خلاصه کتاب کشف توانمندی‌ها ‏

خلاصه کتاب کشف توانمندی ها

فهرست مطالب

احتمالاً از نقاط ضعف خود کاملاً آگاه هستید. حتی ممکن است راهکارهایی برای غلبه بر آنها پیدا کرده باشید. اما چقدر به نقاط قوت خود فکر می‌کنید؟

هر یک از ما دارای هدایای طبیعی منحصر به فردی هستیم. مشکل اینجاست که بسیاری از ما آنقدر شرطی شده‌ایم که بیشتر بر نقص‌های خود تمرکز کنیم و چیزهایی را که به طور طبیعی در آن‌ها برتر هستیم، به طور کامل نادیده می‌گیریم. در صورتی که اگر بر این موارد تمرکز کنیم‌، شاید بتوانیم واقعاً استثنایی باشیم.

کتاب کشف توانمندی‌ها که توسط مارکوس باکینگهام و دونالد کلیفتون نوشته شده است به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت خاص خود را شناسایی کرده و از قدرت آنها در زندگی‌تان استفاده کنید.

نه تنها این‌، بلکه خواهید آموخت که چگونه این استعدادها را در افرادی که مدیریت می‌کنید، پیدا کنید و به آنها کمک کنید تا در مسیر تعالی قرار بگیرند. برای مطالعه خلاصه کتاب کشف توانمندی‌ها با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب کشف توانمندی‌ها

  • عنوان اصلی :  Now, Discover Your Strengths
  • نویسنده: دونالد کلیفتون، مارکوس باکینگهام
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • ژانر:   کسب و کار، خودیاری
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۳.۹۴  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏)

نقاط قوت در خلاصه کتاب کشف توانمندی ها

معرفی کتاب کشف توانمندی‌ها

احتمالاً تا به حال همه نقص‌ها و کاستی‌های خود را می‌شناسید. مثلا در بسکتبال یا شبکه سازی خوب نیستید و نگارش‌تان ضعیف است. بسیاری از مردم زمان زیادی را صرف نگرانی درباره ضعف‌ها و کاستی‌های خود می‌کنند و بسیاری از کتاب‌های تجاری نیز بر این نگرانی‌ها تمرکز می‌کنند.

اما کتاب کشف توانمندی‌ها با نشان دادن این که بسیاری از افراد موفق به جای نقاط ضعف خود، بر نقاط قوت شان تمرکز می‌کنند‌، رویکرد متفاوتی را اتخاذ می‌کند.  این کتاب ابزارهایی را برای شناسایی نقاط قوت با خودارزیابی ارائه می‌دهد و همچنین راه‌هایی برای مدیریت مهارت‌های ضعیف تر را ارائه می‌کند.

این کتاب بر اساس یک مطالعه گالوپ نوشته شده استکه در آن با بیش از دو میلیون نفر که در حرفه خود برجسته بودند، و مصاحبه شده است. کتاب کشف توانمندی‌ها از یک برنامه انقلابی برای کمک در جهت کشف استعدادهای منحصر به فردتان استفاده می‌کند.

نویسندگان نشان می‌دهند که چگونه ایده‌های متداول در مورد شغل و مدیریت، در واقع گمراه کننده هستند و خوانندگان را با مفاهیم کلیدی که مدیران بزرگ در مشاغل خود استفاده می‌کنند، آشنا می‌کنند.

کتاب کشف توانمندی‌ها به شما نشان می‌دهد که چگونه نقاط قوت برتر خود را پیدا کنید. ابتدا بیان می‌کند که این نقاط قوت چه چیزهایی هستند‌، سپس چگونگی به دست آوردن آنها‌، دلیل اهمیت آنها برای رسیدن به پتانسیل کامل خودتان و نحوه کشف نقاط قوت با تجزیه و تحلیل زمانهایی که رفتارتان در طبیعی ترین یا غریزی ترین حالت است را نشان می‌دهد.

اگر می خواهید بدانید استعدادیابی چیست، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

‎استعدادیابی چیست؟ چطور میتوان استعدادیابی کرد؟

همه جوامع پیشرفته به استعداد و استعدادیابی اهمیت می‌دهند و شرکت‌ها برای جذب کارمندانشان استعداد آن‌ها را در زمینه‌های گوناگون درنظر می‌گیرند. اما اصلا استعداد چیست و چطور می‌توان استعدادیابی کرد؟

‎اکنون بخوانید‎

 

خلاصه کتاب کشف توانمندی‌ها

در حالی که بسیاری از ما به سرعت نقاط ضعف خود را تشخیص می دهیم از استعدادها و نقاط قوت خود را نیز درک چندانی نداریم. وقتی نمی توانیم استعدادها و مهارتهای خود را بشناسیم و چگونه می توانیم از آنها برای حداکثر کردن توان خود و رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.

به طور کلی دستورالعمل اصلی موفقیت را می‌توان تکه تکه کرد یا به عنوان یک واحد توضیح داد و این است که: “صرف نظر از رویکردتان‌، استفاده از نقاط قوت و تحت کنترل قرار دادن همه نقاط ضعف، همه چیزی است که موفق شدن را از شکست خوردن جدا می‌کند.” و این هدف اصلی کتاب کشف توانمندی‌هاست.

در ادامه درس‌هایی که از این کتاب می‌توانید بیاموزید آورده شده اند:

درس ۱: گاهی اوقات‌، بیش از حد بر نقاط ضعف تمرکز می‌کنیم و این باعث می‌شود که کاملاً فراموش کنیم چه نقاط قوت ارزشمندی داریم 

تمرکز بر نقاط قوت در خلاصه کتاب کشف توانمندی ها

در مدارس و محل کار‌، تشویق می‌شویم که نقاط ضعف خود را جستجو کرده و آنها را اصلاح کنیم. اما چرا؟ گذشته از همه چیز‌، این استفاده از نقاط قوت‌تان است که واقعاً شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.

چگونه می‌دانید که چیزی یک نقطه قوت است؟ می‌توانید با جستجوی فعالیت‌هایی که افراد در آن مهارت دارند و از انجام آنها لذت می‌برند‌، متوجه شوید. اگر آنها بتوانند آن کارها را به طور مکرر انجام دهند‌، آن وقت یک نقطه قوت دارند.

جای تعجب نیست که سازمان‌هایی که در آن کارکنان می‌توانند هر روز از نقاط قوت خود استفاده کنند‌، موفق و پایدار هستند.

سازمان گالوپ از ۱۹۸۰۰۰ کارمند در مشاغل مختلف پرسید که آیا هر روز قادر به انجام بهترین کار خود، در محل کارشان هستند یا خیرد. کارکنانی که کاملاً با این سوال موافق بودند‌، ۵۰ درصد بیشتر در شرکت‌هایی با گردش کارکنان کمتر کار می‌کردند‌، ۳۸ درصد مولدتر و ۴۴ درصد رضایت مشتری بیشتری داشتند. علیرغم این یافته‌ها‌، بسیاری از سازمان‌ها هنوز وقت و پول خود را با تمرکز بر رفع نقاط ضعف به جای توسعه نقاط قوت هدر می‌دهند.

البته گاهی اوقات کنترل آسیب ضروری است. با این حال‌، این نباید نقطه کانونی مدیریت کارکنان باشد زیرا اگر می‌خواهید کارکنان شما توسعه یافته و رشد کنند و شرکت شما هم با آنها رشد کند‌، به رویکرد متفاوتی نیاز دارید.

درس ۲: استعداد طبیعی خود را با مهارت‌های جدید ترکیب کنید و برای خود یک نقطه قوت جدید بسازید 

توسعه نقاط قدرت در خلاصه کتاب کشف توانمندی ها

همه ما دوست داریم کارهایی را انجام دهیم که در آنها مهارت داریم‌، درست است؟ اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا ما در برخی موارد مهارت داریم؟ برخی ممکن است بگویند همه چیز مربوط به تمرین کردن است‌، اما این تمام ماجرا نیست. شما احتمالاً نقاط قوت خود را ایجاد کرده‌اید زیرا استعدادی طبیعی برای شروع داشتید.

استعداد، یک الگوی فکری یا رفتاری است که کارها را برای شما راحت تر از افراد معمولی می‌کند. به عنوان مثال‌، شاید شما از آن دسته افرادی هستید که می‌توانید با هرکسی مکالمه کنید. یا شاید در هر ورزشی که امتحان می‌کنید، مهارت دارید.

می‌توانیم این گرایش‌ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنیم. توسعه نقاط قوت مستلزم تقویت استعدادتان به وسیله مهارت و دانش است.

می‌توانیم به صورت واقعی‌، تجربی یا هر دو، دانش کسب کنیم. به عنوان مثال‌، یادگیری پیانو به این معنی است که شما باید چیزهای واقعی در مورد آن را یاد بگیرید‌، مانند این که نشانه زمان چیست. اما در کنار آن نیاز به یادگیری تجربی با تمرین کردن منظم نیز دارید.

هرچه تجربه بیشتری در مورد چیزی داشته باشید‌، مهارت‌های بیشتری خواهید داشت و عملکرد خود را بهبود می‌بخشید. به عنوان مثال‌، اگر در حال تمرین سخنرانی عمومی‌ هستید‌، ممکن است مهارت جلب توجه مخاطبان خود را توسعه دهید.

توسعه نقاط قوت یک شبه اتفاق نمی‌افتد. نیاز به تلاش و زمان دارد. اما هرچه بیشتر تمرین کنیم‌، آن اتصالات سیناپسی خاص در مغز مان بیشتر تقویت می‌شود. هرچه این ارتباطات قوی‌تر شود و زمانی که به یک نقطه قوت ارزشمند و منحصر به فرد تبدیل شود، در آن کار مهارت بیشتری پیدا می‌کنیم.

درس ۳: می‌توانید نقاط قوت خود و همچنین نقاط قوت دیگران را بیابید و از آنها برای برتری در محل کار استفاده کنید 

تاثیر کشف نقاط قوت در سازمان در خلاصه کتاب کشف توانمندی هاشاید برای تان این سوال پیش آمده باشد که چگونه نقاط قوتی که دارید را شناسایی کنید. برای انجام این کار‌، واکنش‌های خود را در برابر موقعیت‌های روزمره بررسی کنید.

به عنوان مثال‌، فرض کنید کارمندتان نمی‌تواند سرکار بیایید، زیرا فرزندش بیمار است. اگر واکنش شما این است که در مورد کودک سوال می‌کند‌، ممکن است نشانه این باشد که استعداد همدلی دارید. از سوی دیگر‌، اگر بلافاصله به این فکر می‌کنید که چه کسی می‌تواند کار آن کارمند را تکمیل کند‌، استعداد شما ممکن است حل سریع مشکل باشد.

اغلب استعدادها در مراحل اولیه زندگی خود را نشان می دهند. منظورم این است که موتزارت موفق شد اولین سمفونی خود را در ۱۲ سالگی بنویسد. بنابراین اگر به آنچه در کودکب به آن علاقه داشتید نگاه کنید‌، ممکن است استعدادی پنهانی را پیدا کنید که فراموش کرده اید.

راه دیگر برای تشخیص استعداد این است که به چیزهایی که سریع می‌آموزید نگاه کنید. به عنوان مثال‌، آیا اولین بار که امتحان کردید در صخره نوردی مهارت خاصی داشتید؟ این ممکن است یک هدیه پنهان باشد که شما را صدا می‌زند.

اگر مدیر هستید‌، باید به دنبال استعدادهای طبیعی در کارکنان خود باشید. آشکارسازی نقاط قوت آنها می‌تواند کلید دستیابی به بهره وری سازمانی باشد به گونه ای که تا به حال نظیر آن را ندیده‌اید. نویسندگان حداقل ۳۴ نوع استعداد مرتبط با سازمان را که می‌توانید به دنبال آنها باشید‌، شناسایی کردند.

بخش هایی از متن کتاب کشف توانمندی‌ها

  • “اگر حواس تان با افکار بیهوده و انکار  باشد‌، دیگر به دنبال این نقاط قوت واقعی نخواهید بود و به جای آنکه در سطح جهانی نسخه شخصی خودتان زندگی کنید‌، از نسخه درجه دوم زندگی دیگران استفاده خواهید کرد.”
  • “پنج عامل بزرگ شخصیت” روان رنجوری (که نشان دهنده ثبات عاطفی است)‌، برون گرایی (جستجوی معاشرت با دیگران)‌، گشودگی (علاقه به تجربیات و ایده‌های جدید)‌، سازگاری (خوشایند بودن‌، هماهنگی با دیگران) و وظیفه شناسی (فرمانبرداری‌، انضباط‌، صداقت) هستند. “
  • اجتناب از نقاط قوت و تمرکز بر نقاط ضعف تان نشانه تواضع و سخت کوشی نیست. تقریباً کاری غیرمسئولانه است. در مقابل‌، مسئولانه ترین‌، چالش برانگیزترین کار صادق بودن با خودتان است. کاری که باید انجام دهید این است که با قدرت بالقوه ذاتی استعدادهای خود روبرو شوید و سپس راه‌هایی را برای تحقق آن بیابید. “
  • “وقتی ما آنها را مورد مطالعه قرار دادیم دریافتیم که نمایش دهندگان برجسته به ندرت فرهیخته هستند اما برعکس، بسیار نکته سنج و تیز می‌باشند. “
  • “اما اگر خود را در حال فکر کردن به آینده پیدا می‌کنید‌، اگر واقعاً در حال پیش بینی برای انجام  فعالیتی هستید و با خود می‌گویید” کی می‌توانم دوباره این کار را انجام دهم؟ “-این نشانه بسیار خوبی است که شما از آن لذت می‌برید و یکی از استعدادهای شما در حال شکل گرفتن است.”
  • “تنها شکست احتمالی این است که هرگز نتوانید نقش مناسب یا شرکای مناسبی که به شما در درک آن قدرت کمک کنند را پیدا کنید.”
  • “به قول مارتین سلیگمن‌،” روانشناسی نیمه پخته است‌، به معنای واقعی کلمه نیمه پخته است. ما بخش مربوط به بیماری‌های روانی را پخته ایم. قسمت مربوط به تعمیر کردن و آسیب رساندن را پخته ایم. اما طرف دیگر پخته نشده است. جنبه‌های قوت‌، آن چیزی که ما در آن خوب هستیم‌، … چیزی که باعث می‌شود زندگی ارزش زندگی کردن را داشته باشد. “
  • “مرزهای تجربیات انسانی محدود است (اگر احساساتی مانند درد یا ترس یا شرم را تجربه نکرده اید‌، یا یک جامعه ستیزید یا یک بیگانه فضایی هستید)‌، اما در این مرزها دامنه و تنوع قابل توجهی وجود دارد.”
  • “در حالی که واکنش‌های خودجوش تان واضح ترین اثراز وجود استعدادهای‌تان را ارائه می‌دهد‌، سه ​​سرنخ دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: اشتیاق‌، یادگیری سریع و رضایت. “
  • ” استعدادهای هر فرد ماندگار و منحصر به فرد است.”
  • “بزرگترین فضا برای رشد هر فرد در زمینه‌هایی است که بزرگترین نقطه قوتش قرار دارد. “
  • کشف استعداد هر فرد در خلاصه کتاب کشف توانمندی ها“تعریف ما از نقطه ضعف، هر چیزی است که مانع عملکرد عالی شود.”
  • “نکته در اینجا این نیست که همیشه باید رفع نقطه ضعف را کنار بگذارید. نکته این است که باید آن را همانطور که هست ببینید: آسیب  را کنترل کنید و آن را توسعه ندهید. و همانطور که قبلاً اشاره کردیم‌، کنترل آسیب می‌تواند از شکست جلوگیری کند‌، اما هرگز شما را به سطح عالی نمی‌رساند. “
  • یادگیری سریع نشانه دیگری از وجود استعداد است. گاهی اوقات یک استعداد با اشتیاق خود را نشان نمی‌دهد. به دلایل بیشماری‌، اگرچه استعدادی در وجود تان وجود دارد‌، اما شما ندای آن را نمی‌شنوید. در عوض‌، در اواخر زندگی تان، چیزی باعث جرقه زدن استعدادتان می‌شود و این سرعت یادگیری مهارت جدیدی است که  به شما نشانه ای در مورد حضور و قدرت استعدادتان می‌دهد. “
  • رضایتمندی آخرین سرنخ برای وجود یک استعداد است. همانطور که در فصل قبل توضیح دادیم‌، قوی ترین اتصالات سیناپسی شما طوری طراحی شده اند که هنگام استفاده از آنها احساس خوبی داشته باشید. بنابراین‌، بدیهی است‌، اگر هنگام انجام فعالیت احساس خوبی داشته باشید‌، به احتمال زیاد از یک استعداد استفاده می‌کنید. “
  • “اگر بین من و شما تفاوت وجود داشته باشد‌، ممکن است به این سادگی باشد که من هر روز از خواب بیدار می‌شوم و هر روز فرصتی برای انجام کارهایی که دوست دارم‌، دارم.”
  • “استعداد عبارت است از هر گونه الگوی فکری‌، احساسی یا رفتاری که می‌تواند به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد.”
  • “نکته اساسی در مورد مهارتها این است: مهارتی طراحی شده است که اسرار بهترین‌ها را به راحتی منتقل می‌کند. اگر مهارتی را بیاموزید‌، به شما کمک می‌کند تا کمی‌بهتر شوید‌، اما کمبود استعداد را پوشش نمی‌دهد. در عوض‌، هنگامی‌که نقاط قوت خود را تقویت می‌کنید‌، مهارتها وقتی با استعداد واقعی ترکیب شوند‌، بسیار ارزشمند خواهند بود. “
  • “مهم نیست که چقدر به نقاط قوت خود افتخار می‌کنیم و مهم نیست که چقدر این نقاط قوت قدرتمند ظاهر می‌شوند‌، گمان می‌کنیم که نقاط ضعف مان در اعماق وجودمان مانند یک اژدها کمین کرده اند.”
  • “اکثر سازمانها در استفاده از نقاط قوت افراد خود ناکارآمد هستند.”
  • “اگر از ترس اینکه ممکن است چیزهای کمی‌ در مورد خود پیدا کنید‌، تحقیق درباره خود را متوقف کنید‌، شگفتی  کشف نقاط قوت خود را از دست خواهید داد.”

صاحب نظران راجع به کتاب «کشف توانمندی‌ها» چه می‌گویند؟

 رمز مدیریت در کتاب کشف توانمندی‌ها شکسته شده است و رازهای موفقیت در آن آمده است! این کتاب را تجربه ای دست اول می‌دانیم زیرا آموزه‌های آن را بر روی بیش از ۲۰۰۰ فارغ التحصیل از برنامه “نقاط قوت” گالوپ امتحان کرده ایم. پس خواندن این کتاب دیگر هرگز به شغل یا زندگی خود مانند گذشته نگاه نمی‌کنیم. برای دستیابی به بزرگترین پتانسیل خودتان، خواندن این کتاب می‌تواند مهمترین سرمایه گذاری باشد که یک فرد یا سازمان می‌تواند بر روی خود انجام دهد!- مایک موریسون دین‌، ​​دانشگاه تویوتا.

 سنگ بنای موفقیت و شادی، تمرین کردن بر روی نقاط قوت تان است‌، نه اصلاح نقاط ضعف تان. اولین قدم این است که بدانید کدام نقاط قوت تان متعلق به شماست‌، و کتاب کشف توانمندی‌ها، به شما راهی قدرتمند و دقیق برای پی بردن به آن می‌دهد.- مارتین سلیگمن فاکس استاد روانشناسی‌، دانشگاه پنسیلوانیا‌، مدیر شبکه روانشناسی مثبت، نویسنده خوش بینی آموخته شده.

کتاب کشف توانمندی‌ها، یک کتاب درخشان است که به خوانندگان کمک می‌کند تا نقاط قوت خاص خود را کشف کرده و از آنها استفاده کنند‌، و همچنین به مدیران جهت نظارت بر افراد با نقاط قوت مختلف کمک می‌کند.– اد دینر‌، دکتری‌، استاد برجسته روانشناسی فارغ التحصیلان‌، دانشگاه ایلینوی.

کتاب کشف توانمندی‌ها‌، کتابی منطقی است که در درجه اول روش‌های به کارگیری تئوری‌هایی را به شما آموزش می‌دهد تا همه قوانین را بشکنید. در نتیجه این تحقیق مهم و تعیین کننده در رهبری، برنامه درسی توسعه مدیریت را بازنویسی کرده ایم.- مایک پوچی‌، معاون رئیس جمهور‌، گلکسو.

معرفی نویسندگان کتاب کشف توانمندی‌ها

دونالد ا. کلیفتون یکی از نویسندگان کتاب کشف توانمندی هادونالد ا. کلیفتون (۵ فوریه ۱۹۲۴ – ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۳) روانشناس‌، مربی‌، نویسنده‌، محقق و کارآفرین آمریکایی بود.کلیفتون از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۹ در دانشگاه نبراسکا -لینکلن به تدریس و تحقیق درباره روانشناسی تربیتی پرداخت.

هنگامی‌که کلیفتون دانشگاه را ترک کرد‌، شرکت تحقیقات انتخابی را در لینکلن‌، نبراسکا تأسیس کرد و به نهادهای خصوصی و دولتی در انتخاب کارکنان کمک کرد. سپس شرکت کلیفتون SRI شرکت گالوپ را در سال ۱۹۸۸ خرید و کلیفتون رئیس آن شد.

کلیفتون با تقدیر ریاست جمهوری از سوی انجمن روانشناسی آمریکا به عنوان “پدر روانشناسی مبتنی بر نقاط قوت و پدر بزرگ روانشناسی مثبت” شناخته شده است.

کلیفتون پس از بازنشستگی به عنوان رئیس گالوپ‌، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش بین المللی گالوپ و آرشیو ارشد مطالعه رهبری جهانی آن بود.

پس از مرگ او‌، گالوپ و بنیاد کلیفتون ۳۰ میلیون دلار به دانشگاه نبراسکا -لینکلن اهدا کردند تا موسسه نقاط قوت کلیفتون با تمرکز بر شناسایی و توسعه اولیه کارآفرینان آینده را ایجاد کنند‌.

باکینگهام یکی از نویسندگان کتاب کشف توانمندی ها

مارکوس ویلفرد باکینگهام (زاده ۱۱ ژانویه ۱۹۶۶)  نویسنده انگلیسی‌، سخنران انگیزشی و مشاور تجاری مستقر در کالیفرنیا است. در زمان تحصیل در کمبریج‌، باکینگهام توسط پروفسور روانشناسی تربیتی دونالد ا. کلیفتون‌، بنیانگذار شرکت تحقیقات انتخابی استخدام شد.

پس از گذراندن دو دهه مطالعه عالی در سازمان گالوپ و ایجاد ابزار کشف کننده نقاط قوت، وی شرکت آموزش و مربیگری خود‌،شرکت مارکوس باکینگهام را تأسیس کرد.و به سرعت آن را به یک شرکت مدیریت سرمایه انسانی تبدیل کرد که با برخی از بزرگترین سازمان‌های جهان همکاری می‌کند.

او به عنوان برجسته ترین محقق جهان در زمینه نقاط قوت و رهبری در کار شناخته می‌شود و امروزه تحقیقات خود را در موسسه تحقیقاتی ADP هدایت می‌کند.  او همچنین نویسنده ۹ کتاب می‌باشد.

اگر به دنبال کتاب هایی برای شناخت بهتر خود هستید، اپلیکیشن ذهن را دانلود کنید تا به مجموعه‌ای از برترین کتاب های جهان در این حوزه دست پیدا کنید.

دانلود اپلیکیشن

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید