راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

فهرست مطالب

اعتماد به نفس به این معنا است که بچه‌ها چقدر برای خود ارزش قائل هستند و چقدر اعتقاد دارند که در دنیای خود مهم تلقی می‌شوند. افزایش اعتماد به نفس در کودکان امری مهم و ضروری است، اما ممکن است برای بچه‌هایی که تفاوت در یادگیری و تفکر دارند، کمی دشوارتر باشد.

به این دلیل که اعتماد به نفس به احساس توانایی کودکان بستگی دارد. کودکانی که تفاوت در یادگیری و تفکر دارند، اغلب برای پیشرفت در مدرسه مجبورند بیشتر تلاش کنند. آن‌ها ممکن است از نظر موقعیت‌های اجتماعی نیز کمی در انزوا باشند. با تحسین تلاش‌های کودک و استفاده از نقاط قوت او، می‌توانید در تقویت اعتماد به نفس در کودکان خود نقش مؤثری ایفا کنید؛ با ذهن همراه باشید.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

در زیر روش‌های خاصی برای کمک به افزایش اعتماد به نفس کودکان آورده شده‌اند:

۱- بازخوردی روشن اما نه انتقادی ارائه دهید

صحبت با بچه‌ها در مورد ماهیت اعتماد به نفس، دشوار است. اما پرداختن به آن به وضوح می‌تواند به کودک شما در پیشرفت کمک شایانی کند. نکته اصلی این است که در مورد چالش‌ها به روشی صحبت کنید که باعث ایجاد انگیزه در کودکان شود، بدون اینکه آن‌ها احساس بدی نسبت به خود داشته باشند.

اعتماد به نفس بالا ناشی از تلاش زیاد برای رسیدن به یک هدف است. بنابراین، به جای انتقاد، سعی کنید به کودک خود هدفی خاص پیشنهاد دهید تا در جهت رسیدن به آن تلاش کند. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید: «چرا همیشه لباساتو همینجوری رها میکنی رو زمین؟ می‌توانید بگویید: «لباسات همۀ جای خونه رو گرفته!»

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

۳- به پرورش ذهنیت رشد کمک کنید

کودکان با ذهنیت رشد می‌توانند با گذشت زمان توانایی‌های خود بهبود ببخشند. فعالیت‌های ذهنیت رشد را برای فرزند خود برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است بگوید: «من نمی‌تونم اون رو بخونم. خیلی سخته». می‌توانید با گفتن این جمله به او پاسخ دهید:«آره، خوندن برای تو سخته و هنوز نمی‌تونی او کتاب رو بخونی، اما بیا خوندشو آروم آروم تمرین کنیم».

۴- بیاموزید که اشتباهات تجربیات یادگیری هستند

داشتن بخشی از یک ذهنیت رشد، اعتراف به اشتباهات است. وقتی کودک شما بداند شکست خورده است و راه حل‌هایی برای اشتباهاتش وجود دارند، این می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس در او کمک کند. به کودک خود کمک کنید تا بتواند اشتباهات خود را بفهمد. به عنوان مثال، اگر کودک شما بدون آگاهی لازم آب داخل لیوان را روی زمین ریخت، خیلی آروم بگویید: «آب داخل لیوان رو باید داخل سینک ظرفشویی بریزی».

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راهکار کنترل خشم در کودکان ؛ چطور عصبانیت در کودکان را مدیریت کنیم؟ [/su_animate]

[/su_box]

۵- تلاش‌های فرزندتان را ستایش کنید

مهم است که کودک خود را ستایش کنید، اما نحوه ستایش او نیز مهم است. به جای اینکه فقط به نتیجه نهایی بپردازید، چگونگی رفتار فرزندتان را بررسی کنید.

با تأیید تلاش‌های بچه‌ها برای مقابله با چالش‌ها، به آن‌ها کمک می‌کنید تا یاد بگیرند که توانایی غلبه بر موانع را دارند. ستایش خاص و صادقانه کلید افزایش اعتماد به نفس در کودکان است. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «تلاش تو در تمرین پیانو واقعاً عالی هستش، سعی کن همیجوری ادامه بدی».

راهکار افزایش اعتماد به نفس در کودکان

۶- به علایق و استعدادهای کودکان اهمیت دهید

یافتن فعالیت‌های فوق برنامه که از آن‌ها لذت می‌برند و مهارت خوبی در انجام آن‌ها دارند، می‌توانند به کودکان کمک کنند تا نقاط قوت خود را کشف کنند. اگر فرزند شما صدای خوبی دارد و دوست دارد آواز بخواند، او را در کلاس موسیقی ثبت نام کنید.

اگر او به فوتبال علاقه دارد، او را در کلاس فوتبال ثبت نام کنید. اگر هیچ فعالیتی وجود ندارد که بلافاصله کودک شما را جذب کند، به دنبال یک مربی برای فرزند خود باشید. ارتباط با کسی که در این سفر کمی جلوتر است، می‌تواند باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودک شما شود.

۷- به تفاوت‌های یادگیری و تفکر در مورد الگوهای موفق اشاره کنید

شناخت افراد موفق از جمله ورزشکاران، مشاهیر و کارآفرینان نیز می‌تواند منبع الهام بخشی برای کودکان باشند. این مهم می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس در کودکان بسیار مفید باشد. کودک شما می‌تواند یاد بگیرد که چگونه به خودش نگاه کرده و ارزش خود را پیدا کند.

با بزرگ‌تر شدن کودکان، این اعتماد به نفس می‌تواند به اندازه مهارت‌های خودشان مهم تلقی شود. برای رشد، بچه‌ها باید به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشند، در عین حال، بدانند که اگر در کاری موفق نشوند، می‌توانند بعد‌ها از عهده آن برآیند.

مقاله مرتبط: تفکر خلاق در کودکان؛ نکات طلایی برای والدین

۸- اعتماد به نفس خود را الگو کنید

حتی اگر کاملاً احساس اعتماد به نفس بالا ندارید، اما دیدن اینکه شما با خوش بینی و آمادگی زیاد کارهای جدید را پشت سر می‌گذارید، الگوی خوبی برای بچه‌ها است.

این بدان معنا نیست که شما باید خود را انسانی کامل جلوه دهید. اما این را در نظر بگیرید که کودکان شما را الگوی خود قرار می‌دهند. اضطراب خود را تصدیق کنید و به چیزهای مثبتی که برای آماده شدن انجام می‌دهید تمرکز کنید.

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

۹- از اشتباهات ناراحت نشوید

به بچه‌ها کمک کنید بفهمند که همه اشتباه می‌کنند و مهم این است که از آن‌ها بیاموزند و اشتباهات خود را دیگر تکرار نکنند. افراد با اعتماد به نفس بالا اجازه نمی‌دهند ترس از شکست مانع آن‌ها شود، نه به این دلیل که مطمئن هستند هرگز شکست نخواهند خورد، بلکه به این دلیل که می‌دانند چگونه گام به گام به جلو بروند و موفق شوند.

۱۰- کودکان را تشویق کنید که چیزهای جدید را امتحان کنند

به جای اینکه تمام انرژی خود را بر روی آنچه که قبلاً در آن برتری داشتند متمرکز کنید، برای کودکان خوب است که متنوع شوند. دستیابی به مهارت‌های جدید باعث می‌شود بچه‌ها توانایی و اطمینان لازم را داشته باشند که در نتیجه می‌توانند با هر مشکلی که دارند روبرو شوند.

۱۱- استقامت آن‌ها را ستایش کنید

یادگیری تسلیم نشدن در اولین ناامیدی یا ناراحتی پس از یک شکست، یک مهارت مهم در زندگی است. اعتماد به نفس بالا به معنای موفقیت مداوم در همه چیز نیست، بلکه به این معناست که بتوانید به اندازه کافی مقاوم باشید و تلاش خود را ادامه دهید و اگر بهترین نیستید ناراحت نشوید.

۱۲- به بچه‌ها کمک کنید تا علاقه خود را پیدا کنند

کاوش در علایق شخصی می‌تواند به کودکان در ایجاد احساس هویت‌شان کمک کند، که برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان امری ضروری است. مطمئناً، مشاهده رشد استعدادهای کودکان باعث تقویت خلاقیت اعتماد به نفس در آنها نیز خواهد شد.

روش های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

۱۳- اهداف را تعیین کنید

بیان اهداف کوچک و بزرگ و دستیابی به آن‌ها باعث می‌شود بچه‌ها احساس قدرت کنند. با تشویق کودک خود برای تهیه لیستی از کارهایی که دوست دارد انجام دهد، به او کمک کنید تا آرزوها و رویاها را به اهداف عملی تبدیل کند. علایق او را تأیید خواهید کرد و به او کمک می‌کنید تا مهارت‌هایی که برای رسیدن به اهدافش در طول زندگی لازم دارد را یاد بگیرد.

۱۴- تلاش او را جشن بگیرید

ستایش از بچه‌ها برای موفقیت‌هایشان عالی است، اما همچنین مهم است که به آن‌ها بگویید بدون توجه به نتیجه، به تلاش آن‌ها افتخار می‌کنید. برای ایجاد مهارت‌های جدید کار سختی لازم است و نتایج همیشه فوری به دست نمی‌آید. به بچه‌ها بگویید که شما برای کاری که انجام می‌دهند ارزش قائل هستید، خواه کودکانی که بلوکی را از طریق لگوها ساخته‌اند یا نوجوانانی که به خود یاد می‌دهند تا گیتار بزنند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راهکارهای افزایش عزت نفس کودکان ؛ چگونه عزت نفس فرزندمان را بالا ببریم؟ [/su_animate]

[/su_box]

۱۵- انتظار داشته باشید که شاکی شوند

کودکان ممکن است شکایت کنند، اما آنها برای انجام کارهایی متناسب با سن‌شان، از چیدن اسباب بازی‌ها گرفته تا ظرف شستن و نگهداری خواهر یا برادرهای کوچک‌تر، احساس ارتباط و ارزش بیشتری می‌کنند. تکالیف و فعالیت‌های بعد از مدرسه بسیار عالی هستند و به افزایش اعتماد به نفس در کودکان کمک می‌کند.

راه افزایش اعتماد به نفس در کودکان

۱۶- نقص در کودکان را درک کنید

بزرگسالان می‌دانند کمال غیر واقعی است و برای کودکان مهم است که این پیام را هرچه زودتر دریافت کنند. به بچه‌ها کمک کنید تا متوجه شوند که چه در تلویزیون، چه در یک مجله و چه در رسانه‌های اجتماعی، این ایده که دیگران همیشه شاد، موفق و کاملاً زیبا لباس می‌پوشند، یک خیال پردازی است. در عوض، به آن‌ها یادآوری کنید که کمال به معنای کامل بودن انسان ممکن است همیشه تحقق نیابد.

۱۷- کودکان را برای موفقیت پرورش دهید

چالش‌ها برای بچه‌ها خوب هستند، اما آن‌ها همچنین باید فرصت‌هایی داشته باشند که بتوانند مطمئن باشند که به موفقیت می‌رسند. به کودک خود کمک کنید تا درگیر فعالیت‌هایی شود که باعث می‌شود احساس راحتی و اعتماد به نفس بالا داشته باشد تا بتواند با یک چالش بزرگ تر مقابله کند.

کلام آخر

به کودک خود بگویید هر اتفاقی که بیفتد، مهم این است که او را دوست دارید، حتی اگر نمره خوب یا بد بگیرد، برنده یا بازنده باشد. حتی وقتی ازش عصبانی هستید بازم هم به او عشق بورزید هیچ چیزی به اندازه محبت و عشق باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان نمی‌شود. با این حال، راهکارها و روش‌های تقویت اعتماد به نفس که در بالا آورده شده‌اند را اجرا کنید تا نتیجه کار را همانطوری که می‌خواهید ببینید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید