵ سال آینده، سال آینده و ۹۰ روز آینده تعیین می‌کنید.

همچنین بخشی برای پر کردن فعالیت‌هایی که می‌خواهید شروع کنید و بخشی برای فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجامشان را متوقف کنید وجود دارد. در ادامه جزئیات بیشتر ان را توضیح می دهیم.

نمونه برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای

 

ستون شماره ۱: روابط

بیایید درست از بالای این ستون با فهرست کردن گروه کلیدی از افرادی که می‌خواهید با آنها رابطه ای پایدار داشته باشید ( برای ۱۰ تا ۲۵ سال) شروع کنیم. این شامل خانواده و دوستان شما نیز می‌شود، و همین طور می‌توانید هر چند وقت یک بار کارمند یا مشتری را به اینجا اضافه کنید. این یک فرصت عالی برای کمک به کسانی است که با آنها تجارت می‌کنید.

اکنون که این موضوع را مورد توجه قرار داده ایم، چند رابطه کلیدی را انتخاب کنید که می‌خواهید برای ۱۲ ماه آینده و ۹۰ روز آینده روی آنها تمرکز کنید، مشخص کنید.

این کار به این معنی نیست که نمی‌توانید با افرادی که در این لیست نیستند وقت بگذرانید، بلکه فقط به شما ایده روشنی می‌دهد که زمان آزاد محدود خود را بیشتر صرف چه کسانی بکنید.

در نهایت به ستون “توقف” می‌رسیم. گاهی اوقات، افراد خاصی در زندگی تان وجود دارند که مخرب هستند، انرژی شما را تخلیه می‌کنند و یا شما را از اهدافتان دور می‌کنند.

و حالا می‌خواهید این رابطه را تا جایی که می‌توانید با ظرافت پایان دهید. در این ستون یادداشت کنید که کدام روابط ممکن است به شما کمکی نکنند.

سوالات کلیدی:

  1. افراد مهم  زندگی من چه کسانی هستند؟
  2. دوست دارم چه کسی را بیشتر در زندگی ام داشته باشم؟

ستون شماره ۲: دستاوردها

این بخش از برنامه ریزی شخصی یک صفحه ای می‌تواند راه را برای زندگی معنادارترتان هموار کند. هدف این بخش این است که درباره راه‌های اصلی که می‌خواهید از طریق کارتان برجهان  تأثیر بگذارید فکر کنید – چیزهایی که فراتر از اهداف مادی هستند.

این بخش در مورد چیزهایی مانند راهنمایی دیگران، راه اندازی یک سازمان غیرانتفاعی، چیزهایی که به شما احساس خوبی می‌دهند و به جامعه کمک می‌کنند، می‌باشد.

حالا همین کار را برای زندگی شخصی خود انجام دهید. به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید برای افراد کلیدی زندگی خود تفاوت ایجاد کنید.

در این بخش باید روی دستاوردهایی (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت) تمرکز کنید که متناسب با افراد فهرست‌شده در ستون رابطه‌تان است.

و در نهایت، درست همانطور که در ستون رابطه انجام دادیم، ممکن است بخواهید از دنبال کردن برخی دستاوردها که شما را از روابطی که بیشترین اهمیت برایتان دارند، دور می‌کنند، دست بردارید.

سوالات کلیدی:

  1. چگونه می‌خواهم به خاطر بسپارم؟
  2. چگونه می‌توانم به کسانی که برایم مهم هستند کمک کنم؟

ستون شماره ۳: تشریفات و روتین‌ها

روتین‌های منظم به شما کمک می‌کنند تا به اهداف بزرگتر خود برسید. نمونه روتین‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برنامه ریزی یک شب قرار ملاقات با شریک زندگی خود.
  • هر هفته صرف وقت با فرزندتان.
  • برنامه ریزی یک گردهمایی خانوادگی سالانهبا کل خانواده بزرگ تان.
  • ورزش کردن با یک دوست
  • صرف صبحانه در کنار خانواده
  • پیوستن به یک گروه فکری

می‌توانید با افرادی که حضورشان در زندگی که از اهداف بزرگ‌تر تان یا اهداف شخصی ویا اهداف رابطه‌ای پشتیبانی می‌کند، روتین‌هایی را ایجاد کنید.

مثل موارد قبلی روتین‌ها و تشریفاتی وجود دارند که از شما حمایت نمی‌کنند و برخی از آنها کاملاً مخرب هستند. در بخش «توقف» فهرستی از مواردی را که می‌خواهید انجامشان را متوقف کنید، فهرست کنید.

سوالات کلیدی:

  1. چه چیزی من را به افرادی که به آنها اهمیت می‌دهم نزدیکتر می‌کند؟
  2. چه فعالیت‌هایی به من کمک می‌کند تا به سمت هدف بزرگتر حرکت کنم؟

ستون شماره ۴: ثروت

در نهایت به ستون “ثروت” می‌رسیم. اینجاست که همه چیز با هم جمع می‌شود، زیرا ثروت شما منبعی برای حمایت از بقیه برنامه‌های تان است!

در این بخش، می‌خواهید به جای انباشتن ثروت، بر چگونگی به کارگیری جریان ثروتتان در خدمت به دیگران تمرکز کنید.

برای مقدار پولی که برای دست یابی به سایر اهداف تان طی چند سال آینده نیاز دارید، هدف گذاری کنید.

محاسبه کنید که برای حمایت از فعالیت‌هایی که با خانواده و دوستان خود برای ۱۲ ماه آینده برنامه ریزی کرده اید، به چه مقدار پول نیاز دارید.  و هر دارایی مولد ثروت یا بدهی‌های پول نقد را که باید در ماه‌های آینده به آنها رسیدگی کنید، یادداشت کنید.

سوالات کلیدی:

  1. چه علل و جوامعی برای من اهمیت دارد؟
  2. چه تجربیاتی را می‌خواهم با  سایر افراد مهم زندگی ام به اشتراک بگذارم؟

به یاد داشته باشدی در پایان روز، اگر زندگی شخصی تان به هم ریخته باشد، مهم نیست که بزرگترین شرکت جهان را داشته باشید. داشتن یک زندگی شخصی قوی و کامل، پایه مهمی‌برای تداوم تلاش‌های شما در کسب و کارتان فراهم می‌کند.

فصل ۱۳

پیاده سازی برنامه ریزی در زندگی شخصی


پیاده سازی برنامه ریزی در زندگی شخصی

یک اخطار برای برنامه ریزی وجود دارد که من می‌خواهم قبل از اینکه وارد فرآیند شویم، از سر راه خود کنار بگذارم. شما می‌توانید برای زندگی برنامه ریزی کنید و اهداف تعیین کنید، اما نمی‌توانید نتایج را کنترل کنید. در واقع، برنامه ریزی ربطی به کنترل ندارد، بلکه با شروع کار ارتباط دارد.

برای برنامه‌ریزی مؤثر زندگی‌تان و اطمینان از اجرای آن برنامه‌ها، توصیه می‌شود یک برنامه ۵ ساله، ۱ ساله، ماهانه و روزانه به ترتیب ایجاد کنید.

در این مرحله می توانید از برنامه شخصی یک صفحه ای که نوشته اید استفاده کنید و پیاده سازی آن را برای خودتان آسان تر نمایید.

برنامه ریزی ۵ ساله

یک برنامه ۵ ساله چیزی نیست جز ترکیبی از اهداف (آنچه می‌خواهید به آن دست یابید) و اقدامات (چگونه می‌خواهید به آن برسید). برای ایجاد برنامه ۵ ساله خود، به سادگی چند هدف بزرگ را که می‌خواهید روی آنها تمرکز کنید بنویسید.

اگر هنوز در مورد برنامه ۵ ساله خود مطمئن نیستید، یا اگر به نظر می‌رسد اهداف شما خیلی مبهم هستند، ممکن است به طور کلی در زندگی دچار فقدان مسیر شوید. و این اشکالی ندارد. نکته مهم این است که اکنون از آن آگاه هستید و می‌توانید یک تغییر مثبت ایجاد کنید.

 برنامه ریزی ۱ ساله 

ممکن است فکر کنید، “چرا از یک برنامه ۵ ساله به یک برنامه یک ساله پرش کنیم؟” ایجاد یک برنامه برای ۲، ۳ یا ۴ سال آینده منطقی نیست.

هدف از برنامه ریزی ۵ ساله این است که به شما کمک کند در جهت خاصی حرکت کنید. هدف برنامه ۱ ساله کمک به شما در اجراست.

همیشه تعیین اهداف واقع بینانه مهم است. و روند ایجاد برنامه ۱ ساله شما را مجبور می‌کند ارزیابی کنید که آیا اهداف تان در آن بازه زمانی قابل دستیابی هستند یا خیر.

وقتی برنامه ریزی می‌کنیم، طبیعتاً می‌خواهیم به چیزهای زیادی برسیم. ممکن است بخواهید یک وب سایت بسازید، افراد را استخدام کنید، محصولات و خدمات بسازید و غیره.

آیا می‌توانید همه این کارها را در عرض یک سال انجام دهید؟ احتمالا نه. پس ابتدا باید تصمیم بگیرید که روی چه چیزی تمرکز کنید. بنابراین از خود بپرسید: امسال برای اینکه کمی‌به برنامه ۵ ساله خود نزدیکتر شوم به چه چیزی نیاز دارم؟

بزرگ‌ترین اشتباهی که در مورد افراد جاه‌طلب می‌بینم این است که آن‌ها دستاوردهایی را که در عرض یک سا می‌توانند به دست آورند، بیش از حد ارزیابی می‌کنند. اما دست آوردهای خود در طول پنج سال را دست کم می گیرند. 

به یاد داشته باشید که کلید پیشرفت مستمر، برداشتن گام‌های مداوم رو به جلو است.

پیاده سازی برنامه ریزی در زندگی شخصی

 برنامه ریزی ماهانه

از این نقطه به بعد، من شروع به تقسیم کارها به اقدامات ماهانه می کنیم. هر ماه، چیزی را انتخاب کنید که روی ایجاد آن تمرکز کنید. چیزی که شما را به دستیابی به اهداف ۱ ساله نزدیکتر می‌کند.

همه چیز در اجراس این مرحله خلاصه می شود. بعداً از خودتان تشکر خواهید کرد که نشسته اید و به ترتیب رسیدن به اهدافتان فکر کرده اید.

فرض کنید هدف شما ایجاد یک وب سایت در این ماه است. قبل از تکمیل پروژه، در مورد هر مرحله ای که باید انجام دهید، شفاف باشید.

می توانید از Evernote برای نوشتن اهداف و اقدامات به صورت یک فهرست استفاده کنید. یا از Trello برای مدیریت پروژه‌هایتان استفاده کنید.

این به شما بستگی دارد که از چه ابزاری استفاده کنید. فقط به سادگی از خود بپرسید: تمام مراحلی که برای رسیدن به هدفم باید بردارم چیست؟ باید تصویر خوبی از کاری که باید انجام دهید داشته باشید.

برنامه ریزی روزانه 

هنگامی‌که تمام مراحلی را که باید در آن ماه انجام دهید مشخص کردید، به سادگی ۳-۴ اقدامی‌را انتخاب کنید که هر روز روی آنها تمرکز خواهید کرد.

اول، کارهای مهم را انجام دهید. سپس، هر کاری که دوست دارید روی آن کار کنید، انجام دهید.

بسیاری از ما زندگی خود را صرف کارهایی کرده ایم که از آنها متنفریم. و بیایید صادق باشیم، ما هنوز باید همیشه کارهایی را انجام دهیم که دوست نداریم. من دوست ندارم خواربارفروشی کنم، قبوض بپردازم، هر روز ورزش کنم و غیره. اما هنوز آن را انجام می‌دهم.

برای برنامه ریزی روزانه موثر خواندن مقاله زیر می‌تواند به شما کمک نماید.

چطور یک برنامه ریزی روزانه کامل و مؤثر داشته باشیم؟

در حوزه برنامه ریزی روزانه پرسش‌های بسیاری وجود دارند که اغلب از سوی افراد مورد پرسش قرار می‌گیرند. در مقاله از ذهن به تفصیل در این مورد صحبت کرده ایم

‎اکنون بخوانید‎

به مرور برنامه‌های خود ادامه دهید

نکته آخر که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که از ایجاد یک برنامه زندگی و دنبال کردن آن با دید تونلی خودداری کنید. هیچ‌کس نمی‌خواهد مانند سگی که در حال تعقیب ماشین است، زندگی را طی کند.

به همین دلیل است که باید مرتب و به صورت  روزانه، هفتگی، ماه‌انه و سالانه برنامه خود را مرور کنید. به خودتان زمان و فضا دهید تا آنها را دوباره ارزیابی کنید.

اگر برنامه ریزی تان به نتیجه نمی‌رسد، سر خود را پایین نگذارید و بدون دیدن هیچ نتیجه ای به کار خود ادامه دهید.

اگر برنامه ریزی  شما جواب نمی دهد، آن را تعدیل کنید. و تا زمانی که موثر واقع شود به تصحیح آن ادامه دهید. ما باید به گذشته نگاه کنیم و از خودمان انتقاد کنیم. در غیر این صورت رشد نخواهیم کرد.

فصل ۱۴

‏مهارت های برنامه ریزی در زندگی شخصی که هر کودکی باید بیاموزد


برنامه ریزی به قدری درجامعه امروزی اهمیت دارد که سالانه میلیون‌ها دلار خرج کتاب‌های برنامه ریزی و سازمان دهی می‌کنیم.

با این حال، برای بسیاری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، توسعه مهارت‌های برنامه ریزی در زندگی شخصی همچنان یکی از موانع موفقیت است. این یکی از حیاتی‌ترین مهارت‌هایی است که باید به کودکان آموزش دهید.

برای آموزش این مهارت به فرزندتان باید توجه داشته باشید که مهارت‌های برنامه‌ریزی ممکن است بسته به سن، سطح مهارت و تجربه او در برنامه‌ریزی متفاوت باشند. در ادامه این مطلب ۱۰ نوع مهارت که فرزندتان برای یادگیری برنامه ریزی در زندگی شخصی باید یاد بگیرد را تشریح می‌کنیم.

این مهارت‌ها روند پیشرفت را توصیف می‌کنند، و از حالت‌های مبتدی، متوسط ​​و پیشرفته تشکیل شده اند. برای کسب نتایج بهتر روی شناسایی جایی که فرزندتان در حال حاضر به حمایت نیاز دارد تمرکز کنید و سپس به تدریج به اهداف اجرایی دشوارتر برسید.

۱.شناسایی هدف نهایی

با تشویق فرزندتان به شناسایی هدف نهایی کارهای ساده شروع کنید. از آنها در مورد هدف نهایی از جمع کردن وسایل (“بنابراین تمیز شدن اتاق”) یا کارهای روزمره زندگی مانند رفتن به کارواش (“تا ماشین تمیز شود”) بپرسید.

 اطمینان از اینکه کودک می‌تواند هدف نهایی یک کار را شناسایی کند، یک مهارت پیش نیاز برای یادگیری بقیه مراحل برنامه ریزی است.

۲. شناسایی ایده اصلی در مقابل جزئیات

برخی از نوجوانان و بزرگسالان آنقدر درگیر جزئیات برنامه‌ریزی می‌شوند که «تصویر بزرگ» یا ایده اصلی را فراموش می‌کنند.

به همین دلیل قبل از شروع کار بر روی مهارت‌هایی مانند برنامه ریزی، ممکن است لازم باشد بر تقویت مهارت ارتباطی بیان مفهوم اصلی در مقابل جزئیات تمرکز کنید.

از فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی و کتاب‌های آشنا برای صحبت در مورد ایده‌های اصلی استفاده کنید. سپس به سراغ ایده اصلی در مقابل جزئیات کوچک در مورد فعالیت‌های روزانه بروید.

۳. استفاده از چک لیست

صدها منبع مختلف به ارزش استفاده از چک لیست‌ها اشاره می‌کنند. از ارتش ایالات متحده گرفته تا ۵۰۰ کسب و کار موفق.  انسان‌ها در همه طبقات زندگی برای ایجاد فهرستی از وظایف و علامت‌گذاری بصری آنها پس از تکمیل ارزش قائلند.

اگر چه این مفهوم ساده به نظر می‌رسد، با این حال نیاز به یادگیری و تمرین دارد.برای آموزش به فرزندتان با تمرین نحوه استفاده از چک لیست برای کارهای آشنا شروع کنید.

در مرحله بعد سعی کنید از کودک بخواهید فهرستی از مراحل برای کارهای جدید بنویسد. سپس، هنگامی‌که فرزندتان می‌تواند به طور مستقل مراحل را بررسی کند، به مرحله بعدی بروید، شروع به کار بر روی ایجاد چک لیست کنید.

۴. اولویت بندی کردن فعالیت‌های ساده

به عنوان بخشی از استفاده از چک لیست‌ها، ممکن است لازم باشد ابتدا به کودک تان بیاموزید که چگونه مراحل فعالیت‌های ساده را اولویت بندی کند.

آموزش مهارت‌های برنامه ریزی در زندگی شخصی اگر کودک نداند اقدامات به چه ترتیبی انجام می‌شود، چالش برانگیز خواهد بود.

از فرزندتان بخواهید مراحل کارها را بنویسد یا از کارت‌های نشانه تصویری برای مشخص کردن ترتیب مراحل فعالیت‌های روزمره استفاده کند (مانند شستشوی ماشین، تهیه غذای مورد علاقه، سفارش دادن در مسیر رانندگی).

از کودک بخواهید هنگام مشخص کردن ترتیب مراحل، بر توضیح و درک رابطه علت و معلولی تمرکز کند. اگر بتواند توضیح دهند که چرا مراحل باید به ترتیب خاصی پیش بروند، می‌تواند به کسب مهارت‌های برنامه ریزی اش بسیار کمک کند.

آموزش برنامه ریزی به کودک

۵. نحوه استفاده از تقویم (برنامه ریز)

هنگامی‌که کودک می‌تواند ترتیب یک کار را نشان دهد و از یک چک لیست برای تکمیل به ترتیب مراحل استفاده می‌کند، شروع به معرفی مفاهیم زمان و کارهای از قبل برنامه ریزی شده کنید.

شروع کردن با یک تقویم روزانه برای بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان، می‌تواند مفیدتر از این باشد کهه آنها را در برنامه ریزی برای چندین روز یا چند هفته غرق کنید.

به عنوان یادآوری، صدها سیستم تقویم/برنامه‌ریز مختلف وجود دارد، زیرا هیچ راه‌حل ثابتی  برای همه وجود ندارد.

به کارگیری تقویم را چندین روز مشاهده کنید و بفهمید که آیا کودک از تقویم به عنوان ابزاری برای ادامه مسیر به بهترین شکل استفاده می‌کند؟ آیا استفاده از تقویم روی یک دستگاه تلفن همراه بهتر است؟  یا کاغذ و مداد؟ آیا برای اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌ها، تغییرات و یادآوری‌ها بهتر است تقویم فرزندتان را با تقویم خودتان همگام‌سازی کنید؟

تقویم یا ابزار برنامه‌ریزی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد به موفقیت فرزندتان کمک کند، نه لزوماً آن چیزی که خودتان ترجیح می‌دهید.

۶. تنظیم یادآورها

همانطور که فرزندتان بر ترتیب بندی کردن مراحل و استفاده از یک تقویم یا ابزار برنامه ریز تسلط پیدا می‌کند، وقت آن است که آموزش استفاده از یادآوری‌ها را به عنوان یک ابزار برنامه ریزی شروع کنید.

با تنظیم یادآورها بر روی گوشی هوشمند یا استفاده از یادداشتی که به خوبی مسئله را توضیح می دهد، به فرزند نوجوان یا بزرگسال خود بیاموزید که برنامه ریزی بیشتری داشته باشند.

آنها را تشویق کنید تا چندین گزینه مختلف را امتحان کنند و هنگامی‌که متوجه شدند یادآوری مفید بوده است، از آنها حمایت و تمجید کنید.

 اگر فرزندتان یک کار مهم یا ضرب الاجل را از دست داد، به جای تنبیه، از آن به عنوان فرصتی برای آموزش یادآوری استفاده کنید.

۷.  استفاده از نقشه‌های تصویری و نمودارها

اکنون که فرزندتان تجربه بیشتری در برنامه‌ریزی وظایف مشخص دارد، زمان خوبی است که برنامه‌ریزی وظایفِ بدون گام‌های مشخص را شروع کنید.

یکی از استراتژی‌هایی که برای کمک به بهبود عملکرد می‌توانید به کار ببرید، ایجاد تصاویر بصری، از جمله نقشه‌های ذهنی، نقاشی‌ها و نمودارها است.

این تصاویر می‌توانند به ایجاد نظم در فعالیت‌های تعریف نشده یا کمتر ساختارمند کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند در هنگام نیاز برای اولویت بندی وظایف یا برنامه ریزی برای انجام کارهای بعدی مفید باشند.

۸.استفاده از استراتژی «بهترین مرحله بعدی»

برای بعضی از افراد، شکست در مهارت‌های برنامه ریزی به دلیل عدم شناسایی وظایف، اتفاق نمی‌افتد. بلکه به خاطر اولویت بندی نداشتن رخ می‌دهد.

در این مورد، به شدت بر روی اهداف و استراتژی‌هایی تمرکز کنید که به فرزندتان کمک می‌کنند بهترین قدم بعدی یا آنچه مهم‌تر است را شناسایی کند.

سعی کنید از دعوت به فکر کردن استفاده کنید، یا از فرزندتان بخواهید تمام مراحل یک کار را فهرست کند و سپس مهم ترین مرحله یا گام بعدی را اولویت بندی و انتخاب کند.

۹. مدیریت اوضاع، وقتی همه چیز طبق برنامه ریزی پیش نمی‌رود 

انعطاف‌پذیری یا حرکت رو به جلو وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، مهارت‌های پیشرفته در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی را نشان می‌دهد.

اگر نوجوانان و بزرگسالان بتوانند به جای گرفتار شدن در گام‌های از دست رفته، تغییر جهت دادن را بیاموزند، میزان موفقیت شان در خانه، مدرسه و کار بسیار بهبود می‌یابد.

از آنجایی که رفتارهای چالش برانگیز یا عادت‌های بد پیش‌فرض زمانی ایجاد شوند که همه چیز طبق برنامه ریزی پیش نمی‌رود، باید به عنوان بخشی از مهارت‌های برنامه ریزی برخورد با موقعیت‌های دشوار را نیز به فرزندتان آموزش دهید.

فصل ۱۵

برنامه ریزی در زندگی برای موقعیت های دشوار ‏


برنامه ریزی در زندگی برای موقعیت های دشوار

هنگامی که ما با شرایط دشواری روبرو هستیم، همانطور که اکنون با تأثیرات یک بیماری همه گیر جهانی روبرو هستیم، دلسرد شدن و از دست دادن امید آسان است.

می دانیم که این زمان بسیار دشواری است و متمرکز ماندن در طول همه گیری کرونا قطعاً می تواند یک چالش باشد.

همچنین می دانیم که زندگی برای اکثریت قریب به اتفاق مردم در طول و پس از این همه گیری ادامه خواهد داشت.

اما اکنون، بیش از هر زمان دیگری، بر این باوریم که مهم است که روی چیزی متمرکز بمانیم که بتواند شما را از این دوران سخت عبور دهد.

تعیین هدف و برنامه ریزی می تواند افکار شما را متمرکز نگه دارد، انرژی شما را هدایت کند و امیدی را که برای عبور از یک لحظه ناامیدی و فراتر از آن لازم است، به شما القا کند.

با داشتن اهداف روشن و برنامه ریزی در زندگی شخصی تان، دقیقاً متوجه می‌شوید که می خواهید به چه چیزی برسید و چگونه آن را انجام دهید.

قادر به ارزیابی دقیق‌تر و سنجش توانایی خود برای دستیابی به اهداف هستید و مهمتر از همه، برنامه ریزی‌ای دارید که می‌تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند و شما را در مسیر درست نگه دارد.

کافی است تعهد و عزم را به برنامه ریزی خود اضافه کنید و متوجه خواهید شد که با وجود هر گونه مانعی که در مسیرتان وجود دارد، از جمله زمان های دشوار، مایل به انجام اقدامات مستمر و مداوم برای تحقق رویاهای خود هستید.

به همین دلیل، ما این راهنمای برنامه ریزی در زندگی شخصی را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند در مسیر دستیابی به اهداف و رسیدن به رویاهای زندگی تان قرار بگیرید.

نکته مهم: به یاد داشته باشید صرف نظر از اینکه چقدر سخت کار می‌کنید، اگر رویای اشتباهی را هدف بگیرید، تمام این تلاش‌ها فقط شما را سریع‌تر به مقصد اشتباه می‌رساند و این بسیار ناامیدکننده خواهد بود.

فصل ۱۶

معرفی کتاب


معرفی کتاب برنامه ریزی

معرفی کتاب

اگر دوست دارید بیشتر در مورد برنامه ریزی در زندگی بدانید می‌توانید از کتاب‌هایی استفاده کنید که به صورت تخصصی از این فرآیند با شما صحبت کرده‌اند. خوشبختانه کتاب­های زیادی در این زمینه وجود دارند در ادامه چند نمونه از بهترین کتاب های حوزه برنامه ریزی در زندگی را به شما معرفی خواهیم نمود.

  1. خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت بده ؛ نوشته برایان تریسی
  2. خلاصه کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال؛ نوشته رایدر کارول
  3. برنامه ریزی روزانه ؛ نوشته جان سی مکسول
  4. خلاصه کتاب زمانتان را مدیریت کنید و کاراییتان را دو برابر کنید ؛ نوشته برایان تریسی
  5. به­ سر­انجام­ رساندنِ کارها:هنرِ بازدهی بالا، بدون استرس ؛ نوشته دیوید آلن
  6. چک‌لیست ؛ نوشته آتول گاواندی
  7. فرمول برنامه‌ریزی ؛ نوشته دیمون زاهاریادس
  8. قدرت عادت: چراییِ کارهایی که انجام می­‌دهیم؛ نوشته چارلز داهیگ
  9. قدرت برنامه ریزی ؛ نوشته برایان تریسی
  10. مدیریت زمان و راهنمای برنامه ریزی؛ نوشته محمد روستا

با دانلود اپلیکیشن به خانواده ذهن بپیوندید و با مطالعه برترین کتاب های جهان، مسیر خود به سمت موفقیت را هموارتر کنید.

دانلود اپلیکیشن